Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door tovm74 » ma 05 nov 2012, 13:25

Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille (FR) (voor de Vlamingen aka Rijsel)

Streetview 1
Dus voor de E17/E42 moet je hier rechtsaf.

Streetview 2
Eigenlijk moet je deze afslag nemen om de E17 te volgen, maar hier geen vermelding meer van de E17 ...

Als hier om 21:00 komt en het is donker en je kent de situatie niet .. je rijdt geheid over de E42 naar België ... en als je daar over rijdt, dan zul je zeker voelen wanneer je in België bent!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Peter » ma 05 nov 2012, 14:11

Deze is in een andere draad al eens langsgekomen. De A22 is onderbroken door de N227. Men heeft hier kennelijk de Belgische logica gevolgd dat een E nummer slechts op een snelweg duidt, en dus niet aangegeven wordt als de snelweg (routenummer) door een Nweg onderbroken wordt. Ook de wegnummers tussen haakjes weergegeven heeft men niet nodig gevonden, want mensen uit Lille rijden nooit op wegnummers...

Zeker als de route ook nog Totso's bevat (zoals hier) natuurlijk een suffe redenering of systeemfout. In Nederland kun je in ieder geval nog het wegnummer volgen (die van A naar N springt, maar niet van cijfer), zoals de Totso N7 Groningen (oost>west). In Sneek zijn de N7 Totso's nu verdwenen.

In Duitsland heeft men er soms ook een handje van A-nummers met niet matchende B-nummers op te vullen en soms de E-nummers op cruciale punten te vergeten (Totso E22 bij Bad Oyenhausen geeft afslag van de E22 niet aan op de borden). Op zijn minst geeft men de snelweg (met A-nummer) als routebestemming goed aan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Pino » ma 05 nov 2012, 14:56

Peter schreef:Men heeft hier kennelijk de Belgische logica gevolgd dat een E nummer slechts op een snelweg duidt, en dus niet aangegeven wordt als de snelweg (routenummer) door een Nweg onderbroken wordt.
Vergeet de Franse logica niet: E-nummers een hele tijd continu houden en vervolgens op een cruciaal punt niet vermelden. De geleiding van E-routes langs Parijs en Lyon is ook dramatisch. En dat heeft niet te maken met N-wegen, want de E-wegen lopen daar over A-nummers.

Ik heb een vermoeden dat het "vergeten" van het wegnummer E17 hier enigszins samenhangt met de wens om dit doorgaand verkeer gewoon buiten de stad te houden en oostelijk langs de stad te geleiden via de Belgische E403. Zoals Tom al opmerkte, als je niet bij de les bent, kom je vanzelf op basis van de borden naar Gent uit op die E403; het vergt lokale kennis om deze afrit te pakken om via de stad aan het begin van het Belgische deel van de E17 terecht te komen. Aan de Belgische kant doet zich bij Knooppunt Aalbeke een evenmin wenselijke situatie voor. Veel ter plaatse onbekenden zijn voor hun route naar Frankrijk ingesteld op het wegnummer E17. En dan komt een knooppunt waar de E17 rechtdoor loopt en Parijs afslaat. Ik heb er wel eens wat chauffeurs in verwarring zien raken. De Franse "vergeetachtigheid" voorkomt dat soort situaties.

Het enige dat ik dan denk is: waarom wijzigen ze dan niet de route van de E17? Geen zin in bureaucratische rompslomp met UNECE? Of ligt Vlaanderen op de een of andere manier dwars, omdat ze niet willen dat het stukje weg tussen Aalbeke en de Franse grens opnieuw bewegwijzerd moet gaan worden als A14?
In Duitsland heeft men er soms ook een handje van A-nummers met niet matchende B-nummers op te vullen en soms de E-nummers op cruciale punten te vergeten (Totso E22 bij Bad Oyenhausen geeft afslag van de E22 niet aan op de borden). Op zijn minst geeft men de snelweg (met A-nummer) als routebestemming goed aan.
In Duitsland is het conform richtlijn om E-nummers niet weer te geven op richtinggevende borden op het snelwegennet. Dus ook niet als een E-nummer afslaat naar een ander A-nummer of een B-nummer. Dat is geen vergeten meer, dat is beleid.

