Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jul 2016, 23:26

brytje008 schreef:^^ Volgens mij zijn de Italiaanse tolwegen ook drukker dan de Franse tolwegen.
Ja, want:

1. Ze zijn goedkoper dan in Frankrijk.
2. De alternatieve routes zijn veel minder goed dan in Frankrijk.
3. Italië is beduidend dichter bevolkt dan Frankrijk.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » ma 04 jul 2016, 23:27

^^ Ik ben heel erg slecht in Frans haha, Geen idee wat er staat. Heeft het iets te maken met de grote van de gemeentes en steden??
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » ma 04 jul 2016, 23:29

Coen Tunnel schreef:
brytje008 schreef:^^ Volgens mij zijn de Italiaanse tolwegen ook drukker dan de Franse tolwegen.
Ja, want:

1. Ze zijn goedkoper dan in Frankrijk.
2. De alternatieve routes zijn veel minder goed dan in Frankrijk.
3. Italië is beduidend dichter bevolkt dan Frankrijk.
Dat verklaard het :hahaHAHA: Het viel mij vorig jaar toen ik voor het eerst in Italië reed op dat de prijzen inderdaad veel goedkoper zijn qua tol.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Wesso » ma 04 jul 2016, 23:31

brytje008 schreef:^^ Ik ben heel erg slecht in Frans haha, Geen idee wat er staat. Heeft het iets te maken met de grote van de gemeentes en steden??
De grootte van steden speelt niet zozeer, maar de kleuren geven aan dat de bevolking zich concentreert in stedelijke gebieden en daarbuiten is het dunbevolkt (onder andere in de Diagonale de Vide).

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » ma 04 jul 2016, 23:33

^^ Aha, dank je voor de uitleg. Nu begrijp ik het kaartje beter.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 05 jul 2016, 9:20

Wesso schreef:
Pino schreef:Wij Nederlanders zien op weg naar het zuiden natuurlijk ook buitengewoon veel van de Diagonale du Vide.
Ik begreep niet helemaal wat je bedoelde, maar dit kaartje geeft een aardig beeld.

Afbeelding
De term Diagonale du Vide is verzonnen als verzamelnaam voor een band van aangesloten departementen met een bevolkingsdichtheid van minder dan 30/km2. Naam en criterium zijn ook wel bekritiseerd, maar het kaartje met de bevolkingsdichtheden liegt niet in de zin dat Frankrijk enorme lege stukken heeft en dat de noord-zuidroutes daar doorheen lopen. Het kaartje laat mooi zien dat ook landsdelen die buiten de Diagonale vallen redelijk vergelijkbare karakteristieken hebben: delen van onder meer Picardië, Franche-Comté en Normandië zijn even dunbevolkt.

Op Europees niveau wordt de Diagonale wel doorgetrokken door Spanje tot in Portugal.
Coen Tunnel schreef:1. [De Italiaanse tolwegen] zijn goedkoper dan in Frankrijk.
2. De alternatieve routes zijn veel minder goed dan in Frankrijk.
3. Italië is beduidend dichter bevolkt dan Frankrijk.
Ten zuiden van Florence gaat de bevolkingsdichtheid van Italië toch wel vrij rap achteruit. Maar dan kom je inderdaad vanzelf uit in oorzaak twee, namelijk het ontbreken van alternatieve routes. Dat gaat op zichzelf weer terug op het feit dat Italië evenals Nederland en Duitsland vrij vroeg begonnen is met het bouwen van autosnelwegen en dus nooit heeft ingezet op hoogwaardige Statali, zoals Frankrijk dat wel deed met zijn Routes Nationales. Hoogwaardige niet-autosnelwegen begonnen pas te ontstaan toen in de jaren '70 een stop werd verkondigd op de bouw van nieuwe autosnelwegen (Legge 492) en uitbouw van Statali de oplossing bleek om het toenemende verkeer nog iets te bieden. Ook nu nog zie je een relatief actieve centrale overheid die superstrade aanlegt ter ontsluiting van dunnerbevolkte gebieden waar aanleg van een tolsnelweg economisch niet haalbaar of wenselijk zou zijn. Maar deze routes liggen nooit in de buurt van autosnelwegen en zijn eerder complementair aan het snelwegennet.
Laatst gewijzigd door Pino op di 05 jul 2016, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jul 2016, 10:02

^^ Alleen met de A11 en de Fi-Pi-Li zie je twee min of meer parallelle routes waarvan er één een autostrada met tol is en de andere een tolvrije superstrada.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 05 jul 2016, 10:23

