Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 11 mei 2016, 11:56

paolie schreef:Wat Frankrijk zo bijzonder maakt qua landschap ten opzichte van andere Europese landen zijn niet de Alpen (die zijn in met name Zwitserland en Italië soms inderdaad mooier), maar (naar mijn mening) met name de imposante rivierdalen, waarvan de Gorges du Verdon (niet voor niks de Europese Grand Canyon genoemd), Gorges du Tarn en Gorges de l'Ardèche de meest indrukwekkendste zijn.
Dat kan ik me absoluut goed voorstellen. Sowieso staan Gorges du Verdon en Gorges du Tarn al hoog op m'n to-do-lijst voor de volgende trip naar Frankrijk. Heb ik zelfs ooit als tip van Duitsers gekregen, en dat terwijl de meesten hier Frankrijk 3x niks vinden en er hoogstends op doorreis naar Spanje doorheen rijden. :roll:
Jeroen schreef:Veel mensen zouden waarschijnlijk ook niet zo ver weg gaan zonder die goedkope, vlotte vliegverbindingen. In die zin is het in veel gevallen eerder een keuze van de bestemming dan van het vervoermiddel.
Mee eens. Zeker naar een super populaire bestemming als Palma de Mallorca neemt ook niemand de auto incl. veerdienst. Daarheen vliegen en ter plaatse een auto huren is sneller en goedkoper. Maar er zijn natuurlijk ook minder extreme voorbeelden te noemen, waarbij je ook richting het vaste land van Spanje of bijv. Italië per vliegtuig flink wat geld kunt besparen. Zelfs al zou je ter plaatse een huurauto nemen.
Coen Tunnel schreef:Wel ben je met de auto veel flexibeler, zeker als je (zoals ik) soms pas op een vrij laat moment beslist om wel te gaan, en goedkope vliegtickets geen optie zijn. De auto gebruiken betekent dat ik ook qua tijd flexibeler ben, soms scheelt het me ook een extra vrije dag opnemen. Voor de specifieke reizen die ik maak is de auto meestal de beste optie.
Het punt is dat je bij het vliegtuig of trein inderdaad afhankelijk bent van een dienstregeling en last-minute ticket vaak erg duur zijn. Aan de andere kant ben je m.i. met vliegverbinding + huurauto eigenlijk ook erg flexibel en voor populaire vliegbestemmingen heb je last-minute vaak ook nog gunstige ticketprijzen. Zeker op erg lange afstanden ben je aanzienlijk minder tijd kwijt dan zelf rijden. Je hoeft natuurlijk na aankomst op een populaire bestemming daar niet te blijven, maar je kunt met je huurauto dan makkelijk ergens anders heen. Daarvoor bespaar je dan wel een enorme autorit vanuit Nederland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 mei 2016, 12:36

SnarfFlevoland schreef:Dat kan ik me absoluut goed voorstellen. Sowieso staan Gorges du Verdon en Gorges du Tarn al hoog op m'n to-do-lijst voor de volgende trip naar Frankrijk. Heb ik zelfs ooit als tip van Duitsers gekregen, en dat terwijl de meesten hier Frankrijk 3x niks vinden en er hoogstends op doorreis naar Spanje doorheen rijden. :roll:
Ik ken zelf alleen de Gorges du Verdon, maar dat is inderdaad erg mooi. Vooral van het zuidoosten van Frankrijk ben ik wel gecharmeerd.
Maar er zijn natuurlijk ook minder extreme voorbeelden te noemen, waarbij je ook richting het vaste land van Spanje of bijv. Italië per vliegtuig flink wat geld kunt besparen. Zelfs al zou je ter plaatse een huurauto nemen.
Ik heb het zelf wel eens gedaan naar Andalusië (via Malaga) en Benidorm (vanwege de vliegtijden toen via Barcelona gegaan met een huurauto er bij omdat mijn vriendin anders niet op tijd op haar werk kon zijn). En naar Mallorca ben ik ook beide keren gevlogen. De auto is daar geen serieuze optie.

