Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Ger81 » za 11 jun 2016, 17:45

Snelwegfreak schreef:Als je hooguit één keer per jaar in Frankrijk rijdt heeft zo'n kastje geen zin.
Jawel hoor.
Het ligt eraan hoe vervelend je wachten vindt. Ik vind dat heel vervelend, en het is mij die eenmalige 11 euro plus 1 of 2 keer 2,50 per jaar meer dan waard.
Zou het voor Spanje en Polen net zo makkelijk gaan, dan zou ik daar ook subiet kastjes aanschaffen (in Polen gebruiken ze nota bene exact dezelfde apparaatjes als in Frankrijk. Kan de EU zich daar niet eens druk om maken? 1 kastje voor de hele EU?)
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » za 11 jun 2016, 18:02

Als je hem 12 maanden niet gebruikt rekenen ze 10 euro administratiekosten. Niet schokkend, maar wel onnodig. Als je een creditcard gebruikt hoef je ook niet of maar heel weinig te wachten. Als ik elk jaar door Frankrijk zou rijden had ik er zeker één besteld.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Hensepens » za 11 jun 2016, 18:05

Snelwegfreak schreef:Als je hooguit één keer per jaar in Frankrijk rijdt heeft zo'n kastje geen zin. Als je twee keer of vaker per jaar komt loont het wel. Ik gebruik gewoon de creditcard, omdat ik niet weet of ik volgend jaar weer in Frankrijk rijd.
JKe betaald eenmalige een bedrag (EUR 7,50 ANWB) daarna betaal je alleen abbo kosten per maand (rond 2 euro geloof ik) INDIEN je gebruik maakt van de peage. En dan ook alleen voor die specifieke maand.

Dus een jaar niet naar Frankrijk gaan is dus ook een jaar lang geen abbo kosten betalen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » za 11 jun 2016, 18:06

Het abonnement voor een BroPass in Denemarken/Zweden kost iets van 35 of 40 euro per jaar. Goedkoper als je al één keer heen en terug gaat, maar als je het jaar daarop er geen gebruik van maakt betaal je meteen fors. 10 euro is nog een keer te overzien, maar 40 euro is mij niet de moeite waard....

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Hensepens » za 11 jun 2016, 18:06

Snelwegfreak schreef:Als je hem 12 maanden niet gebruikt rekenen ze 10 euro administratiekosten. Niet schokkend, maar wel onnodig. Als je een creditcard gebruikt hoef je ook niet of maar heel weinig te wachten. Als ik elk jaar door Frankrijk zou rijden had ik er zeker één besteld.
Ik weet het niet zeker. maar volgens mij indien je hem nog niet voor een eerste keer hebt gebruikt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » za 11 jun 2016, 18:11

^^ Staat zo op de site van de ANWB.
Hensepens schreef:Je betaald eenmalige een bedrag (EUR 7,50 ANWB) daarna betaal je alleen abbo kosten per maand (rond 2 euro geloof ik) INDIEN je gebruik maakt van de peage. En dan ook alleen voor die specifieke maand.

Dus een jaar niet naar Frankrijk gaan is dus ook een jaar lang geen abbo kosten betalen.
Ik weet hoe het werkt :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » za 11 jun 2016, 18:11

^^ Dat is inderdaad waar. Het lijkt wel of je bijna 'gestraft' wordt omdat je met zo,n kastje de tol betaald haha. Terwijl dit voor zo,n maatschappij zoals je zegt veel handiger moet zijn. Ik vind het overigens heel netjes hoe ze het afhandelen. Met een mail wanneer de factuur online staat, en tegenwoordig ook de website in het Nederlands.
Touren is rough so you got to be tough

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door RSK » za 11 jun 2016, 19:00

Snelwegfreak schreef:Staat zo op de site van de ANWB.
Hensepens schreef:Je betaald eenmalige een bedrag (EUR 7,50 ANWB) daarna betaal je alleen abbo kosten per maand (rond 2 euro geloof ik) INDIEN je gebruik maakt van de peage. En dan ook alleen voor die specifieke maand.
Wat een oplichters zeg! Als ik het zo zie is de aanschaf €9,50 voor leden en €11 voor niet-leden. Dat is op zich nog wel schappelijk, maar vervolgens rekenen ze €2,50 per maand! Dat hebben wij er nog nooit voor betaald. Overigens zie ik bij de ANWB niets over een boete, enkel dat het geschikt is voor mensen die gemiddeld één keer per jaar naar Frankrijk gaan.