^^ Dat is de bekendste, maar er zijn er nog wel een paar te verzinnen. Ik denk zo vlug aan de SS35 als alternatief voor de A9, delen van de SS16 als alternatief voor de A14 en enkele superstrade in Campania als alternatief voor tolwegen in en rond Napoli. Het zijn voor mij gevallen waarin in dichterbevolkt gebied een superstrada is gebouwd om bepaalde plaatsen binnen dat gebied te ontsluiten, terwijl de tolweg aan de ene kant nét te ver weg ligt om die plaatsen echt lekker te kunnen ontsluiten, maar aan de andere kant niet heel ver weg is. Doorgaans lag de tolweg er als eerste, maar dwongen de regionale verkeersstromen tot aanleg van een hoogwaardige verbinding op een kilometer of 10 à 15 parallel aan de tolweg.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Peter » di 05 jul 2016, 11:27

In Frankrijk wordt de tolweg vaak onderbroken nabij grote steden, met name om veel op en afritten te faciliteren en korte afstanden, die zeker vroeger met handmatige tol ondoenlijk te implementeren waren. Alternatief is inderdaad een parallelle structuur, wat niet altijd handig is als die grote stad ook een knooppunt van stroomwegen is (zoals vaak). Een goede tolweg (ruim) om Parijs zou wel fijn zijn. En dan doel ik niet op de A28 of A26... ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jul 2016, 11:44

^^ Wegen als de A14 of de A86 Duplextunnel zijn in de regio Parijs heerlijk rustig. Maar je doelt uiteraard meer op een tolweg die globaal de Francilienne zal volgen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Willem » di 05 jul 2016, 12:23

De A19 is bedoeld als tolweg ruim om Parijs, maar ook die ligt eigenlijk veel te ver bij de stad vandaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jul 2016, 14:22

^^ De A19 is (samen met de A5 en A26) een prima, doch dure route als je vanaf de A10 naar de A4 moet, bv. op een rit van Tours naar Metz. Maar hoeveel doorgaand verkeer is dat?

Het ontbreekt echter aan een goede verbinding waarmee je de drukte van Parijs links laat liggen tussen de A1, A6 en A10. De Francilienne ligt ook weer dusdanig ver buiten de stad en heeft veel TOTSO's dat het ook niet een heel aantrekkelijk alternatief is. De route via de Duplextunnel is van A1 naar A10 best redelijk, maar niet geschikt voor hogere voertuigen en caravans, en heeft een substandaard knooppunt met de N118.

Op alle routes van A1 naar A6 of A10 kom je trouwens altijd over een stuk weg dat geen autosnelwegstatus heeft. Vanaf de A1 kun je alleen naar de A4 (over de A104) en naar de A13 (over de A86 en A14) continu over autoroutes blijven rijden.

Nu is de A6 komende vanaf de A1 misschien niet zo belangrijk, want doorgaand verkeer is bij Arras immers al lang afgeslagen naar de A26-A5-A31, maar richting de A10 ontkom je nauwelijks aan Parijs. Het alternatief ruim om Parijs heen met de A29-A28 heeft ook de nodige tekortkomingen: veel TOTSO's met enkelstrooks verbindingswegen, meer tolstations die echter vrij weinig capaciteit hebben, bruggen met 2x1 rijstroken, de passage van Rouen...

Ideaal zou in mijn optiek zijn dat er een autoroute (en dat kan best met tol) wordt aangelegd vanaf het zuidelijke einde van de Duplextunnel bij Vélizy tot aan de N118 bij Saclay. Deze A118 kan het doorgaande verkeer stroomlijnen. Een paar kilometer weg, maar dat kan het verschil maken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » di 05 jul 2016, 16:15

^^ Er is wel nog steeds een A112 gepland, maar dat is een verbinding van de A86 naar de A12: http://routes.wikia.com/wiki/Autoroute_ ... 7aise_A112

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jul 2016, 16:32

^^ Dat lijkt me ook een goed plan, mits de A12 dan ook zuidelijk wordt doorgetrokken naar het knooppunt A10/A11.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 05 jul 2016, 17:41

Coen Tunnel schreef:
Op alle routes van A1 naar A6 of A10 kom je trouwens altijd over een stuk weg dat geen autosnelwegstatus heeft. Vanaf de A1 kun je alleen naar de A4 (over de A104) en naar de A13 (over de A86 en A14) continu over autoroutes blijven rijden.
A1 > A3 > A86 > A4 > A86 > A6 > A10

Waar zie je dat stukje zonder autoroutestatus?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jul 2016, 17:59

Op de N186: https://www.google.nl/maps/@48.7534555, ... 56!6m1!1e1

Open Street Map geeft het misschien wat beter aan, maar het hele deel tussen afrit 25 en het knooppunt met de A6 is Voie Expresse N186. Daar staan dus ook groene borden, en ook vanaf de A6 wordt dit met groene borden aangegeven.