Ook naar Portugal heb ik dit jaar het vliegtuig naar Faro genomen en daar een auto gehuurd. Daar naar toe rijden duurt erg lang en is veel duurder en er gingen zelfs in februari een stuk of 5 vluchten per dag vanuit Nederland naar Faro.
Zeker op erg lange afstanden ben je aanzienlijk minder tijd kwijt dan zelf rijden. Je hoeft natuurlijk na aankomst op een populaire bestemming daar niet te blijven, maar je kunt met je huurauto dan makkelijk ergens anders heen. Daarvoor bespaar je dan wel een enorme autorit vanuit Nederland.
Zoals ik dus naar Benidorm heb gedaan. Het was gezien de locatie logischer om naar Alicante of Valencia te vliegen, maar we moesten er tot zondagmiddag zijn en mijn vriendin moest maandagmiddag weer werken. We konden de vluchten vanaf Alicante of Valencia op zondagavond niet meer halen, en op maandag zouden we te laat aankomen in Nederland. Vanaf Barcelona konden we op maandagochtend echter om 07:00 uur naar Nederland vertrekken en dan zouden we ruim op tijd aankomen zodat mijn vriendin om 13:00 uur zou kunnen werken. Dus hebben we dat toen maar gedaan. Barcelona-Benidorm is een paar uur rijden, maar had ik op zondagmiddag van Benidorm naar Nederland terug moeten rijden dan had het ook heel lang geduurd, was het duurder geweest en was het maar de vraag of we maandagmiddag op tijd in Nederland zouden zijn. En qua brandstof- en tolkosten was het minimaal net zo duur om naar Benidorm te rijden dan om naar Barcelona te vliegen en met een goedkope huurauto verder te rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jeroen » wo 11 mei 2016, 12:57

SnarfFlevoland schreef:
Jeroen schreef:Veel mensen zouden waarschijnlijk ook niet zo ver weg gaan zonder die goedkope, vlotte vliegverbindingen. In die zin is het in veel gevallen eerder een keuze van de bestemming dan van het vervoermiddel.
Mee eens. Zeker naar een super populaire bestemming als Palma de Mallorca neemt ook niemand de auto incl. veerdienst. Daarheen vliegen en ter plaatse een auto huren is sneller en goedkoper. Maar er zijn natuurlijk ook minder extreme voorbeelden te noemen, waarbij je ook richting het vaste land van Spanje of bijv. Italië per vliegtuig flink wat geld kunt besparen. Zelfs al zou je ter plaatse een huurauto nemen.
Klopt. Ik heb nu sinds 2014 3 keer gevlogen, 2 keer naar Spanje en 1 keer naar Italië. Wel allemaal korte trips van maximaal 5 dagen, waardoor de kosten voor de huurauto nog goed te doen waren.

Mijn doel was bijvoorbeeld 2 dagen Port Aventura te bezoeken. Laat daar nu net een luchthaven om de hoek liggen, waar vooral veel budgetairlines op vliegen. Uiteindelijk voor slechts 50 euro pp retour vanuit Eindhoven en minimaal 2 volle dagen rijden bespaard.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door paolie » wo 11 mei 2016, 12:59

SnarfFlevoland schreef:Dat kan ik me absoluut goed voorstellen. Sowieso staan Gorges du Verdon en Gorges du Tarn al hoog op m'n to-do-lijst voor de volgende trip naar Frankrijk.
Tip voor de Gorges du Verdon: maak een autotocht van oost naar west via de noordkant en terug via de zuidkant, met middag/zwempauze bij het Lac de Sainte-Croix en vergeet vooral aan de noordkant de Route des Crètes (D23) niet te rijden (in de juiste rijrichting, het is deels een éénrichtingweg, met de klok mee).
Tip Gorges du Tarn: Maak absoluut een kayaktocht: het stuk tussen La Malène en Les Vignes is landschappelijk het spectaculairst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 11 mei 2016, 13:18

paolie schreef:Route des Crètes
Er zijn meerdere wegen die zo heten. Bij Marseille heb je de weg over de Calanques die ook de Route des Crêtes heet, en in de Vogezen heb je ook de Route des Crêtes over de bergkam. En er zijn er wellicht nog wel meer die zo heten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 11 mei 2016, 13:38

^^ Wel die aan de Gorges du Verdon heet ook zo, het is dan ook gewoon "route van de kliffen" en heeft niks met krijt te maken.

