Betalen met Maestro voor Péage?

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

Re: Betalen met Maestro voor Péage?

Bericht door Rogier » di 21 aug 2012, 17:40

Binnen 2 jaar, hooguit 3 jaar kun je in de Eurozone overal Meastro gebruiken.
Vanaf 2014 worden de oudere banksystemen in de Eurozone door het SEPA systeem vervangen en dan worden de oudere kaarten niet meer geaccepteerd.
In Nederland is dit al het geval, omdat tegenwoordig alleen de chipkaarten (Maestro) geaccepteerd worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2012, 22:38

^^ De magneetstrip zou ook nog moeten werken op de Nederlandse pinapparaten in winkels (als die maar niet is afgeplakt o.i.d.).

Ik was met mijn vriendin een paar weken geleden in Luik. Het pinapparaat (net zo'n kubusje als in Nederland gebruikelijk is) pakte de chip van de pinpas van mijn vriendin keer op keer niet. Ik stelde mijn vriendin voor om de magneetstrip te gebruiken en warempel: dat werkte gewoon! Terwijl we in België verder altijd met de chip betalen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 aug 2012, 22:47

Ik kan nog genoeg voorbeelden noemen waar ik op dit moment in Duitsland alleen nog met EC-Karte kan betalen. Die zitten domweg op een ander systeem aangesloten. Van het Straßenverkehrsamt tot de grote supermarkt. Vandaag was ik alweer ergens waar m'n pinpas door een simpel magneetstrip lezertje werd gehaald. Even handtekening zetten op de bon en klaar is kees. Met Maestro kan je dan echt niét betalen! :idea:

Duitsland heeft sowieso een compleet ander banken systeem als in Nederland. Dat merk je alleen al door het domme feit dat je bij 'vreemde' geldautomaten geld moet betalen. Veel geld: 4 - 10 euro per geldopname bij een vreemde bank. En in sommige gevallen worden zelfs Nederlandse klanten daardoor benadeeld. Een Nederlandse bank kan daar verder niks aan doen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 21 aug 2012, 23:47

SnarfFlevoland schreef:Ik kan nog genoeg voorbeelden noemen waar ik op dit moment in Duitsland alleen nog met EC-Karte kan betalen. Die zitten domweg op een ander systeem aangesloten. Van het Straßenverkehrsamt tot de grote supermarkt. Vandaag was ik alweer ergens waar m'n pinpas door een simpel magneetstrip lezertje werd gehaald. Even handtekening zetten op de bon en klaar is kees. Met Maestro kan je dan echt niét betalen! :idea:
Toch wel een aantal keer gedaan hoor..
Gaat prima.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 aug 2012, 23:56

^^
Ik zeg niet dat je nergens met je Maestro kan betalen, maar wel dat dit beperkt is. Met andere woorden: Er zijn nog steeds (veel) zaken waar uitsluitend met EC-Karte kan worden betaald. Goed deze draad een beetje volgen en lezen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2012, 23:58

^^ Ik herinner me nu dat ik bij de Burger King in Bilbao, Spanje, in 2010 wel een keer heb betaald zonder pincode in te toetsen. Dat was gewoon met Maestro, maar ik moest mij toen ook identificeren en mijn handtekening op het bonnetje zetten. Eigenlijk net zoals je vroeger met een creditcard betaalde (en in Duitsland soms nog steeds met de EC-Karte zoals Frans beschreef).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 aug 2012, 0:25

^^
Er zijn inderdaad uitzonderingen bij het Maestro systeem, maar dan gaat het nog altijd over een pintransactie zonder pincode, waarbij het geld direct wordt afgeschreven. In Duitsland hebben we het echter over een opdracht tot automatische incasso (Auftrag Lastschriftverfahren). Dit is in met Maestro niet mogelijk. Een creditcard boekt overigens wel alvast het geld van je limiet af. Een EC-Karte (tegenwoordig 'girocard') doet dat niet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 aug 2012, 1:00

^^ Hoe werkt dat dan als er betaald is met een EC-Karte en er blijkt onvoldoende saldo te zijn? Krijgt de winkelier dan wel zijn geld, of is het wachten tot het saldo weer is aangezuiverd?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 22 aug 2012, 9:20

Coen Tunnel schreef:^^ De magneetstrip zou ook nog moeten werken op de Nederlandse pinapparaten in winkels (als die maar niet is afgeplakt o.i.d.).
Ja. Maar ik geloof wel dat de winkelier dan een (hoger) eigen risico loopt als de pas gestolen blijkt te zijn. Vandaar dat ze de sleuf afplakken in de supermarkt. Daar waar ook met creditcard kan worden betaald is de sleuf nog vaak open, omdat er nog veel creditcardversies zonder chip/pin zijn. Vrijwel alle Amerikaanse versies, maar ook "special cards" zoals veel tankpassen, waar overigens wel een pin nodig is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 aug 2012, 9:22

