Betalen met Maestro voor Péage?

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Betalen met Maestro voor Péage?

Bericht door Km357 » ma 09 jul 2012, 18:18

Iemand ooit al eens geprobeerd met een Maestrokaart te betalen aan de tolhuisjes?

http://www.autoroutes.fr/fr/moyens-de-paiement.htm
Hier zegt men dat Maestro immers niet werkt...

Rene
Secretaris

Re: Betalen met Maestro voor Péage?

Bericht door Rene » ma 09 jul 2012, 18:55

Met een creditkaart zoals VISA gaat het eenvoudigst. Met een debetkaart heb ik nog niet geprobeerd.
Voor wat betreft debetkaarten zou ik de EU-brede uitrol van V-pay nog even afwachten...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 09 jul 2012, 19:05

Mja, even van kaartje wisselen aan het loket zal wel zo geen drama opleveren, maar ik hoopte die kost niet van de VISA te laten afgaan...

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 09 jul 2012, 19:46

Eigenlijk nooit geprobeerd met Maestro... Altijd cash of met de Mastercard betaald!

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 09 jul 2012, 22:02

Toen ik een week of 2 geleden in Frankrijk was, betaalde ik bij de péage altijd met de Visa, supermakkelijk dit!
Wel jammer dat het daar niet zoals bij de Liefkenshoektunnel is :p .

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 jul 2012, 23:07

Vermoed dat debetkaarten van oudsher moeilijk liggen omdat je ervoor moet pinnen, terwijl de bekende andere kaarten met een 'swipe' door een apparaatje worden geautoriseerd. Dat tijdsverschil raakt aan de wachttijd voor een tolstation, met name op dagen dat er echt een file staat voor de grote tolstations op de snelwegen.

Maar intussen zie je dat het onderscheid tussen beide soorten kaarten vervagen. Op creditcards moet je in de meeste landen tegenwoordig je pincode geven. De tolstations mogen voorlopig nog zonder pin blijven draaien, maar het is de vraag of de creditcard-maatschappijen dat zullen blijven toelaten. Omgekeerd gaan de banken die Maestro gebruiken wellicht op enig moment akkoord met Maestro-betalingen zonder pin.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 09 jul 2012, 23:16

^^ Dat laatste mag ik niet hopen.

Mijn ouders hebben het 2 jaar terug geprobeerd: met Maestro betalen voor tol in Frankrijk. Ging niet door. Dan maar de creditcard: zo gepiept (creditcard gebruiken ze overigens alleen voor vakantie voor dergelijke zaken).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 jul 2012, 5:54

Dan is het terug naar vroeger, waar alleen een handtekening ipv een pincode bij je debetcard voldoende was (in ieder geval in België en Frankrijk kon dat). Ik heb trouwens bij het betalen van veerboten in Canada met creditcard bij zo'n tolstation ook niet mijn pincode hoeven te gebruiken. Vorig jaar in Noorwegen kon dat wel, daar was geen tolstation en stond slechts een mannetje voor de boot de betaling in ontvangst te nemen mét een mobiel apparaat, waar je dus wel je pincode moest gebruiken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 10 jul 2012, 8:53

Wel een feit dat wat googlen over maestro en peage je totaal in de war brengt, 50% zegt dat het werkt, de andere zegt dat het niet werkt...nu ja. :dontknow:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 10 jul 2012, 9:03

In Noord- en Oost Frankrijk wordt Maestro geaccepteerd :idea:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 jul 2012, 9:39

Bij de meeste tolstations (en autoveren met tolstation) hoef je voor een creditkaart geen pincode in te geven, noch te tekenen (wat lastig bij een automaat). Mijn laatste ervaring is de veerboot Rodby-Puttgarden (DK>D) overigens (met VISA) van een paar weken terug.

Ik meen mij te herinneren dat ik vorig jaar in Italie met Maestro betaald heb (2 creditcards werden mysterieus geweigerd), zonder pincode te hoeven invoeren. Dat weet ik niet zeker meer. Locale wetgeving kan dat wellicht nog steeds toestaan in sommige gevallen.