Bon, tolwegen maar weer. Ik ga er mee akkoord dat de tarieven beginnen op te lopen buiten proportie, maar dat is hoofdzakelijk de schuld van de Franse staat die door een verregaande privatisering zonder een rechtelijk cordon te gebruiken geen vat meer heeft op de prijzen die de concessionaires gebruiken. Een alternatief voor Frankrijk zou zijn om terug al de wegen op te kopen zodat enkel de exploitatie dient gefinancierd te worden. Maar da's wel utopisch, Frans geld is ook zowat opgeraakt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » vr 13 mei 2016, 11:01

Algemeen over de tolwegen in Frankrijk, hieronder twee zeer interessante documenten!

De ontwikkeling van jaar tot jaar op kaart van de tolwegen in Frankrijk in de periode 1961-2014. Na de kaarten kan je ook nog tabellen terugvinden van alle geopende trajecten per jaar en hun lengte. (Kaartjes vanaf p18)

http://www.infra-transports-materiaux.c ... et2015.pdf

Volgend document geeft het aantal rijstroken per snelweg schematisch weer van bij de aanleg. Gevolgd door de verbredingen die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd. Gegevens tot 2015.

http://www.infra-transports-materiaux.c ... et2015.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » vr 13 mei 2016, 14:08

Prachtige achtergrondinformatie! Met name de info over de verbredingen is interessant. Ik zal dat op de Wegenwiki verwerken :top:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » vr 13 mei 2016, 15:21

^^ De zoektocht naar recente intensiteiten is dan toch niet helemaal nutteloos gebleken... :p

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 15 mei 2016, 10:59

Het lijkt er op dat het verlengen van de concessie in uitruil voor investeringen op tolvrije delen toch wel redelijk vaak gebruikt is in Frankrijk. In bovenstaande bestanden kwam ik diverse verbredingen op tolvrije delen tegen die door de concessiehouder van een tolweg zijn uitgevoerd. Ze mogen dan een paar jaar langer tol heffen in ruil tegen een verbreding. Meestal is dat op een aansluitend traject.

Ik heb zelf ook het gevoel dat de geijkte hoofdroutes zeer rendabel zijn en van de winst daarvan de onrendabele tolwegen worden gefinancierd, zoals de A19, A65, A88, A89, etc. Door dit soort kruissubsidies is het netwerk uitgebreid, maar zijn de toltarieven hoog.

Wat ik me ook wel eens afvraag is wat de verdeling is van doorgaand verkeer Bordeaux - Poitiers, hoeveel procent zou de tolweg A10 nemen in plaats van de tolvrije N10 die ook nog eens korter is (maar wel met lagere maximumsnelheid).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 15 mei 2016, 12:53

^^ Dat is niet onaanzienlijk, anderszijds is het niet van dat stukje dat ASF armer gaat worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 mei 2016, 20:05

Chris schreef:Wat ik me ook wel eens afvraag is wat de verdeling is van doorgaand verkeer Bordeaux - Poitiers, hoeveel procent zou de tolweg A10 nemen in plaats van de tolvrije N10 die ook nog eens korter is (maar wel met lagere maximumsnelheid).
Ik reed er in 2014 op een zwarte zaterdag, toen was het van Poitiers tot aan Bordeaux heerlijk rustig rijden over de N10. Een verademing in vergelijking met de drukte op de A10. Vlak voor Bordeaux kwam ik weer op de A10 die een pak drukker was.

Vrachtverkeer gebruikt sowieso wel en masse de N10. Voor vrachtverkeer is die route ook sneller en veel goedkoper.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 15 mei 2016, 20:27

Ik heb in 2006 eens tijdens een zwarte zaterdag gereden over de A10, vanaf Niort kwam er veel verkeer bij vanaf de A83. Vanaf Nantes / Angers is er dan een boel verkeer dat de A10 richting Bordeaux op gaat. Een uur later stond ik op de vluchtstrook met de auto in de kreukels. :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 mei 2016, 20:35

^^ Ik heb de A10 tussen Bordeaux en Poitiers één keer gereden, toen mijn vriendin doodziek was en we terugreden vanuit Spanje naar Nederland. Toen was het vooral vanwege het comfort (meer en betere aires dan langs de N10) dat ik de keuze maakte om wel de A10 te nemen. Overigens was de weg toen zeker niet uitgestorven, maar echt druk evenmin.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » di 17 mei 2016, 9:18

