Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 jan 2019, 22:09

^^ En waarschijnlijk zal men de schade niet op dat tuig kunnen verhalen. :|

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » vr 18 jan 2019, 22:16

Ik vraag me af in hoeverre het verzekerd is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » za 19 jan 2019, 5:57

Ik zou ergens verwachten dat de tolpleinen (apparatuur en constructie) wel verzekerd zijn. Vraag is dan alleen kf je tegen een uitsluiting of maximum aanloopt voor "political violence." De achteruitgang in gebruik zal wel veel moeilijker verzekerbaar zijn, dus ik vermoed dat die er niet is: zowel uitval op plaatsen die echt fysiek dicht waren als het feit dat mensen maar niet de weg op gingen wanneer dat veemeden kon worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » do 31 jan 2019, 15:28

Vinci Autoroutes komt met Ulys 30, een kortingsprogramma voor frequente gebruikers. Als je meer dan 10 retourritten per maand op hetzelfde traject maakt krijg je 30% korting op die ritten en alle volgende ritten.

Ik vraag me af hoeveel procent van het verkeer bijna dagelijks de tolweg gebruikt. Dat lijkt me snel heel duur worden. Zelfs een kort stuk zoals Villefranche - Lyon kost je € 4,80 per dag, bij een volledige werkweek dus circa 100 euro per maand. Dat is misschien nog op te brengen, maar langere stukken, bijvoorbeeld 40 of 50 kilometer enkele reis laat wel heel snel je vrij besteedbare inkomen verdampen, bijvoorbeeld Mâcon - Lyon kost je zo meer dan 200 euro per maand extra, wat nog bovenop andere verplaatsingen dan woon-werk komt. Je zou denken dat tolwegen wel een drempel zijn om een baan te accepteren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » do 31 jan 2019, 16:08

^^ Uit mijn Milanese tijd weet ik dat er in ieder geval daar veel dagelijkse tolrijders zijn: naar Varese, Bergamo, Como etc. Dat zijn kosten van een 140 à 170 euro per maand op basis van volledige werkweek. De tol-tangenziale van Napoli staat ook iedere ochtend- en avondspits vol met forensenverkeer, terwijl je daar natuurlijk ook steden als Firenze en Bologna hebt waar suburbane verbindingen gewoon over de tolweg gaan. Misschien is er in het dunnerbevolkte Franse binnenland minder sprake van, terwijl stedelijke gebieden daar in sterkere mate tolvrij zijn.

Ik zou verwachten dat van de dagelijkse pendelaars op tolwegen het gros niet meer dan een halfuur op de tolweg zal rijden. En ja, dat kost wat geld, maar daar staan ongetwijfeld ook afwegingen tegenover die we uit Nederland maar al te goed kennen: als jij voor die 200 euro per maand extra wel weer een huis met tuin kunt veroorloven (wat je in een grotere stad wel kunt vergeten), gaan woonkosten, benzinekosten en tolkosten gewoon lekker op een grote hoop en daarna beslis je op die basis wel of je in een bepaalde plaats wilt wonen terwijl je in de andere werkt.

Sowieso loopt dit naar mijn gevoel wel een beetje over in gedachten over hoe het Franse platteland in elkaar zit. Want hoewel je best mensen moet hebben die vanuit pak 'm beet Lyon een baan accepteren in een dorp ergens langs de A7, gaat het toch meestal eerder omgekeerd (terwijl de eerstvolgende grotere stad vanuit Lyon alweer te ver weg ligt om nog te pendelen). Bepaalde dorpen zullen nog op een werkbare tol-afstand liggen van grotere steden, andere liggen gewoon te ver weg en die lopen langzaam leeg. Kleinere provincieplaatsen gaan achteruit in werkgelegenheid, en al snel zou je dan moeten solliciteren op een baan waarvoor je een enorm maandelijks tolbedrag moet inleveren (of enorm lange reistijden maken over OWN). Het draagt bij aan de gestage leegloop van het platteland, en aan het grote gevoel van ontevredenheid op het Franse platteland.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Ds79m » do 31 jan 2019, 16:27

Ik denk inderdaad dat het gedeelte 'betalen met tijd' tot op redelijke hoogte zwaarder weegt dan de kosten van tol/km-heffing. Voor een baantje van iets als 2000 euro netto in de maand ga je niet moeilijk doen omdat de reis een tientje per dag extra kost, zeker als de banen in je eigen provinciestad niet voor het oprapen liggen. Of als je huis een ton goedkoper is in Macon dan in Lyon, dan kun je ook aardig wat keren heen en weer rijden natuurlijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 11:54

De evolutie van het gebruik van de autoroutes die onder VINCI vallen (klik voor origineel).

