Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 apr 2018, 13:14

^^
Inderdaad, zelf ben ik ook van mening dat de acceptatie van een creditcard er anno 2018 gewoon bij hoort. Dat weinig Nederlanders ermee in het binnenland betalen is een ander verhaal, maar dat kan ook veranderen. Zelf betaal ik ruim de helft van al m'n inkopen met een creditcard. Niet omdat ik niet meteen kan betalen, maar vanwege betaalgemak, spreiding van de kosten, verzekeringen bij aankoop etc.

Juist voor een internationaal land als Nederland is het eigenlijk best apart dat een creditcard zo beperkt geaccepteerd wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 04 apr 2018, 13:17

Maestro wordt wel geaccepteerd. Pakweg 80% van de toeristen in Nederland komt gewoon uit de EU, dus het is niet zo dat elke buitenlander niet kan betalen bij Albert Heijn. Men is blijkbaar bang aan te lopen tegen hoge transactiekosten als credit cards op grotere schaal gebruikt gaan worden. Verzekering op dagelijkse boodschappen heb je natuurlijk niet echt nodig en voor Nederlanders heeft een credit card geen groter betaalgemak dan een gewone betaalkaart.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » wo 04 apr 2018, 13:25

Toch heb ik al gehad dat een gast van mij niet kon betalen met zijn Visa. Dat hebben we toen samen opgelost, maar als hij alleen had gestaan dan was dat niet gelukt.

Ik vind het nogal bekrompen voor zo'n internationaal land...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 apr 2018, 13:28

Chris schreef: wo 04 apr 2018, 13:17voor Nederlanders heeft een credit card geen groter betaalgemak dan een gewone betaalkaart.
Jumbo heeft het betalen met creditcard geïntroduceerd in supermarkten, naar het schijnt met het idee dat mensen die aan het einde van hun geld nog een stuk maand over hebben dan eerder naar de Jumbo gaan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Rene » wo 04 apr 2018, 14:26

Eigenlijk zouden alle Nederlandse pin-automaten geschikt moeten zijn voor gebruik door creditcards.
Alleen wel met de toevoeging dat er een bedrag extra moet worden betaald bovenop de aankoopprijs om de transactiekosten die door graaiers als Amex worden berekend te dekken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 04 apr 2018, 15:46

^^ De automaten zijn er volgens mij redelijk geschikt voor. Het is aan de verkoper om te bepalen in hoeverre hij die dienst ook afneemt.

Amex als graaiers bestempelen doet de werkelijkheid misschien niet heel veel eer aan. De ware graaiers zijn de klanten die met Amex betalen (guilty as charged, your honour). De grap is dat Amex de gebruiker redelijke voordelen biedt, door de bank genomen meer voordelen dan andere credit cards. Die voordelen worden voor een deel betaald uit het jaarlijkse bedrag om een Amex-kaart te hebben (dat hoger ligt dan dat van andere credit cards), maar mensen zouden dat jaarlijkse bedrag niet betalen wanneer ze niet het idee hadden die jaarlijkse bijdrage ook terug te verdienen - en zelfs meer dan dat. Die 'winst voor de kaartgebruiker' wordt uiteindelijk betaald door de andere klanten van dezelfde winkels. De vaste lasten van een winkel gaan immers omhoog met iedere Amex-transactie. En omdat de winkelier graag zelf ook nog een beetje winst maakt, worden de prijzen in die winkel wat hoger dan ze zouden kunnen zijn zonder Amex-transacties. Winkeliers staan feitelijk voor de keuze om geen Amex aan te bieden, en zo competitief te kunnen blijven beprijzen, en hopen dat je wat meer omzet kunt boeken door het wél aan te bieden, waarbij de kosten feitelijk worden gedragen door de niet-Amex-betalers. Kosten in rekening brengen bij de Amex-betaler zie ik niet helemaal gebeuren, want de Amex-betaler handelt ook redelijk rationeel en die zal liever zijn pinpas trekken voor een lager bedrag in plaats van extra te betalen.