Voor wat het waard is: bij Bad Oeynhausen draait het om het afslaan van de E30, niet van de E22. De TOTSO in de E22 bij Dreieck Stuhr is nu juist een zeldzaam geval waar E-nummers bij een TOTSO wél op de richtinggevende borden staan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Vinny » ma 05 nov 2012, 19:45

Toen de A 17 nog niet oostelijk van Lille liep werden er volgens mij helemaal geen wegnummers op de portaalborden weergegeven. Ik ben eerlijk gezegd niet anders gewend om op de snelwegen rond Lille slechts op de bestemmingen Gand (Gent) en Paris te navigeren. Er zijn door de jaren heen wel steeds meer bestemmingen bij gekomen, en inderdaad verraadt het bord N 227/Robaix/Villeneuve niet echt dat dit de kortste weg naar Nederland is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 nov 2012, 22:26

tovm74 schreef:Als hier om 21:00 komt en het is donker en je kent de situatie niet .. je rijdt geheid over de E42 naar België ... en als je daar over rijdt, dan zul je zeker voelen wanneer je in België bent!
Ondanks dat de E17 over de N227 loopt is dat niet de bewegwijzerde en ook niet de gewenste route. De Fransen en de Belgen hebben het verkeer liever via Doornik over de E42 en E403. En daar valt wat voor te zeggen. Zo slecht is die route nou ook weer niet, en het rijdt prettiger dan de Franse N227.
Pino schreef:Vergeet de Franse logica niet: E-nummers een hele tijd continu houden en vervolgens op een cruciaal punt niet vermelden. De geleiding van E-routes langs Parijs en Lyon is ook dramatisch. En dat heeft niet te maken met N-wegen, want de E-wegen lopen daar over A-nummers.
Dat durf ik niet te zeggen. De E15 wordt komende vanaf de A1 eerst over de A104 aangegeven, daarna over de A3 en wordt je voor de E15 vervolgens naar de A86 verwezen, negeer je ook de afslag naar de A86, dan staat het nummer daarna doodleuk weer op de A3 vermeld, en zou de E15 dus over de Boulevard Périphérique lopen. Dat staat hier trouwens expliciet aangegeven. Hetzelfde geldt voor de E05, die moet wel over de Périphérique lopen, of hij zou daar onderbroken moeten zijn.
Het enige dat ik dan denk is: waarom wijzigen ze dan niet de route van de E17? Geen zin in bureaucratische rompslomp met UNECE? Of ligt Vlaanderen op de een of andere manier dwars, omdat ze niet willen dat het stukje weg tussen Aalbeke en de Franse grens opnieuw bewegwijzerd moet gaan worden als A14?
Of is Wallonië bang dat dat nog meer transitverkeer aantrekt over haar delen van de E403 en E42?
Vinny schreef:en inderdaad verraadt het bord N 227/Robaix/Villeneuve niet echt dat dit de kortste weg naar Nederland is...
Maar zeker in de spits is het niet de prettigste en niet de snelste weg.

RedBill
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 25 nov 2006, 18:17
Locatie: Anières (GE)

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door RedBill » vr 09 nov 2012, 11:52

De beste route door Lille is wat mij betreft trouwens niet de N227 of de E42 maar de N356 dwars door de stad.
Deze zomer is de bewegwijzering in de stad sterk aangepast, officieel naar aanleiding van de bouw van een nieuw stadion. Vanaf het zuiden (A1) word je richting Gent nog steeds via de E42 gestuurd, Roubaix is via de N227 en Tourcoing via de A1/N356.
Ook vanuit het noorden word je nu anders geleid. Ik ben er niet helemaal zeker van maar volgens mij staat Parijs nu aangegeven via de A22/N356, en niet meer via de N227. De situatie op Aalbeke is onveranderd (Lille via E17, Parijs via E403).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Peter » vr 09 nov 2012, 13:24

Pino schreef: Voor wat het waard is: bij Bad Oeynhausen draait het om het afslaan van de E30, niet van de E22. De TOTSO in de E22 bij Dreieck Stuhr is nu juist een zeldzaam geval waar E-nummers bij een TOTSO wél op de richtinggevende borden staan.
Ja, stom, de E30 (via de A30) natuurlijk. De E22 heeft ook vele totso's (A20>A1>A28..A31>A280) maar die staan allemaal netjes aangegeven op de knooppunten. Ook de E233 (A31>B402>NLA37) staat netjes aangegeven op de A31, ook voordat dit een klaverblad werd. Bad Oyenhausen is echter geen Niedersachsen, maar (krap aan) NRW. En NRW ligt dichter bij Belgie.....