Coen Tunnel schreef:Hoe werkt dat dan als er betaald is met een EC-Karte en er blijkt onvoldoende saldo te zijn? Krijgt de winkelier dan wel zijn geld, of is het wachten tot het saldo weer is aangezuiverd?
Dan kan de automatische incasso niet uitgevoerd worden en wordt de betaling bij de bank gewijgerd. De klant is dan al lang weg, want de dekking van het saldo wordt niet direct gecontroleerd. Dat gebeurd pas als de winkel de automatische incasso gaat indienen bij de bank. Meestal een paar dagen later. Echter, er wordt sinds 2006 wel altijd direct gecontroleerd of de EC-Karte op een zwarte lijst staat. Je kan bijvoorbeeld op de zwarte lijst komen als je betalingen hebt teruggedraaid of als je saldo gewoon niet gedekt was.

Een gestolen EC-Karte heeft voor de kaarteigenaar in principe geen financiele gevolgen: Je draait alle betalingen binnen zes weken na afschrijving terug (storneren), meldt aan de bank dat je kaart gestolen is, je doet aangifte bij de politie en klaar. Je krijgt van de bank een nieuwe EC-Karte en die staat dan niet meer op de zwarte lijst. De winkelier draagt dus het risico. Officieel mag / moet de winkelier om je identiteitskaart of paspoort vragen als je op de oude methode betaald, om te controleren of jij wel de echte eigenaar van de EC-Karte bent, maar dit gebeurd slechts zeer zelden. Bij mij wordt er zelfs niet vaak gekeken of de handtekening wel overeenkomt met wat op het pasje staat.

De Europese Unie wil een dergelijk systeem van de markt hebben, maar in Duitsland is het altijd nog een wijdverbreid en gewild betaalmiddel. Er zijn zelfs betalingsdeskundigen die beweren dat betalen per "EC-Lastschriftverfahren" veiliger is dan per PIN-code. Statistieken van 2011 uit Duitsland wijzen dan ook uit dat 0,029% (23,1 miljoen van de 80 miljard transacties) van alle PIN-transacties misbruik betreft. Van alle EC-Lastschrift betalingen is dat slechts 0,006% (3,1 miljoen van de 48 miljard transacties). Zowel de banken, als de klanten, als ook de winkeliers willen dit systeem graag behouden. Er zijn dan ook plannen om dit systeem parallel naast het SEPA-betalingen systeem compleet te behouden. Bovendien is een dergelijk systeem voor de winkeliers lekker goedkoop aan kosten per transactie. Dat is bij PIN-betalingen en/of SEPA-betalingen duurder.

Het kan soms wel zo zijn dat een betaling bij sommige winkels eerst na 14 dagen van je rekening wordt afgeboekt. Het ligt er maar net aan hoe snel de winkel is met alle automatische incasso opdrachten indienen bij de bank. Zoals gezegd duurt dat bij Aral-tankstations ook veelal 5 werkdagen. Kan je een week lang van je brandstof genieten zonder deze daadwerkelijk betaald te hebben. 8-)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 22 aug 2012, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 22 aug 2012, 9:53

Die EC-karte is dan ook een waardeloos ding buiten Duitsland. Je kan alleen bij een beperkt aantal banken geld opnemen.

Een (groot) deel van het misbruik van de pinpas komt door illegale opnames in het buitenland (en soms aankopen tot 2500 Euro die dan de volgende dag voor cash worden geretourneerd/geruild). De pas is dan vooraf geskimd of gestolen. Het pakken, vervolgen of terugclaimen van de illegale pinners is in sommige landen erg lastig. Daarom heeft oa Rabobank het pinnen buiten Europa lastig gemaakt (moet je zelf aanzetten bij reisplannen)

Een kaart die alleen in Nederland geldig zou zijn, zou ook voor ons veiliger zijn, maar is niet erg handig....