Uiteraard geldt dit in bredere zin voor betaling met andere creditcards, wat uiteindelijk wordt opgebracht door mensen die niet met een creditcard betalen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 04 apr 2018, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 apr 2018, 15:50

Rene schreef: wo 04 apr 2018, 14:26 Eigenlijk zouden alle Nederlandse pin-automaten geschikt moeten zijn voor gebruik door creditcards.
Alleen wel met de toevoeging dat er een bedrag extra moet worden betaald bovenop de aankoopprijs om de transactiekosten die door graaiers als Amex worden berekend te dekken.
Toeslag geeft een slechtere indruk dan uberhaupt de mogelijkheid niet bieden. Dat is ook de reden waarom op een enkel speciaalzaakje na alle winkels reguliere PIN-betaling gratis aanbieden, zelfs voor een pakje kauwgom. Bijbetalen klinkt duur en naaierig en dat geeft een nare smaak aan de klantervaring. Overigens is het in steeds meer winkels mogelijk om met creditcard te betalen, ik gebruik het ook standaard bij kleding, kado's en elektronica.
SnarfFlevoland schreef: wo 04 apr 2018, 11:52 Inmiddels kan ik in Duitsland vrijwel bij elke supermarkt met creditcards betalen, nu in samenwerking met banken alle betaalterminals stap voor stap worden vervangen en omgezet. Zelfs al staat er nog "wir akzeptieren keine Kreditkarten", werkt het tegenwoordig 'gewoon'. Ik vind het voor Duitse begrippen een hele vooruitgang!
Ik kom echter nog steeds winkels en horeca in Duitsland tegen waar je alleen cash kan betalen, dus er ligt nog een hele weg aan vooruitgang open. Bij mobiele horeca zoals foodtrucks/snackkarren/ijscowagens is het al helemaal zeldzaam, mede door het ontbreken van een degelijk 3/4G netwerk.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Hajo » wo 04 apr 2018, 18:23

Ik betaalde altijd zo veel mogelijk contant. Alleen benzine en grote uitgaven betaalde ik met mijn Mastercard.

Ik ben echter sinds december vorig jaar overgestapt op American Express. Ik betaal hier zo veel mogelijk mee. Contant bijna niet meer, mijn Mastercard heb ik nog voor noodgevallen. Mijn bankpas tenslotte gebruik ik om contant geld op te nemen of om af en toe te pinnen.

Een American Express card is inderdaad redelijk duur (kaartbijdrage vanaf € 65,00 per jaar), maar de voordelen zijn vele malen groter dan bij andere credit cards. Ze hebben ook een voortreffelijke klantenservice.

Ik gebruik mijn Amex voor de punten: elke euro die je ermee betaalt, levert een punt op. Afhankelijk van de soort card (green, gold etc) zelfs meer punten per euro én een welkomstbonus vanaf 5.000 punten.

Die punten kun je vervolgens besteden aan kortingen, gratis producten, etc. Maar ze zijn ook inwisselbaar voor "skymiles" bij Skyteam, een samenwerkingsverband van diverse luchtvaartmaatschappijen, onder andere KLM, Delta Airlines en Al Italia. En met genoeg miles kun je bijvoorbeeld een gratis upgrade krijgen, maar ook goedkoop een luxe hotelkamer of huurauto boeken enzovoort. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Je moet je er wel in verdiepen, maar als je er je hobby van maakt en de tips, trucs en natuurlijk de vergaarde punten slim spaart en besteed is first class vliegen ineens niet meer onbereikbaar. Iemand die dit als hobby doet is Ben Schlappig, aka "Lucky". Kijk hier maar eens: www.onemileatatime.com

Iemand die dit ook doet en zo reist, is mijn broer. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 04 apr 2018, 18:39

