Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 30 jun 2016, 20:39

Snelwegfreak schreef:Ik kwam eergisteren ook over het Viaduc de Millau. Als ik het mij goed herinner mocht ik 9,80 euro aftikken. Absurd veel.
Als je even stil staat bij de investering die vooraf ging aan dit viaduct dan valt die som wel mee. Je hoeft maar één flitspaal door Millau mee te nemen en de Franse staat tikt je af voor 48 euro.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Mundial » do 30 jun 2016, 21:27

Chris schreef:Tussen 15/6 en 15/9 ligt de tol voor het Viaduc de Millau € 2 hoger dan in het laagseizoen.

Als je overigens dat al 'absurd veel' vindt, moet je maar niet over de Øresundbrug rijden; daar betaal je € 54 enkele reis. :nuts:
Millau valt nog wel mee, bij de brug naar het île de Ré verdubbelt de prijs in de zomer, dan betaal je €16 in plaats van €8 in de winter.
Chris schreef: Het is echter denk ik een illusie om te hopen dat de tarieven omlaag gaan, of dat de concessie beëindigd zal worden. Verbeteringen elders in het netwerk in ruil voor een paar jaar langere concessie lijken dan ook de next best thing te zijn.
Als de concessies beëindigd worden moet de Franse overheid een alternatieve financiering zoeken (lees:wegenbelasting invoeren) en dat lijkt me op dit moment politiek onverkoopbaar, toch zeker voor Hollande.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 30 jun 2016, 22:06

Het invoeren van de wegenbelasting in Frankrijk zal gelijk moeten gaan met het afschaffen van tol. Dat is gewoon niet haalbaar.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » do 30 jun 2016, 23:22

ja de tol is duur en hoog in Frankrijk. Maar je krijgt er wel een aantal dingen voor terug. Mooie wegen, goed asfalt (Niet allemaal), rustige wegen. Het valt me heel erg op dat er vooral wordt geklaagd over Frankrijk als het om tol gaat. Terwijl in andere landen zit je ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Tuurlijk het is misschien goedkoper in andere landen, maar als je daar een flink stuk rijdt is het ook niet goedkoop.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » do 30 jun 2016, 23:38

Km357: is ook zo, ik had alleen op 7,90 gerekend en dan is die 2 euro meer, die feitelijk nergens op slaat, een verrassing. Voor de rest maakt het mij onderweg qua brandstofkosten of tolkosten geen zak uit: een creditcard met voldoende limiet en het is vakantie.
Enne gojje mins blieft altied leave.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » vr 01 jul 2016, 9:09

Chris schreef: Verbeteringen elders in het netwerk in ruil voor een paar jaar langere concessie lijken dan ook de next best thing te zijn.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan:
- De A63 net ten zuiden van Bordeaux die dan in ruil 2x3 rijstroken krijgt
- De A89 net ten oosten van Bordeaux, in ruil voor de ombouw van de huidige N89

- De A81 tot Rennes door middel van de ombouw van de N157

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » vr 01 jul 2016, 11:02

brytje008 schreef:ja de tol is duur en hoog in Frankrijk. Maar je krijgt er wel een aantal dingen voor terug. Mooie wegen, goed asfalt (Niet allemaal), rustige wegen. Het valt me heel erg op dat er vooral wordt geklaagd over Frankrijk als het om tol gaat. Terwijl in andere landen zit je ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Tuurlijk het is misschien goedkoper in andere landen, maar als je daar een flink stuk rijdt is het ook niet goedkoop.
Snelwegen in de private sector brengen kost de weggebruiker gewoon geld, maar het is een keuze die wordt geaccepteerd. Je moet het er maar op houden dat er zonder private sector in Frankrijk lang niet zo'n dicht snelwegennet had gelegen en ik vind het niet problematisch dat er in deze sector winsten worden gemaakt. Maar we weten ook dat de tol per kilometer op Franse autosnelwegen in het algemeen hoger ligt dan die op tolwegen in buurlanden (uiteraard gecorrigeerd voor het terrein c.q. kosten van aanleg), wat zich misschien dus ook wel een beetje vertaalt in hogere winstmarges dan elders (al heeft Chris een punt dat huidige winstcijfers onderdeel kunnen zijn van een langere cyclus).