Ook op de kilometerpaaltjes staat N186: https://www.google.nl/maps/@48.7538402, ... 56!6m1!1e1

En ook bij toeritten staat deze weg als N186 aangegeven:

https://www.google.nl/maps/@48.7543097, ... 56!6m1!1e1

Iets westelijker heb je tussen afrit 27 en het knooppunt met de N118 overigens eenzelfde situatie, alleen heet de weg dan N385. Ik kwam er in maart nog langs toen ik van Condé-sur-Vesgre naar Luxemburg reed. Je rijdt een heel stuk rechtdoor zonder dat de weg uiterlijk heel veel verandert, maar achtereenvolgens is het N12-A86-N385-A86-N186-A86. Gek genoeg is het deel tussen de N385 en N186 met de krappe tunnels van Antony en Fresnes dan wel weer A86, met autoroutestatus.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 05 jul 2016, 20:01

Daar moet je je in Frankrijk dan weer niet te veel van aantrekken. De meeste "voies expresses" rijden net zo comfortabel als een autoroute, en in de stad is de maximumsnelheid meestal toch wat beperkt. Dat er dan groene in plaats van blauwe borden staan, daar zou je niet wakker van hoeven liggen. Vroeger had je bij Lille ook dat de A 22 om raadselachtige reden ineens N 227 werd (dat is nog steeds zo trowens maar doorgaand verkeer wordt over andere wegen geleid). Nou prima. In de praktijk merk je daar niets van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Willem » di 05 jul 2016, 20:04

^^ Idem dito voor het stukje N186 tussen de A86 en de A10/A6 bij Orly.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 05 jul 2016, 20:06

In Frankrijk gaan ze vaak nogal onbegrijpelijk met wegclassificatie om. Totaal substandaard stukken autoroute hebben gewoon autoroute-status (tot enkelbaans trajecten, enkelbaans viaducten en ontbrekende vluchtstroken aan toe) terwijl mooie voies expresses die status niet krijgen. Voor een deel is dat 'grandfathered' in het systeem zoals ze dat in de USA noemen, maar deels ook gewoon nieuwbouw waarbij strenge regels voor autoroute-status schijnbaar niet zo streng zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jul 2016, 20:15

^^ Kijk maar eens naar een relatief nieuwe autoroute als de A29 of de A51 bij Monestier-de-Clermont. En andere budgetsnelwegen als de A28 en A85. Dan vraag ik mij toch af waarom een weg als de N175 (Vmax 110 km/u) door Avranches geen A84 met Vmax 110 km/u kan zijn. Ja, de markering is nu nog geen autoroute-markering, maar dat kan makkelijk vervangen worden.
Vinny schreef:Daar moet je je in Frankrijk dan weer niet te veel van aantrekken. De meeste "voies expresses" rijden net zo comfortabel als een autoroute, en in de stad is de maximumsnelheid meestal toch wat beperkt. Dat er dan groene in plaats van blauwe borden staan, daar zou je niet wakker van hoeven liggen. Vroeger had je bij Lille ook dat de A 22 om raadselachtige reden ineens N 227 werd (dat is nog steeds zo trowens maar doorgaand verkeer wordt over andere wegen geleid). Nou prima. In de praktijk merk je daar niets van.
Prima? Nou nee. Je benoemt precies de reden waarom zo'n wissel onzinnig is. Voor de weggebruiker verandert er op het oog aan de weg niks, maar hij wordt wel ineens geconfronteerd met groene in plaats van blauwe borden. Ineens is de weg geen snelweg meer, maar een route nationale. Waarom? Het is niet zo dat alle autoroutes in de stedelijke gebieden nou zo goed zijn uitgebouwd. Niet alleen in Parijs en Lille, maar kijk bv. ook naar Bordeaux en Lyon. Een Vmax van 70 km/u op autoroutes in stedelijk gebied komt ook daar voor.