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 aug 2012, 10:04

Peter schreef:Die EC-karte is dan ook een waardeloos ding buiten Duitsland. Je kan alleen bij een beperkt aantal banken geld opnemen.
Onzin. Tegenwoordig zijn alle EC-Karten ook uitgerust met Maestro of V-PAY om te kunnen betalen in het buitenland. Dat is dus geen enkel probleem. ;)

En in het buitenland is dan wel altijd de pincode van toepassing.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 aug 2012, 10:30

^^ De situatie raakt wellicht enigszins aan die van de oude Postbankpassen, die alleen met het PIN-systeem konden communiceren en niet met Maestro. Dat was weer een paar cent goedkoper voor de Postbank en daarmee hielden ze hun producten goedkoop houden. Als je een internationaal bruikbare pas wilde, moest je bijbetalen. Maar uiteindelijk is de Postbank daarmee gestopt. In Duitsland komt het wellicht hier of daar nog voor dat EC-passen worden geleverd zónder Maestro, maar het zal wel aan het uitsterven zijn.

Veel beslissender voor het huidige klimaat zal het kostenplaatje voor de winkelier zijn. Die betaalt gewoon minder voor een EC-transactie dan voor een Meastro-transactie. Toch verwacht ik dat vroeg of laat het EC-systeem gewoon zal worden stilgelegd. Veiligheidsredenen, onvoldoende toegevoegde waarde, te duur om het systeem aan te passen aan de eisen van de moderne tijd, dat soort argumenten. Het kosten-argument voor de winkelier zal het dan onvermijdelijk moeten afleggen. Maar het zal nog wel even duren ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 aug 2012, 10:52

Pino schreef:De situatie raakt wellicht enigszins aan die van de oude Postbankpassen, die alleen met het PIN-systeem konden communiceren en niet met Maestro. Dat was weer een paar cent goedkoper voor de Postbank en daarmee hielden ze hun producten goedkoop houden. Als je een internationaal bruikbare pas wilde, moest je bijbetalen.
In Duitsland kan je bij diverse banken gratis betaalrekeningen openen en leveren daarbij ook EC-Karte met Maestro (of V-PAY) en bovendien krijg je soms ook nog een gratis creditcard van VISA of MasterCard. Betalen voor de Maestro optie heb ik nog nooit gezien, maar wellicht was dat vroeger wel bij diverse Duitse banken het geval.

Voorlopig zie ik het EC-systeem nog absoluut niet verdwijnen. De toegevoegde waarde is nu nog steeds ruim voorhanden en veilig is het zeker voor de klant ook. In Duitsland was laatst weer een discussie opgelaaid over het betalen met pincode, omdat sommige terminals zo makkelijk te hacken waren dat zelfs het versturen van de pincode kon worden onderschept. Misschien zou er dan toch een dergelijk systeem moeten komen dat je ook met pincode de mogelijkheid hebt om de betaling terug te draaien.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 aug 2012, 12:08

^^ Juist dat veiligheidsaspect lijkt me het beste te ondervangen door niet te blijven schipperen op het EC-systeem, maar over te schakelen naar state of the art oftewel Maestro. Door pure schaal zullen zij veel beter in staat zijn om veiligheidsmaatregelen te (blijven) nemen tegen alle snode plannen die er maar zijn.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 22 aug 2012, 12:30

SnarfFlevoland schreef:Ik kan nog genoeg voorbeelden noemen waar ik op dit moment in Duitsland alleen nog met EC-Karte kan betalen. Die zitten domweg op een ander systeem aangesloten. Van het Straßenverkehrsamt tot de grote supermarkt. Vandaag was ik alweer ergens waar m'n pinpas door een simpel magneetstrip lezertje werd gehaald. Even handtekening zetten op de bon en klaar is kees. Met Maestro kan je dan echt niét betalen! :idea:

Duitsland heeft sowieso een compleet ander banken systeem als in Nederland. Dat merk je alleen al door het domme feit dat je bij 'vreemde' geldautomaten geld moet betalen. Veel geld: 4 - 10 euro per geldopname bij een vreemde bank. En in sommige gevallen worden zelfs Nederlandse klanten daardoor benadeeld. Een Nederlandse bank kan daar verder niks aan doen.
Het SEPA systeem is inmiddels ingevoerd, maar het oude systeem mag tot en met 2014 gebruikt worden.
Daarna moeten de landelijke banksystemen afgekoppeld worden en vanaf dat moment moeten alle pinautomaten aangepast zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 aug 2012, 13:11