Er is dus meer aan de hand dan "het is elders ook niet goedkoop" en als de winstmarges hoger blijken te liggen, is dat puur geld voor de aandeelhouders en niet voor beter asfalt of zoiets. Maar ongetwijfeld speelt een rol dat Frankrijk het land is waar Nederlanders het meeste tol-kilometers maken. Nederlanders focussen zich daarmee veel meer op Franse tol dan op tol elders. Er zijn mooie psychologische fenomenen aan te wijzen waarom we ons veel meer bezig houden met Franse tol (en Belgische bewegwijzering) dan met tol elders.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » vr 01 jul 2016, 14:31

Bij bedragen van 43,50€ voor een enkele rit door de Mont Blanc of Fréjustunnel (met een personenauto) kan ik nauwelijks meer over een faire tolheffing praten. In mijn ogen is het diefstal van de verkeersdeelnemer die op zo'n verbinding is aangewezen. Hier zou de staat eigenlijk moeten ingrijpen en deze tolmaatschappijen moeten verbieden dergelijke woekerprijzen te rekenen. Verder zijn die twee Alpentransittunnels m.i. ook niks bijzonders. Genoeg goedkopere en zelfs tolvrije tunnels zien er een stuk verzorgerder uit.

Wat de kilometerprijs van Franse snelwegen betreft t.o.v. de daadwerkelijke kosten heb ik eerder al eens m'n mening gegeven. Wegen zijn in mijn ogen in het publiek belang van een bepaalde regio of land. Hoge tolprijzen heffen om de buidel van aandeelhouders te vullen vind ik niet door de beugel kunnen. Een prijs voor dekkende kosten met hoogstends een kleine winstmarge (om het lucratief te houden voor de investeerders) kan ik in meekomen, maar m.i. is de zaak in Frankrijk zwaar overpriced.

En tolbetalen om elders tolvrije wegen te sponsoren... Begrijpen kan ik de zaak vanwege bepaalde praktische redenen opzich wel, maar het is niet eerlijk. Laat iedereen eerlijk voor z'n stukje (snel)weg - dat door private investeerders is aangelegd - betalen en belast niet bepaalde mensen er extra mee, zodat anderen er alleen van profiteren. Ben daarom ook geen fan van open tolsystemen, waarbij de ene weggebruiker naar verhouding teveel betaalt en de ander te weinig. Maar het is helaas zoals het is... :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » vr 01 jul 2016, 15:35

SnarfFlevoland schreef:Hier zou de staat eigenlijk moeten ingrijpen en deze tolmaatschappijen moeten verbieden dergelijke woekerprijzen te rekenen.
Ingrijpen? Laten we vooral niet doen alsof dit een exces van de vrije markt is, want de Franse tolprijzen worden vastgesteld op basis van de concessieovereenkomst (bron). De Franse staat is er aan de voorkant bij geweest dat snelwegen beprijsd zijn met een dusdanige winstmarge.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » vr 01 jul 2016, 17:59

^^
Dan heeft het regime daarin gefaald. Misschien dat de EU in dergelijke zaken zou kunnen ingrijpen, alhoewel dat natuurlijk veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar de tolbedragen voor de Alpentransittunnels zijn verre van goed en kwaad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » vr 01 jul 2016, 18:33

^^ Dat moet ik wel zeggen, dat de prijzen voor de Mont blanc en Fréjustunnel wel belachlijk hoog is. Het enige waar ik me heel erg aan irriteer is dat Fransen zelf hier in Nederland wel lekker gratis kunnen rond rijden. Terwijl wij wel tol moeten betalen..
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jeroen » vr 01 jul 2016, 18:35

Die Alpentunnels zijn wel een verhaal apart. De Frejus en de grote Sint Bernard zijn ongeveer net zo duur als de Mont Blanc. Ga je er één van flink goedkoper maken dan zal dat zeker gevolgen hebben voor andere Alpenverbindingen. Overigens betaal je met de vrachtwagen al meer dan 300 euro enkele reis daar. :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » vr 01 jul 2016, 18:39

Volgens mij is dat ook meer beleid gericht om transitverkeer te verminderen dan om de tunnels van te onderhouden. Er is nauwelijks sprake van grensoverschrijdend shoppen, de tolkosten zijn erg hoog en de belastingverschillen op populaire producten zijn niet zo groot als bijvoorbeeld in Scandinavië/Duitsland. Het is niet toevallig dat de Mont-Blanc en Fréjustunnel dezelfde tarieven hanteren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » vr 01 jul 2016, 19:53

^^
Het zorgt er in ieder geval voor dat de toevoersnelwegen - in het bijzonder aan de Italiaanse zijde - meestal zo goed als uitgestorven zijn. Uiteraard moet daarvoor ook nog eens extra betaald worden. Een ritje Genève-Torino of Lyon-Torino loopt zo nogal in de papieren.