^^ Je kunt helemaal tot aan het gaatje gaan inderdaad. Maar met een paar uurtjes zoeken op internet kan iedereen zoeken welke credit card voor jou de aardigste voordelen / cashbacks / punten oplevert. Met iets als een Bijenkorf Mastercard spaar je voor cashback bij de Bijenkorf bijvoorbeeld - toch aardig als je daar graag mag winkelen. Ook als je niet superfanatiek gaat sparen als omschreven, levert dat best aardige kortingen op. Met de simpele Mastercard van je eigen bank spaar je meestal voor helemaal niets.
Lekkere Kwal schreef: wo 04 apr 2018, 15:50Toeslag geeft een slechtere indruk dan uberhaupt de mogelijkheid niet bieden. Dat is ook de reden waarom op een enkel speciaalzaakje na alle winkels reguliere PIN-betaling gratis aanbieden, zelfs voor een pakje kauwgom.
Voor het afstorten van cash betaalt een winkel ook, en voor veiligheidsmaatregelen die nodig zouden zijn wanneer je grotere hoeveelheden cash in je winkel houdt (niet voor niets willen steeds meer winkeliers liever met pin betaald worden). Wanneer winkeliers die zouden doorrekenen aan de cash betalende klant is het huis te klein. Het is eigenlijk van de zotte dat het jarenlang geaccepteerd is geweest om een toeslag te rekenen voor kleine pinbetalingen.
Ik kom echter nog steeds winkels en horeca in Duitsland tegen waar je alleen cash kan betalen, dus er ligt nog een hele weg aan vooruitgang open. Bij mobiele horeca zoals foodtrucks/snackkarren/ijscowagens is het al helemaal zeldzaam, mede door het ontbreken van een degelijk 3/4G netwerk.
Erg treurig toch hoe een machtige economie als Duitsland zo afglijdt waar het om infrastructuur gaat. Op Sicilië viel het me de afgelopen weken op dat kleine bedragen toch steeds meer gepind kunnen worden - denk aan de kopjes koffie en kleine broodjes. Dat is iets wat ik elders in Italië in afgelopen jaren toch totaal niet zag. Heerlijk gemakkelijk, want Italië was toch altijd een beetje hannissen met meer cash op zak dan je eigenlijk zou willen cq je altijd afvragen of je wel voldoende cash op zak zou hebben voor lunch oid.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 04 apr 2018, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 apr 2018, 18:41

Lekkere Kwal schreef: wo 04 apr 2018, 15:50 Ik kom echter nog steeds winkels en horeca in Duitsland tegen waar je alleen cash kan betalen, dus er ligt nog een hele weg aan vooruitgang open. Bij mobiele horeca zoals foodtrucks/snackkarren/ijscowagens is het al helemaal zeldzaam, mede door het ontbreken van een degelijk 3/4G netwerk.
Dat is niet alleen in Duitsland zo, maar ook bijv. in Zwitserland kom ik het nog regelmatig tegen dat alleen cash kan worden betaald of met wat geluk per imprinter (alleen voor creditcard). Desalniettemin kan je zowel in Duitsland als ook in Zwitserland in een gemiddeld restaurant met plastik betalen. Dat is veelal geen probleem meer.
Hajo schreef: wo 04 apr 2018, 18:23 Een American Express card is inderdaad redelijk duur (kaartbijdrage vanaf € 65,00 per jaar), maar de voordelen zijn vele malen groter dan bij andere credit cards. Ze hebben ook een voortreffelijke klantenservice.
Via Payback hoef ik helemaal niks voor m'n Amex-kaart te betalen. Zouden ze ook voor de Nederlandse markt moeten aanbieden. ;) Service is bij Amex inderdaad erg goed en met de Payback-punten kan je tegenwoordig ook heel wat zaken betalen. Heb via m'n huisbank ook een Visa-kaart, plus nog een extra MasterCard waar geen koersopslag zit bij betalingen in andere valuta. Allemaal gratis overigens, aangezien de markt in Duitsland vrij concurrerend is met gratis spaar- en betaalrekeningen die tegenwoordig ook een flink spectrum aan services bieden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 apr 2018, 19:06

Ik heb mijn AmEx-kaart voor mijn werk, maar ik mag hem ook voor privébetalingen gebruiken. Omdat ik hem via mijn werk heb betaal ik er zelf niks voor. Heb er geen klagen over en op zich is de acceptatie op de plekken waar ik er mee wil/moet betalen goed. Er zit omdat het een corporate card is wel een beperking op; ik kan er geen contant geld mee opnemen, en ik kan ook niet meedoen aan een spaarprogramma, mijn werkgever heeft ervoor gekozen die mogelijkheden niet aan te bieden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » wo 04 apr 2018, 21:41

