Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Wesso » zo 06 aug 2017, 23:58

Ik ben al 7 jaar niet meer in Frankrijk geweest, terwijl het mij landschappelijk nog steeds boeit. Er zijn genoeg gebieden op maximaal 500 km afstand waar ik nog naartoe zou willen. De heuvels achter Calais, Haute-Normandie, Seinevallei, Forêt d'Orient, Argonne... Ik geniet ook elk jaar van de Tour, mede vanwege de landschappen.

De afgelopen jaren heb ik dus voornamelijk door Duitsland gereden wat zeker niet tegenviel. Gezien de ellende op de Autobahn zou ik nu wel eerder voor Frankrijk kiezen als vakantiebestemming.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Basjuh1981 » do 10 aug 2017, 15:06

Wesso schreef:Ik geniet ook elk jaar van de Tour, mede vanwege de landschappen.
Ik ben degene die door de kamer roept: "Kijk, daar zijn we vorig jaar geweest!". Mijn vrouw en kinderen kijken dan even naar het scherm, halen hun schouders op en reageren dan: "Oh."

:nahzeg:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris » zo 10 sep 2017, 12:18

Weer een vakantie in Frankrijk, en het aantal gereden autoroute kilometers aangescherpt tot 79,4% van het netwerk.

Nieuw voor mij;
* A41 Genève - Grenoble
* A404 bij Oyonnax
* A430 bij Albertville

Qua voie express komt daarbij;
* N87 door Grenoble
* N106 tussen Nîmes en Alès

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door nederland24 » zo 10 sep 2017, 17:08

Afgelopen zomervakantie ook mijn eerste kilometers gemaakt in Frankrijk. :top:

-A31: Luxemburg-knooppunt A4/A31
-A4: knooppunt A31/A4-knooppunt A4/A320
-A320: knooppunt A4/A320-Duitsland
D64: Schengen-Gavisse
D1: Gavisse-Mondorf Les Bains

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Snelwegfreak » ma 01 jan 2018, 19:41

Mijn kaartje met wat ik zelf gereden heb in Frankrijk. Kaartje is nog vrij leeg. Rijbewijs sinds 09-2014, maar pas écht veel rijdend sinds 01-2016.

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 jan 2018, 19:52

^^ Zo, wat is dat voor oud kaartje dat je als basis hebt gebruikt? :lol:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Km357 » ma 01 jan 2018, 20:00

2011/2012 aangezien de A89 en de A63 er niet volledig op staan, nou ook niet zo heel erg oud.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Snelwegfreak » ma 01 jan 2018, 20:09

Aangezien ik zo snel de kaart van Chris niet kon vinden, heb ik maar snel gekozen voor deze: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ancais.svg
Inderdaad vrij oud. Al moet opgemerkt worden dat ik de N-wegen eruit heb gehaald. Die zijn niet mijn doel, al is het sowieso geen doel alle Franse autosnelwegen te hebben gereden ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Pino » ma 01 jan 2018, 20:18

^^ Frankrijk is toch een land waar expreswegen een belangrijk deel uitmaken van het hoofdwegennet, met name in dunnerbevolkte streken. En uiteraard in Bretagne, waar men liever méér wegen wat goedkoper aanlegt als substandaard expresweg dan een schitterende (al dan niet tolvrije) autosnelweg. Ja, het zorgt er ook in mijn geval voor dat ik alleen maar minder van het Franse hoofdwegennet heb gezien dan door alleen naar de snelwegen te kijken. Al kan ik daar sinds vorige week dan wel het leeuwendeel van de Bretonse N12 aan toevoegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 jan 2018, 22:31

Km357 schreef: ma 01 jan 2018, 20:002011/2012 aangezien de A89 en de A63 er niet volledig op staan, nou ook niet zo heel erg oud.
A11 bij Angers, A19, A28 en A85 missen ook. En dat betekent dat het kaartje toch wel zeker twaalf jaar oud is (ca. 2005 of ouder).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Km357 » di 02 jan 2018, 9:14

Inderdaad, je hebt gelijk, niet eens opgemerkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris » wo 15 aug 2018, 19:53

Ik bedacht me dat ik bijna alle departementen van Europees Frankrijk wel eens bezocht heb. Behalve Corsica dan.

De enige departementen die ik nog mis;

* Gers (rond Auch)
* Lot-et-Garonne (rond Agen)
* Tarn (rond Albi)
* Mayenne (rond Laval/Mayenne)

Ik heb dus 90 van de 94 vasteland-departementen bezocht. En bijna al deze departementen heb ik meer gezien dan alleen vanaf de snelweg.

Corsica blijkt sinds dit jaar één departement te zijn. Het is eigenlijk geen departement meer, maar een "collectivité territoriale unique".

Gers schijnt wel zo ongeveer het saaiste departement van Frankrijk te zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Ds79m » wo 15 aug 2018, 20:43

^^ Het hele gebied rond Toulouse lijkt me niet zo heel spectaculair. Als in: een stukje doorrijden en het wordt in elke windrichting leuker. Ook weinig goede doorgaande wegen buiten de snelwegen trouwens.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door waldo79 » wo 15 aug 2018, 20:54

Zal er zo onderhand wel 40 tot 50 gehad hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 aug 2018, 23:18

Chris schreef: wo 15 aug 2018, 19:53 Ik bedacht me dat ik bijna alle departementen van Europees Frankrijk wel eens bezocht heb. Behalve Corsica dan.
Dat is dan een aanrader om nog eens te bezoeken. Werkelijk prachtige natuur en mooie kustwegen en bergpassen. Eén van de mooiste en meest afwisselende delen van Frankrijk. Leuk om een keer naar toe te gaan, en buiten het hoogseizoen is een ticket voor de veerboot ook nog redelijk betaalbaar. En Corsica is groot genoeg om er een aantal dagen door te brengen en altijd wel weer wat nieuws te zien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris » do 16 aug 2018, 16:39

Ds79m schreef: wo 15 aug 2018, 20:43 ^^ Het hele gebied rond Toulouse lijkt me niet zo heel spectaculair. Als in: een stukje doorrijden en het wordt in elke windrichting leuker. Ook weinig goede doorgaande wegen buiten de snelwegen trouwens.
De infrastructuur in / rond Toulouse is nogal ondermaats voor zo'n grote stad. Toulouse was behoorlijk lange tijd de snelstgroeiende stedelijke regio van Frankrijk en zelfs Europa maar heeft nog steeds een kleine ringweg die bedoeld was voor een veel kleiner inwonertal. Ik ben een keer van Montauban binnendoor naar de A66 gereden, ten noorden van Toulouse langs. Allemaal bochtige D-wegen.

De N124 lijkt nog wel een vrij goede oost-westverbinding te zijn. Maar vanuit Nederland rij je niet zo snel grote stukken oost-west door Frankrijk. Ik heb inmiddels wel de nodige oost-westverbindingen gehad zoals A4, A19, A61, A85 en A89, maar zelden lange stukken in één rit.

De regio die me het meest meeviel was Bretagne. Ik had er een beetje een beeld van een geïsoleerd achtergebleven gebied bij, maar ik vond het juist goed onderhouden en welvarend. En mooi qua natuur en stadjes. Bretagne is nog best wel ver, vanuit Nederland is Brest ongeveer net zo ver als de Provence.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door waldo79 » do 16 aug 2018, 17:39

Brest ligt dan ook ver naar het westen (zowat onder Ierland) en het departement heet dan ook toepasselijk "Finistère" wat zoveel betekent als het einde van de Aarde.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Teetje » do 16 aug 2018, 17:40

^^ Ik ben vorige maand nog in en rond Toulouse geweest.

De stad op zich is de moeite van het bezoeken zéker waard. De directe omgeving van de stad is niet zo heel interessant nee. Hoewel plaatsen als Montauban en Albi ook mooi zijn.

M.b.t. de wegen rond Toulouse: de snelwegen zijn goed. De verbindingen naar en rond het vliegveld (Airbus!) ook: A620, A621, N124, D901, D980 om er een paar te noemen waar ik heb gereden. In de avondspits liep alles wel spectaculair vast, maar ja, dat doet het hier in Nederland tenslotte ook.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Ds79m » do 16 aug 2018, 20:45

^^ Nou ja goed, bij een vrij geïsoleerd gelegen grote stad moet het toch wel mogelijk zijn om de belangrijkste wegen enigszins filevrij te houden. Dat lukt in Zaragoza aan de andere kant van de Pyreneeën immers ook vrij aardig.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Basjuh1981 » vr 17 aug 2018, 8:42

Teetje schreef: do 16 aug 2018, 17:40 De stad op zich is de moeite van het bezoeken zéker waard. De directe omgeving van de stad is niet zo heel interessant nee. Hoewel plaatsen als Montauban en Albi ook mooi zijn.
Albi is een aanrader om naar toe te gaan. Een mooie kathedraal, leuke terrasjes. Prima te vertoeven.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door nederland24 » wo 22 aug 2018, 19:29

Chris schreef: wo 15 aug 2018, 19:53 Ik bedacht me dat ik bijna alle departementen van Europees Frankrijk wel eens bezocht heb. Behalve Corsica dan.

De enige departementen die ik nog mis;

* Gers (rond Auch)
* Lot-et-Garonne (rond Agen)
* Tarn (rond Albi)
* Mayenne (rond Laval/Mayenne)

Ik heb dus 90 van de 94 vasteland-departementen bezocht. En bijna al deze departementen heb ik meer gezien dan alleen vanaf de snelweg.

Corsica blijkt sinds dit jaar één departement te zijn. Het is eigenlijk geen departement meer, maar een "collectivité territoriale unique".

Gers schijnt wel zo ongeveer het saaiste departement van Frankrijk te zijn.
Ik dacht dat Franse departementen altijd vrij klein waren in oppervlakte, maar in de praktijk zijn ze ongeveer net zo groot als een gemiddelde Nederlandse provincie. In Frankrijk ben ik nog nooit westelijker geweest dan de lijn Metz-Nancy-Belfort.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris » wo 22 aug 2018, 19:37

De meeste departementen zijn ongeveer even groot. Dit is zodat inwoners binnen 24 uur paardrijden de hoofdstad konden bereiken. De hoofdstad van departementen liggen daarom ook vaak in het centrum van het departement (en het is soms niet de grootste plaats in het departement). De gemiddelde oppervlakte is 6.000 km², wat nog best wel groot is, het is groter dan de grootste Nederlandse provincies Friesland en Gelderland (5.000 - 5.600 km²).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Pino » wo 22 aug 2018, 19:52

Inderdaad. Bij het grote aantal Franse departementen ben je geneigd ze kleiner in te schatten dan ze echt zijn, maar een rit er dwars doorheen over een snelweg kost je altijd wel even.

De indeling van de departementen is inderdaad wel sterk gebaseerd op de reistijd naar de hoofdstad. Hoofdstad dag te paard, kantons-prefecturen dag te voet (ook de Nederlandse gerechtelijke kaart was tot enkele jaren terug op dat principe gebaseerd trouwens, met de locaties van rechtbanken resp. kantongerechten). Waar enigszins mogelijk trok men de grenzen wel zo dat een grote plaats centraal kwam te liggen, maar bijvoorbeeld aan de kust zal dat niet altijd zo gewerkt hebben of dwong een departement met hoofdstad aan de kust je ertoe de grens wat minder ver landinwaarts te trekken. Rondom de veranderingen in de buitengrenzen met de Savoie, Nice en Elzas-Lotharingen is ook niet altijd volgens dit rationele principe heringedeeld; zie de vorm van Meurthe-et-Moselle bijvoorbeeld met haar nogal zuidelijke hoofdstad Nancy.