Super lullig wordt het overigens als je bij Aosta-West de Italiaanse A5 richting Torino oprijdt... Je betaald dan hetzelfde tarief als dat je vanaf de Mont Blanctunnel bij Entrèves zou komen. Rij je vanaf Aosta-West richting de Mont Blanctunnel moet je uiteraard ook de volle mep betalen. Allemaal dankzij het gegeven dat er voor het stuk tussen de Mont Blanctunnel en Aosta Est een vast bedrag staat, waarbij het niet uitmaakt waar je de snelweg opgaat en/of waar je deze verlaat. Je betaald voor elke mogelijkheid op dit stuk minimaal €8,10. De meeste open tolsystemen geven je bij afritten tussendoor nog de mogelijkheid op goedkopere tarieven of zelfs gratis gebruik van de snelweg, maar dat is hier niet het geval. Oneerlijker kan het bijna niet. :geenlach: Maar goed, dit zou dan meer iets voor het topic "Tolwegen in Italië" zijn, alhoewel me het niks zou verbazen dat Frankrijk ook zulke voorbeelden heeft...
Jeroen schreef:De Frejus en de grote Sint Bernard zijn ongeveer net zo duur als de Mont Blanc.
Nah, de Saint-Bernard is met €27,90 toch nog een flink stuk goedkoper dan de Fréjus en Mont-Blanc. Toch vind ik €27,90 voor een 6 kilometer lange tunnel ook altijd nog belachelijk veel, ook al krijg je er wat lawinegalerijen en een enkelbaanse snelweg (aan Italiaanse zijde) als 'cadeau' erbij.

Gelukkig kan je als automobilist in de zomer nog voor de bergpas kiezen, althans bij de Saint-Bernard en Fréjus (Mont-Cenis) bestaat die mogelijkheid. De Mont-Blanc vermijden kan alleen via flinke omwegen die een enorm tijdsverlies zouden betekenen.
Jeroen schreef:Overigens betaal je met de vrachtwagen al meer dan 300 euro enkele reis daar.
Gaat inderdaad nergens meer over... :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » vr 01 jul 2016, 23:15

brytje008 schreef:^^ Dat moet ik wel zeggen, dat de prijzen voor de Mont blanc en Fréjustunnel wel belachlijk hoog is. Het enige waar ik me heel erg aan irriteer is dat Fransen zelf hier in Nederland wel lekker gratis kunnen rond rijden. Terwijl wij wel tol moeten betalen..
Je kan als Nederlander net zo goed gratis rijden in Frankrijk, blijf van de tolroutes af. Nee, je zal niet meer op 1 dag in het zuiden staan, maar op 2 dagen valt erg goed te doen en je bespaart er een hoop geld mee, die je dan mooi aan een overnachting kan spenderen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » vr 01 jul 2016, 23:22

Die routes zijn alleen zo lekker toegankelijk nu de N wegen aan de regio's zijn gegeven en deze hoofdroutes dan eenzelfde wegnummer krijgen als een plattelandsweggetje...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 02 jul 2016, 8:12

^^ Dat verandert niets aan de toegankelijheid. De wegen liggen nog altijd op de plek waar ze lagen toen ze wel nog een N-nummer hadden. Begin de jaren 70 heeft men in Frankrijk hetzelfde al eens gedaan door alle kleinere Nationales naar D-status om te toveren.
Dat de nummering niet echt leesbaar is geef ik je groot gelijk in, maar heden ten dagen rijdt 9 op de 10 toch met een GPS rond nietwaar?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Willem » za 02 jul 2016, 9:54

Bovendien zijn er nog de groene borden, al dan niet met Bison Fute die je kunt volgen. Dan hoef je niet zo op de wegnummers zelf te letten.

Komende vakantie wil ik naar Umbrie en omdat mijn broer tegenwoordig in de Franse Alpen woont dacht ik dat te combineren (relatief gezien is dat weinig om; het spaart immers een keer apart rijden uit). Die hoge tol voor de Frejustunnel en aansluitende wegen schrikt me wel af. Het maakt dat zo'n familiebezoek bijna een statussymbool wordt.
Via de Cote d'Azur en de A8/A10 is echter 300 km. om en ook tol, dus dat is per saldo duurder.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » za 02 jul 2016, 10:01

^^ Je kunt altijd nog een pas pakken Italië in. De Mont Cénis en de Montgenèvre zijn redelijke alternatieven die je vrij snel op het Italiaanse snelwegennet brengen.