^^
Dat betreft alleen het normale Electronic Cash (EC) systeem met pincode. Dat wordt inderdaad allemaal Maestro of V-PAY via het SEPA-systeem. Het 'EC-Lastschriftverfahren' heeft echter een verlenging tot in ieder geval 2016 gekregen en zal zeer waarschijnlijk nog verder ingezet worden na 2016. Om het maar heel eenvoudig te zeggen: Je pasje wordt dan alleen gebruikt om je bankgegevens die op de kaart staan razendsnel op te vragen, zodat een opdracht voor een automatische incasso kan worden gemaakt. Geen saldocheck, geen pincode. Het is in de meest letterlijk zin niks anders dan dat je bij een bestelformulier een bedrijf je machtiging geeft om het geld automatisch van je rekening af te laten afschrijven. Daarvoor moet je ook altijd een handtekening zetten.
wikipedia.nl schreef:Automatische incasso is een banktransactie waarbij de opdracht niet wordt gegeven door de debiteur maar door de crediteur (begunstigde). Men spreekt van automatisch omdat de debiteur, nadat hij machtiging heeft gegeven, niets meer hoeft te doen.

Automatische incasso is alleen toegestaan nadat de debiteur machtiging (toestemming) heeft gegeven voor eenmalige of periodieke afschrijving van bedragen van zijn bank- of girorekening. Deze machtiging kan op elk moment worden ingetrokken met een bericht aan de crediteur. Afschrijvingen die door automatische incasso plaatsvinden kan de debiteur binnen 56 dagen laten terugboeken (storneren) door de bank.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 aug 2012, 13:16

Een systeem puur gebaseerd op een pasje en een handtekening, zo fraudegevoelig als het maar zijn kan. Maar natuurlijk maken de Duitsers zich dan zorgen over hackers, want alles wat electronisch gaat is eng :nuts:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 22 aug 2012, 13:45

Precies zoals de oude creditcard dus (en zoals het nog steeds vaak in de USA gaat). Alleen maar veiliger dan een (oude stijl) creditcard omdat hij met de EC-karte dus niet door een Roemeen in Roemenie kan worden gebruikt zonder PIN code.

Men kon een check doen of de pas niet geblokkeerd was (als de server of de telefoonlijn het al deed), maar verder kon eenieder met een gevonden pasje gaan shoppen. Alleen voor de zekerheid even zorgen dat je een handtekening kon zetten die ietwat leek op wat er op de achterkant stond en misschien niet boven de 1000 dollar kopen, omdat er dan een kans was dat ze om legitimatie vroegen. Maar je kon makkelijk meerdere aankopen doen, waaronder zaken die je makkelijk kon verpatsen of later ruilen voor waardebonnen of cash.

PS @ Snarf. 5-10 jaar geleden waren de meeste (of alle) Duitse banken veel duurder dan de NLse. Een rekening houden kostte geld, voor bankpassen betaalde je meer, voor transacties betaalde je geld, voor geld opnemen buiten de eigen bank betaalde je geld. Rente op spaarrekeningen (behalve wellicht depositos) was lager, etc.

We betalen nu in NL ook voor een bankpas en/of rekening, maar overboeken of opnemen (binnen de EU) is gratis. Hoe is dat in Duitsland nu ?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 aug 2012, 14:14

^^
Per bank kan dat heel verschillend zijn. Zelf ben ik klant bij de DKB (Deutsche Kreditbank). Gratis (online)rekening, gratis bankpas, gratis creditcard, gratis (SEPA)-overboekingen en last but not least: gratis overal ter wereld geld opnemen (zonder koersopslag) met creditcard. Regelmatig inkomen is daarbij niet verplicht: Het aanbod is voor iedereen gratis. Bovendien krijg ik een rente van 1,55% op mijn creditcard over het plussaldo. Creditcard limiet is tot max. 3x maandsalaris. Parallel ben ik klant bij RaboDirect waar ik op m'n gratis spaarrekening 2,4% rente krijg (wordt per maand uitbetaald). Vervangende betaalkaarten, vergeten pincodes etc. worden ook gratis vervangen. Niet alleen de DKB biedt gratis rekeningen aan, maar ook de Postbank, ING-DiBa, comdirect, Commerzbank en nog een paar meer. Die gratis rekeningen zijn bedoelt voor klantenbinding. Men hoopt dat je dan ook van verdere betaalde producten en/of diensten gebruik gaat maken. De hoofdkeuze voor de DKB was omdat dit de enige bank is waarmee je wereldwijd zonder problemen geld kan opnemen zonder enige kosten. Ook bij andere banken in Duitsland.

