Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 apr 2014, 22:55

Chris schreef:Is het eigenlijk mogelijk om vanaf Besançon naar ten zuiden van Bourg-en-Bresse te rijden via de A36-A6-A40, terwijl je betaalt voor A36-A39-A40 (de kortste route)? Volgens mij verlaat je het gesloten tolsysteem niet als je omrijdt via de A6 ipv A39.
Je kunt binnen een gesloten tolsysteem altijd een langere route nemen en de kortste betalen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door RSK » ma 14 apr 2014, 9:33

^^ Inderdaad. Per saldo pakt het echter alsnog duurder uit door je brandstofverbruik.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » ma 14 apr 2014, 9:49

Besancon - Bourg via A36-A6-A40 is ook nodeloos om. Snelste route is A36-A39 of N83-A391-A39 afhankelijk van je vertrekpunt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 apr 2014, 17:27

^^ Maar goed, als je per se een keer die andere wegen gereden wil hebben kan ik het begrijpen. Zo is Chris in Frankrijk volgens mij al een keer vanaf de A1 bij Arras naar de A29 bij Amiens gereden via de A26 (dus langs Saint-Quentin), om de hele A29 te kunnen rijden. Je betaalt dan echter voor de kortste (directe) route A1-A29.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Ds79m » ma 14 apr 2014, 17:33

^^ Het kan ook zijn dat je onderweg een pakketje moet afleveren. Of bijvoorbeeld toeleveranciers van de tankstations langs de snelwegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door verfmeer95 » ma 14 apr 2014, 18:31

^^ Dat is dan echt de enige reden. Want zodra je de snelweg moet verlaten betaal je wel voor de langste route.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 14 apr 2014, 19:58

Sommige mensen rijden nu graag eens om, en op zich zal je péage kost per km dus goedkoper uitvallen dan gewoonlijk. Zie dan wel dat je een Total Access vindt of zo...die zijn de laatste tijd serieuze concurrentie voor de supermarkten qua brandstof.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » ma 14 apr 2014, 20:13

Ds79m schreef:^^ Het kan ook zijn dat je onderweg een pakketje moet afleveren. Of bijvoorbeeld toeleveranciers van de tankstations langs de snelwegen.
Zou dat de reden zijn dat veel van deze incomplete knooppunten in de loop der jaren gecomplementeerd zijn (zoals o.m. A 1/A 26 knooppunt)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 14 apr 2014, 20:15

Coen Tunnel schreef:^^ Maar goed, als je per se een keer die andere wegen gereden wil hebben kan ik het begrijpen. Zo is Chris in Frankrijk volgens mij al een keer vanaf de A1 bij Arras naar de A29 bij Amiens gereden via de A26 (dus langs Saint-Quentin), om de hele A29 te kunnen rijden. Je betaalt dan echter voor de kortste (directe) route A1-A29.
:yes:

Ik heb de A39 al eens helemaal gereden, maar de A36 en A40 nog niet. Als je dan vanaf Mulhouse komt en richting Lyon of de Alpen rijdt kan je mooi die stukjes meepakken zonder meer tol te betalen :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 24 jun 2014, 19:44

Op de rode en groene wegen (A, RN en RD) wordt vanaf 1 januari 2015 tol geheven voor vrachtwagens. Het oorspronkelijke plan voorzag tolheffing op 15.000 kilometer hoofdweg, maar daar was veel protest tegen, met name in Bretagne. Je ziet hier ook dat Bretagne min of meer de dans ontspringt, net zoals het Massif Central.

Ook zal er dus tol geheven gaan worden op de A35 voor vrachtwagens. Daarmee zal een boel wel terug gaan naar de Duitse A5, aangezien het dan niet meer zal lonen om door Frankrijk te rijden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 24 jun 2014, 19:57

Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk op de routes die normaal gezien tolvrij zijn?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 24 jun 2014, 19:59

Met een GPS-transponder, vergelijkbaar met Duitsland, met portalen om het te handhaven.