Ook bij andere onderbrekingen kun je je twijfels zetten, zoals de A35 die tussen Sélestat en Colmar door de N83 onderbroken wordt, de A34 die achtereenvolgens door de N244, N51 en N43 wordt onderbroken, de A84 die bij Avranches door de N175 wordt onderbroken, en tot voor kort de A75 die bij Pézenas over wel twee kilometer door de N9 werd onderbroken. Complete onzin. In Duitsland worden Autobahnen ook niet voor een paar kilometer door een Gelbe Autobahn onderbroken (B75 bij Hamburg tussen de A252 en A253 is vermoedelijk de uitzondering die de regel bevestigt).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 05 jul 2016, 20:44

Bij Avranches is de A 84 eigenlijk geschrapt. Oorspronkelijk had die ten oosten van Avranches moeten lopen. Dat weet ik dan toevallig omdat ik daar op vakantie was toen de weg werd aangelegd en er in de locale media nogal wat stampei over gemaakt werd. Er werd toen wel vermeld dat het te duur was om de westelijke omleiding aan de normen voor een autoroute te laten voldoen, en een oostelijke randweg van Avranches leek mij ook al onzinnig als de westelijke wel zo ongeveer voldoet. Ik meen dat men nog wel wat heeft lopen opplussen, de westelijke randweg van Avranches was er veel eerder dan de A 84 zelf maar niet bij opening al volledig ongelijkvloers en 2x2.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 05 jul 2016, 21:42

Peter schreef:In Frankrijk wordt de tolweg vaak onderbroken nabij grote steden, met name om veel op en afritten te faciliteren en korte afstanden, die zeker vroeger met handmatige tol ondoenlijk te implementeren waren.
Je hebt bij grote steden het onderscheid tussen snelwegen die met een open systeem in concessie zijn gegeven (tolweg, maar je betaalt er niet voor zolang je geen tolpoort passeert) en snelwegen die in beheer van de overheid zijn en dus werkelijk tolvrij. Voorbeelden van het eerste zijn de A9 bij Montpellier, de A10 bij Tours en de A46 bij Lyon. Het tweede vind je bij Parijs, de A6/A7 door Lyon en Mulhouse.

Ik kom er niet helemaal uit wat nu precies de keuze tussen beide varianten gedreven heeft. Voor een deel lijkt het erop dat de Staat de verantwoordelijkheid heeft genomen voor de snelwegen bij de allergrootste steden, waar steden op het tweede plan vaak bediend worden met tolwegen in open systeem. Maar dit werkt niet helemaal zo, wanneer je ziet dat de wegen rond Toulouse tolweg zijn evenals een deel van de snelwegen rond Lyon. En wat verklaart precies de bouw van tolvrije snelwegen door de Staat in wat landelijker gebieden als de Elzas (A35) of Bourgogne (A38)?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jul 2016, 21:52

Vinny schreef:Bij Avranches is de A 84 eigenlijk geschrapt. Oorspronkelijk had die ten oosten van Avranches moeten lopen. Dat weet ik dan toevallig omdat ik daar op vakantie was toen de weg werd aangelegd en er in de locale media nogal wat stampei over gemaakt werd. Er werd toen wel vermeld dat het te duur was om de westelijke omleiding aan de normen voor een autoroute te laten voldoen, en een oostelijke randweg van Avranches leek mij ook al onzinnig als de westelijke wel zo ongeveer voldoet. Ik meen dat men nog wel wat heeft lopen opplussen, de westelijke randweg van Avranches was er veel eerder dan de A 84 zelf maar niet bij opening al volledig ongelijkvloers en 2x2.
Die A84 oostelijk om Avranches heen heeft ook wel op kaarten gestaan, als geplande weg. Maar de westelijke route over de N175 heeft een normale breedte, is overal ongelijkvloers, heeft geen erfaansluitingen, is eigenlijk niet substandaard zoals sommige andere expresswegen, dus dan is het een nogal vreemde onderbreking. De afritnummering loopt bijvoorbeeld wel gewoon door. En je mag er 110 km/u, wat ook voor een autoroute geen vreemde Vmax is.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Ds79m » di 05 jul 2016, 22:01

Pino schreef:
Peter schreef:In Frankrijk wordt de tolweg vaak onderbroken nabij grote steden, met name om veel op en afritten te faciliteren en korte afstanden, die zeker vroeger met handmatige tol ondoenlijk te implementeren waren.
En wat verklaart precies de bouw van tolvrije snelwegen door de Staat in wat landelijker gebieden als de Elzas (A35) of Bourgogne (A38)?
De A38 was in eerste instantie een expressweg en daarmee onderdeel van de N5. Voor de A35 geldt in elk geval voor het noordelijke deel hetzelfde, dat was ooit ik geloof de D300.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 05 jul 2016, 22:22

De A38 neemt wel een deel van het traject over van de N5 (Sombernon-Dijon) maar was op zich de meer logische insteker naar Dijon vanuit Paris dan eerst tot aan Beaune te rijden en dan de A31 te nemen.