Het is dus (mijns insziens) niet zeldzaam, maar per deelstaat zullen er verschillen zijn, ook met de leeftijd van de bewegwijzering, net als in NL er ook veel N1-399-nummers niet te vinden zijn op oudere snelweg-afslagborden, waarbij ook provincies als Groningen en Gelderland het slordigst zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Pino » vr 09 nov 2012, 14:08

Peter schreef:De E22 heeft ook vele totso's (A20>A1>A28..A31>A280) maar die staan allemaal netjes aangegeven op de knooppunten. Ook de E233 (A31>B402>NLA37) staat netjes aangegeven op de A31, ook voordat dit een klaverblad werd. Bad Oyenhausen is echter geen Niedersachsen, maar (krap aan) NRW. En NRW ligt dichter bij Belgie.....
Ik heb het idee dat het niet maken heeft met NRW, maar met Niedersachsen. Ik heb het idee dat het de enige deelstaat is binnen Duitsland waar E-nummers op de blauwe borden komen te staan, wanneer de E-route daar in een TOTSO loopt. Maar goed, er zijn delen van Duitsland waar ik bijna nooit kom, dus mijn informatie komt deels van foto's.

Gebaseerd op die foto's: E22 lijkt alleen op de blauwe borden te staan op TOTSOs in die route gelegen in Niedersachsen. Op het knooppunt tussen A1 en A20, gelegen in Schleswig-Holstein, komt het nummer E22 niet terug ondanks het feit dat de weg daar in een TOTSO ligt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Peter » vr 09 nov 2012, 14:48

Ik meende mij van afgelopen juni te herinneren, dat E22 wel terugkwam bij de A1>A20 (toen ik E22 Veendam-Rostock reed). Maar ik weet dat niet zeker meer. Van wanneer zijn jouw foto's ? Ik dacht ook dat in de deelstaat Hamburg (waar A1 en E22 allebei via Totso's verlopen) E-nummers op knooppuntborden stonden.

Maar goed: wellicht zijn slechts goede uitzonderingen in Duitsland op een slordig algemeen beleid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Pino » vr 09 nov 2012, 16:27

^^ "Mijn" foto's bestaan uit wat er zo vlug te vinden viel op autobahn-bilder.de, rippachtal.de en Panoramio. Kan niet zeggen van wanneer die zijn, maar gegarandeerd ouder dan deze zomer. En als gezegd, zelf ben ik al geen jaren meer in het noorden geweest.

Misschien is het daadwerkelijk een ontwikkeling die in het noorden nu op gang begint te komen. Niedersachsen is hoe dan ook de deelstaat geweest die is begonnen met deze integratie van E-nummers op TOTSO's; daar staan ze al vrij lang. In NRW en alles wat ten zuiden daarvan ligt zie je het niet, en het staat ook niet in de richtlijn bewegwijzering. Het zou een interessante strategie-wijziging zijn...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door mhkamp » zo 11 nov 2012, 22:24

Peter schreef:Ik meende mij van afgelopen juni te herinneren, dat E22 wel terugkwam bij de A1>A20 (toen ik E22 Veendam-Rostock reed). Maar ik weet dat niet zeker meer. Van wanneer zijn jouw foto's ? Ik dacht ook dat in de deelstaat Hamburg (waar A1 en E22 allebei via Totso's verlopen) E-nummers op knooppuntborden stonden.
Op de BAB20 naar de BAB1 geen E-nummer.
BAB20 ri. Oosten
BAB20 ri. Westen

Tot zover :offtopic:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Alfa » do 27 dec 2012, 19:00

Coen Tunnel schreef:
tovm74 schreef:Als hier om 21:00 komt en het is donker en je kent de situatie niet .. je rijdt geheid over de E42 naar België ... en als je daar over rijdt, dan zul je zeker voelen wanneer je in België bent!
Ondanks dat de E17 over de N227 loopt is dat niet de bewegwijzerde en ook niet de gewenste route. De Fransen en de Belgen hebben het verkeer liever via Doornik over de E42 en E403. En daar valt wat voor te zeggen. Zo slecht is die route nou ook weer niet, en het rijdt prettiger dan de Franse N227.
Dat zal niet lukken via de bewegwijzering. Die tijd is voorbij. Het enige dat ze kunnen doen zijn de N227 en de N365 afwaarderen zodat de mensen die niet meer als doorgaande route gebruiken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Km357 » vr 28 dec 2012, 9:45

Lukt alleen maar voor "nieuwe" automobilisten, de veteranen onder ons kijken al lang door de veranderende benamingen en nemen gewoon de route die we vroeger altijd namen.