Wij hebben onze badge destijds direct via APRR geregeld: het product Liber-T balade om precies te zijn. Wij betalen maar €1,70 per maand. Volgens mij is deze aanbieding niet echt veranderd sinds wij er mee begonnen zijn. Ik zie nu staan €11 voor de badge en €4 verzendkosten. Kosten per maand zijn €2,20 maar worden weer met €0,50 gekort als je kiest voor een digitale factuur.

Het is overigens ook erg handig dat je in diverse betaalde parkeerplaatsen terecht kunt met je badge. Toen we een paar jaar terug in Nice waren, was het een kwestie van de badge meenemen en klaar.

Voor wie vaker in Frankrijk komt, is er trouwens een heel scala aan verschillende aanbiedingen. Zo zijn er abonnementen waarbij je 10 tot 20% korting krijgt op je tolkosten, is er een abonnement waarbij je 2 jaar gratis télépéage krijgt voor een elektrische auto en zijn er speciale aanbiedingen voor mensen die met enige regelmaat hetzelfde traject bereizen. Hier staat een overzichtje.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Mundial » za 11 jun 2016, 19:50

^^ Bij Touring (de Belgische Route-Mobiel) loopt er een actie waarbij je geen activatiekosten moet betalen voor de Liber-T balade van AREA. Zowel voor leden als niet-leden. Je betaalt dan enkel €4 verzendingskosten.

Bij Bip&go (SANEF) zijn sinds kort ook badges te krijgen die in heel Spanje en Frankrijk te gebruiken zijn. Voor gebruik in Spanje betaal je €2,50 per maand of €10 voor een jaar. Tot 30 juni betaal je €1 voor de activatie in plaats van €10 met de code PROMOJ2016, je kan de badge afhalen bij een agentschap of laten opsturen, je betaalt dan wel nog €10 verzendingskosten.
Volgens Journalauto zal de badge binnenkort ook in Portugal en mogelijk nog andere landen gebruikt kunnen worden.

Ik heb geen aandelen bij deze bedrijven maar ik volg dit forum al langer zonder account en wilde deze tip even delen.
Laatst gewijzigd door Mundial op zo 12 jun 2016, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 11 jun 2016, 20:14

^^ Boeit niet zo zeer of je er aandelen hebt of niet, nuttige tips zijn altijd welkom ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 11 jun 2016, 22:18

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:maar op een drukke reisdag kan het je al gauw 15 minuten per tolpoort schelen.
Ten opzichte van een cashpoort wellicht. Maar zelfs op de allerdrukste momenten heb ik nooit langer dan 5-6 minuten moeten wachten bij een CB-poort (creditcards). Gemiddeld is de wachttijd bij een CB-poort hooguit 1-2 minuten, en vaak zelfs maar 2 auto's. Dat zijn geen wachtrijen om eenmalig een badge voor te nemen.
Dan zijn mijn ervaringen, zeker op een zwarte zaterdag, toch anders. Ik heb meerdere malen ook enorme rijen zien staan voor de CB-poorten. Dan staan er echt wel meer dan 2 auto's per poortje. Zelfs bij een file van een aantal kilometer voor een tolstation, bespaar je uiteindelijk toch nog een hoop tijd als je eenmaal naar de speciale Télépéage poortjes rijdt, want dan kun je weer lekker doorrijden.

Het hangt verder ook van je traject af. Richting Spanje (via Bordeaux-Bayonne) passeer je in totaal 8 Franse tolstations (einde A1 bij Parijs , A10 bij Tours, A10 bij Bordeaux, en 5 open tolstations op de A63) waar je een bedrag moet afrekenen. Dan kan de tijdswinst erg groot zijn. Wie bv. naar de Ardèche gaat hoeft maar twee keer af te rekenen.

Die badge kun je trouwens gewoon aanhouden, mits je hem minimaal één keer per jaar gebruikt. Het kost je verder niks in de maanden dat je hem niet gebruikt. Wie jaarlijks naar Frankrijk op vakantie gaat heeft er zeker baat bij.