Wie persoonlijke en lokale service wil gaat naar de stevig geprijsde Sparkasse, Volksbank of Deutsche Bank. Meestal krijg je daar een persoonlijke aanspreekpartner toegewezen die alles voor je regelt. Wie echter geheel zelfstandig online zijn of haar bankzaken kan regelen is in Duitsland gek om te betalen voor een bankrekening.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 mar 2014, 22:30

waldo79 schreef:In Noord- en Oost Frankrijk wordt Maestro geaccepteerd :idea:
Gisteren en vandaag op de A1/A2 ondervonden dat dit inderdaad werkt! Net als met een creditcard de pas er in en er uit, zonder pincode in te toetsen, werkt prima! Ideaal als je geen creditcard hebt en ook een stuk sneller dan aansluiten in de rij om cash te betalen. :D Jammer dat het alleen bij Sanef is, maar het is een goed begin.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 11 mar 2014, 7:31

OK. Had ik dus kunnen proberen gisteren op de A4. Nu heb ik ouderwets met met biljetten betaald. Nabij Metz was er geen bemand loket open. Alleen maar betaalautomaten (of creditcard of abonnementen).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 mar 2014, 19:56

Coen Tunnel schreef:
Gisteren en vandaag op de A1/A2 ondervonden dat dit inderdaad werkt! Net als met een creditcard de pas er in en er uit, zonder pincode in te toetsen, werkt prima! Ideaal als je geen creditcard hebt en ook een stuk sneller dan aansluiten in de rij om cash te betalen. :D Jammer dat het alleen bij Sanef is, maar het is een goed begin.
Het klinkt echter niet als heel veilig... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 11 mar 2014, 20:14

Als je een afboeking krijt, kun je hem terugwijzen. Het zou me dan niks verbazen als zij moeten bewijzen dat jij het was...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 mar 2014, 20:39

Er wordt al op bredere schaal geëxperimenteerd met betaalpassen waarmee je niet langer een pincode hoeft op te geven voor kleinere bedragen. Je houdt je pas met chip voor het apparaat en je hebt betaald. De gebruiker geeft aan tot op welk bedrag zijn betaalpas op die manier gebruikt kan worden. Onder de streep is het systeem natuurlijk net zo als dat van de chipknip die het niet lang meer vol zal houden. Of de wijze van betaling met creditcard op tolwegen.

Ik vermoed niet dat je veel ruimte hebt om je onder een betaling uit te wurmen met argumenten van het slag "ik weet van niets." Dat zie je bij betaling met creditcard evenmin gebeuren, en je zou verwachten dat ze je op basis van camerabeelden altijd wel te pakken kunnen krijgen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mar 2014, 22:39

Vinny schreef:
Coen Tunnel schreef:
Het klinkt echter niet als heel veilig... :roll:
Je moet zoiets natuurlijk ook niet overal willen, maar bij goedgekeurde en betrouwbare bedrijven (ik denk dan vooral aan exploitanten van parkeergarages en tolwegen - bedrijven zouden m.i. aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om dit te kunnen doen) lijkt het mij voor kleinere bedragen geen probleem. Bij een creditcard voer je immers ook geen pincode in als je op de tolweg moet betalen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 mar 2014, 11:37

^^
Maar in het geval van een creditcard kun je vaak transacties storneren. Dat kan bij Maestro zover ik weet niet.

Overigens is het ook mogelijk om zo'n electronische "Télépéage Liber-t" badge aan te vragen. Dan kan je bijna veruit de meeste tolstations zonder te stoppen passeren. Kost slechts 1,60€ per maand en alleen als je in die maand ook een tolweg hebt benut. Nu kom ik zelden in Frankrijk, dus is m'n creditcard wel voldoende, maar voor de regelmatige Frankrijk bezoekers wel een overweging waard.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 mar 2014, 13:11

SnarfFlevoland schreef:Maar in het geval van een creditcard kun je vaak transacties storneren. Dat kan bij Maestro zover ik weet niet.
Als je pint in ieder geval niet. Maar als je alleen een handtekening hoeft te zetten (zoals vroeger echt vaak voorkwam), dan kan het wel. Met de introductie van contactloos betalen bij sommige banken kan het weer wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 12 mar 2014, 16:09

Storneren kan inderdaad alleen bij een incasso, ook eenmalige incasso's waar betalen zonder pin onder kan vallen.
Peages, parkeergarages en sommige veerponten zullen snelheid (en automatisch betalen) verkiezen boven het risico dat 1-2% van de mensen een gestolen of nagemaakte pas hebben. Er zijn wel vaak camerabeelden, dus de overtreder moet voor zijn eigen bestwil liefst ook gestolen kentekenplaten hebben en niet te vaak op dezelfde plek terugkomen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2014, 19:00

Voor criminelen die een snelle drugsrun doen met een gestolen auto en pinpas lijkt me dit het walhalla. Je kunt best aardige bedragen op de Franse autoroute er doorheen jagen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.