Chris schreef:Het lijkt er op dat het verlengen van de concessie in uitruil voor investeringen op tolvrije delen toch wel redelijk vaak gebruikt is in Frankrijk. In bovenstaande bestanden kwam ik diverse verbredingen op tolvrije delen tegen die door de concessiehouder van een tolweg zijn uitgevoerd. Ze mogen dan een paar jaar langer tol heffen in ruil tegen een verbreding. Meestal is dat op een aansluitend traject.
Het gebeurt inderdaad af en toe dat concessies worden uitgebreid, zowel in looptijd als in bestaande trajecten. De laatste grote uitbreiding dateert van 2015 onder het mom van het "plan de relance autoroutier". Ook met kleinere stukken gebeurt dit echter. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de voormalige D1 die nu als A64 aansluit op de A63 in het uiterste zuidwesten van Frankrijk.

Wat ik me ook wel eens afvraag is wat de verdeling is van doorgaand verkeer Bordeaux - Poitiers, hoeveel procent zou de tolweg A10 nemen in plaats van de tolvrije N10 die ook nog eens korter is (maar wel met lagere maximumsnelheid).
Hier de recentste intensiteiten van de N10:
http://www.dir.atlantique.developpement ... 5_DIRA.pdf

Is natuurlijk moeilijk te bepalen wat er doorgaand verkeer is en wat plaatselijk...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » ma 23 mei 2016, 11:20

Het netwerk van APRR/AREA/ADELAC:

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door RSK » ma 23 mei 2016, 12:42

Het verbaast mij met name dat de A432 en het stuk A40 van ATMB niet één integrale verbinding vormen tussen de beide netwerken. Je komt nu altijd langs een paar poortjes, terwijl ik het ideaal zou vinden als ik in één keer van Nancy naar Annecy of Chambéry zou kunnen rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 mei 2016, 14:40

^^ Van de ATMB valt alleen het stukje A40 tussen Bellegarde en Saint-Julien-en-Genevois nog onder het gesloten tolsysteem waar de rest van de A40 onder valt. Vanaf Saint-Julien-en-Genevois is de A40 langs Genève tolvrij, evenals de aansluitende A41 naar het noorden die aansluiting geeft op de Zwitserse A1. Je komt dus altijd over een tolvrij stukje weg (minimaal tussen Saint-Julien-en-Genevois en het knooppunt A40/A41) en het zal lastig zijn dat binnen een gesloten tolsysteem te krijgen, zeker ook omdat hier niet ontzettend veel doorgaand verkeer zal zijn.

Het andere ATMB-deel van de A40, van Genève tot Chamonix, heeft sowieso een open tolsysteem.

Maar met wat verplaatsen van tolstations zou de A432 wel makkelijker binnen een gesloten tolsysteem moeten kunnen komen. Nadeel is wel het grote tolstation bij Villefranche aan de A6, dat zou je dan naar het zuiden moeten verplaatsen naar het knooppunt A6/A466, en op de A46 heb je dan ten zuiden van het knooppunt met de A432 dan ook een tolstation nodig. Ook op de A43 moet het tolstation verplaatst worden naar een plek ten westen van het knooppunt A43/A432. En op de A432 zelf zal dan nog het één en ander aangepast moeten worden zodat het een geheel gesloten tolsysteem wordt. Kortom, op zich misschien wel nuttig, maar goedkoop en makkelijk zal het niet zijn.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » vr 10 jun 2016, 20:46

Ik ben vandaag naar Frankrijk gereden, naar Saint Amand Les Eaux. Daarna ben ik nog verder gereden naar Cambrai, ik wou graag nog even een stukje autoroute rijden en even kijken in Cambrai. Voor de peage de Hordain stond er een redelijke file. Toen ik dichterbij de tolhuisjes kwam kon ik langs de file gaan en de telepeage baan gebruiken. Het viel mij erg op dat er bijna geen Fransen ook via de telepeage baan gingen. Maar klopt het ook dat veel fransen geen abonnement hebben op de telepeage?