Het scheelt bovendien ook gewoon al dat gehannes met kaartjes, ramen openen en sluiten (ook in de regen of bij kou) en de creditcard pakken. Ik vind het ideaal.
RSK schreef:Wij gaan vaak wel een paar keer per winterseizoen naar Frankrijk. Dat kastje zit er nu een jaar of vijf in, en ik vind het goud waard. Los van het om de rijen heen rijden, kun je ook gewoon lekker je ramen dicht houden (wat zowel bij heet als koud weer lekker is) en zoals Coen Tunnel al zegt ook steeds vaker met 30km/h. Verder geen gehannes met bonnetjes en pasjes, gewoon in de eerste week van de nieuwe maand een afboeking op de creditcard en een factuur via je online klantruimte.
Inderdaad. Bij mij gaat het nog makkelijker, het wordt direct van mijn bankrekening afgeschreven middels een automatische incasso.
Overigens bevreemdt het me wel een beetje dat je moet bijbetalen voor zo'n kastje. Je zou toch zeggen dat de tolmaatschappij er ook baat bij heeft als iedereen vlot door kan en ze het bedrag automatisch af kunnen schrijven. Misschien dat een toeslag op contant betalen nog wel een idee is. Geheid dat het land dan in wild protest ontsteekt, maar dat zij dan maar zo. :p
Ja, dat stoort mij wel. Maar het gemak is me ook wat waard.

Bij de Liefkenshoektunnel betaal je met een badge het minst, en met een creditcard betaal je minder dan als je cash betaalt. Dat is het duurste. Wat mij betreft komt er een toeslag op cash betalen of een korting op met een badge betalen. Het is voor een tolmaatschappij veel makkelijker, men heeft veel minder personeel nodig, de 30 km/u-poortjes hebben een veel hogere capaciteit omdat het verkeer kan doorrijden en er hoeft slechts één maandelijke incasso plaats te vinden, dus qua bankkosten veel goedkoper.
Jeroen schreef:Zoals René al zei: met een kaartbetaling zijn de vertragingen echt niet overdreven groot te noemen. Je bent waarschijnlijk al meer tijd kwijt aan het bestellen en monteren van zo'n kastje...
Kostte me vijf minuten bij de ANWB. En 'monteren'? De houder had ik binnen tien tellen op mijn voorruit geplakt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Davy » zo 12 jun 2016, 1:10

Hoe zit het tegenwoordig met de acceptatie van Maestro bij de Franse kredietkaart-tolpoorten?


Voor de rest vind ik zo'n tolkast ook niet nodig. Ik kom maar zelden op Franse tolwegen en al helemaal niet op zwarte zaterdagen. Die paar minuutjes dat het dan scheelt gaat echt mijn vakantie niet verpesten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jun 2016, 9:16

Davy schreef:Hoe zit het tegenwoordig met de acceptatie van Maestro bij de Franse kredietkaart-tolpoorten?
Bij SANEF kan dat sinds een paar jaar, en dat werkt ook goed. Naar bv. Parijs kun je het dus gewoon gebruiken, en dat is handig voor Nederlanders en Belgen die geen creditcard hebben. Ik weet niet of andere concessionairs dat recentelijk nog mogelijk hebben gemaakt, sinds 2014 heb ik Télépéage dus kom ik sowieso niet meer langs de CB-tolpoortjes.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Davy » zo 12 jun 2016, 9:19

Zelf heb ik het 1 keer op die manier gedaan, op de A4 naar Straatsburg, werkte inderdaad goed. Een goed alternatief inderdaad als je geen kredietkaart hebt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 12 jun 2016, 9:43

Theoretisch is er geen enkele reden te bedenken waarom je met Maëstro niet zou kunnen betalen, maar het is zeker niet zo wijdverspreid als zou mogen, tankstations incluis. Als ik me niet vergis hebben we er een apart topic over ergens in de kelder van dit forum.