De A35 is een heel ander verhaal vol van aanpassingen van de originele N83. Nog altijd een heel chaotisch incoherent geheel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 05 jul 2016, 22:25

A35-noord was inderdaad een departementale expresweg. Maar het beantwoordt niet de vraag waarom de overheid daarin dan investeert door uit de algemene middelen zo'n weg van het departement over te nemen. N-wegen die worden geconverteerd naar A-weg zijn in zoverre tenminste nog broekzak-vestzak, hoewel ook hier de vraag blijft waarom men investeert in zo'n uitbouw waar veel andere grote ombouwen van N-wegen plaatsvinden met als doel ze in concessie te geven. Zijn dat varianten op het Plan Routier Breton, in de zin dat men het voor de bewuste regio's economisch wenselijk acht dat ze hoogwaardig tolvrij zijn ontsloten?

Bij de A38 bedenk ik me nog dat er mogelijk enige samenhang bestaat met discussies over de routering van de A6. De stad Dijon had hem graag dichterbij willen hebben en de A38 was onderdeel van een compromis om Dijon toch goed verbonden te hebben met Parijs. Een uit de kluiten gewassen inprikker dus, waarvoor men tolheffing als onderdeel van het compromis mogelijk niet opportuun vond.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 05 jul 2016, 22:31

Pino schreef:
Peter schreef:In Frankrijk wordt de tolweg vaak onderbroken nabij grote steden, met name om veel op en afritten te faciliteren en korte afstanden, die zeker vroeger met handmatige tol ondoenlijk te implementeren waren.
Je hebt bij grote steden het onderscheid tussen snelwegen die met een open systeem in concessie zijn gegeven (tolweg, maar je betaalt er niet voor zolang je geen tolpoort passeert) en snelwegen die in beheer van de overheid zijn en dus werkelijk tolvrij. Voorbeelden van het eerste zijn de A9 bij Montpellier, de A10 bij Tours en de A46 bij Lyon. Het tweede vind je bij Parijs, de A6/A7 door Lyon en Mulhouse.

Ik kom er niet helemaal uit wat nu precies de keuze tussen beide varianten gedreven heeft. Voor een deel lijkt het erop dat de Staat de verantwoordelijkheid heeft genomen voor de snelwegen bij de allergrootste steden, waar steden op het tweede plan vaak bediend worden met tolwegen in open systeem. Maar dit werkt niet helemaal zo, wanneer je ziet dat de wegen rond Toulouse tolweg zijn evenals een deel van de snelwegen rond Lyon. En wat verklaart precies de bouw van tolvrije snelwegen door de Staat in wat landelijker gebieden als de Elzas (A35) of Bourgogne (A38)?
Ik denk ook wel dat het te maken heeft met historische planvorming. Vaak zie je ook wel dat expresswegen zo gelaten worden omdat het geld kost om ze op te waarderen terwijl het voor de weggebruiker geen of nauwelijks meerwaarde heeft. De wegbeheerder denkt dan al snel: oh groene bordjes zijn toch het probleem niet, we laten het maar zo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 05 jul 2016, 22:58

^^ En soms wellicht ook politiek opportunisme met het omgekeerde effect: "wij bouwen de N83 uit tot autosnelweg" doet het toch beter als verkiezingsbelofte dan "wij bouwen de N83 uit tot een betere expresweg."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » wo 06 jul 2016, 8:24

Ik denk dat de perceptie van de weggebruiker gewoon verschilt met de ratio van de wegbeheerder. Het enige waar ik geen vat op kan krijgen is dat wegen wel een autosnelwegstatus kunnen krijgen als ze toch niet voldoen aan de vereiste uitbouwtoestand. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het wel degelijk met concessies te maken heeft. Volgens mij mogen 'voies expresses' niet geconcessioneerd worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jul 2016, 9:08

^^ En deze bretelle dan? Onder concessie maar zonder autoroutestatus: https://www.google.nl/maps/@43.5539719, ... 312!8i6656

En wegen als de A126 en A623 zijn bij mijn weten geen onderdeel van een concessie.

Plaats reactie