Routes métropolitaines

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » ma 03 jun 2013, 12:16

Voor de overdracht van de wegen zal een politiek geldige reden hebben bestaan. Maar het is niet iets waar de weggebruiker ook maar iets voor koopt. Vroeg of laat wordt het onvermijdelijk dat Frankrijk afstapt van wegnummering op basis van wegbeheerder en beweegt naar een systeem waar wegen worden genummerd op basis van wat ze voor de weggebruiker betekenen. Dan staat de N weer voor nationale, maar dan niet in de zin dat de staat eigenaar is maar in de zin dat de route van belang is voor verkeer op de nationale schaal.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Km357 » ma 03 jun 2013, 13:57

Op dat vlak is het UK-systeem veel duidelijker met M, A en B. Nu ja, ik vrees er voor dat Frankrijk deze gemiste kans niet gaat rechtzetten - zelfs niet in de toekomst, al die nieuwe bordjes hebben al handenvol geld gekost, dus om het binnenkort nog eens aan te passen :geenlach: Buiten dat feit vraag ik me soms af wie D6098 een degelijke naam vond voor die weg en gewoon geen D98.

Nu ja, het is nu zo en het is nog maar eens een bevestiging dat bureaucratie niet altijd even logisch nadenkt over de zaken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » ma 03 jun 2013, 14:52

Km357 schreef:Buiten dat feit vraag ik me soms af wie D6098 een degelijke naam vond voor die weg en gewoon geen D98. Nu ja, het is nu zo en het is nog maar eens een bevestiging dat bureaucratie niet altijd even logisch nadenkt over de zaken.
De bureaucratie heeft vooral logisch nagedacht vanuit het administratieve perspectief en niet vanuit het perspectief van een weggebruiker die met behulp van wegnummers van A naar B wil komen. Het voorvoegen van twee cijfers (N98 naar D6098) heeft als voordeel dat je één trucje kon uithalen met alle N-nummers die in een decentralisatieronde een D-nummer moesten krijgen. Dat is makkelijker dan bij een N98 moeten zoeken of er een D98 vrij is, bij de N7 tot de conclusie komen dat D7 nog niet vrij is enzovoort. Resteert nog wel de vraag of ze datzelfde bulkeffect niet ook hadden kunnen bereiken met één voorgevoegd cijfer: N98 naar D698.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Alfa » ma 03 jun 2013, 15:10

^^Of gewoon een D voor de N zetten zoals in andere departementen gedaan is. Dan krijg je nummers als DN5 die niet alleen erg handbaar zijn maar ook duidelijk maken dat het een gedegradeerde N-route is en dus belangrijk is. In ieder geval praktischer dan nummers als D6005.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » ma 03 jun 2013, 16:37

DN-nummers hebben iets praktisch, maar het is een zwaktebod. Ze geven ook niet altijd een werkelijk belang aan, vaak eerder een historisch belang: deze weg was ooit, voordat we er een snelweg naast legden, belangrijk. Oudere D-wegen zijn vaak belangrijker, bijvoorbeeld omdat ze een toevoer vormen naar een snelweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Vinny » ma 03 jun 2013, 19:28

Pino schreef:
Km357 schreef:Buiten dat feit vraag ik me soms af wie D6098 een degelijke naam vond voor die weg en gewoon geen D98. Nu ja, het is nu zo en het is nog maar eens een bevestiging dat bureaucratie niet altijd even logisch nadenkt over de zaken.
De bureaucratie heeft vooral logisch nagedacht vanuit het administratieve perspectief en niet vanuit het perspectief van een weggebruiker die met behulp van wegnummers van A naar B wil komen. Het voorvoegen van twee cijfers (N98 naar D6098) heeft als voordeel dat je één trucje kon uithalen met alle N-nummers die in een decentralisatieronde een D-nummer moesten krijgen. Dat is makkelijker dan bij een N98 moeten zoeken of er een D98 vrij is, bij de N7 tot de conclusie komen dat D7 nog niet vrij is enzovoort. Resteert nog wel de vraag of ze datzelfde bulkeffect niet ook hadden kunnen bereiken met één voorgevoegd cijfer: N98 naar D698.
In veruit de meeste departementen is een D 98 al vergeven. In het departement Rhone bijvoorbeeld is de nummering al tot 167 gevorderd.
http://routes.wikia.com/wiki/Liste_des_ ... %B4ne_(69)

Er IS een goede reden geweest om een voorloop 9 in te voeren. Dit verzekerd ook dat de kans aanwezig is dat hetzelfde wegnummer aan de andere kant van het departement doorgevoerd kan worden.