SnarfFlevoland schreef: wo 04 apr 2018, 18:41Via Payback hoef ik helemaal niks voor m'n Amex-kaart te betalen.
Je bedoelt niet de Payback Karte van o.a. DM neem ik aan? Ik moet me er weer eens in verdiepen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 apr 2018, 23:50

^^
Nee, er is ook een 'premium' American Express kaart van/voor Payback. Die kan je ook gebruiken om normaal punten in winkels te verzamelen (o.a. DM), maar ook als gewoon betaalmiddel (en ook dan spaar je punten). De kaart is geheel gratis, mits je kredietwaardig bent natuurlijk. ;) Een extra Payback-kaart hebje dan niet meer nodig. Alle bestaande punten kan je laten overschrijven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » do 05 apr 2018, 0:12

Maar wel die keten/toko dus? Dat bedoelde ik maar ik formuleerde mijn vraag absoluut niet goed. Zo'n normale spaarkaart heb ik ook nog ergens rond slingeren, maar ik vergeet dat ding steeds te gebruiken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » do 05 apr 2018, 13:40

duikgek89 schreef: wo 04 apr 2018, 12:57 Het is wel onhandig als iemand Nederland bezoekt, de indruk gewekt wordt dat hij/zij overal met kaart kan betalen om vervolgens bij de grote blauwe supermarkt te staan en niet te kunnen afrekenen...
Iedere AH heeft tegenwoordig wel een pinautomaat staan om geld op te nemen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » do 03 mei 2018, 10:36

De Franse private wegbeheerders stellen voor om ongeveer 600km snelwegen over te nemen van de Franse overheid. Het gaat vooral om tolvrije trajecten die in het verlengde liggen van betalende delen. Als voorbeeld wordt de A1 aangehaald ten noorden van Parijs. In ruil zou dan de duur van de concessies verlengd kunnen worden.

https://www.lesechos.fr/industrie-servi ... 173352.php

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » do 03 mei 2018, 14:42

Het is wel een publieksvriendelijke manier om de kwaliteit van aansluitende delen te verbeteren zonder dat je meer tol gaat betalen. Alleen betaal je langer tol, maar ik heb niet de illusie dat de tol echt geschrapt gaat worden. Men verlengt gewoon de concessie telkens.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » do 03 mei 2018, 15:19

In het verleden werden concessies steeds verlengd in ruil voor verplichtingen om nieuw asfalt aan te leggen: doorgaans een combinatie van verbredingen en nieuwe snelwegen. Is dit in die zin een teken dat de tolmaatschappijen niet zo heel veel nieuw asfalt voorzien?

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door RikB » do 03 mei 2018, 15:31

Zijn de concessies voor aanleg en onderhoud gedurende de duur van de concessie? Ofwel, na afloop van de concessie vervalt de tol?
Of komt er dan een andere tolmaatschappij? zoals de nederlandse tankstation concessies?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » do 03 mei 2018, 16:38

Aan het einde van de concessie vallen de tolsnelwegen terug aan de staat. Dat suggereert dat ze tolvrij zouden worden, maar ik verwacht dat de staat ze opnieuw in concessie zal geven. Een beetje als een Nederlands tankstation dus, maar voor de weggebruiker is er wel een belangrijk verschil. Dit zou een concessie worden waarin de prestatie van de concessionair beperkt is tot onderhoud en zaken als het draaiende houden van verzorgingsplaatsen. Dat zal niet tegen de huidige tolprijzen kunnen, waarmee we feitelijk nog betalen voor de aanleg van het tolwegennet. De tol zou in die zin ook veel lager moeten worden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 03 mei 2018, 18:21

Is er nog iemand die gelooft dat de privé-ondernemingen zoals Vinci ooit nog iets gaan teruggeven aan de staat? Dit is gewoon terug een manier om de boel te privatiseren en het nog allemaal duurder te maken. Zeker nu Vinci op zich een zodanige sterke positief heeft bemachtigd. Daar kwam vanuit politieke kring om voor de hand liggende redenen die uiteraard nooit daadwerkelijk onderzocht of bevestigd worden geen kritiek op.

