Overzicht wegenwerken in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg

Overzicht wegenwerken in Frankrijk

Bericht door tovm74 » vr 01 jul 2011, 22:28

standaard.be schreef:Overzicht wegenwerken in Frankrijk

A6b Parijs - Orléans: nachtafsluiting in de week van 21 uur tot 5 uur.

A1 Rijsel - Parijs: van Pont-Sainte-Maxence (9) tot Ressons (11). Einde werken: tot 29 juli.

A16 Duinkerke - Calais: van Neufchatel - Hardelot (27) tot Boulogne - Port St. Omer (31). Einde werken: tot 29 juli.

A31 Thionville - Metz: van Croix de Hauconcourt tot La Maxe (57). Einde werken: tot 30 september.

A9 Orange - Spaanse grens: van Orange (84) tot Roquemaure. Einde werken: tot 26 september.
altijd nuttig ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

palpitation
polderweggetje

Re: Overzicht wegenwerken in Frankrijk

Bericht door palpitation » ma 04 jul 2011, 9:58

Inderdaad! Is dit lijstje compleet? In dat geval doen ze een hoop minder werkzaamheden dan de Duitsers :). Maar er zit inderdaad een weg tussen waar ik meer over ga opzoeken wat de werkzaamheden betreft ;).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jul 2011, 10:04

Er zijn nogal wat verschillen. In Frankrijk proberen ze werkzaamheden in de zomerperiode zo veel mogelijk te voorkomen in verband met de zomerdrukte. Daarnaast zijn de Franse snelwegen (aanzienlijk) jonger dan de Duitse, waardoor deze makkelijker zijn te onderhouden en uit te breiden. Ook is er in Frankrijk vrijwel niks in beton uitgevoerd, wat betekent dat sneller gewerkt kan worden. Ook vermoed ik dat concessionairs meer incentive hebben om iets snel af te ronden dan de Duitse overheid.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 04 jul 2011, 12:35

Ik vermoed dat dit alleen de grote wegwerkzaamheden betreft met afsluitingen of minder rijbanen. Op de belangrijkste N-Z verbindingen in Frankrijk zal inderdaad niet veel hinder van werkzaamheden zijn in Juli/Aug. Voor de Oost-West varianten zal dat niet gelden, maar brugwerkzaamheden met versmalde rijbanen zullen niet in het lijstje staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jul 2011, 13:07

Je probeert werkzaamheden altijd zo in te plannen dat de overlast zoveel mogelijk beperkt zal zijn. In Nederland betekent dat meestal dat er in de zomer gewerkt wordt. In een stad als Parijs zal men ook veel werkzaamheden in juli en augustus concentreren. Maar de grote noord-zuidassen, daarvan weet men dat ze moeten worden ontzien in de zomer.

Al zou het mij niet verbazen als ze de werkzaamheden op de A31 bij Metz bewust wél in de zomer hadden gepland. Dat heeft dan impact op toeristen, maar de A31 heeft in die regio ook een groot belang buiten het toeristenseizoen. Dus dan toch maar in de zomer ...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 04 jul 2011, 16:47

Het is een afweging tussen overlast (en binnen dat weer voor lokale bevolking en transitverkeer) en kosten van onderhoud. Veiligheid voor wegwerkers is een relatief nieuw item waardoor men sneller naar een volledige afsluiting neigt, ongeacht de overlast. Op niet-cruciale snelwegen gebeurt groot onderhoud van april tot oktober van maandag tm vrijdag van 7:00 tot 20:00 waarbij in de bouwvak al het werk stil ligt. Zo heeft men de goedkoopste arbeidsuren te pakken.

De noord-oost kant van Frankrijk is grotendeels tolvrij. Gemiste tol-inkomsten door onderhoud zijn geen doel op zich dus.

Vorige week van Milaan naar Como gereden. Een grote bouwput (uitbreiding 2+2 naar 3+3) en een tochtje met gemiddeld 60 km/h. Wel volledige tol betalen !
Beter via OWN rijden dus deze zomer.....

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jul 2011, 18:18

^^ Dat laatste is een megaproject dat een jaar of twee duurt. Laat zich dus niet om zomerpieken heen plannen, maar het zou wel met 2x3 open moeten zijn voor de zomerpiek van 2012 !