De indeling uit de tijd van de Franse Revolutie was zo uiteindelijk een stuk praktischer dan eerdere gerationaliseerde voorstellen waarin Frankrijk echt min of meer in een departementen-grid zou zijn opgedeeld.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door tsov » wo 22 aug 2018, 20:36

^^ Overigens lijkt er tijdens de annexatie van de Nederlanden niet echt rekening te zijn gehouden met een hoofdstad in het midden. Zie deze kaart, waar toch bekende historische hoofdsteden voorbij komen. Daar is overigens ook te zien dat het formaat niet heel erg afwijkt van de hedendaagse provincies.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Pino » wo 22 aug 2018, 23:18

^^ Ach, ze waren met de tweedeling van Holland toch hun tijd enigszins vooruit. En ik vind de splitsing van Noord-Brabant in een westelijk en een oostelijk departement (dat laatste dan gecombineerd met zuidelijk Gelderland) nog niet zo'n heel rare gedachte.

Maar goed, de inlijving in het Keizerrijk was een kleine twintig jaar na de herindeling in Frankrijk en daarmee ook een heel andere fase in Franse regeringskringen zelf. Met het risico te simplificeren: de herindeling in Frankrijk gebeurde in een tijd dat de bourgeoisie een project had om de hele verhouding burger-vorst-staat opnieuw te definiëren, en uiteindelijk kwam Napoleon die die groep te vriend moest houden maar nu niet enorm van het bestuurlijke vernieuwingsdenken was. Dus die lijfde het toenmalige Koninkrijk Holland grotendeels in zoals het was. Wat er aan wijzigingen werd doorgevoerd lijkt erop gericht de hele benedenloop van Rijn, Maas en Schelde te hebben liggen in departementen die verder onder Brussel vielen. In Amsterdam zat dan 'slechts' de laag boven de strategisch minder belangrijkere departementen plus Amsterdam zelf.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris » di 11 sep 2018, 9:08

Ik heb weer wat kunnen bijschrijven;

* A38 Dijon - Pouilly-en-Auxois
* A40 Chamonix - Genève
* A304 Charleville-M. - Rocroi
* A432 langs Lyon

Inmiddels 80,5% van alle autoroutes gereden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris » zo 08 sep 2019, 10:10

Na een jaar nog weer wat bij kunnen schrijven;

* A1 in Parijs
* A6a in Parijs
* A64 Lannemezan - Bayonne
* A68 Albi - Toulouse
* A620 aan de zuidkant van Toulouse
* A624 aan de westkant van Toulouse
* A641 bij Peyrehorade
* A645 bij Montréjeau

Hiermee kom ik op 82,7% van alle autoroutes. Het gekke is dat ik Zuid-Frankrijk nagenoeg compleet heb maar in Noord-Frankrijk nog tal van trajecten ontbreken.

Ook heb ik 2 departementen kunnen bijschrijven: Gers en Tarn. Hiermee heb ik 92 van de 94 departementen van het vasteland bezocht. 8-)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Willem » zo 08 sep 2019, 21:12

^^ Ga je nog voor de 100%?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris » za 18 sep 2021, 10:49

Het wordt steeds lastiger om nog nieuwe routes toe te voegen, dan moet ik specifiek een andere richting uit gaan, nog iets nieuws meepakken naar het zuiden worden steeds grotere omwegen, al zou A16-A6 nog wel eens te doen zijn. De grootste nog ontbrekende corridor is Parijs - Vendée. Van het onderliggend wegennet heb ik veel ex-RN's ook al wel gehad tussen Reims/Nancy en Zuid-Frankrijk.

Ik heb een paar stukjes toegevoegd dit jaar;
* A13 Rouen - Louviers
* A154 door Louviers
* N154 corridor Louviers - Orléans
* D383 Périphérique Nord in Lyon

En ongepland de N79 Mâcon - Cluny, omdat de A6 een enorme file had vlak voor de afslag naar mijn hotel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Allan C » za 18 sep 2021, 11:51

^^ Ha! You didn't go to A87 & A11 from Paris to Angers!

Btw, I did this, I haven't go yet to southwestern & most central France (Bordeaux, Bayonne).
Afbeelding

Plaats reactie