Technisch schijnt het compatibel te zijn met elektronische tolsystemen in andere landen, maar met de EETS richtlijn moet alle elektronische tolheffing daar aan voldoen. Het zegt echter niet dat de systemen daadwerkelijk compatibel zijn (dat je dus met een Duitse transponder in Frankrijk tol kan betalen en andersom).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jeroen » di 24 jun 2014, 22:32

Chris schreef:Ook zal er dus tol geheven gaan worden op de A35 voor vrachtwagens. Daarmee zal een boel wel terug gaan naar de Duitse A5, aangezien het dan niet meer zal lonen om door Frankrijk te rijden.
Dat zal uiteraard ook af gaan hangen van de toltarieven. Is daar al iets over bekend? Veel transporteurs proberen Frankrijk daar trouwens sowieso al te vermijden ivm de torenhoge boetes voor de rijtijdenwet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 24 jun 2014, 22:40

Dit is wat ze over de tarieven zeggen;

Le barème repose sur un taux moyen de 13 centimes d’euro par kilomètre et dépend du niveau d’émissions et du nombre d’essieux du véhicule.

Gemiddeld 13 ct/km, maar is ook afhankelijk van de euroklasse en aantal assen. Met een proefberekening kom ik uit op 14-15 ct/km voor 39 ton, 5 assen en euro 4.

http://www.ecomouv.com/

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jun 2014, 23:37

Chris schreef:Afbeelding
Tol voor vrachtwagens op de D951? Lekker zinvol voor een weg waar doorgaand vrachtverkeer boven de 19 ton toch al verboden is... https://maps.google.nl/maps?q=bellac&hl ... 93,,0,6.67

Opvallend ook dat de A34 en N2 tolvrij blijven. Al zit er op de N2 sowieso niet veel vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 25 jun 2014, 8:09

De reden waarom de RCEA een tolweg wordt heeft ook te maken met het gemis aan vrachtwagens op de veel beter voorziene A89 of zelfs A85-A71-N79/A89. Ik weet niet hoeveel onder jullie op de hoogte zijn van de problematiek van de RCEA-route maar ze is echt wel bestaande en kan voornamelijk op zwaar transitverkeer afgeschreven worden.

Nog een paar routes die vrij blijven:
De oude N6
N7 in de Rhonevallei
N77
N88
N102
N106
N36-N330 grote oostelijke rocade Paris
N31 Rouen-Reims
N19 Langres-A36
N21 Limoges-Lourdes

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » wo 25 jun 2014, 9:15

De reden waarom de RCEA een tolweg wordt heeft ook te maken met het gemis aan vrachtwagens op de veel beter voorziene A89 of zelfs A85-A71-N79/A89.
De tolheffing op de RCEA gaat dat echt niet doen kantelen, daarvoor ligt die route te centraal :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 25 jun 2014, 10:04

Nee maar als ze daardoor sneller 2x2 wordt, gaat de overlast die nu bestaat wel verdwijnen. En daar gaat het hem op zich om.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » wo 25 jun 2014, 11:37

Hopelijk leidt tolheffing tot die verbreding ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 25 jun 2014, 11:46

Als het gaat om verhalen dat uit deze tolheffing de verdere uitbouw van de RCEA zal worden gefinancierd, zeg ik "eerst zien dan geloven".