Ik ga deze zomer voor het eerst eens télépéage gebruiken, niet dat ik vaak sta te wachten aan een tolkantoor maar gewoon uit gemak.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jun 2016, 23:58

Mundial schreef:Bij Bip&go (SANEF) zijn sinds kort ook badges te krijgen die in heel Spanje en Frankrijk te gebruiken zijn. Voor gebruik in Spanje betaal je €2,50 per maand of €10 voor een jaar. Tot 30 juni betaal je €1 voor de activatie in plaats van €10 met de code PROMOJ2016, je kan de badge afhalen bij een agentschap of laten opsturen, je betaalt dan wel nog €10 verzendingskosten.
Volgens Journalauto zal de badge binnenkort ook in Portugal en mogelijk nog andere landen gebruikt kunnen worden.
Interessant. Ik hou het in mijn achterhoofd voor als ik een nieuwe badge nodig heb. Ik maak niet heel vaak gebruik van Spaanse tolwegen (als ik het al doe voornamelijk de AP-8), maar het is natuurlijk wel handig. Hoe meer landen waar zo'n ding werkt, hoe beter. Was er maar één Europese badge... :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 jun 2016, 15:49

^^
Tja, was héél Europa maar tolvrij! ;) Opzich is het natuurlijk een vooruitgang. Zelf heb ik een transponder van SANEF en zag net in het klantengedeelte inderdaad dat ik m'n exemplaar voor Spanje kon activeren. Desalniettemin blijft het een gedoe met deze manier van tolheffen. Ergens vind ik het systeem van Oostenrijk met eenvoudige kentekenregistratie handiger en lijkt me voor de tolmaatschapijen ook goedkoper. In bijv. Noorwegen hebben ze sowieso al beide varianten. Iedereen die geen geldige transponder heeft gaat sowieso op de foto, dus waarom niet voor iedereen een kentekenherkenning? (Even los van de discussie over privacy...)

Overigens krijg je nu al wel twee grote transponder-netwerken. Frankrijk, Spanje en Portugal tegen Denemarken, Noorwegen en Oostenrijk. Eigenlijk zouden alle landen die met het Kapsch-systeem tol heffen (technisch gezien) makkelijk kunnen samenwerken. Alleen voor Italië met een geheel ander systeem lijkt me dat lastig om te zetten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jun 2016, 16:33

^^ Als daar geen compabiliteit is gaat dat lastig worden. Maar misschien moet Italië ook maar eens over op het systeem van Kapsch.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Mundial » di 28 jun 2016, 20:01

SnarfFlevoland schreef:^^
Overigens krijg je nu al wel twee grote transponder-netwerken. Frankrijk, Spanje en Portugal tegen Denemarken, Noorwegen en Oostenrijk. Eigenlijk zouden alle landen die met het Kapsch-systeem tol heffen (technisch gezien) makkelijk kunnen samenwerken. Alleen voor Italië met een geheel ander systeem lijkt me dat lastig om te zetten.
Portugal is eigenlijk dubbel, daar heb je ook snelwegen met nummerplaatherkenning maar moet je eerst registreren.
In Griekenland heb je ook tolwegen met het Kapsch-systeem en de tags in het Verenigd Koninkrijk lijken ook op de Kapsch-toestellen.
Is er geen Europese richtlijn die samenwerking verplicht tegen een bepaalde datum?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jun 2016, 21:52

^^ Voor de nummerplaatherkenning in Portugal hoef je je alleen te registreren met een buitenlands voertuig. Met Portugese voertuigen is registratie niet nodig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 28 jun 2016, 22:25

Mundial schreef:Is er geen Europese richtlijn die samenwerking verplicht tegen een bepaalde datum?
Ja, 2014.

https://www.wegenwiki.nl/European_Elect ... ll_Service

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » do 30 jun 2016, 16:14

Kort overzicht van de tolwegen in 2015:
BRON: http://www.autoroutes.fr/FCKeditor/User ... 6%20BD.pdf

- 9111,9 km lang
- 35,5 km opende in 2015
- 32 km in project in 2015
- 29,5 km in bouw in 2015
- 41,5 km in verbreding in 2015
- 136 peagestations
- 929 verkeerscomplexen

Lengte van het tolwegennet:
2011: 8887 km
2013: 9048 km
2015: 9111,9km

Aantal rijstroken:
2x2 rijstroken: 6794,3km (75%)
2x3 rijstroken: 2235,4 km (24%)
2x4 rijstroken: 82,2 km (1%)

Aantal nieuwe kilomters per jaar:
2011: 35,5 km
2012: 4 km
2013: 158,5 km
2014: 5 km
2015: 35,5 km

Aantal doden in absolute cijfers op het tolwegennetwerk:
2013: 169
2014: 142
2015: 174

Nog wat leuke weetjes:
- 439 restaurants
- 2,2 miljard liter brandstof verkocht
- 2356 variabele tekstborden

Jaarlijkse inkomsten:

ADELAC (A41): 47,8 miljoen
ALBEA (A150): 6,4 miljoen
Alicorne (A88): 14 miljoen
A'Lienor (A65): 53,6 miljoen
ALIS (A28): 69,5 miljoen
ARCOUR (A19): 51,4 miljoen
APRR/AREA: 2,21 miljard
ASF/Escota: 3,5 miljard
ATLANDES (A63): 119,5 miljoen
ATMB (A40): 118,6 miljoen
Cofiroute: 1,3 miljard
SANEF/SAPN: 1,54 miljard
SFTRF (A43): 39 miljoen
Viaduct Millau: 42,8 miljoen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » do 30 jun 2016, 16:42

Inkomsten per kilometer:

ADELAC (A41): 2.44 miljoen per km
ALBEA (A150): 0.36 miljoen per km
Alicorne (A88): 0.31 miljoen per km
A'Lienor (A65): 0.36 miljoen per km
ALIS (A28): 0.56 miljoen per km
ARCOUR (A19): 0.51 miljoen per km
APRR/AREA: 0.98 miljoen per km
ASF/Escota: 1,1 miljoen per km
ATLANDES (A63): 1,15 miljoen per km
ATMB (A40): 0.94 miljoen per km
Cofiroute: 1.178 miljoen per km
SANEF/SAPN: 0.87 miljoen per km
SFTRF (A43): 0.58 miljoen per km
Viaduct Millau: 11.6 miljoen per km

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » do 30 jun 2016, 18:36

Ik kwam eergisteren ook over het Viaduc de Millau. Als ik het mij goed herinner mocht ik 9,80 euro aftikken. Absurd veel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » do 30 jun 2016, 18:54

Tussen 15/6 en 15/9 ligt de tol voor het Viaduc de Millau € 2 hoger dan in het laagseizoen.

Als je overigens dat al 'absurd veel' vindt, moet je maar niet over de Øresundbrug rijden; daar betaal je € 54 enkele reis. :nuts:

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Ernst76 » do 30 jun 2016, 19:15

Ach, die hele A75 kost verder geen tol. En het is een prachtig viaduct.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » do 30 jun 2016, 19:22

Klopt helemaal.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jurjen » do 30 jun 2016, 19:23

De Oresundburg plus de tunnel is dan ook bijna 5x zo lang, dus per kilometer valt het nog wel mee dat verschil.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » do 30 jun 2016, 19:38

Dit soort kunstwerken zijn natuurlijk altijd duur per kilometer. Hoort bij de aard van het beestje en het toegevoegde nut.

Als ik het goed begrijp, bevat het lijstje van een paar posts eerder de totale bedragen die de concessionairs ontvangen uit tol. Dus hun uitgaven (financieringskosten, aanlegkosten, de concessie zelf, belastingen) staan hier nog tegenover. Plus wat winst, want als je aanleg en onderhoud van autosnelwegen uitbesteed aan de private sector, moet er winst worden gemaakt.

Nu ben ik bepaald geen financieel specialist, maar een beetje bladeren door jaarverslagen suggereert dat concessies uitbaten in Frankrijk toch een zeer lucratieve business is. Kijk je naar de verhouding tussen tolinkomsten en jaarwinst, bijvoorbeeld, dan zie je die verhouding bij Vinci en APRR rond de 50% liggen. Bij Autostrade per l'Italia en in het complete Abertis-conglomeraat ligt die marge eerder rond de 30%. Dat is dan aardig in lijn met de perceptie dat Franse snelwegen verhoudingsgewijs duur zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » do 30 jun 2016, 19:44

Vinci en APRR zitten dan ook in een fase dat er relatief weinig investeringen nodig zijn, maar wel een hoge en redelijk stabiele stroom van tolinkomsten zijn. Je ziet ook dat tegenwoordig vaker een tolvrije snelweg wordt aangelegd of verbreed in uitruil voor het verlengen van de concessie. Dat beperkt het aantal nieuwe tolwegen, maar je hebt dan wel de situatie dat tolweggebruikers enkele tolvrije snelwegen subsidiëren. Het is echter denk ik een illusie om te hopen dat de tarieven omlaag gaan, of dat de concessie beëindigd zal worden. Verbeteringen elders in het netwerk in ruil voor een paar jaar langere concessie lijken dan ook de next best thing te zijn.

Plaats reactie