De Franse regering heeft de autoroutes al lang afgegeven aan de privé-ondernemingen door middel van belastingsgeld van de gewone burger en het akkoord mag (!) zelfs niet ingekeken worden tussen de Franse Staat en de concessiehouders. Macron heeft hier uiteraard geen enkel belang bij...z'n handtekening was voldoende.

Kwaliteit heeft z'n prijs, maar hoe de Franse Staat zich heeft laten uitkopen is één van de meest wraakroepende belastingsgeldverkwistende maatregelen van de laatste decennia in FR.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » vr 04 mei 2018, 9:33

Linksom of rechtsom denk ik niet dat de snelwegen ooit terug zullen gaan naar de staat. Die heeft helemaal de middelen niet voor het onderhoud en die functie wordt ook prima vervuld door de tolmaatschappijen - die zoals je met zoveel woorden opmerkt daarvoor ook wel een redelijke goodwill hebben onder de Fransen ondanks de vrij hoge prijs die je ze betaalt. Nu zou de staat die functie ook best zelf kunnen opbouwen om over te nemen tegen het einde van de concessie, maar dat zal dan ook wel weer allemaal vormen van belastingheffing gaan vergen waar denk ik niemand op zit te wachten. Of zelf achter de tolpoortjes gaan zitten en het geklaag aanhoren dat de overheid er niets van kan. Het huidige systeem heeft nadelen, maar lijkt voor de grote meerderheid wel best zo.

Vraag is dan hoogstens hoe dit alles vorm te geven. De Franse staat lijkt blij met zijn drie grote private spelers en weet openbare aanbestedingen te omzeilen door bestaande concessies open te breken én daarbij de winstmarges voor de concessionairs aanzienlijk te houden. Dat openbreken lukt zolang er nieuw asfalt wordt aangelegd, maar wordt onder EU-regels moeilijker zonder. Zonder substantieel nieuw asfalt zal er vermoedelijk toch echt een aanbesteding moeten komen in de jaren '30 van deze eeuw. Als de Vinci's die denken in te kunnen schieten met de huidige tolniveaus (waarin de bouwkosten zitten verwerkt), is de kans aanzienlijk dat ze die aanbesteding niet winnen.

Maar goed, wellicht keert het politieke tij nog. Als in Engeland de tweede politieke partij nationalisatie weer hoog op de agenda heeft staan, kan Frans links dat zomaar ook doen. Voorlopig doet Frans links er alles aan om zo hard mogelijk te versplinteren en aldus politiek irrelevant te zijn, maar dat kan veranderen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » vr 27 jul 2018, 14:51

Het tijdschrift Auto-Moto heeft een overzicht gemaakt van de goedkoopste snelwegen. Verschillende lange en belangrijke snelwegen eindigen hoog in deze lijst omdat hiervoor vaak slechts gedeeltelijk tol betaald moet worden. Meer info per snelweg en over de berekeningen via: http://www.auto-moto.com/actualite/soci ... tml#item=1

1: A68 Toulouse - Albi => 0,0246 euro/km
2: A20 Vierzon - Montauban => 0,0308 euro/km
3: A75 Clermont-Ferrand - Béziers => 0,031 euro/km
4: A2 Combles - België => 0,0476 euro/km
5: A31 Beaune - Luxemburg => 0,0555 euro/km
6: A77 Nemours - Nevers => 0,0644 euro/km
7: A16 België - Parijs => 0674 euro/km
8: A13 Parijs - Caen => 0,0695 euro/km
9: A72 Saint-Etienne - Roanne => 0,0717 euro/km
10: A87 Angers - La Roche => 0,0722 euro/km
11: A50 Marseille - Toulon => 0,0733 euro/km
12: A63 Bordeaux - Spanje => 0,0741 euro/km
13: A64 Toulouse - Bayonne => 0,0745 euro/km
14: A6 Parijs - Lyon => 0,0765 euro/km
15: A5 Parijs - Langres => 0,0782 euro/km
16: A36 Beaune - Duitsland => 0,0787 euro/km
17: A7 Lyon - Marseille => 0,0792 euro/km
18: A4 Parijs - Straatsburg => 0,0807 euro/km
19: A42 Lyon - Pont d-Ain => 0,0808 euro/km
20: A39 Dijon - Bourg-en-Bresse => 0,0813 euro/km
21: A83 Nantes - Niort => 0,0820 euro/km
22: A57 Toulon - Le Luc => 0,0824 euro/km
23: A51 (zuid) Gap - Marseille => 0,0849 euro/km
24: A26 Calais - Troyes => 0,0858 euro/km
25: A62 Toulouse - Brodeaux => 0,0861 euro/km
26: A28 Abbeville - Tours => 0,0911 euro/km
27: A9 Orange - Spanje => 0,0928 euro/km
28: A71 Orléans - Clermont-Ferrand => 0,0948 euro/km
29: A48 Bourgoin - Grenoble => 0,0967 euro/km
30: A8 Marseille - Italië => 0,0973 euro/km
31: A89 Bordeaux - Lyon => 0,0982 euro/km
32: A61 Toulouse - Narbonne => 0,0986 euro/km
33: A1 Parijs - Lille => 0,0990 euro/km
34: A10 Parijs - Bordeaux => 0,0998 euro/km
35: A29 Saint-Quentin - Pont L'Eveque => 0,10 euro/km
36: A11 Parijs - Nantes => 0,1003 euro/km
37: A85 Angers - Vierzon => 0,1059 euro/km
38: A66 Toulouse - Pamiers => 0,1081 euro/km
39: A40 Macon - Chamonix => 0,1099 euro/km
40: A43 Lyon - Modane => 0,1280 euro/km
41: A81 Le Mans - Rennes => 0,1337 euro/km
42: A86 Parijs => 0,1411 euro/km
43: A41 Genève - Grenoble => 0,1483 euro/km
44: A88 Falaise - Sees => 0,1479 euro/km
45: A52 Aubange - Aix-en-Provence => 0,1480 euro/km
46: A51 (noord) Grenoble - Col de Fau => 0,1520 euro/km
47: A65 Pau - Langon => 0,1570 euro/km
48: A19 Sens - Artenay => 0,1625 euro/km
49: A49 Grenoble - Valence => 0,1667 euro/km
50: A14 Parijs => 0,5313 euro/km

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 jul 2018, 15:04

Nutteloos statistiekje. Wegen met een lang tolvrij deel zullen goed scoren, wegen waar je overal tol betaalt zullen hoger scoren. Men neemt de lengte van de hele weg van begin- tot eindpunt, maar soms is de enige overeenkomst tussen twee delen van een weg het wegnummer. De tolvrije delen zijn van een andere kwaliteit, hebben vaak minder goede voorzieningen, meer snelheidsbeperkingen, meer flitspalen, een hogere afritdichtheid. De A31 is een mooi voorbeeld: vanaf de Luxemburgse grens tot Nancy heeft die weg een heel ander karakter dan het deel ten zuiden van Toul. De A14 scoort hoog, maar is natuurlijk duur vanwege de twee tunnels; en eigenlijk is de weg feitelijk een afsplitsing van de A13, maar hij wordt volledig apart gerekend. De A20 is zo lang, reizigers vanuit het noorden naar Limoges rijden een flinke afstand over de A20 maar zullen niet het toldeel van de A20 gebruiken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 15 aug 2018, 9:12

Nochtans staan de bekende A19 en A65 bij de duurste wat toch in lijn van de realiteit ligt?