Overigens vind ik extra hoge tol om transitverkeer te voorkomen best idioot, maar het zal wel bij deze tijd horen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » zo 03 jul 2016, 0:08

Km357 schreef:
brytje008 schreef:^^ Dat moet ik wel zeggen, dat de prijzen voor de Mont blanc en Fréjustunnel wel belachlijk hoog is. Het enige waar ik me heel erg aan irriteer is dat Fransen zelf hier in Nederland wel lekker gratis kunnen rond rijden. Terwijl wij wel tol moeten betalen..
Je kan als Nederlander net zo goed gratis rijden in Frankrijk, blijf van de tolroutes af. Nee, je zal niet meer op 1 dag in het zuiden staan, maar op 2 dagen valt erg goed te doen en je bespaart er een hoop geld mee, die je dan mooi aan een overnachting kan spenderen.
Dat zou kunnen ja. Maar voor mij persoonlijk hoef dat niet. Ik vind de autoroutes heerlijk rijden en de tol ook niet zonde van me geld. Maar dat betekend niet dat ik me er wel aan kan storen dat de Franse hier goede kwaliteit wegen berijden en dat gratis. En dat wij bij hun geld moeten betalen om op goede wegen te rijden.

Want precies zoals je zegt je kan als Nederlander helemaal gratis naar het zuiden rijden. Maar dan moet je er wel meer moeite voor doen en ook nog is op wegen die van mindere kwaliteit zijn. Terwijl Franse zelf helemaal geen moeite te hoeven doen om geld te besparen in ons land. Dat is het gene waar ik me aan stoor.

Maar ik rijd heel graag in Frankrijk dus die tol maakt mij verder niet uit.
Touren is rough so you got to be tough

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 jul 2016, 0:48

^^
Persoonlijk denk ik dat er meer Nederlanders op het Franse wegennet rijden dan Fransen in Nederland. ;)

Overigens heb je in Nederland natuurlijk geen fatsoenlijke alternatieven voor het rijkswegennet. In Frankrijk en ook in vele andere landen (zoals bijv. Duitsland) heb je naast het A-netwerk ook nog fatsoenlijk hoofdwegennetwerk. In Nederland is bijv. een A50 dezelfde rijksweg als een N50. In Frankrijk zijn het twee volledig aparte genummerde routes. Verder heeft Nederland natuurlijk ook maar weinig met transitverkeer te maken. Dat beetje wat Nederland van Duitsland naar België en vice versa doorkruist op de A67 en A76 is uiteraard uiterst gering.
Pino schreef:Overigens vind ik extra hoge tol om transitverkeer te voorkomen best idioot, maar het zal wel bij deze tijd horen.
Mee eens, al helemaal zulke forstelijke bedragen die nergens op slaan...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jul 2016, 8:44

SnarfFlevoland schreef:Overigens heb je in Nederland natuurlijk geen fatsoenlijke alternatieven voor het rijkswegennet. In Frankrijk en ook in vele andere landen (zoals bijv. Duitsland) heb je naast het A-netwerk ook nog fatsoenlijk hoofdwegennetwerk.
De Duitse Bundesstraßen die parallel lopen aan Autobahnen zijn in veel gevallen echter lang niet zulke goede alternatieven als de Franse RN's/RD's parallel aan tolwegen. Zo'n weg als de B3 parallel aan de A5 is maar moeilijk als een alternatief te zien.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Peter » ma 04 jul 2016, 10:29

In Duitsland heb je veel uitgebouwde Bundeswegen die snelweg zijn geworden. In Frankrijk moest men al snel een volledig nieuw trace komen omdat men de snelweg ook moest kunnen mijden en er minder afslagen zijn op tolwegen dan op andere snelwegen. Dat laatste is wellicht wat achterhaald nu de tol veelal semi-automatisch geheven wordt en je een dorp van 5000 inwoners best een afslag kan geven (als je anders 30 km om of binnendoor moet).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » ma 04 jul 2016, 11:30

^^ Belangrijkste verschil is denk ik dat Frankrijk pas relatief laat is begonnen met de aanleg van autosnelwegen. Tot in de jaren '80 was het snelwegennet beperkt tot enkele hoofdassen met focus op Parijs. Logisch gevolg was dat er nog heel veel hoofdverbindingen via Routes Nationales liepen. Omdat de verkeersvraag in de decennia na WO2 behoorlijk was gestegen, waren deze Routes Nationales al op allerlei manieren van upgrades voorzien om snelle verplaatsing en grotere aantallen gebruikers mogelijk te maken. Denk aan de bekend/beruchte 1x3-structuren. Toen het uiteindelijk toch nog tot aanleg van een autosnelweg kwam, kwam die nieuwe weg dus naast de al eerder gemaakte investeringen aan de RN. Het feit dat de bevolkingsdichtheid in grote delen van Frankrijk vrij laag ligt, draagt trouwens ook wel bij aan de bruikbaarheid van die (voormalige) Routes Nationales. Het zorgt voor lange rechte stukken, waarbij het aantal passages van een bebouwde kom beperkt kon blijven.