Verder denk ik dat alleen een paar road-geeks zich echt druk maken over de wegnummering. Ik acht de kans heel klein dat ze in Frankrijk het systeem gaan veranderen. Bovendien is met de uitbouw van het autosnelwegennetwerk de noodzaak echt totaal afwezig om er iets aan te doen. De A-genummerde wegen hebben gewoon twee cijfers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Ds79m » ma 03 jun 2013, 19:40

Pino schreef:DN-nummers hebben iets praktisch, maar het is een zwaktebod. Ze geven ook niet altijd een werkelijk belang aan, vaak eerder een historisch belang: deze weg was ooit, voordat we er een snelweg naast legden, belangrijk. Oudere D-wegen zijn vaak belangrijker, bijvoorbeeld omdat ze een toevoer vormen naar een snelweg.
Of wegnummers een belang aanduiden, kun je eigenlijk onmogelijk zien. In NL, BE en FR hebben belangrijke wegen nummers als N348, E411 of M6202 en onbelangrijke wegen nummers als A8, N2 of D1. Een wegnummer als DN7 is dan misschien niet ideaal, maar het is in elk geval een pragmatische oplossing.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » ma 03 jun 2013, 20:43

Pragmatisch is het zeker. Maar de conclusie ligt toch zeker voor de hand dat er structurele gebreken zitten in de wegnummering van deze landen. En Duitsland en Italië overigens net zozeer. Want cijfers onder de 100 worden instinctief aan belang gekoppeld en hoge cijfers allerminst. Of men er ooit iets aan gaat doen, valt te betwijfelen om de reden die Vinny schetst. Maar een fail blijft het.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Vinny » ma 03 jun 2013, 20:47

Nou, zolang landen het voor elkaar krijgen om niet 99% te halen in het aangeven van het wegnummer op bewegwijzering waar het volgens de richtlijnen moet lijkt het me duidelijk waar de eerste prioriteit zou moeten liggen:
Namelijk ga eerst eens überhaupt werk maken van het aangeven van routenummers.

Tweede punt op mijn lijstje is interne consistentie en een logisch routenummerverloop. Ook daarin falen een behoorlijk aantal Europese wegbeheerders.

Pas als laatste (kers op de taart) een intrinsiek logisch wegnummersysteem (een grid, of een spinnenweb, of een zoneringssysteem).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » ma 03 jun 2013, 21:12

Je hebt gelijk. Door me te focussen op de kers op de taart stel ik niet helemaal de juiste prioriteit. Maar ik vind kersen nu eenmaal erg lekker ... 8-)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door harry » ma 03 jun 2013, 21:17

Ik ben het bijna met Vinny eens. Ik vind wel dat er eerst een logische routenummering moet zijn, anders geeft het consistent aangeven erg weinig zin.
Zo zal niemand erom treuren dat de E35 in Nederland niet heel goed op de wegwijzers staat...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Vinny » ma 03 jun 2013, 21:22

Verschil tussen Nederland en België:
België heeft in de jaren '80 een redelijk consistent en logisch ogend wegnummersysteem ingevoerd
Nederland heeft tussen de jaren '70 en '90 een niet logisch een consistent wegnummersysteem overgenomen van een plan van de wegbeheerder uit lang vervlogen tijden dat allang achterhaald was. Maar, binnen het systeem werden pré-1993 wegnummers heel goed aangegeven, en waren er nauwelijks oneffendheden en vreemde TOTSO's.

Het maakte dat een automobilist makkelijker in Nederland op wegnummer kon rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Chris » wo 28 nov 2018, 20:01

Op 20 oktober is de rondweg van Castries (nabij Montpellier) geopend. Dit was een rondweg om de ex-N110 door het plaatsje te vervangen. Het blijkt dat dit ook een route métropolitaine is: de M610. Dit is dan de eerste route métropolitaine in de regio Montpellier.

