Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » wo 06 jul 2016, 9:20

^^ De N205 bij Chamonix is ook in concessie gegeven, maar geen snelwegstatus.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jul 2016, 9:24

^^ Het stuk tussen Chamonix en de A40? Of doel je op de Mont-Blanctunnel?

Uiteraard zijn ook die tunnels zoals de Mont-Blanctunnel (N205), Fréjustunnel (N543), Tunnel Maurice-Lemaire (N159), Tunnel de Caluire (D383), de Tunnel Prado-Carénage en de Tunnel Prado-Sud, en ook bruggen als de Pont de Normandie (N1029), Pont de Tancarville (N182) en Pont Île de Ré (D735) in concessie gegeven. Allemaal geen autoroutes.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 06 jul 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » wo 06 jul 2016, 10:11

Het stuk tot aan de A40. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » za 09 jul 2016, 8:09

Grote kunstwerken en Bretelles zullen wel uitgezonderd zijn. Die A641 is wel een bijzonder geval, aan het wegnummer en de blauwe wegwijzers kun je zien dat het voor de Franse overheid zelf ook niet echt duidelijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » za 30 jul 2016, 22:48

Vinci geeft deze cijfers over 2015. Schijnbaar gaat 0,2% van de télépéage transacties nog via de handmatige poortjes. En iets minder dan de helft via de eigenlijke télépéage poorten. Dat laatste komt misschien omdat vrij veel afritten geen speciale télépéage poorten hebben.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 jul 2016, 1:23

Chris schreef:Vinci geeft deze cijfers over 2015. Schijnbaar gaat 0,2% van de télépéage transacties nog via de handmatige poortjes.
's Nachts of bij werkzaamheden komt het nog wel eens voor dat alleen een handmatige tolpoort open is.
Chris schreef:En iets minder dan de helft via de eigenlijke télépéage poorten. Dat laatste komt misschien omdat vrij veel afritten geen speciale télépéage poorten hebben.
En als er geen :A1-30:-poortjes zijn, dan maakt het ook niet uit of je een speciale Télépéage-poort neemt of de creditcardpoort, als er bij beiden geen wachtrij is.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Mundial » wo 03 aug 2016, 22:15

Vorig jaar kwam ik hier op de A29 bij uitrit 12, Aumale Grandvilliers een vreemde péage tegen.
Als je cash wilde betalen moest je eerst links parkeren en dat bij de automaat doen en vervolgens tot aan de slagboom rijden en daar je ticket invoeren en buitenrijden. Als je met een kaart wilde betalen kon dat wel gewoon bij de slagboom.
AfbeeldingA29 sortie 16 by bMundial, on Flickr
AfbeeldingA29 sortie 16 by bMundial, on Flickr

Weet iemand waarom er bij deze uitrit voor deze manier van werken gekozen is? De andere uitritten op de A29 hebben bij mijn weten wel 'gewone' péages.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 aug 2016, 22:25

Er is er nog eentje, ook aan de A29: https://www.google.nl/maps/@49.854341,2 ... 56!6m1!1e1

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 03 aug 2016, 23:49

Is dit een poging om de automaten met geld erin hufterproof(er) te maken of een poging om cash-betalingen zo onaantrekkelijk te maken dat mensen vanzelf wel switchen naar creditcard of telepéage?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » do 04 aug 2016, 0:24

Kennelijk is m'n reactie hier op een bepaalde manier verdwenen... Tweede poging:

Persoonlijk zou ik me voor kunnen stellen dat men een extra tolpoort wil besparen, zonder daarbij de doorstroom van het overige verkeer te willen hinderen door mensen die extra tijd nodig hebben voor een contante betaling. De besparing lijkt me echter niet erg groot, want je hebt nu een extra parkeerplaats met betaalterminal nodig. Verder zou ik me nog een eventuele ruimte besparing/beperking kunnen voorstellen, waar geen groter tolplein gebouwd kan worden. Maar goed, het zou inderdaad ook goed kunnen om cash-betalingen oonaantrekelijk te maken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 04 aug 2016, 7:07

SnarfFlevoland schreef:Verder zou ik me nog een eventuele ruimte besparing/beperking kunnen voorstellen, waar geen groter tolplein gebouwd kan worden.
Beide afritten zijn niet de traditionele trompetaansluitingen die je bij tolwegen vaak ziet, in één geval komt het doordat de afrit met een aire de service is gecombineerd. Dan is er wellicht niet voldoende ruimte voor drie of meer tolpoortjes naast elkaar. Maar de vraag is of op een rustige snelweg als de A29 deze afritten dermate druk zijn dat zo'n constructie echt zoden aan de dijk zet. Het zal destijds eerder zo gebouwd zijn om creditcardbetalingen te stimuleren, want het is bij meerdere afritten toegepast:

Voorbeeld drie op het oostelijke deel van de A29, in dit geval gecombineerd met een aire de repos: https://www.google.nl/maps/@49.8382827, ... 56!6m1!1e1

En voorbeeld nummer vier is de afrit van de A29 naar het TGV-station Haute Picardie: https://www.google.nl/maps/@49.8546688, ... 56!6m1!1e1

En voorbeeld vijf, bij een afrit die gecombineerd is met een aire de service ten westen van Amiens: https://www.google.nl/maps/@49.8086386, ... 56!6m1!1e1

Het lijkt dus een bewuste keuze te zijn om dit op de A29 zo te doen, want het gebeurt op alle afritten die gelegen zijn aan de toldelen tussen de A26 en A28.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Wouter N14 » di 20 sep 2016, 8:49

Franse tolwegen worden komende jaren duurder
De Franse regering zegt het extra geld nodig te hebben om te kunnen investeren in het snelwegennet. ... Staatssecretaris van verkeer, Alain Vidalies heeft aangekondigd dat de prijzen ieder jaar met 0,3 tot 0,4 procent worden verhoogd.
Investeringen voor groot onderhoud of voor nieuwe verbindingen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 20 sep 2016, 8:55

^^ Nieuwe afritten en ontsluitingen, geluidsschermen en dergelijke.

Dit is niet voor verbredingen of nieuwe wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 31 okt 2016, 18:46

De Tunnel Prado Sud in Marseille, opengesteld in 2013. Het is een dubbellaags tunnel. De tol bedraagt € 1,70.

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » wo 04 jan 2017, 8:54

Interessant rapport over de Franse tolwegen in 2015. De focus ligt op de concessiemaatschappijen zelf met hun netwerk, structuren, financiële zaken, personeel, verkeersevolutie, ... Vanaf pagina 37 volgt telkens een beknopte infofiche met alle info op per maatschappij en een toelichting.

Zie:
http://www.arafer.fr/wp-content/uploads ... s-2015.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 05 mar 2018, 19:57

Op de A4 bij Varize (oostelijk van Metz) komt een free-flow tolpoort in 2019. Dit is geen télépéage, maar de eerste plek in Frankrijk waar geen fysieke tolpoorten meer zijn. Hoe het voor buitenlanders geregeld gaat worden is nog niet bekend, maar deze aansluiting wordt bijna alleen maar door lokaal verkeer gebruikt.

http://www.blelorraine.fr/2018/03/nouve ... de-boulay/

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » ma 05 mar 2018, 20:43

^^ Vast op de een of andere manier betalen via een website, zoals je met de nodige freeflow-systemen in andere landen ziet. In die zin toegankelijker dan de telepeage-only op- en afrit die ze pas in Italië hebben geopend bij Sasso Marconi. Maar goed, die ligt vrij dichtbij een oprit waar je wel gewoon een kaartje kunt trekken en dient vooral om lokaal forensenverkeer buiten een dorp te houden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Hajo » zo 01 apr 2018, 11:39

Gisteren een flink ommetje gemaakt en via de A26 van Calais naar Cambrai gereden. De tol bedroeg 10 euro. Sanef accepteert geen American Express, zo merkte ik. :| Heb toen maar met mijn Mastercard betaald. Dat terwijl het tankstation (BP) aan de Aire de Baralle mijn Amex wel accepteerde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 01 apr 2018, 11:55

American Express wordt over het algemeen toch wat minder geaccepteerd in Europa volgens mij. Het schijnt dat ze ook hogere transactiekosten rekenen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Hajo » zo 01 apr 2018, 12:12

^^ Dat klopt. Opmerkelijk feitje: Jumbo accepteert 'm wel, AH niet. En alle grote brandstof merken accepteren Amex wel, maar de zogenaamde "witte pompen" weer niet.

Weet je overigens hoe het bij andere tol maatschappijen in Frankrijk zit?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » zo 01 apr 2018, 12:47

AH accepteert zelfs geen mastercard...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 01 apr 2018, 12:48

Bij supermarkten ligt het vaak aan de locatie of ze credit cards accepteren. In toeristische gebieden is die kans groter dan in een wijksupermarkt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 apr 2018, 23:19

Hajo schreef: zo 01 apr 2018, 12:12 ^^ Dat klopt. Opmerkelijk feitje: Jumbo accepteert 'm wel, AH niet.
Slechts een beperkt aantal Jumbo's accepteert creditcards. Je kunt zeker niet bij elke Jumbo terecht met een creditcard.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door tompie » ma 02 apr 2018, 9:40