De gedachte dat je geen tol betaalt op een snelweg waar je niet met hoge snelheid door kunt rijden is een illusie, wereldwijd. Als je een tolweg te langzaam vindt, staat het je vrij om alternatieven te zoeken. Doe je dat niet, dan moet je ook niet klagen. En uiteindelijk moet je maar blij zijn dat je tol wordt ingezet voor een goed doel, namelijk de verbreding van de weg. Als je desalniettemin principieel wilt zijn, weet ik nog wel een goed tolvrij alternatief tussen Como en Milaan. Geef ik voor een virtueel biertje; toch goedkoper dan de EUR 2.40 tol die je tussen beide steden betaalt.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 05 jul 2011, 8:49

Ik rijdt regelmatig via OWN, gewoon omdat je meer van het landschap ziet. Zeker als ik niet veel haast heb. Als ik een stukje kan afsnijden, ik tol vermijdt, of als ik weet dat er wegwerkzaamheden of files zijn, is het tijdsverlies beperkt en de verleiding dus groter. Op de heenweg (naar Kroatie) ben ik zo via/door Palmanova gereden (dicht bij een snelwegsplitsing). Een aanrader voor een stop. Een nog volledige intacte vesting, met (3) stadspoorten en verdedigingswallen. Stratenpatroon als een klassiek spinnenweb. Centrale plein is ook wel geinig. Leuke toevalstreffers.

Mbt tol: ik vind dat je degene die profiteert van een verbetering kan laten betalen. Niet degene die er hinder van heeft tijdens de verbouwing. Als je weinig service levert, moet je ook minder vragen. Goed 2,40 is niet veel inderdaad. Ik moest ergens in 26 betalen voor het stuk vanaf Palmanova. Wel eens vaker beleefd (oa vliegveld Toronto) dat ik een extra toeslag moest betalen vanwege een terminal-upgrade. En dat terwijl ik alleen maar last van de verbouwing had (faciliteiten dicht, langere doauanerijen, omlopen, shabby wachtruimtes, etc). Een hotel dat deels verbouwt verlaagt ook de prijzen tijdens de verbouwing.

Veel landen geven ook beter aan hoe lang het werktraject is. Italie niet. Sowieso een wereld van verschil met Duitsland. Waar Duitsland de Vmax voor slecht wegdek reeds naar 80 zou hebben teruggeschroefd, houdt Italie het op 130 voor nog slechter wegdek. Maar wel tol.
Sowieso vond ik Italie slecht qua bewegwijzering. Men lijkt een Belgisch adviesbureau in dienst genomen te hebben. Bestemmingen op OWN zijn niet consistent, waardoor je regelmatig moet gokken of de kaart raadplegen.

Maar goed: dit wordt off-topic.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 05 jul 2011, 9:54

Peter schreef:Veel landen geven ook beter aan hoe lang het werktraject is. Italie niet.
Aan beide kanten van het werktraject op de Italiaanse A9 staan grote blauwe borden "Lainate - Como Grandate: realisazzione della 3a corsia (23km)". Niet heel afwijkend van wat je in Duitsland ziet aan het begin van werken (dit).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 05 jul 2011, 14:11

Dan heb ik om wat voor reden dan ook dit Italiaanse bord geheel gemist ....

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 06 jul 2011, 23:48

Hoe groot zal de oponthoud zijn op de Franse A31 in de zomerdagen? Groot genoeg om een alternatief te nemen?

frame
stadsweg

Bericht door frame » vr 08 jul 2011, 11:36

Gaat het hier nu om wegen in Frankrijk of Italië?
M.b.t. de Franse wegen wil ik hier wel melden dan het nieuwe A4 traject onder Reims al in gebruik is genomen maar dat TomTom dit nog niet in zijn bestand heeft zitten.
Het verkeersknooppunt (oude) A4, nu A34/N244 is op de schop genomen> Men wordt omgeleid (Deviation) maar dit staat slecht aangegeven. Gelet op de omvang van de werken (travaux) zal het nog wel een tijdje zoeken blijven daar. Reims is overigens een prachtige stad om door heen te rijden!
oost west thuis best

frame
stadsweg

Bericht door frame » wo 13 jul 2011, 8:30

^^
Mijn opmerking over de Péage ten zuiden van Reims is alweer achterhaald vwb Tomtom. Afgelopen weekend nieuwe kaarten gekregen en daar is alles weer uptodate! Zoals ik dat trouwens eigenlijk ook van deze firma gewend ben. Het komt eerder voor dat Tomtom nieuwe infrastructuur al in zijn navigatiesystemen opneemt voordat deze feitelijk in gebruik wordt genomen dan omgekeerd.
oost west thuis best