Enig idee of de Peage in Noord en Oost Frankrijk wellicht is overgestapt op het invoeren van een pincode (voor alle cards met een chip erop in ieder geval) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 10 jul 2012, 9:44

waldo79 schreef:In Noord- en Oost Frankrijk wordt Maestro geaccepteerd :idea:
Ben er wel niks mee want ik ga A31-A6-A7-A8 doen en later die week A8-A54-A9-A61-A62 maar het is een uitstekend initiatief van SANEF.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 jul 2012, 10:57

Peter schreef:Ik meen mij te herinneren dat ik vorig jaar in Italie met Maestro betaald heb (2 creditcards werden mysterieus geweigerd), zonder pincode te hoeven invoeren. Dat weet ik niet zeker meer. Locale wetgeving kan dat wellicht nog steeds toestaan in sommige gevallen.
De website van Autostrade per l'Italia noemt Maestro hoe dan ook niet als toegelaten manier van betalen.

Uiteindelijk vermoed ik dat hier niet zozeer sprake is van lokale wetgeving, maar veel meer van contractuele afspraken tussen de uitgevende instelling van een kaart en degene die de betaling ontvangt. Als een gewone ondernemer betalingen via een kaart wil accepteren, kan hij niet anders dan tekenen bij het kruisje als het gaat om de veiligheidseisen van de uitgevende instelling. Oftewel: chip en pin. Maar tolmaatschappijen verwerken veel betalingsverkeer, en de uitgevende instellingen pikken daar graag een graantje van mee. En dus hebben de tolmaatschappijen een aardige onderhandelingspositie tegenover de uitgevende instellingen. Als een tolmaatschappij wil dat kan worden betaald zonder pin (omwille van de afhandelingssnelheid), wil een uitgevende instelling daar wel over nadenken. Daarom zie je dat een algemene veiligheidsstandaard als de pincode bij de creditcard-betaling op tolwegen zijn entree nog niet heeft gemaakt. En juist eerder dat bij SANEF nu dus ook de debetkaart-betaling zonder pin zijn entree lijkt te hebben gemaakt. De uitgevende instellingen wijken van hun eigen standaarden af om de tolmaatschappijen maar als klant te krijgen / houden.

Maar de wereld is in beweging. Goed mogelijk dat het over een paar jaar weer anders is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 10 jul 2012, 11:17

Km357 schreef:
Ben er wel niks mee want ik ga A31-A6-A7-A8 doen en later die week A8-A54-A9-A61-A62 maar het is een uitstekend initiatief van SANEF.
Je pakt wel een maximaal aantal tolconcessionairs mee ;)
De belangrijkste die je gebruikt zijn ASF en APRR :idea:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 jul 2012, 11:35

Pino schreef: De website van Autostrade per l'Italia noemt Maestro hoe dan ook niet als toegelaten manier van betalen.
.
Denkbaar dat niet alle bankinstellingen die Maestro voeren op de debetkaart ook accepteren dat pinloos betaald kan worden. Het gaat er altijd om wie de kosten betaalt bij misbruik (de ondernemer, de bank of de klant) en bij pinloos betalen zal dit zelden de klant zijn. Het is dan in Italie afhankelijk van de bank of het lukt of niet. Net als vroeger betalen in een winkel in het EU-buitenland met de debetkaart een kwestie van geluk was (nu kwestie van pech)

Lang niet alle creditcards hebben een chip en/of een pin overigens. Zeker Amerikanen zijn er nog niet aan toe kennelijk en vermoedelijk wel meer niet-EU landen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 10 jul 2012, 11:58

waldo79 schreef:
Km357 schreef:
Je pakt wel een maximaal aantal tolconcessionairs mee ;)
De belangrijkste die je gebruikt zijn ASF en APRR :idea:
'T wordt dan ook een mooie trip :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 jul 2012, 12:15