Maar die fout bij de A8 (Marseille-Italië) blijft ook altijd maar opduiken terwijl de A8 zelfs nog niet eens in de buurt van Marseille komt maar aftakt van de A7 bij Coudoux.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 15 aug 2018, 10:58

Het is geen heel chique omschrijving, maar ik snap wel dat ze in dit soort generieke lijstjes niet aankomen met kleine einddoelen. Anders krijg je zo'n Gravellone Toce-effect waar ook niemand vrolijk van wordt (naar het noordelijke einddoel van de Italiaanse A26, dat je op borden en in alle omschrijvingen van die weg meekrijgt). Misschien was Aix-en-Provence dan ietsje minder fout geweest.

In de tussentijd wordt steeds vaker naar Marseille-Aix-Vitrolles gekeken als één stedelijk gebied. En dat loopt toch wel min of meer door tot Coudoux. Ik realiseer me uiteraard wel dat je op de heerlijk landelijk aandoende splitsing A7-A8 nog totaal niet het idee krijgt dat je daar op het punt staat een stedelijk gebied van 1.8 miljoen inwoners binnen te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 09 jan 2019, 14:14

Ik volg het Twitteraccount van Vinci Autoroutes. Die zijn wel geobsedeerd over autonoom rijden, er gaat geen dag voorbij zonder meerdere tweets daar over. Wat is hun belang daarbij? Denken ze wellicht dat autonome voertuigen de tol niet gaan mijden zoals mensen dat nu soms wel doen? Die tweets over autonome voertuigen zijn ook helemaal niet gerelateerd aan het Vinci netwerk, lijkt me voor hun volgers niet zo relevant.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 09 jan 2019, 14:26

Een overdaad aan niet-relevante informatie op sociale media lijkt vandaag de dag de norm te zijn om te tonen dat je als bedrijf in "le current year" leeft. Soort van productplacement ook waardoor je logo en naam constant oppopt bij de mensen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 14:56

^^ Volgens mij is het al een behoorlijk oud fenomeen: als je ziet hoe de pasta van Unilever aan je wordt gesleten met vrolijke beelden van een Italiaans familiefestijn in plaats van een verhaal over het eten zelf, afkomstig uit Hollandse fabrieken, weet je dat veel reclame draait om het creëren van een goed gevoel bij een merk en minder om het product zelf. Wie daar natuurlijk het meeste belang bij hebben, zijn degenen die een product aanbieden dat niet direct vrolijk stemt c.q. genot oplevert. Naast dagelijks voedsel denk je dan al snel aan onvermijdelijke uitgaven als benzine, electriciteit en -komt 'ie- tolwegen. En inderdaad, dat zijn bedrijven die er behoorlijk off-topic reclameboodschappen op nahouden.

Ik denk dat Vinci hier probeert een gevoel te scheppen "kijk ons eens met de tijd meegaan". Het imago dat ze voorloper zijn, zal ze wellicht op enig moment ook wel helpen om hun eigen technische innovaties makkelijker aan het publiek te slijten. Hoe meer mensen (al dan niet met hun app Ulys) overgaan op telepeage, des te beter het voor hun eigen cashflow is. Dubbel als dat meer free flow dichterbij brengt, dus met minder kosten voor het in stand houden en bemannen van tolstations (en ik denk ook dat free flow ook een hoop toekomstige gele hesjes-achtige acties op de tolwegen kan schelen). Ditzelfde geldt ongetwijfeld voor nog wat andere innovaties die ze in de pijplijn hebben, die ook sterk gericht zullen zijn op het verhogen van de winst. Overigens lijkt de huidige stroom aan Twitter-berichten over dit onderwerp een serie te zijn in samenhang met technologie-beurs CES. Maar voor een beurs in Las Vegas roept dat natuurlijk nog steeds de vraag op waarom Vinci die aandacht dan geeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » vr 18 jan 2019, 20:32

Vinci meldt dat de Gilet Jaunes opstand ze ongeveer de hele groei van 2018 gekost heeft. Voor de opstand kwam men uit op 1,7% verkeersgroei, dat is in de periode sinds november ongedaan gemaakt. Ook heeft men tientallen miljoenen euro's schade aan de infrastructuur (op 250 locaties), nog los van de verloren tolinkomsten.

>> http://www.globalconstructionreview.com ... ts-france/

Plaats reactie