Ik wil niet uitsluiten dat deze maatregel wel degelijk leidt tot (enige) afname in het vrachtverkeer op de RCEA. Waldo heeft natuurlijk volkomen gelijk als hij zegt dat de weg te centraal ligt en te ver van andere oost-westroutes om weggebruikers een omweg te laten maken en andere routes te gaan gebruiken. Maar we weten uit Duitsland wat voor omwegen vrachtwagenchauffeurs accepteren om het aantal tolkilometers te minimaliseren. Het zou mij daarom niets verbazen als vrachtwagenchauffeurs de A89 vermijden voor verplaatsingen waar het gebruik van de A89 verder bepaald voor de hand ligt. Denk aan Lyon - Limoges (over Macon is maar een kleine omweg) en zelfs Lyon - Bordeaux (maar 80 kilometer om). Die prikkel om de RCEA te gebruiken op routes waar dat verder helemaal niet voor de hand ligt zou je elimineren door op de RCEA tol te gaan heffen voor vrachtverkeer.

Trouwens: is bekend waarom de A75 niet op de lijst staat? Buiten het bijzondere gevsl Bretagne worden alle tolvrije snelwegen van enige omvang worden tolweg voor vrachtwagens, behalve juist die. Gevolg van door Chris omschreven protest (en dus misschien poging tot economische stimulans)? Wellicht een poging om de A7 te ontlasten?
Laatst gewijzigd door Pino op do 26 jun 2014, 0:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 25 jun 2014, 11:47

Ze verwachten dat de tolheffing € 550 miljoen per jaar gaat opbrengen. Ik verwacht er zelf erg weinig van, de wegenbouw lijkt in Frankrijk bijna helemaal plat te liggen. Er is dit jaar nog geen 1 stuk snelweg geopend, en er is dit jaar nog geen enkel stuk geplande autoroute / voie expresse of verbreding van algemeen publiek nut verklaard (DUP).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5085
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Rogier » wo 25 jun 2014, 13:07

^^

Dat is toch logisch met de huidige Franse regering die bestaande 'rechten' in stand wil houden i.p.v. geld vrij maken om te investeren om het land sterker te maken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 25 jun 2014, 13:36

Chris schreef:Ze verwachten dat de tolheffing € 550 miljoen per jaar gaat opbrengen. Ik verwacht er zelf erg weinig van, de wegenbouw lijkt in Frankrijk bijna helemaal plat te liggen. Er is dit jaar nog geen 1 stuk snelweg geopend, en er is dit jaar nog geen enkel stuk geplande autoroute / voie expresse of verbreding van algemeen publiek nut verklaard (DUP).
Zo heel veel moet er immers niet meer bijgebouwd te worden ook en Frankrijk heeft zoals gezegd momenteel een heel rode regering, dan schieten de nieuwe projecten sowieso niet zo heel hard op.

Anderszijds is wel de ring rond Dijon afgewerkt en is de oost-west tube van de tunnel van Toulon opengesteld voor verkeer. 2 projecten die ook al jaren aansleepten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 25 jun 2014, 13:39

Qua autoroutes hoeft denk ik inderdaad niet heel veel bijgebouwd te worden. Wel is er nog genoeg te doen qua ontbrekende voie expresses.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door RSK » wo 25 jun 2014, 14:08

^^ A32 en N57 zijn zomaar twee projecten die me uit eigen ervaring te binnen schieten. Maar ik kom dan ook vrijwel uitsluitend in de oostelijke helft van Frankrijk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 25 jun 2014, 14:16

Van de A32 is dacht ik zelfs nog geen DUP, dus zelfs moest die DUP er dit jaar nog komen, voor 2024 zien we daar niks van. Het laatste nieuws daaromtrent stamt immers al uit 2010 en toen ging het hem over een stukje tussen Pont-a-Mousson en Toul alleen.

Waar er wel gebouwd wordt momenteel is de A9 rond Montpellier, de A150 missing link en de eeuwige A507 in Marseille. Voor de A466 en A719 is men ook bezig. Het is dus niet dat er niks gebeurd, maar op zich ligt het grootste probleem hem bij de VE's, en nog meer bij de wegen die ernaar moeten omgebouwd worden. De trend is duidelijk, waar het in concessie gegeven wordt, gaat het vooruit, waar dat niet het geval is,...moddert het maar aan.