peter schreef:Het is dan in Italie afhankelijk van de bank of het lukt of niet. Net als vroeger betalen in een winkel in het EU-buitenland met de debetkaart een kwestie van geluk was (nu kwestie van pech).
Een betaalautomaat communiceert alleen met het circuit (Mastercard, Maestro, Visa, etc.), niet met de achterliggende bank. Als je in het buitenland niet kunt betalen met een Nederlandse pinpas, is dat omdat de buitenlandse betaalautomaat niet op het Maestro-circuit zit. Dan was vroeger niet anders dan nu. Een onderscheid naar achterliggende bank wordt niet gemaakt. Het zou ook het volledige gebruiksgemak van het betalen per kaart onderuit halen wanneer je niet kunt afgaan op het logo dat zegt "je kunt hier met je Maestro-kaart betalen", omdat sommige organisaties waarbij gedebiteerd wordt additionele eisen stellen. Uiteraard kan de houding van die achterliggende organisaties wel een factor zijn in het feit dat pinloos betalen met Maestro tot nu toe niet of nauwelijks voorkomt.

Wat betreft creditcards zonder pin en chip: de VS zijn zo ongeveer het laatste land waar dit nog voorkomt. Niet omdat de Amerikaan het niet aan zou kunnen, maar omdat het vervangen van betaalterminals om ze EMV compliant een enorme operatie is. Maar die operatie loopt inmiddels wel. Zie verder hier.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 jul 2012, 12:26

Zo kreeg ik in Canada bij een poging met Maestro te betalen een melding "Bank not on file". Ik heb toch maar later even gecontroleerd of de Rabobank al failliet was, maar dat was het dus niet :) Verder kon ik in Canada overigens nergens betalen met debetkaart, behalve bij een vestiging van de Subways in Vancouver. Creditcardbetalingen waren uiteraard geen probleem, maar behalve dus bij de eerder genoemde ferry's altijd met pincode.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 jul 2012, 12:44

Pino schreef:Het zou ook het volledige gebruiksgemak van het betalen per kaart onderuit halen wanneer je niet kunt afgaan op het logo dat zegt "je kunt hier met je Maestro-kaart betalen", omdat sommige organisaties waarbij gedebiteerd wordt additionele eisen stellen.
Maar zonder Maestro-logo, zou het wel kunnen dat je toch met je sommige buitenlandse bankkaarten kunt betalen, zoals denkbaar in Italie.

Er zijn overigens nog redelijk wat geldautomaten (meestal standaard per bankmerk) die geen Maestro-logo hebben, zeker in zuidelijke landen. Als er weinig keuze is altijd een kwestie van proberen. Soms lukt het wel...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 jul 2012, 19:23

Peter schreef:Enig idee of de Peage in Noord en Oost Frankrijk wellicht is overgestapt op het invoeren van een pincode (voor alle cards met een chip erop in ieder geval) ?
Nee hoor, op de A1 ben ik in april nog geweest en toen was dat niet het geval, op de A4 was ik afgelopen weekend nog en toen ging de creditcardbetaling ook gewoon zonder pincode.
daviedoff schreef:Toen ik een week of 2 geleden in Frankrijk was, betaalde ik bij de péage altijd met de Visa, supermakkelijk dit!
Wel jammer dat het daar niet zoals bij de Liefkenshoektunnel is :p .
Je doelt er op dat je bij de Liefkenshoektunnel een lager tarief betaalt als je met de creditcard betaalt (of een hoger tarief als je cash betaalt, het is maar hoe je het ziet)?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 17 aug 2012, 10:10

Rene schreef:Voor wat betreft debetkaarten zou ik de EU-brede uitrol van V-pay nog even afwachten...
V-PAY wordt tegenwoordig bijna overal geaccepteerd waar ook Maestro wordt geaccepteerd. Meestal is er nog geen logo aanwezig, maar in de standaard softwareupdates die pinautomaten in Europa hebben gekregen is automatisch V-PAY in mee genomen. In het buitenland weet men dat nog lang niet overal, en krijg ik vaak de mededeling dat V-PAY niet wordt geaccepteerd, maar als ik blijf aandringen om het toch te proberen is het tot nu toe nog altijd goed gegaan. Het wordt natuurlijk anders als geen Maestro wordt geaccepteerd, dan zal V-PAY ook niet gaan. In Duitsland is bijv. de acceptatie van Maestro buiten geldautomaten en tankstations om een ware ramp. In Frankrijk kon ik echter er een heel eind mee komen, behalve bij tolstations...