Het valt mij vaker op als ik in Frankrijk rijdt, maar het was me nu wel heel erg opgevallen ( wat door die file komt natuurlijk). Maar wat is de oorzaak hiervan? Nu weet ik dat Fransen vooral de snelweg pakken voor lange afstanden en vooral gebruik maken van tolvrije wegen, maar dit kan toch niet de enige oorzaak zijn?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 jun 2016, 22:40

^^ Veel Fransen zullen ook maar incidenteel de tolweg gebruiken. Voor woon-werkverkeer zullen de meesten niet de tolweg nodig hebben.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jeroen » za 11 jun 2016, 0:38

Er zijn extra kosten aan verbonden die niet tegen de beperkte tijdwinst opwegen als je hooguit een paar keer per jaar door Frankrijk rijdt.

Overigens zijn veel telepeagepoorten gecombineerd met kaartbetalingen en zeker in het hoogseizoen komt het regelmatig voor dat mensen de verkeerde poort kiezen met chaotische taferelen (achteruit rijden) van dien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 11 jun 2016, 3:29

Jeroen schreef:Er zijn extra kosten aan verbonden die niet tegen de beperkte tijdwinst opwegen als je hooguit een paar keer per jaar door Frankrijk rijdt.
Of meer bepaald: als je alleen op rustige momenten door Frankrijk reist.

Het kost je € 2,50 per maand, maar op een drukke reisdag kan het je al gauw 15 minuten per tolpoort schelen. Op een enkele reis van Nederland naar Parijs alleen al praat je dan over een half uur tijdswinst. Voor de vakantieganger die één keer per jaar naar Zuid-Frankrijk reist, maar dat wel doet op een zwarte zaterdag, is Télépéage zeker nuttig.
Overigens zijn veel telepeagepoorten gecombineerd met kaartbetalingen
Dat is niet waar. Je kunt Télépéage in principe bij vrijwel alle poortjes gebruiken, maar de speciale Télépéage-poortjes (in de meeste gevallen geheel links van de rijbaan) kunnen enkel met de badge gebruikt worden en hebben geen automaat voor een betaling met creditcard of in cash. Die Télépéage-poortjes zijn vooral bij tolstations op hoofdrijbanen en op veel wegen ook bij (drukkere) afritten. In steeds meer gevallen kun je die poortjes zonder te stoppen met 30 km/u passeren.
en zeker in het hoogseizoen komt het regelmatig voor dat mensen de verkeerde poort kiezen met chaotische taferelen (achteruit rijden) van dien.
Met de speciale Télépéage-poortjes heb ik daar nog nooit last van gehad.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Rene » za 11 jun 2016, 11:18

Coen Tunnel schreef:maar op een drukke reisdag kan het je al gauw 15 minuten per tolpoort schelen.
Ten opzichte van een cashpoort wellicht. Maar zelfs op de allerdrukste momenten heb ik nooit langer dan 5-6 minuten moeten wachten bij een CB-poort (creditcards). Gemiddeld is de wachttijd bij een CB-poort hooguit 1-2 minuten, en vaak zelfs maar 2 auto's. Dat zijn geen wachtrijen om eenmalig een badge voor te nemen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jeroen » za 11 jun 2016, 12:34

^^ En dat is dan ook nog eens enkel bij verlaten van de tolweg, want bij het binnengaan van een gesloten systeem (kaartje trekken) zie je zelden lange rijen staan.
Coen Tunnel schreef:Dat is niet waar. Je kunt Télépéage in principe bij vrijwel alle poortjes gebruiken, maar de speciale Télépéage-poortjes (in de meeste gevallen geheel links van de rijbaan) kunnen enkel met de badge gebruikt worden en hebben geen automaat voor een betaling met creditcard of in cash.
Ik zei toch ook 'veel' en niet 'alle' ? Ik vind sowieso dat de signalisatie voor de betalingsvormen bij de péages in Frankrijk wel nog voor verbetering vatbaar is. In Italië is dat bijvoorbeeld duidelijker.
Met de speciale Télépéage-poortjes heb ik daar nog nooit last van gehad.
Ik rij bijna wekelijks door Frankrijk en ik zie het toch echt nog vaak mis gaan. Bij de grotere péages heb je zowel helemaal links als helemaal rechts poorten die enkel voor telepéage zijn. Ik ben er tegenwoordig al vrij huiverig voor om helemaal rechts achter een buitenlandse personenauto een poort in te rijden, omdat er een reëele kans is dat die voor gesloten poort blijft staan en/of achteruit wil rijden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » za 11 jun 2016, 12:43

hoezo zijn er extra kosten aan verbonden? je betaald die 2,50 alleen in de maand dat je hem gebruikt, dus niet elke maand. plus da kastje kost maar 11 euro, dat heeft die al dubbel en dwars waard gemaakt. Echt super handig zo,n kastje.