Andere werken waar je minder van opmerkt maar die wel degelijk gebeuren zijn de werken aan de toekomstige A82 Nantes-Brest waar op zijn minst toch al de uitritten nummers krijgen....

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Ds79m » wo 25 jun 2014, 18:27

Km357 schreef:
Chris schreef:Ze verwachten dat de tolheffing € 550 miljoen per jaar gaat opbrengen. Ik verwacht er zelf erg weinig van, de wegenbouw lijkt in Frankrijk bijna helemaal plat te liggen. Er is dit jaar nog geen 1 stuk snelweg geopend, en er is dit jaar nog geen enkel stuk geplande autoroute / voie expresse of verbreding van algemeen publiek nut verklaard (DUP).
Zo heel veel moet er immers niet meer bijgebouwd te worden ook en Frankrijk heeft zoals gezegd momenteel een heel rode regering, dan schieten de nieuwe projecten sowieso niet zo heel hard op.

Anderzijds is wel de ring rond Dijon afgewerkt en is de oost-west tube van de tunnel van Toulon opengesteld voor verkeer. 2 projecten die ook al jaren aansleepten.
Die Ring van Dijon was ooit bedoeld als expressweg, maar is uiteindelijk met rotondes gebouwd en aan die tunnel in Toulon is sinds het uitbreken van de Frans-Pruisische Oorlog gewerkt.

De belangrijkste verbindingen liggen er nu inderdaad wel, maar je kan je natuurlijk afvragen wanneer je tevreden moet zijn.

1. Er zijn nog talloze ontbrekende schakels, die bepaalde trajecten lastig maken. Denk aan Grenoble-Nice, Lyon-Toulouse, Troyes-Bourges, Poitiers-Limoges, enz. Daar duiken soms wel plannen voor op, maar in de praktijk wordt er niets gedaan.
2. Ook zijn er problematische agglomeraties als Rouen, Rennes, Metz-Nancy en Antibes-Nice, waar het wenselijk is dat er in elk geval binnen 10 jaar voor iets van verlichting van de problemen wordt gezorgd.
3. Veel belangrijke N-wegen zijn al jaren in het proces van ombouw naar een snelweg. Vooral de N4, N7 en N57 vallen op.
4. In de bergen is het wegennet duidelijk minder dan in de buurlanden Italië en Spanje. Dit is duidelijk de minst belangrijke van de vier punten, maar steden als Briançon, Gap, Le Puy en Aurillac liggen naar West-Europese maatstaven anno 2014 wel behoorlijk in een niemandsland.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 25 jun 2014, 20:13

1) Grenoble-Nice wordt tegengehouden omdat we in een eeuw zitten waar we luisteren naar milieu-activisten die iedere zinvolle wijziging in het landschap kunnen blokkeren...dat windmolens het landschap even hard verknoeien als een modern viaduct slaan ze op typische struisvogelmanier neer...het zij zo, er zal tijd over moeten gaan voor de A51, nu ja dat is sowieso het geval.
Lyon-Toulouse is niet zo'n belangrijke as dan me wel denkt, de N88 volledig 2x2 maken is niet van zo'n groot belang als de RCEA. Poitiers-Limoges sleept inderdaad wel al veel te lang aan, laatste keer dat ik die echt doelbewust overdag heb gereden was in 1998 en toen was het al helemaal niet leuk meer.

2) Rouen zijn ring wordt tegengehouden door groene activisten. Ben niet zo bekend met Rennes, zover ik weet ligt er een 2x2 weg rond nochtans. Metz-Nancy, wel de A31 is er en er is ruimte voor 2x3 met aanpassing van de kunstwerken, gaat inderdaad niet vooruitgaan zonder concessie maar dat is een algemeen probleem in Frankrijk. Antibes-Nice is op veel vlakken nu al 2x4 met een open tolsysteem. Ik ben er al vaak gepasseerd op drukke momenten en ik zie niet echt het probleem. De oude N7 of N98 zijn niet aan te raden op drukke momenten maar daar bestaat de A8 dan ook voor. Juist de vreemde kronkel bij Nice-Aéoroport is er nog, maar die wordt eindelijk weggewerkt.