In Frankrijk heb ik daarom op tolwegen uitsluitend met creditcard betaald. Op de A43 heb ik geprobeerd een keer met Maestro te betalen bij St-Michel-de-Maurienne, maar dat werkte helaas niet. Een creditcard werkt overal en zeer snel. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 21 aug 2012, 12:47

Een week terug met maestro betaald.
Wel appart trouwens, er was geen mogelijkheid om contant te betalen, maar er was ook geen paneel om een code in te toetsen.

Maar het ging goed.
Pas er in, pas er uit en de slagboom ging open...
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 aug 2012, 14:34

SnarfFlevoland schreef: In Duitsland is bijv. de acceptatie van Maestro buiten geldautomaten en tankstations om een ware ramp.
Dat is anno 2012 niet (meer) waar. Je kunt bijna overal met debetkaart betalen, waar je vroeger (tot medio 2010) inderdaad altijd een Duitse EC-karte moest hebben. Mijn ervaring is met name met hotels, winkels, tanstation en restaurants (op doorreis en vakantie). Ik durf niets te garanderen voor bioscopen, campings, zwembaden, pretparken, etc.

Of jouw info is oud, of ik heb extreem veel geluk of jij extreem veel pech gehad de laatste jaren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2012, 15:13

Peter schreef:Dat is anno 2012 niet (meer) waar. Je kunt bijna overal met debetkaart betalen, waar je vroeger (tot medio 2010) inderdaad altijd een Duitse EC-karte moest hebben. Mijn ervaring is met name met hotels, winkels, tanstation en restaurants (op doorreis en vakantie). Ik durf niets te garanderen voor bioscopen, campings, zwembaden, pretparken, etc.
Ga maar eens een broodje kopen bij de Subway langs de A61 bij Mönchengladbach. Alleen de Duitse EC-Karte wordt geaccepteerd. Maestro niet...

Bij veel McDonald's-restaurants in kleinere plaatsen, ook vlak langs de snelweg of vlak bij de grens (Kaldenkirchen bijvoorbeeld) kan enkel cash worden betaald. Hoe ouderwets, we leven inmiddels in 2012!

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 21 aug 2012, 15:14

^^ McDonalds is hier in Nederland ook lang een buitenbeentje geweest. Jarenlang kon je bij alle vestigingen nog niet pinnen tot enkele jaren geleden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 aug 2012, 15:41

Coen Tunnel schreef:Ga maar eens een broodje kopen bij de Subway langs de A61 bij Mönchengladbach. Alleen de Duitse EC-Karte wordt geaccepteerd. Maestro niet...
Er zullen vast nog uitzonderingen zijn, zeker bij "winkels" met in de regel geringe aankoopbedragen, zoals de snackbar, de ijscoboer, etc. Maar ik denk dat het uitzonderingen zijn. Ik pin overigens zelden beneden de 40 Euro, dus ik zal het niet geprobeerd hebben bij de McD of de Subway.

De laatste 2 jaar dus NOOIT (van tientallen keren) een probleem gehad in supermarkten (Lidl, Netto, Combi, etc), "normale" winkels, pompstations en (weg- of normale) restaurants.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 aug 2012, 16:30

Ik heb in 2011 bijna een jaar lang in Duitsland gewoond zonder EC-Karte (dus met Nederlandse Maestro kaart) en dat betekende dat ik vrijwel altijd naar de geldautomaat kon gaan lopen. Heel irritant. In toeristische gebieden wordt wel meer Maestro geaccepteerd. Ook in de supermarkten en kleine mini-winkeltjes. Maar zodra je ook maar net even buiten de toeristische regio komt kun je het schudden. Een gemiddelde zaak in Dortmund accepteerd ook alleen EC-Karte en met een beetje geluk ook een creditcard, maar Maestro kan je compleet vergeten. Zoals gezegd accepteren tankstations wel altijd Maestro, maar nachtautomaten bijvoorbeeld weer niet overal.