En inderdaad de betaal mogelijkheden zijn in italie wel wat overzichtelijker. Ik vind over het algemeen een peage fijner in Frankrijk dan in italie, ik vind het in italie allemaal wat chaotisch.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Jeroen » za 11 jun 2016, 12:56

brytje008 schreef:hoezo zijn er extra kosten aan verbonden? je betaald die 2,50 alleen in de maand dat je hem gebruikt, dus niet elke maand. plus da kastje kost maar 11 euro, dat heeft die al dubbel en dwars waard gemaakt. Echt super handig zo,n kastje.
Zoals René al zei: met een kaartbetaling zijn de vertragingen echt niet overdreven groot te noemen. Je bent waarschijnlijk al meer tijd kwijt aan het bestellen en monteren van zo'n kastje...
En inderdaad de betaal mogelijkheden zijn in italie wel wat overzichtelijker. Ik vind over het algemeen een peage fijner in Frankrijk dan in italie, ik vind het in italie allemaal wat chaotisch.
Dat is meer het verschil in rijstijl: in Frankrijk heeft met over het algemeen gezien wat meer geduld, alhoewel het bij drukte in Frankrijk evengoed behoorlijk chaotisch kan zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » za 11 jun 2016, 13:01

Als je hooguit één keer per jaar in Frankrijk rijdt heeft zo'n kastje geen zin. Als je twee keer of vaker per jaar komt loont het wel. Ik gebruik gewoon de creditcard, omdat ik niet weet of ik volgend jaar weer in Frankrijk rijd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door brytje008 » za 11 jun 2016, 13:26

Het kastje heb ik nu al meer dan een jaar en is zo geregeld. Die houder zit gewoon al op me ruit, hoef alleen nog maar het kastje zelf erop te klikken en klaar. Zo moeilijk is dat toch niet? Ik kom vaker per jaar in Frankrijk dus vandaar ik hem toen heb aangeschaft, voorheen betaalde ik cash. Dat ging ook altijd prima, nooit problemen mee gehad.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » za 11 jun 2016, 17:13

Het is niet alleen de tijdswinst, maar het scheelt ook gedoe met een ticket en je portemonnee. In 2014 was ik in het zuidoosten en daar heb je nogal wat open tolsystemen en daar is een badge vooral erg handig vanwege de vele tolstations.

Credit cardpoortjes zijn the next best thing, ik snap echter niet dat zoveel mensen nog voor de cash poorten gaan. Iedereen kan een credit card krijgen tegenwoordig en de mensen die zo'n laag inkomen hebben gaan toch niet helemaal naar Frankrijk op de tolweg rijden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door RSK » za 11 jun 2016, 17:38

Wij gaan vaak wel een paar keer per winterseizoen naar Frankrijk. Dat kastje zit er nu een jaar of vijf in, en ik vind het goud waard. Los van het om de rijen heen rijden, kun je ook gewoon lekker je ramen dicht houden (wat zowel bij heet als koud weer lekker is) en zoals Coen Tunnel al zegt ook steeds vaker met 30km/h. Verder geen gehannes met bonnetjes en pasjes, gewoon in de eerste week van de nieuwe maand een afboeking op de creditcard en een factuur via je online klantruimte.

Overigens bevreemdt het me wel een beetje dat je moet bijbetalen voor zo'n kastje. Je zou toch zeggen dat de tolmaatschappij er ook baat bij heeft als iedereen vlot door kan en ze het bedrag automatisch af kunnen schrijven. Misschien dat een toeslag op contant betalen nog wel een idee is. Geheid dat het land dan in wild protest ontsteekt, maar dat zij dan maar zo. :p
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie