Wegverlichting in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

jdb2
verkeersader
Berichten: 994
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door jdb2 » wo 20 jan 2016, 20:37

In het topic "Franse bewegwijzering" kwam ik een link naar deze leuke site tegen.

Deze foto roept oude reisherinneringen op. :) Het roept bij mij ook de vraag op sinds wanneer doorgaand verkeer over de A86 wordt gestuurd?
Afbeelding

Deze kokervormige armaturen meen ik ook op een Franse snelweg gezien te hebben. Weet iemand welke dit kan zijn? Het moet in ieder geval één van de 2 noord-zuid assen zijn (via Bordeaux of Lyon).
Afbeelding

Frankrijk was altijd te herkennen aan de excentrieke snelwegverlichting (Rocade Bordeaux).
Afbeelding

Aan het type verlichting kon je altijd herkennen op in welk deel van het land je was (wegverlichtingsgeografie). :lol:
Laatst gewijzigd door jdb2 op do 21 jan 2016, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 21 jan 2016, 8:53

De kokervormige verlichting kwam je vroeger bij ASF tegen op de A7 en A9. De A86 is op de oostelijke as open sinds midden de jaren '90, slechts enkele jaren na de A104/N104 nog wat oostelijker.

Nog altijd wordt je de A104 opgestuurd als je van Lille komt, maar eenmaal op de A86 zijn de verwijzingen Lyon en Bordeaux-Nantes enkele jaren voor 2000 op de borden komen te staan, dus sindsdien zowat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jan 2016, 13:24

^^ Alleen Lyon wordt via de A104 gestuurd (naar de A5 toe), Bordeaux en Nantes worden vanaf de A1 gewoon direct naar de A3 en A86 geleid en staan niet aangegeven voor de A104: https://www.google.nl/maps/@48.9804172, ... 56!6m1!1e1

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Willem » do 21 jan 2016, 13:29

jdb2 schreef: Het roept bij mij ook de vraag op sinds wanneer doorgaand verkeer over de A86 wordt gestuurd?
Dat moet ergens halverwege de jaren '90 geweest zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Ds79m » vr 22 jan 2016, 13:18

Coen Tunnel schreef:^^ Alleen Lyon wordt via de A104 gestuurd (naar de A5 toe): https://www.google.nl/maps/@48.9804172, ... 56!6m1!1e1
Dat is op zich niet zo'n gekke route, als je zo veel mogelijk uit de regio Parijs wil blijven. Zeker op de A5 en A19 zal je niet snel drukte tegenkomen. Voor Lille -> Bordeaux is de A/N104 wel een erg lange omweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jan 2016, 13:43

^^ Ik ben een keer over de N104/A104 om Parijs heen gereden, maar dat is toch wel erg om. Grotendeels ook 2x2, redelijk druk en veel TOTSO's.

Tussen de A1 en de A10 rij ik 's nachts over de A3, BP, A6b en dan de A10, op drukkere tijdstippen neem ik de vaak relatief rustige route over de A1 tot aan de Porte de la Chapelle, de westelijke BP tot aan de Porte de Saint-Cloud, de D910 door Boulogne-Billancourt tot aan de Pont de Sèvres die vloeiend overgaat in de N118 waarna je vanzelf op de A10 komt. Naar mijn ervaring is dat zelfs op een zwarte zaterdag een prima manier om van de A1 op de A10 te komen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Willem » vr 22 jan 2016, 16:10

^^ Die route heb ik een keer in de omgekeerde richting genomen, maar toen stond het op de D-weg flink vast. Waarschijnlijk net een keer pech gehad.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Wesso » vr 22 jan 2016, 18:12

Nog een voorbeeld van kokervormige verlichting langs de D186 in Le Vésinet (voorstad van Parijs).

In 2002 hield de A86 op bij Rueil-Malmaison. Mijn vader en ik namen 's nachts een alternatieve route om hitte en drukte te vermijden. We zijn toen via Le Vésinet en St-Germain-en-Laye op de N186 uitgekomen. Vervolgens over A12 en N10 langs Rambouillet richting Orléans, waar we bij ochtendgloren een camping vonden om slaap in te halen...

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Santaarnpaal » do 20 okt 2016, 20:09

Die kokervormige armaturen zijn Eclatec Ocean
http://phozagora.free.fr/?surfpage=Lanterne_Ocean
Even niks

kippie2017
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 09 apr 2021, 21:25

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door kippie2017 » wo 16 mar 2022, 9:53

Aan het begin van de Route du Soleil (Parijs) kom je lantaarnpalen tegen die van boven helemaal rond zijn. Waarschijnlijk schijnen deze ook 360 graden. Heeft iemand enig idee wat voor verlichting dit is?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Vinny » wo 07 sep 2022, 20:37

Het viel me op dat in Frankrijk 'het licht uitgaat': langs steeds meer autowegen en autosnelwegen verdwijnt de verlichting.

Hier is de lijnverlichting bijv. verdwenen:
https://goo.gl/maps/8M5C7UCw9wNfDuSbA
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 07 sep 2022, 20:41

Heel veel dorpen hebben een bordje bij het kombord dat ze 's nachts de verlichting uitzetten. Ik zag dat een paar jaar geleden amper. Vaak tussen 23h en 05:30h.

Maar juist nu met LED verlichting vraag ik mij af hoeveel nut zoiets nog heeft vanuit het oogpunt van energiebesparing. LED verbruikt zoveel minder energie dan de traditionele verlichting dat je met een LED remplacement al veel winst boekt zonder de problemen qua verkeersveiligheid of sociale veiligheid. Al is dat laatste wellicht in dorpjes minder een probleem dan de banlieues.

Dit soort bordjes:
Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door verfmeer95 » wo 07 sep 2022, 20:46

Gezien het bordje lijkt het mij voornamelijk over het beperken van lichtvervuiling te gaan, waarbij energiebesparing maar een bijkomstigheid is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Palance » wo 07 sep 2022, 20:46

Het gaat natuurlijk ook om lichtvervuiling (dat maak ik op uit dat bordje), niet alleen om energiebesparing.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 07 sep 2022, 20:51

Strooilicht kan juist met LED fors verminderd worden. Zelfs dermate dat de omgeving onaangenaam donker kan worden terwijl de weg verlicht is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Alfa » do 08 sep 2022, 2:18

Ook in België zetten steeds meer gemeenten de verlichting uit (zie bv: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/30 ... -besparen/). Er worden toch bedragen genoemd van ettelijke honderdeenduizenden euro's dat het zou besparen per gemeente (natuurlijk afhankelijk hoe groot de gemeente is) Zeker in deze tijden dat de energieprijzen de pan uitswingen is dat natuurlijk een valabel argument en valt het te verwachten dat gemeenten waar lichten nog heel de nacht branden stilaan de uitzondering zullen worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Vinny » do 08 sep 2022, 8:34

Heel veel dorpen hebben een bordje bij het kombord dat ze 's nachts de verlichting uitzetten. Ik zag dat een paar jaar geleden amper. Vaak tussen 23h en 05:30h.
Ik kan me van de jaren '90 wel herinneren dat sommige dorpen na 0.00 ook hun openbare verlichting uit deden. Maar dan zonder bordje ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 08 sep 2022, 9:05

Het zal sowieso wat energie uitsparen, dus dat is mooi meegenomen, maar met die bordjes lijkt het me toch meer likefarming. Frankrijk heeft geen tekort aan elektriciteit, zelfs niet nu er enkele centrales uitliggen. Anderszijds zijn de lichten op fietsen en auto's ondertussen zo sterk geworden dat je zonder straatverlichting er ook wel komt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Pino » do 08 sep 2022, 9:31

Inderdaad een bordje in de serie “kijk ons toch groen wezen”. Mooi naast de ville fleurie, de zustergemeenten en de kernwapenvrije gemeente.

Ook als LED-verlichting veel minder stroom kost dan traditionele straatverlichting: iedere kilowatt minder is op zich winst. Zelfs als een straatverlichting-netwerk volledig uit groene stroom wordt gevoed (misschien wel een zonnepaneeltje bovenop het armatuur), diezelfde groene stroom had ook op het netwerk kunnen worden gezet en gebruikt voor iets waarvoor nu fossiele brandstoffen worden gebruikt - of kernenergie. Hoe sneller we die energietransitie kunnen afronden met minder nieuwe infrastructuur hoe beter. Dat er vroeger veel meer “vuile” stroom werd verbruikt, is een verleden tijd waar we nu een prijs voor betalen met een milieu-klok op twee voor twaalf. Dus beslissingen die raken aan verbruik en uitstoot moeten ook in dat heden worden genomen. Willen we als samenleving de gestelde klimaatdoelen halen, dan is bijna onvermijdelijk dat óók onze eigen consumptie tegen het licht wordt gehouden. Stroom besparen met straatverlichting is dan laaghangender fruit dan vleesconsumptie omlaag …

Maar de vraag is inderdaad of het veilig is. Zowel autoverkeer als fietsers/voetgangers zal natuurlijk veel beperkter zijn in de nachtelijke uren, maar ergens is het wachten op een dodelijk ongeval dat voorkomen had kunnen worden. Ik denk dan met name aan een wat bochtiger hoofdstraat/route departementale waar ineens iemand tussen de huizen vandaan komt, wat de betrokken automobilist gewoon eerder zou hebben gezien als de straat verlicht was geweest - want de koplampen schijnen natuurlijk maar één specifieke kant op. In zijstraatjes praat je vooral over sociale veiligheid, wat in dorpen sneller goed zal zitten. Uiteindelijk zijn beide punten onderwerpen waar de dorpsbewoners in hun eigen gemeenteraden over hun eigen veiligheid stemmen. Laat ze maar; met het lage verbruik van moderne apparatuur gaat het meer over softe factoren als (gevoel van) veiligheid en strooilicht dan om harde cash.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Ds79m » do 08 sep 2022, 10:33

^^ Eens met de genoemde punten. Dat onderste is wat mij betreft wel een hellend vlak en argumentatie in de “dan begin je toch zelf een bank”-categorie. Bij een VvE is iets als de verlichting nog wel een onderwerp, maar bij gemeenteraadsverkiezingen is zoiets toch echt te klein, en is het een resultaat dat de kiezers maar op hun bord gegooid krijgen in een totaalpakket van belangrijkere maatregelen. Hooguit kan het onderwerp worden als er toevallig een groot ongeval gebeurt, dat voor weinig geld had kunnen worden voorkomen. Hier in het dorp gaat het licht in de nacht ook uit, en dat is voor de 20.000 euro besparing die het oplevert toch vooral een symboolmaatregel, die niet echt opweegt tegen de nadelen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Pino » do 08 sep 2022, 11:30

^^ Zeker eens met die kanttekening. Hoewel je in Frankrijk nog wel het voordeel hebt van de geringe omvang van de gemeentes. Die gemeentes hebben ook lang niet zoveel verantwoordelijkheden in de maag gesplitst gekregen van de rap decentraliserende overheid als wij in Nederland gewoon zijn geworden (met als onvermijdelijk gevolg dat we gemeentes gaan samenvoegen en de "totaalpakketten aan maatregelen" ook alleen maar groter worden). Als in zo’n dorp vooral kleine issues spelen, vergroot dat de kans dat er in de gemeenteraad inhoudelijk is gesproken over een maatregel zoals deze.
Laatst gewijzigd door Pino op do 08 sep 2022, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Vinny » do 08 sep 2022, 11:59

Ik vind het zelf uiterst onprettig in ieder geval om nog buiten op straat te zijn als alle lichten uit zijn. Het heeft me geleerd dat ik in Frankrijk gewoon netjes om middernacht in mijn bedstede te vinden ben (behalve in echte uitgaanssteden waar lampen wel de hele nacht branden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Rogier » do 08 sep 2022, 12:14

Ik ben op zich hier geen voorstander van. De hoofdreden voor straatverlichting was namelijk veiligheid m.b.t. criminaliteit. Er is meer zicht, waardoor de prikkel om misdrijven in de nacht te plegen afneemt. Een mogelijke oplossing zijn lichtsensoren om de zoveel tientallen meters, die op rustige plekken het licht uit laten gaan, als er niemand is. Echter deze techniek is in de meeste gevallen (nog) niet aanwezig.

Verder slaat deze maatregel in Frankrijk helemaal niet op, want in de nachturen is er een super zwaar overschot aan elektriciteit in Frankrijk, vanwege de vele kerncentrales. Deze centrales kun je tijdens de nacht niet uitschakelen, want dat levert amper iets op. De reden is dat het opstarten van zo'n centrale bijna 24 - 36 uur duurt. Het gebrek aan kennis op dit vlak bij de politici en de hogere top bij de verschillende is zeer storend.

Een gascentrale werkt als een soort straalmotor \ turbine en kunnen hierdoor snel opgestart worden. Een kern- of kolencentrales moet eerst water op zeer hoge temperatuur verwarmd worden, voordat stoom de turbine van de generator gaat aandrijven. Daarom duurt het opstarten lang.
Laatst gewijzigd door Rogier op do 08 sep 2022, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 08 sep 2022, 12:16

^^ Op de ringwegen rond de grote steden is er 's nachts nog altijd verkeer en staan de lichten aan, nochtans vind je nergens meer tags en graffiti dan daar. Dus dat lichten de criminaliteit een halt toeroept lijkt me toch eerder hoop dan realiteit.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Rogier » do 08 sep 2022, 12:19

^^ Daar heb je inderdaad een punt. Laten we het zo stellen. De reden dat men 100 - 200 jaar geleden openbaar verlichting ingevoerd heeft, is meer zicht in de omgeving om de veiligheid te verhogen. Autoverkeer bestond destijds nog niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Pino » do 08 sep 2022, 12:26

Rogier schreef: do 08 sep 2022, 12:14 Een mogelijke oplossing zijn lichtsensoren om de zoveel tientallen meters, die op rustige plekken het licht uit laten gaan, als er niemand is. Echter deze techniek is in de meeste gevallen (nog) niet aanwezig.
Nog los daarvan zou ik het denk ik als bewoner eerder onrustig vinden wanneer de straatlichten aan en dan weer uit gaan, en dan even later weer aan en uit. Ik vind het altijd behoorlijk afleiden wanneer je 's avonds ergens zit in de buurt van een lamp die wordt bediend door zo'n sensor. Het is toch iedere keer een soort prikkel naar je lijf toe, die zelfs invloed zou kunnen hebben op de kwaliteit van je slaap (al zal dat mede afhangen van de vraag hoe donker het in je slaapkamer is door luiken, dikke gordijnen en andere zaken).
Rogier schreef: do 08 sep 2022, 12:14Verder slaat deze maatregel in Frankrijk helemaal niet op, want in de nachturen is er een super zwaar overschot aan elektriciteit in Frankrijk, vanwege de vele kerncentrales. Deze centrales kun je tijdens de nacht niet uitschakelen, want dat levert amper iets op. De reden is dat het opstarten van zo'n centrale bijna 24 - 36 uur duurt. Het gebrek aan kennis op dit vlak bij de politici en de hogere top bij de verschillende is zeer storend.
Men moet ervoor zorgen dat dat soort overschotten efficiënt kunnen worden geëxporteerd, bijvoorbeeld naar gebieden die meer op zonne-energie of windenergie draaien. Het met hoge capaciteit kunnen verplaatsen van stroom tussen Europese landen is niet voor niets een prioriteit binnen de EU. 's Nachts dan maar verspillen omdat er toch een overschot is lijkt me geen optie (waarbij ik maar even in het midden laat of straatlichten aan 's nachts verspilling is).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Rogier » do 08 sep 2022, 13:18

^^

Beetje off-topic, maar in de jaren zeventig \ tachtig heeft Belgie hierover nagedacht om het overschot van de elektriciteit van de kerncentrales in de nachturen nuttig te gebruiken en heeft men de waterkrachtcentrale van Coo aangelegd. In de nachturen worden de bekkens van deze waterkrachtcentrale gevuld met het overschot en overdag laat men de bekkens leeglopen en kan men ruim 1100 MW aan elektriciteit leveren. Dat is een slimmere aanpak, dan het massaal bouwen van windmolens en zonnepanelen, waar je veel meer afhankelijk bent.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkrac ... rois-Ponts

Verder kun je elektriciteit niet massaal opslaan in batterijen en wanneer is de energiebehoefte het grootste. Overdag en met name in de week voor de kerstdagen \ kerstvakantie. Dan is het namelijk het kortst dag, vaak redelijk koud en werkt bijna iedereen. Zonnepanelen leveren dan amper wat op en meestal is er weinig reverse vermogen van de kerncentrales. Zie hier mijn grootste bezwaar tegen windmolens en zonnepanelen.
Ik ben zeer groot voorstander van kernenergie. Intensieve akkerbouw, maar ook flink afbouwen van de veeteelt en melkveehouderij i.v.m. grote natuurimpact. Biologische landbouw levert meer natuurschade op, dan intensieve akkerbouw op de vruchtbare gronden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door waldo79 » do 08 sep 2022, 13:27

Nou ja, op zich staat intensieve akkerbouw niet ter discussie - dat ligt meer op het gebied van intensieve veeteelt. Het zomaar uitschakelen van de verlichting in allerlei dorpen zou ik achterwege laten. De oriëntatie in het donker lukt mij bijvoorbeeld beter met wat straatverlichting.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in Frankrijk

Bericht door Alfa » do 08 sep 2022, 13:33

Ds79m schreef: do 08 sep 2022, 10:33 ^^ Eens met de genoemde punten. Dat onderste is wat mij betreft wel een hellend vlak en argumentatie in de “dan begin je toch zelf een bank”-categorie. Bij een VvE is iets als de verlichting nog wel een onderwerp, maar bij gemeenteraadsverkiezingen is zoiets toch echt te klein, en is het een resultaat dat de kiezers maar op hun bord gegooid krijgen in een totaalpakket van belangrijkere maatregelen. Hooguit kan het onderwerp worden als er toevallig een groot ongeval gebeurt, dat voor weinig geld had kunnen worden voorkomen. Hier in het dorp gaat het licht in de nacht ook uit, en dat is voor de 20.000 euro besparing die het oplevert toch vooral een symboolmaatregel, die niet echt opweegt tegen de nadelen.
Inspraak gebeurt niet enkel bij de verkiezingen. Overheden en besturen staan onder voortdurende druk van de bevolking, zeker in kleinere gemeenten waar politici heel dicht bij de bevolking staan (vaak zelfs té dicht). Onveiligheidsgevoel door gebrek aan straatverlichting is zeker iets dat een belangrijk thema is bij lokale besturen.
Pino schreef: do 08 sep 2022, 12:26
Rogier schreef: do 08 sep 2022, 12:14 Een mogelijke oplossing zijn lichtsensoren om de zoveel tientallen meters, die op rustige plekken het licht uit laten gaan, als er niemand is. Echter deze techniek is in de meeste gevallen (nog) niet aanwezig.
Nog los daarvan zou ik het denk ik als bewoner eerder onrustig vinden wanneer de straatlichten aan en dan weer uit gaan, en dan even later weer aan en uit. Ik vind het altijd behoorlijk afleiden wanneer je 's avonds ergens zit in de buurt van een lamp die wordt bediend door zo'n sensor. Het is toch iedere keer een soort prikkel naar je lijf toe, die zelfs invloed zou kunnen hebben op de kwaliteit van je slaap (al zal dat mede afhangen van de vraag hoe donker het in je slaapkamer is door luiken, dikke gordijnen en andere zaken).
Eens, bovendien laten dat soort sensoren het vaak na verloop van tijd afweten. Bovendien zijn die sensoren duurder in aanschaf. Ik heb het daarom altijd een soort symboolmaatregel gevonden. Kanttekening is wel dat de meeste van die systemen het licht niet helemaal uitdoen maar slechts gedeeltelijk doven zodat het storend effect wat minder is.

Plaats reactie