EC-Karte (Electronic Cash) is een oud systeem. Je hoeft met een Duitse betaalkaart lang niet overal een pincode in te voeren. Meestal is een handtekening op het bonnetje zetten voldoende. Het geld wordt daarbij geen eens direct van je rekening afgeschreven. Dat duurt soms bijna een week, maar daarna heb je wel tot zes weken de tijd om het geld te storneren. Het betreft immers een automatische incasso. Geen echte pinbetaling dus. Betalingen die gedaan zijn met een PIN-code worden overigens wel direct van je bankrekening afgeschreven en kunnen ook niet gestorneerd worden.

Soms kom ik ook in winkels waar het lijkt alsof je alleen contant kan betalen, omdat nergens een terminal te zien is. Maar zoals gezegd is het bij een EC-Karte voldoende deze even door een lezer te halen en dan komt er een bonnetje uit rollen en thats it! Bij McDonalds is dat denk ik ook het geval.

EDIT:
Aral-tankstations hebben ook nog de oude 'handtekening' methode voor Duitse klanten. Ze kunnen wel daarvoor reclame gaan maken: "Tank vandaag, betaal volgende week!" Want als ik bij Aral getankt heb wordt dat geld pas een week later per automatische incasso van m'n rekening afgeschreven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2012, 16:34

Peter schreef:Ik pin overigens zelden beneden de 40 Euro, dus ik zal het niet geprobeerd hebben bij de McD of de Subway.
Kleine bedragen pinnen, daar noem je ook een probleem. In Nederland heel gebruikelijk, in het buitenland niet. Bij Duitse Raststättes langs de Autobahn nooit een probleem gehad, maar bij tankstations in Duitsland of Luxemburg heb ik het wel eens gehad dat ik een klein bedrag (ca. € 5,00) niet mocht pinnen (zelfs niet met een toeslag, zoals in Nederland eerder wel gebruikelijk was), en ik had geen cash bij me. Tja, dan houdt het op, maar ik vind dat dus uitermate klantonvriendelijk! Zeker voor een tankstation zou het, in verband met de kans op overvallen, toch wenselijk zijn dat ze zo min mogelijk cash in de kassa hebben zitten?
SnarfFlevoland schreef:Soms kom ik ook in winkels waar het lijkt alsof je alleen contant kan betalen, omdat nergens een terminal te zien is. Maar zoals gezegd is het bij een EC-Karte voldoende deze even door een lezer te halen en dan komt er een bonnetje uit rollen en thats it! Bij McDonalds is dat denk ik ook het geval.
Bij McDonald's wordt Maestro geaccepteerd, als er überhaupt de mogelijkheid is om met een kaart te betalen. Meestal is het in grote steden geen probleem. :) Bij de Subway in Mönchengladbach hadden ze een modern pinapparaatje, maar dat ding accepteerde enkel EC-Karten en geen Maestro.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 aug 2012, 16:38

^^
Let bij die kleine McDonnald's filialen maar eens op. Dan staat er ergens achter de kassa een klein leesapparaatje zonder knopjes. Dat kan eventueel een EC-Karte lezer zijn. Maken ze verder geen duidelijke reclame voor. ;)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 aug 2012, 17:24

SnarfFlevoland schreef:Ik heb in 2011 bijna een jaar lang in Duitsland gewoond zonder EC-Karte (dus met Nederlandse Maestro kaart) en dat betekende dat ik vrijwel altijd naar de geldautomaat kon gaan lopen.
Wellicht dat er in 2011 ook nog grote regionale verschillen waren dan in Duitsland. Wellicht afhankelijk van welke (regionale) bank dominant was.

Het wordt vermoedelijk door de komst van de chip op de creditcard ook steeds makkelijker zo te betalen, ook in Nederland.
10 jaar geleden kon je in NL alleen in de sjieke winkels en restaurants terecht met je creditcard. Nu bijna overal. Hetzelfde apparaat kan voor betalingen van Maestro en creditcards gebruikt worden....