Blazen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Chris » za 23 jun 2012, 17:38

boe! schreef:Even ter info: in Nederland is de alcoholtest zo goed als uitverkocht. Halfords, ANWB en BOVAG hebben geen voorraad meer en naar verwachting gaat dit nog weken duren.
Als ik al zo'n ding zou aanschaffen zou ik hem gewoon bij een tankstation in Frankrijk halen. Waarschijnlijk goedkoper ook.

De kans dat je echter gecontroleerd wordt is minimaal en anders is de boete nog niet het einde van de wereld, dat bedrag ben je binnen een uur op de Autoroute ook kwijt...

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door jaap47 » zo 24 jun 2012, 1:16

Ik begreep dat in Frankrijk ze ook vaak uitverkocht zijn. Overigens gaat de politie er pas vanaf november op controleren. De boete is dan €11,00

De testen zijn in Frankrijk ongeveer €1,00 à €1,50 goedkoper dan in Nederland en verkrijgbaar bij benzinestations en bij de apotheken (en waarschijnlijk ook bij supermarkten).

Het is verplicht om een ongebruikte bij je te hebben vandaar dat in Frankrijk het advies is om er 2 te kopen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 25 jun 2012, 11:34

Voor de Belgen kan je er bij iedere Auto 5 gemakkelijk een paar kopen.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door bas1984 » do 19 jul 2012, 7:28

De ANWB heeft weer alcoholstesters. Ik heb ze maandag in de webwinkel besteld en had ze gisteren thuis.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Egbert » do 19 jul 2012, 7:35

jaap47 schreef:
Het is verplicht om een ongebruikte bij je te hebben vandaar dat in Frankrijk het advies is om er 2 te kopen.
Waarom? Ben je op een bepaald moment verplicht er eentje te gebruiken of zo? Moet je er in blazen als de politie je stopt? Want anders zie ik geen enkele reden om er ooit in te blazen (al is het alleen al omdat ik niet drink).

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door bas1984 » do 19 jul 2012, 8:41

Egbert schreef:Moet je er in blazen als de politie je stopt?
Lijkt me niet. Als dat het geval is, dan wordt je dus door de politie / overheid op kosten gejaagd, want dan zou je dus een nieuwe tester moeten kopen, omdat je er een op last van de politie hebt moeten gebruiken.

Als je hem zelf niet van plan bent hem te gaan gebruiken, dan is volgens mij 1 tester voldoende.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door jaap47 » vr 20 jul 2012, 23:25

Net vanavond weer teruggekomen maar nergens te krijgen (tenminste waar ik heb gezocht). De Fransen hebben zelf ook tot het laatste gewacht met aanschaffen en zien de noodzaak ook niet direct in.

^^ Ik heb het ook niet verzonnen maar volgens mij was de redenatie dat je VOORBEREID moet zijn voor als je een keer (teveel?) drinkt. Overigens zijn er ook testen voor meervoudig gebruik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jul 2012, 23:51

Ik heb er de afgelopen weken meerdere malen voor gezocht bij Franse aires en tankstations, maar tot op heden heb ik nog geen éthylotest kunnen bemachtigen. Ach, komt nog wel... :)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Attietattie » wo 25 jul 2012, 1:19

Ik cruise er lekker zònder. :doei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 25 jul 2012, 10:33

Ik heb ze de afgelopen dagen ook nergens zien liggen bij tankstations.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door boe! » wo 25 jul 2012, 12:18

Ze zijn nog steeds zeer beperkt verkrijgbaar. Vermoedelijk gaat daar pas na de zomervakantie enige verbetering in komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 aug 2012, 8:29

Eindelijk heb ik een éthylotest weten te bemachtigen. Bij de Auchan in Luxemburg-stad, de grootste supermarkt van Luxemburg, waren ze volop verkrijgbaar voor € 1,50 per stuk. Ook bij een tankstation in Mondorf-les-Bains, overigens op slechts een paar meter van de grensovergang met Frankrijk, heb ik ze zien liggen, ik weet niet hoe duur ze daar waren.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Willem » ma 27 aug 2012, 18:57

Elders op het forum hebben we wel eens een discussie gehad (naar aanleiding van het Duitse milieuvignet) over het verplichten van binnenlandse regels aan buitenlandse auto's. De teneur toen was dat die auto's zich alleen hoeven te houden aan de regels van het land waar de auto geregistreerd staat.

Geldt dat hier ook niet, met andere woorden dat de Fransen buitenlanders niet kunnen verplichten om een alcoholtester mee te nemen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 27 aug 2012, 18:59

Lastig te zeggen. Een Duitser heeft zich in Nederland ook aan de maximumsnelheid te houden. Een reflecterend vest is ook vaker verplicht. Andere zaken als een verbanddoos, brandblusser, extra set lampen en een reservebril voor brildragers schijnen discutabeler te zijn. Een alcoholtester kan in die categorie vallen.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Ger81 » ma 27 aug 2012, 22:57

Echt, wat een kulregel. Ik drink niet wanneer ik moet rijden. Als de politie mij ervan verdenkt dat wel te doen, mogen ze op mijn medewerking rekenen wanneer zij een blaastest willen afnemen, maar het is van de gekke dat je daarvoor zelf moet gaan betalen. Dat vertik ik dan ook. We zien wel wat er gebeurt (over anderhalve week met de auto naar Portugal).
Ubi volentia est, via est

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Groningen » ma 27 aug 2012, 23:08

^^ Ze hebben natuurlijk gelijk. Immers: als je de Franse bourgondische levensstijl aanhangt, met dito hoeveelheid wijn, is het natuurlijk wel van belang te weten of je nog mag rijden als je e.e.a. genuttigd hebt. En daarvoor moet je ze bij je hebben. :biertjes:

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Ger81 » ma 27 aug 2012, 23:10

^^
Dan is het dus een maatregel die alcoholgebruik voor het rijden uitlokt. Heerlijk, zulk visionair beleid :hamertjetik:
Ubi volentia est, via est

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Attietattie » di 28 aug 2012, 0:05

Chris schreef:Lastig te zeggen. Een Duitser heeft zich in Nederland ook aan de maximumsnelheid te houden.
Dat moet ie thuis ook dus die regel is hetzelfde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door JaN34 » di 28 aug 2012, 1:18

Ruim 2 weken geleden teruggekeerd vanuit Frankrijk van bijna 3 weken vakantie. Daar bijna dagelijks auto gereden, meerdere keren de gendarmerie tegen gekomen, maar niet aangehouden. Ik had ook geen blaastest bij me. Ik had zoiets van "we zien wel..." Je kunt er dus op gokken dat je niet aangehouden wordt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » di 28 aug 2012, 9:48

Tot 1 november wordt het hoe dan ook gedoogd :idea:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 10:10

Ger81 schreef:Echt, wat een kulregel. Ik drink niet wanneer ik moet rijden. Als de politie mij ervan verdenkt dat wel te doen, mogen ze op mijn medewerking rekenen wanneer zij een blaastest willen afnemen, maar het is van de gekke dat je daarvoor zelf moet gaan betalen. Dat vertik ik dan ook. We zien wel wat er gebeurt (over anderhalve week met de auto naar Portugal).
Je moet niet betalen voor de blaastest van de politie. De politie kan ook niet eisen dat je de zelftest voor alcohol gebruikt. Je bent alleen verplicht om altijd een ongebruikte test in de auto te hebben, maar gebruik is niet verplicht. Zo'n testje heb ik voor € 1,50 gekocht (twee jaar houdbaar), de boete voor rijden zonder testje in de auto is € 11. Als de politie je staande houdt voor een alcoholcontrole blaas je overigens niet in je eigen testje, maar wordt gewoon de apparatuur van de politie gebruikt.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Quattro » di 28 aug 2012, 19:53

Waar kan je zo'n blaastestje vinden... want meestal zijn die toch al uitverkocht
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Davy » di 28 aug 2012, 20:03

^^ Ja ben ik nu toch ook nieuwsgierig naar, aangezien ik van plan ben om half september een roadtrip te maken door Frankrijk... En ik neem liever het zekere voor het onzekere!

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door tompie » di 28 aug 2012, 22:43

^^
In Belgie bij auto 5
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 23:18

Quattro schreef:Waar kan je zo'n blaastestje vinden... want meestal zijn die toch al uitverkocht
Ik heb hem voor € 1,50 gekocht bij de Auchan in Luxemburg (Kirchberg), die zit vlakbij afrit 8 van de A1. Op de eerste verdieping van de hypermarché, bij de producten voor auto's, stonden vier volle doosjes met Franse testjes. Ik vermoed dat de filialen van Auchan in Frankrijk ze ook gewoon verkopen, en andere hypermarchés vast ook wel. Bij een tankstation in Mondorf-les-Bains heb ik ze ook gezien, volgens mij was het bij de Aral (maar die zit tussen de Q8 en de Total in, dus daar zou je het ook kunnen proberen :)).

Ik heb ook testjes gezien bij het tankstation bij de Eurostarterminal in Folkestone - juist als je van de trein af komt en in Engeland bent. :emo: Waren mooie testjes, zonder zo'n zakje er aan, in een verpakking van twee. Wel £ 7.99 voor twee testjes, en natuurlijk bepaald niet op de route naar Frankrijk...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 aug 2012, 11:12

daviedoff schreef:En ik neem liever het zekere voor het onzekere!
Nou, voor die boete van €11,- durf ik het wel aan om zonder op pad te gaan...
Echt helemaal "Living on the edge" :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Ger81 » wo 29 aug 2012, 20:53

Coen Tunnel schreef:De politie kan ook niet eisen dat je de zelftest voor alcohol gebruikt. Je bent alleen verplicht om altijd een ongebruikte test in de auto te hebben, maar gebruik is niet verplicht.
Coen Tunnel schreef:Als de politie je staande houdt voor een alcoholcontrole blaas je overigens niet in je eigen testje, maar wordt gewoon de apparatuur van de politie gebruikt.
Dit maakt het in mijn ogen tamelijk absurd, op het kafkaeske af... waarom wordt men dan in vredesnaam verplicht zo'n test bij zich te hebben?
Ubi volentia est, via est

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Quattro » wo 29 aug 2012, 22:55

Coen Tunnel schreef:
Quattro schreef:Waar kan je zo'n blaastestje vinden... want meestal zijn die toch al uitverkocht
Ik heb hem voor € 1,50 gekocht bij de Auchan in Luxemburg (Kirchberg), die zit vlakbij afrit 8 van de A1. Op de eerste verdieping van de hypermarché, bij de producten voor auto's, stonden vier volle doosjes met Franse testjes. Ik vermoed dat de filialen van Auchan in Frankrijk ze ook gewoon verkopen, en andere hypermarchés vast ook wel. Bij een tankstation in Mondorf-les-Bains heb ik ze ook gezien, volgens mij was het bij de Aral (maar die zit tussen de Q8 en de Total in, dus daar zou je het ook kunnen proberen :)).

Ik heb ook testjes gezien bij het tankstation bij de Eurostarterminal in Folkestone - juist als je van de trein af komt en in Engeland bent. :emo: Waren mooie testjes, zonder zo'n zakje er aan, in een verpakking van twee. Wel £ 7.99 voor twee testjes, en natuurlijk bepaald niet op de route naar Frankrijk...
Frankrijk is Frankrijk. Luxemburg ligt nu ook niet bij de deur. En aangezien ik toch half september naar Calais moet voor de Eurotunnel, zal ik daar eens kijken.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2012, 8:37

Quattro schreef:Frankrijk is Frankrijk. Luxemburg ligt nu ook niet bij de deur.
Maar voor veel Nederlanders en Belgen is de route via Luxemburg naar grote delen van Frankrijk een heel geschikte route.
Ger81 schreef:Dit maakt het in mijn ogen tamelijk absurd, op het kafkaeske af... waarom wordt men dan in vredesnaam verplicht zo'n test bij zich te hebben?
Zodat je je zelf kan testen als je twijfelt of je nog wel mag rijden. Ja, absurde maatregel, zeker voor geheelonthouders, maar het is nou eenmaal niet anders...

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Blazen in Frankrijk

Bericht door Ger81 » do 30 aug 2012, 23:00

Je hebt gelijk. Lijdzaam accepteren dan maar, na het spuien van de nodige kritiek :lol:
Ubi volentia est, via est

Plaats reactie