In Duitsland houdt men een illusie van een tweede hoofdwegennet van Bundesstrassen in stand, maar de parallelwegen aan de autosnelwegen zijn hier veel minder geschikt voor dan de Franse wegen parallel aan autosnelwegen. Men begon veel eerder met de aanleg van autosnelwegen, dus heeft de tussenfase van uitbouw van de oude hoofdroute na WO2 overgeslagen (net zoals Nederland feitelijk de voorfase van aanleg van de oude hoofdroutes heeft overgeslagen). De geografie van Duitsland helpt hier ook niet. Zeker in de zuidelijke helft van het land is het te heuvelachtig en zijn er teveel dorpjes om het mogelijk te maken dat je langere tijd met 90+ per uur rijdt. Het ontbreekt aan lange rechte stukken en er is veel meer verkeer dan op een Franse Route Nationale.

Overigens ben ik wel gefascineerd door de vraag of tolheffing ervoor verantwoordelijk is dat op het Franse tolwegennet de afritten relatief ver uit elkaar liggen. Anders gezegd: kun je plaatsen of kruisende wegen aanwijzen die zonder een gesloten systeem van tolheffing wél een eigen afrit zouden hebben gekregen? Ik houd het er in ieder geval maar op dat zeker op Italiaanse tolwegen de afrits-dichtheid gewoon hoger ligt en dat hetzelfde geldt voor de tolwegen langs de Spaanse kust.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 04 jul 2016, 21:15

^^ Mooi betoog, echt waar.

Over de afritdichtheid. Het tolheffen zou in theorie geen effect mogen hebben om het aantal afritten te beperken. Meeste Nederlanders zijn ook bekend met het stuk Bourges-Clermont Ferrand waar er opeens 44km ligt tussen 2 afritten. Iets wat we in de lage landen gewoon niet kunnen indenken. Anderszijds dient men in Frankrijk geen afrit te leggen voor een dorp van 4 straten als er een RN (of nu RD) doorheen gaat.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » ma 04 jul 2016, 21:21

^^ Iets wat we niet gewend zijn nee. Maar wat wel heerlijk rijdt. Niet elke keer dat in en uitvoegende verkeer. En vaak als de afritten zo ver uit elkaar zijn betekend het ook dat het een rustige weg is. Die combinatie is fantastisch
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 04 jul 2016, 21:26

De Italiaanse tolwegen verlopen over het algemeen door dichter bevolkt gebied dan de meeste tolwegen in Frankrijk. Buiten de grootstedelijke regio's zijn er maar weinig tolwegen die door een dichtbevolkt platteland lopen zoals je hebt in de Povlakte. Het enige wat er in de buurt komt is de A8 langs de Côte d'Azur en de A9 van Nîmes tot Narbonne. De Languedoc is dichtbevolkt, het departement Herault telt ruim 1 miljoen inwoners die grotendeels in plaatsen in de buurt van de A9 wonen. De infrastructuur vind ik daar overigens vrij matig. De agglomeratie Montpellier heeft afgezien van de A9 nauwelijks goed uitgebouwde wegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » ma 04 jul 2016, 22:12

Wij Nederlanders zien op weg naar het zuiden natuurlijk ook buitengewoon veel van de Diagonale de Vide. Wanneer je uiteindelijk de Middellandse Zee of de Atlantische Oceaan bereikt, ben je al volledig geïndoctrineerd door de grote intervallen en ontgaat je bijna dat de intervallen daar een stuk kleiner zijn.

Toch denk ik dat ook de eerder omschreven staat van het Franse OWN wel een rol speelt. Dat zie je misschien wel het aardigste aan de A75. Dat is grotendeels een uitbouw van de N9, zodat er daar geen doorgaande (voormalige) N-weg meer is die kleinere plaatsen kan ontsluiten. Op expreswegen in het lege centrum zie je hetzelfde. Wanneer er geen goede doorgaande weg parallel aan een snelweg loopt, is zonder hogere afrit-dichtheid de lokale ontsluiting gewoon onder de maat.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » ma 04 jul 2016, 22:17

^^ Volgens mij zijn de Italiaanse tolwegen ook drukker dan de Franse tolwegen.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Wesso » ma 04 jul 2016, 23:24

Pino schreef:Wij Nederlanders zien op weg naar het zuiden natuurlijk ook buitengewoon veel van de Diagonale de Vide.
Ik begreep niet helemaal wat je bedoelde, maar dit kaartje geeft een aardig beeld.

Afbeelding

Plaats reactie