Hajo schreef: zo 01 apr 2018, 11:39 Gisteren een flink ommetje gemaakt en via de A26 van Calais naar Cambrai gereden. De tol bedroeg 10 euro. Sanef accepteert geen American Express, zo merkte ik. :| Heb toen maar met mijn Mastercard betaald. Dat terwijl het tankstation (BP) aan de Aire de Baralle mijn Amex wel accepteerde.
Bij sanef gebruik ik steeds mijn gewone bankkaart met maestro functie. Nooit geen problemen mee. Bij vinci autoroutes moet ik echter regelmatig mijn visa of mastercard bovenhalen omdat maestro niet werkt.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » ma 02 apr 2018, 9:48

Mijn ANWB Visa-card werkt tot nu toe altijd en overal in het buitenland.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Palance » ma 02 apr 2018, 10:00

Ik heb tot nu toe in Frankrijk tol zoveel mogelijk met mastercard betaald. Dat ging altijd goed.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 apr 2018, 11:52

Chris schreef: zo 01 apr 2018, 11:55 American Express wordt over het algemeen toch wat minder geaccepteerd in Europa volgens mij. Het schijnt dat ze ook hogere transactiekosten rekenen.
Hmm... In Duitsland accepteert men eigenlijk bijna overal wel Amex waar ook Visa en MasterCard geaccepteerd worden.
Chris schreef: zo 01 apr 2018, 12:48 Bij supermarkten ligt het vaak aan de locatie of ze credit cards accepteren. In toeristische gebieden is die kans groter dan in een wijksupermarkt.
Wat zijn dat eigenlijk voor toestanden in Nederland (of Frankrijk)? Inmiddels kan ik in Duitsland vrijwel bij elke supermarkt met creditcards betalen, nu in samenwerking met banken alle betaalterminals stap voor stap worden vervangen en omgezet. Zelfs al staat er nog "wir akzeptieren keine Kreditkarten", werkt het tegenwoordig 'gewoon'. Ik vind het voor Duitse begrippen een hele vooruitgang!

Wat in Duitsland dan nog wel vaak voorkomt zijn tankstations waar je 's nachts (met tankautomaat) alleen met een tankpas van de betreffende aanbieder kunt tanken. Daar gaat dan niks met je debitkaart, laat staan kredietkaart. Niet bepaald handig...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » wo 04 apr 2018, 12:33

SnarfFlevoland schreef: wo 04 apr 2018, 11:52 Wat zijn dat eigenlijk voor toestanden in Nederland (of Frankrijk)? Inmiddels kan ik in Duitsland vrijwel bij elke supermarkt met creditcards betalen, nu in samenwerking met banken alle betaalterminals stap voor stap worden vervangen en omgezet. Zelfs al staat er nog "wir akzeptieren keine Kreditkarten", werkt het tegenwoordig 'gewoon'. Ik vind het voor Duitse begrippen een hele vooruitgang!
Misschien net zoiets als het internet in het oost van de EU. Eerst was er niks en toen heeft men het in één keer goed gedaan waar men in het westen met oude rommel is blijven aanklooien.
In Duitsland was het eerst echt om te janken, maar de verbeteringen die doorgevoerd worden zijn wel acties van "nu in één keer goed."

In Nederland lijkt het er meer op dat men de oude rommel probeert te upgraden. Zeer irritant voor buitenlanders die normaal kredietkaarten in plaats van pinpassen gebruiken.

Zelfs bij sommige bakkers kun je tegenwoordig met plastic betalen. Al ken ik er één waar ook genoeg niet-Duitsers langs komen waar alleen EC-Karten werken. Zelfs mijn Duitse niet-EC Meastro kaart (ik weet het, dat is vrij zeldzaam) werkte niet...
Wat in Duitsland dan nog wel vaak voorkomt zijn tankstations waar je 's nachts (met tankautomaat) alleen met een tankpas van de betreffende aanbieder kunt tanken. Daar gaat dan niks met je debitkaart, laat staan kredietkaart. Niet bepaald handig...
Zeer ergerlijk en ik snap ook echt niet waarom men zo'n oplossing bedacht heeft. Maar goed, Duitsers tikken soms net wat anders in hun bovenkamer, die hebben er vast één of andere vage redenering bij die normale mensen niet kunnen volgen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 04 apr 2018, 12:44

In Nederland doet volgens mij vrijwel niemand dagelijkse boodschappen met een credit card. En in de meeste winkels zijn dat toch 99% van de klanten. Dus als een winkelier in een gebied zit met weinig toeristen, zal er voor hem ook geen reden te zijn om credit cards te accepteren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » wo 04 apr 2018, 12:57

Het is wel onhandig als iemand Nederland bezoekt, de indruk gewekt wordt dat hij/zij overal met kaart kan betalen om vervolgens bij de grote blauwe supermarkt te staan en niet te kunnen afrekenen...

Plaats reactie