Best wel slechte resultaten, met name in Zuid-Frankrijk. De A89-A72 is wel erg opvallend, -16,5% tussen Bordeaux en Brive, en -40,6% tussen Clermont-Ferrand en Lyon, ik vraag me af waar dat vandaan komt. Maar juist +118,8% op het tussenliggende deel tussen Brive en Clermont-Ferrand. Ook best wel een sterke daling op de A9, maar zou dat komen omdat de omlegging van Montpellier nu in gebruik is?

Afbeelding
VINCI Autoroutes évolution du trafic 2018-2017 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » do 18 apr 2019, 12:26

Als je wat verder leest in het volledige jaarbericht lees je dat men de terugval op het totale netwerk toeschrijft aan de Gillets Jaunes en dat tot november sprake was van groei. Of dat op alle individuele stukken geldt, weet ik niet. Maar we weten dat Bordeaux redelijk getroffen is door blokkades en sloopwerk. Daar kun je zeker een deel van de afname op het meest westelijke deel van de A89 op schuiven. Vermoedelijk trouwens niet alleen door 'downtime', maar ook dat mensen in het laatste deel van het jaar wel twee keer na zijn gaan nadenken alvorens de weg op te gaan en wel vier keer alvorens te gaan betalen voor tolwegen waarvan de uitbaters continu werden bekritiseerd als woekeraars.

40% op de assen Lyon-Clermont kan ik bijna niet bij. Misschien iets dat op de een of andere manier samenhing met de opening van het laatste stuk A89 in 2018, waardoor de cijfers wat verstoord zijn?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 12:32

Pino schreef: do 18 apr 2019, 12:2640% op de assen Lyon-Clermont kan ik bijna niet bij. Misschien iets dat op de een of andere manier samenhing met de opening van het laatste stuk A89 in 2018, waardoor de cijfers wat verstoord zijn?
Je zou denken dat dat juist meer tolinkomsten oplevert, omdat je in vergelijking met de A72 via de A89 langer op het tolplichtige netwerk rijdt tot aan Lyon. Dus meer betalende voertuigkilometers binnen het netwerk.

Ik vraag me dan af voor het deel Brive - Clermont-Ferrand, zou er een vrachtwagenverbod op de ex-N89 zijn ingesteld? Want dat zou wel een plotselinge shift naar de A89 kunnen verklaren, alhoewel een ruime verdubbeling dan nog wel extreem veel is.

De Gilets Jaunes leken mij op basis van de berichtgeving wel actiever in Zuid-Frankrijk dan elders, dus wellicht verklaart dat waarom het netwerk van ASF een krimp kende en die van Cofiroute nog een stijging.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » do 18 apr 2019, 12:41

^^ Absoluut. Hoewel de beweging begon op het platteland, is het een redelijk stedelijke beweging geworden waar het ging om de business van slopen en blokkeren. Alle grote slooppartijen (Virsac, Narbonne etc) vonden in stedelijk gebied plaats. Het Cofiroute-netwerk gaat door veel minder dichtbevolkt gebied, waar dus niet echt hard werd opgetreden (mede omdat Parijse relschoppers niet de péages uitzichten als doel).
Chris schreef: do 18 apr 2019, 12:32Ik vraag me dan af voor het deel Brive - Clermont-Ferrand, zou er een vrachtwagenverbod op de ex-N89 zijn ingesteld? Want dat zou wel een plotselinge shift naar de A89 kunnen verklaren, alhoewel een ruime verdubbeling dan nog wel extreem veel is.
Die gerapporteerde stijging van een 10000 AADT kun je volgens mij niet alleen uit vrachtwagens halen. In ieder geval niet op een 2x2-weg door dusdanig leeg gebied.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jeff » zo 28 apr 2019, 10:18

Ik vraag mij af in hoeverre dit kaartje nog klopt:

Afbeelding

bron: https://routes.fandom.com/wiki/Liste_de ... en_service

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 28 apr 2019, 10:27

De A63 ten zuiden van Bordeaux is nu bijna volledig onder concessie (was vroeger de N10).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 17 dec 2019, 19:04

APRR meldt dat ze contactloos betalen gaan uitrollen op hun netwerk, nadat ze het op de A39 getest hebben. Een beetje laat als je het mij vraagt, deze technologie bestaat inmiddels al wel een paar jaar als gemeengoed.

Een nadeel is dat paiement sans contact in Frankrijk tot € 30 werkt. Er zijn best wel wat trajecten waar je een hoger bedrag moet betalen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 17 dec 2019, 21:15

^^ Is dat een speciale APRR-regel of algemeen Frans gebruik? Franse tolmaatschappijen hebben eerder ook al uitzonderingsposities weten te krijgen van de verplichting om je pincode te geven bij betaling met Maestro-kaart of creditcard (vermoedelijk voor eigen risico wanneer een betaling moet worden teruggedraaid), dus waarom zouden ze zo'n positie niet ook kunnen krijgen waar het tolbetalingen aangaat?

Hoewel contactloos betalen inmiddels wel door het grootste deel van Europa is uitgerold, heb ik het nog nergens gezien in tolstations. Kan komen doordat ik met een bad rond rijd, maar ik vermoed ook dat het allemaal wat lastiger te integreren valt met de grote geautomatiseerde tolmachines die er staan. Het doet me ergens denken aan de gang van zaken in parkeergarages en bij OV-kaartautomaten. Dat zijn ook dingen waar je nog bovengemiddeld vaak niet contactloos kunt betalen. En als het wel kan, is dat vaak met een mini-apparaatje dat op de automaat is geplakt en waarbij je je kaart vaak meerdere malen moet aanbieden voordat je contact maakt (iets wat met je telefoon / ApplePay trouwens sneller lukt). Op dat soort gepruts zal men bij tolstations ook niet zitten te wachten, dus er moest iets beters komen. En dat zal wel even wat moeite en geld hebben gekost ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door verfmeer95 » di 17 dec 2019, 21:25

^^ Bij de Westerscheldetunnel kan je contactloos betalen. Alleen zit daar nog wel iemand bij het poortje...

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jeff » di 17 dec 2019, 21:47

Spontane vraag zonder verder gezocht te hebben:

Zijn er wel eens Autoroutes tolvrij geworden (zonder degradatie naar Voie Express of lager) ?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 17 dec 2019, 21:52

^^ Wikisara is je beste vriend. Ja, dit is gebeurd. Meestal doordat in een stuk weg in concessie ergens een tolstation werd weggehaald/verplaatst of een extra afrit voor een tolstation werd geopend waardoor je bepaalde trajecten ineens tolvrij kon rijden. In enkele gevallen doordat een weg in concessie werd overgedragen. Meest zichtbare voorbeeld van dat laatste is de A9/A709 langs Montpellier, waar bij de opening van de nieuwe (tol)bypass de oude A9 door de stad (nu A709) volledig gratis werd. Hierdoor verdween ook de tolplicht op een deel van die oude A9, die voor een ander deel trouwens gratis was.
verfmeer95 schreef: di 17 dec 2019, 21:25 Bij de Westerscheldetunnel kan je contactloos betalen. Alleen zit daar nog wel iemand bij het poortje...
Als je langs een hokje gaat waarin iemand achter een computer zit, zul je veel sneller praten over een regulier pinapparaat zoals het ook in winkels staat. Niet verbazingwekkend dat je daar al contactloos betaalt, net zoals het bij de grote Alpentunnels (waar je ook altijd langs een bemand hokje gaat) al wel zal kunnen. Maar dit soort massievere apparaten vergen andere technologie, die wat minder algemeen verkrijgbaar is als een simpel pinapparaat zoals je het in iedere winkel tegen kunt komen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 17 dec 2019, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 17 dec 2019, 21:53

Goede vraag, volgens mij niet. Men verlengt de concessie telkens met een paar jaar, in wisselgeld voeren de concessionairs dan verbeteringen uit, soms ook aan wegen waar niet daadwerkelijk tol geheven wordt.

De uitgaven van de nationale regering aan het wegennet is extreem gering in vergelijking met andere landen in Europa. Bijna alles is overgedragen aan de departementen en wat resteert als nationale wegen wordt zeer gefragmenteerd en traag verbeterd. Wellicht interessant om eens in de begroting van de Franse regering te duiken om te kijken wat er aan wegen wordt uitgegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 17 dec 2019, 22:25

Ik heb de begroting eens bekeken.

De begroting van het ministerie van transport (in goed Frans het ministerie van Transition écologique et solidaire).

>> https://www.performance-publique.budget ... PGM203.htm

Voor onderhoud van wegen is dus € 335 miljoen gereserveerd in 2019. Investeringen zijn niet gespecificeerd, het blijkt dat dit uit een 'fonds de concours' gefinancierd wordt. Dat gaat dan om € 586 miljoen, waarvan € 200 miljoen een transfer naar de lagere overheden is en € 386 miljoen daadwerkelijk door de Franse staat wordt uitgegeven aan de ontwikkeling van het wegennet.

>> http://www.senat.fr/rap/l18-147-311-2/l ... 11-25.html

Bij elkaar dus een begroting van € 721 miljoen voor onderhoud en ontwikkeling van de wegen door de Franse staat. Dat is wel zeer weinig voor een groot land als Frankrijk. In Nederland gaat het al om een bedrag dat veelal rond de € 2,5 miljard per jaar ligt. Het verschil is echter dat dit geld in Nederland bijna geheel naar de autosnelwegen gaat, en in Frankrijk juist grotendeels naar niet-snelwegen, omdat de autosnelwegen voor een vrij groot deel vanuit de tolinkomsten worden gefinancierd.

Echter € 386 miljoen voor verbredingen of nieuwbouw per jaar betekent dat 1 groot project al bijna al het geld kan opsouperen (voorbeeld: de L2 in Marseille). Dat verklaart ook wel waarom de bouw van voies expresses van de routes nationales zo ontzettend traag verloopt, met telkens stukjes van 2-5 kilometer die worden geopend en dat het 30 jaar duurt om een stuk van 20 of 30 kilometer gereed te krijgen. Met 386 miljoen euro mag je al blij zijn als je daar per jaar 30 of 40 kilometer voie express of tolvrije autoroute mee kan openen, maar ga je stedelijke projecten meerekenen dan daalt dat naar bijna 0 kilometer. Ik heb het even nagezocht, en dit jaar is er 26 kilometer voie express geopend van een RN.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 17 dec 2019, 23:09

Chris schreef: di 17 dec 2019, 22:25 Echter € 386 miljoen voor verbredingen of nieuwbouw per jaar betekent dat 1 groot project al bijna al het geld kan opsouperen (voorbeeld: de L2 in Marseille). Dat verklaart ook wel waarom de bouw van voies expresses van de routes nationales zo ontzettend traag verloopt, met telkens stukjes van 2-5 kilometer die worden geopend en dat het 30 jaar duurt om een stuk van 20 of 30 kilometer gereed te krijgen. Met 386 miljoen euro mag je al blij zijn als je daar per jaar 30 of 40 kilometer voie express of tolvrije autoroute mee kan openen, maar ga je stedelijke projecten meerekenen dan daalt dat naar bijna 0 kilometer. Ik heb het even nagezocht, en dit jaar is er 26 kilometer voie express geopend van een RN.
Helemaal waar. Maar het is daarbij ook wel zo eerlijk om te zeggen dat in de tijd dat er een paar lange expreswegen/tolvrije autosnelwegen waren gevraagd ter ontsluiting van regio’s als de Limousin, Bretagne en het Centraal Massief, langere hoogwaardige wegen nog best snel zijn neergelegd. Daar zaten jaren bij dat aan één route al meer dan 26 kilometer werd geopend in een jaar.

Dat dingen nu niet meer zo snel gaan, is niet alleen een kwestie van andere politieke wind. Het is ook een uitvloeisel van het feit dat de nog bestaande gaten in het hoofdwegennet van een heel andere orde zijn dan vroeger. Kun je een weg een ronkende naam geven als RCEA of zo, maar het is toch anders. Neemt niet weg dat ik nog genoeg uitbouwprojecten weet die ik liever snel dan uitgesmeerd over lange tijd gecompleteerd zie, maar bij andersoortig belang hoort uiteindelijk ook dat je ze begrotingsschaarste anders bekijkt. En dat stralen de huidige budgetten overduidelijk uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 17 dec 2019, 23:17

Het Plan routier Breton was eigenlijk het enige aan voie express dat echt snel is aangelegd. Wat wij nu kennen als langere stukken voie express is vaak over een periode van vele decennia aangelegd met voor 2000 nog veel ontbrekende schakels. Een as als Poitiers-Bordeaux of Nancy - Vesoul duurde ook tegen de 50 jaar om aan te leggen. En er zijn best wel wat assen afgestoten die als voie express in departementaal beheer zijn/worden aangelegd, er zijn zelfs wel jaren dat de departementen meer voie express openen dan de staat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 17 dec 2019, 23:29

Als je kijkt naar de nu nog bestaande expreswegen zeker. Maar de A20 en de A75 zijn deels ook aangelegd als expresweg (RN20 resp RN9) en deels als tolvrije autosnelweg - wat uit hetzelfde budget moet zijn gekomen. Het Plan Routier Breton had daarnaast nog als voordeel dat lokale overheden en zelfs lokaal bedrijfsleven daar ook nog geld instaken. En echt veel sneller dan A20/A75 of bijvoorbeeld een A84 ging het niet. Uiteraard wel veel sneller dan een N2 of N4 nu, maar die hebben nu eenmaal ook een heel ander belang, of beter gezegd een gebrek aan bovenregionaal belang.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Ds79m » wo 18 dec 2019, 15:04

^^ Ik ben het er niet principieel mee oneens dat het wegennet voor het belangrijkste deel gerealiseerd is. Toch kunnen we er niet helemaal omheen dat de zuidelijke helft van Frankrijk een vrij matig wegennet heeft. Dat leunt op een aantal soms zwaarbelaste assen als de A7, A8, A9, A61,... zonder al te veel alternatieven. En dan zijn er de nodige regio's met in enige of zwaardere mate congestie, zoals de Cote-d'Azur, Marseille-Toulon, Lyon, Grenoble, om er maar een paar te noemen. Er zijn missing links, waar niets of heel traag iets aan gedaan wordt, als Nice-Geneve, Toulouse-Lyon, Limoges-Poitiers. En nog de nodige gebieden waar, ondanks het ontbreken van hoge bergen of brede wateren, buiten de snelwegen amper vaart te maken is, zoals de Provence of ruim rond Toulouse.

Wat dat betreft zal er vroeger of later weer behoefte zijn aan grootschalige investeringen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 18 dec 2019, 18:20

Terechte observaties. Het is niet het makkelijkste gebied, die zuidelijke helft. Centraal Massief en (Voor)Alpen, concentratie van de bevolking in een paar grote steden: het legt druk op die paar grote wegen die er liggen. Aanleg van directere routes loopt al snel aan tegen behoorlijk hoge kosten en maar laag gebruik, tot op het punt dat een concessie van een Lyon-Toulouse waarschijnlijk niet rendabel te maken is. Maar niets doen betekent dat 2x4 door het Rhônedal nog steeds verre van perfect is. Benieuwd wat daar in de komende decennia nog van zal komen.

Limoges-Poitiers valt trouwens wat mij betreft buiten deze problematiek. Prima te doen qua landschap, beperkt gebruik blijft daar de restrictie. Lijkt een kwestie van RCEA-gelden die beschikbaar moeten komen. Vraag me daarbij af of de prioriteit uiteindelijk zal gaan naar uitbouw van een route naar Poitiers/La Rochelle (en dan vanaf Limoges of La Souterraine?) of eentje naar Angouleme/Bordeaux.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 18 dec 2019, 18:41

Tja, alle grappen over de RCEA ten spijt, dat is gewoon een nuttige verbinding. Er rijden veelal 14.000 - 25.000 voertuigen met een hoger dan gemiddeld aandeel vrachtverkeer, op een enkelbaans weg door alle dorpen is dat gewoon een probleem voor zowel de leefbaarheid als bereikbaarheid. Niet elke snelweg moet per se maximaal verzadigd worden natuurlijk. In Nederland is dat vaak de norm, maar in het buitenland niet. Vergeet niet dat bijna het hele netwerk van autosnelwegen in Europa in de beginjaren dergelijke intensiteiten had, en vaak nog lager ook.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 18 dec 2019, 19:58

De aanlegkosten waren in die tijd natuurlijk ook nog lager, omdat gemeenten en omwonenden nog niet over elkaar heen vielen om geluidsbeperkende maatregelen en andere kunstwerken. En omdat die oudste snelwegen doorgaans wel de belangrijkste en drukste verbindingen van de landen in kwestie betroffen, praat je over een heel andere toegevoegde waarde voor het land als geheel. Anyway, op de stukken RCEA rond Limoges zitten de intensiteiten eerder op 10000 meen ik. Genoeg om in de huidige tijd op de lijst te blijven staan voor uitbreiding, maar ook geen bloedspoed en het geld gaat terecht eerst naar andere delen van de RCEA.

Misschien schat ik het verkeerd in, maar ik zie daar nou ook nooit harde lobbies uit de regio of zelfs maar borden van het slag “B51 neu jetzt” zoals in Duitsland. Verkeersveiligheid en leefbaarheid zouden relatief zwaar kunnen wegen in een keuze om sneller meer te investeren, zoals we ook in Spanje gezien hebben. Maar Fransen lijken dan eerder alles bij het oude te willen laten, en de angst dat een bestaande RN nog eens in concessie wordt gegeven is groot. In Bretagne is het spel wat dit betreft goed en geïntegreerd gespeeld en zie waar zij staan ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » vr 10 jan 2020, 10:37

De toltarieven van de Mont Blanc (en ook Fréjus) voor 2020:

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door RSK » di 21 jan 2020, 15:23

https://soundcloud.com/autorouteinfo/le ... opF5-AjMUI

Voor de francophonen onder ons een kort geluidsfragment. Iemand van APRR vertelt kort samengevat dat ze op de A311 een proef gaan doen met twee systemen van kentekenherkenning. In combinatie met de reguliere tol willen ze dan kijken of het systeem voldoende waterdicht is om op termijn uit te rollen over het gehele netwerk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 21 jan 2020, 16:57

^^ Dit kwam enige tijd terug al ter sprake in de draad over free flow tolheffing. Wel jammer dat er sinds september dus nog niets blijkt te zijn geplaatst. APRR is nu de enige van de grote drie maatschappijen die nog geen live-project heeft met freeflow; ze zijn alleen nog maar aan het testen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » ma 25 mei 2020, 10:28

Chris schreef: do 18 apr 2019, 11:54 De evolutie van het gebruik van de autoroutes die onder VINCI vallen (klik voor origineel).

Best wel slechte resultaten, met name in Zuid-Frankrijk. De A89-A72 is wel erg opvallend, -16,5% tussen Bordeaux en Brive, en -40,6% tussen Clermont-Ferrand en Lyon, ik vraag me af waar dat vandaan komt. Maar juist +118,8% op het tussenliggende deel tussen Brive en Clermont-Ferrand. Ook best wel een sterke daling op de A9, maar zou dat komen omdat de omlegging van Montpellier nu in gebruik is?
Het jaarverslag van VINCI-Autoroutes voor 2019 is onlangs gepubliceerd. Rechtstreekse link naar de kaart met evolutie van de verkeersintensiteiten op hun netwerk: https://corporate.vinci-autoroutes.com/ ... 19/page/8/

Enkele opvallende cijfers:
- Daling met 3,5% op de A86-duplex
- Daling met 0,4% op de A71 tussen Orléans en Bourges
- Stijging met 5,8% tot 15099 voertuigen per dag op de A87
- Stijging met net iets meer dan 5% op de A64
- A7 Lyon - Orange drukste met dagelijks 76500 voertuigen
- A19 is het kalmste wegvak met dagelijks gemiddeld 9600 voertuigen

Plaats reactie