3) Nu er tol gaat gevraagd worden voor de N4 en N57 zie ik daar wat vooruitgang gebeuren in de toekomst, de N7 in de Rhonevallei blijft vrij van tol, de grootste reden waarom zo veel transitverkeer tussen Moulins en Lyon rijdt op het 2x1 gedeelte is dan ook omwille van het tolvrij zijn, iedere routier zou toch moeten weten dat hij volgens de A6 veel vlotter/rustiger zal rijden maar dat het zijn baas meer geld kost...la faute a qui?

4) Gap ligt aan een autosnelweg, Briançon is niet schandalig groot dat het meer nodig heeft dan de 3 grote nationale assen die het al te verwerken krijgt. Le Puy heeft op zich eerder een transitrondweg nodig dan een autosnelweg en Aurillac...er is een reden waarom het de meest natte en/of koude stad van Frankrijk is...niet zo veel mensen die er naartoe moeten of willen dus ja...

Wat me voornamelijk stoort aan Frankrijk is het constante shiften van regering waardoor projecten van algemeen nut onnodig op de lange baan geschoven worden, om nog maar te zwijgen van de groene jongens die kost wat kost altijd nee moeten zeggen tegen gelijk wat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » wo 25 jun 2014, 21:22

Het probleem van Nantes en in mindere mate Rennes ligt meer in het feit dat het snel groeiende steden zijn geweest, ze hebben het platteland van Bretagne een beetje "leeggetrokken". Je kunt je ook afvragen of een snelweg als de A 82 een zinvolle investering is, er liggen nu wel goede expresswegen in Bretagne. Geld kun je inderdaad beter uitgeven aan locaties waar een daadwerkelijk probleem bestaat in de verkeersafwikkeling.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kloothommel
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 20:23

Re: Overzichtskaart Franse tolwegen

Bericht door Kloothommel » wo 16 jul 2014, 20:40

palpitation schreef: (2) over de Pont-de-Normandie bij La Havre of door Rouen.

En verder dus kijken of we ergens binnendoor willen. We rijden op de heenweg 's nachts (zit dan toch nog in het nachtschema omdat ik de week ervoor de Nijmeegse Vierdaagse loop) en terug overdag. Ik kom er wel uit :).
Toen wij naar Bretagne gingen, werden we bij Rouen geconfronteerd met de sluiting van de Pont Mathilde, waardoor er een monsterfile stond op de omleiding en we 2 uur vertraging opliepen. Dat was verleden jaar en ik zie dat die brug nu nog altijd gesloten aangegeven staat. Goed, dit is een bericht uit 2011 maar staat in 2014 helemaal bovenaan, dus het leek me relevant om dit te zeggen.

In de terugweg kozen we dus voor de Pont de Normandie en dat was toen een dikke €5 (€5,4 lees ik nu op de website) maar 1) een prachtig zicht en 2) geen file. Ik snap dan ook niet waarom iedereen een paar € tracht uit te sparen, maar die wel kwijt is aan de extra benzine voor de langere afstand en door het in de file staan. Om van je schaarse vakantietijd nog maar te zwijgen.

Dit jaar moeten we via Parijs (no way dat ik via Rouen ga en de Pont de Normandie is nog verder van Poitiers) en daar zal ik kiezen voor de toltunnel in het westen. Komen we voor 6 uur daar aan, is het €2, erna €6,5. Geen hordes op de Boulevard Périphérique, geen rotvrachtwagens op de A86 in het oosten, niet meer verdwalen op de Francilienne. Ook elders vind ik tolwegen aangenamer dan hun gratis broertjes.

Ieder zijn meug...

Plaats reactie