>> http://www.montpellier3m.fr/contournement-de-castries

>> https://e-metropolitain.fr/2018/11/05/r ... -castries/

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Vinny » wo 28 nov 2018, 20:13

Afgelopen zomer in de Provence kunnen constateren dat de routenummering met de Franse slag is uitgevoerd: sommige wegen hadden op de wegwijzers een M, een N en een D nummer en hadden nieuwe wegen een onnodig hoog nummer... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door mavas » wo 28 nov 2018, 20:16

Pino schreef: zo 23 sep 2012, 22:03 ^^ Met A, N, R, D en M-wegen (en zo hier en daar een C-weg) begint het dan toch wel aardig uit de klauwen te lopen met de wegnummerklassen. Maar wellicht is dat ook positief; brengt het namelijk het moment dichterbij dat ze zich in Frankrijk beginnen te realiseren dat ze met een systeem moeten komen dat draait om de weggebruiker en niet om de wegbeheerder.
Grappig om die 6 jaar oude reacties nog eens terug te lezen. Maar na 6 jaar kunnen we dus concluderen dat er helaas nog geen zicht is op een wegnummersysteem dat draait om de weggebruiker.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Km357 » zo 02 dec 2018, 19:33

Totaal onzinnig want niet relevant voor de weggebruiker, het soort Franse bureaucratie waar je van denkt...waarom eigenlijk?

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Sophie » zo 02 dec 2018, 20:24

Is het specifiek Frans?
In Duitsland krijgen Bundesstraßen een nieuw (niet-bewegwijzerd) nummer als ze door het Land overgenomen worden, in Bayern heeft iedere Landkreis een eigen prefix, in Denemarken is weg 41 niet meer omdat weg 8 ernaast loopt, in Nederland zijn in 1993 heel wat nummers gewijzigd omdat ze nu provinciaal werden... In Frankrijk kun je tenminste vaak nog het oude nummer achterhalen - als een DN7 of een D1005 opduikt is duidelijk dat het een belangrijkere weg is dan een D537.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Km357 » zo 02 dec 2018, 20:29

^^ Een vergelijkbaar idee is vast niet enkel Frans, want bijna niks dat Frans is, is enkel Frans.

Waar het mij om gaat is dat met A, N, D op zich genoeg onderscheid kan gemaakt worden voor de weggebruiker en -beheerder. Dat extra M-aanhangsel brengt gewoon een extra complexiteit die er niet toe doet, maar wel een extra kost.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Vinny » ma 03 dec 2018, 19:23

Is het specifiek Frans?
Frankrijk heeft bij de introductie van routenummering gekozen voor een alfanummeriek systeem waarbij de letterprefix staat voor de administratieve laag van het wegbeheer. Het Verenigd Koninkrijk heeft gekozen voor een systeem waarbij de letter staat voor de belangrijkheid in het netwerk. De VS werken met routeschildjes. De meeste andere landen hebben - later - gekozen voor een systeem dat soms elementen van de één en soms elementen van de ander heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Routes métropolitaines

Bericht door vynkce » vr 28 dec 2018, 10:03

Chris schreef: wo 28 nov 2018, 20:01 Op 20 oktober is de rondweg van Castries (nabij Montpellier) geopend. Dit was een rondweg om de ex-N110 door het plaatsje te vervangen. Het blijkt dat dit ook een route métropolitaine is: de M610. Dit is dan de eerste route métropolitaine in de regio Montpellier.
Zal een grote verbetering zijn voor de situatie in het dorp! Verkeer liep daar toch wel regelmatig vast en was zeer druk toen ik daar was twee jaar geleden.

Gebruikersavatar
Joshua
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Joshua » di 26 mar 2024, 20:24

Ik heb eens dit onderwerp gelezen en ik kwam op het idee om in Wallonië/Brussel zelf ook dit soort wegen te gaan invoeren. Om de Waalse/Brusselse (grootste/belangrijkste) Steden hun belangrijkste wegen zelf ook een ander/eigen wegnummer te geven.

Plaats reactie