Hetzelfde met de A6/A7 door Lyon, sinds die vrij is van vrachtverkeer is het voor gewone vakantietransit rustiger dan de van vrachtwagens verzadigde A46.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Alfa » vr 28 dec 2012, 14:49

Km357 schreef:Lukt alleen maar voor "nieuwe" automobilisten, de veteranen onder ons kijken al lang door de veranderende benamingen en nemen gewoon de route die we vroeger altijd namen.
Daarom dat ik het over 'afwaarderen' had. Als het stadsbestuur van Rijsel van die N227 een gewone stadsweg maakt zal het rap gedaan zijn met dat doorgaand verkeer. Eigenlijk zou dat niet zo een slecht gedacht zijn ook. De E403 en de D652 zou je als ringweg kunnen versterken. Zodoende moet al het verkeer niet meer dóór Rijsel zoals nu het geval is. Ook een verlegging van de A2 iets naar een zuiden zou in dat licht wenselijk zijn.

Zoiets:

Afbeelding

Daar zullen wel enkele infrastructurele ingrepen voor moeten gebeuren zoals een andere indeling van sommige knooppunten (Aalbeke bv) en een verbreding van de D652 (en misschien ook de E403).
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 28 dec 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Chris » vr 28 dec 2012, 14:55

Afwaarderen om doorgaand verkeer te weren is onzin. Het overgrote deel van het verkeer op de N227 is lokaal tot regionaal en niet doorgaand. Lille mag blij zijn dat er drie hoogwaardige routes voor noord-zuidverkeer zijn. Als je de N227 afwaardeert zullen de files op dat stuk gigantisch toenemen en overspoelen naar het onderliggend wegennet en de N356. Daarmee is het middel veel erger dan de kwaal.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Alfa » vr 28 dec 2012, 14:59

^^ Ik laat maar een ballonnetje op. Ik heb het niet onderzocht ofzo.

Maar dat de stad blij moet zijn met drie stadsautostrades juist rond het historische centrum vind ik dan weer onzin. Stedenbouwkundig is dat zeker niet positief te noemen.

Dat het verkeer van de N227 niet doorgaand zou zijn lijkt me vreemd. Zowat iedereen neemt die route als hij naar Parijs of verder gaat.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 28 dec 2012, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Chris » vr 28 dec 2012, 15:01

Alfa schreef:Maar dat de stad blij moet zijn met twee stadsautostrades vind ik dan weer onzin.
Jij hebt die 250.000 voertuigen liever op het onderliggend wegennet snap ik? Bij omvangrijke stedelijke gebieden zoals Lille ontkom je niet aan stedelijke snelwegen.
Alfa schreef:Dat het verkeer van de N227 niet doorgaand zou zijn lijkt me vreemd. Zowat iedereen neemt die route als hij naar Parijs of verder gaat.
Ongetwijfeld. Maar dat aandeel doorgaande verkeer op een stedelijke snelweg is vrij klein. Uit onderzoeken blijkt dat de hoeveelheid doorgaand verkeer altijd schromelijk overschat wordt. Die paar dagen met een karavaan van Hollanders met caravans moet je dan maar voor lief nemen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Alfa » vr 28 dec 2012, 15:03

^^Neen. Voor lokaal verkeer heb ik die voertuigen liever zo weinig mogelijk (interstedelijk verkeer) en voor doorgaand verkeer heb ik liever dat ze de E403 of D652 gebruiken.

Groot-Rijsel (met Roubaix en Tourcoing) is qua stedelijk gebied niet groter dan Brussel of Rotterdam. Dus ik zie het probleem niet. Maar mocht het vervoerskundig toch een levensbelangrijke ader zijn kan je ook op andere manieren de impact verminderen: een soort glazen overkapping bv.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Pino » vr 28 dec 2012, 16:24

Als je praat over Rotterdam, kun je moeilijk anders concluderen dan dat die stad stadssnelwegen heeft. Namelijk stukken A20 en A13. Het probleem van Rotterdam, in de vergelijking met Lille, is het ontbreken van een buitenring waarmee het doorgaand verkeer om de stad heen kan worden geleid. Dus Lille mag zich redelijk gelukkig prijzen. Dat een deel van het doorgaand verkeer dan toch in de stad terecht komt, moet wat mij betreft geen aanleiding zijn om af te bouwen. Als de stadssnelwegen van Lille voor overlast zorgen (vermoedelijk doen ze dat, maar niet meer of minder dan een Mittler Ring in München, de Berlijnse stadssnelwegen, de Périférique en al die andere), dan komt dat hoofdzakelijk door lokaal verkeer. En laat ze op basis van dat lokale verkeer vooral hun overlastbeperkende maatregelen nemen als dat de lokale overheden gepast voorkomt ...

Overigens denk ik dat navigatiesystemen niet automatisch zullen leiden tot een enorme toename van het verkeer door de stad. Het gaat, als door Chris opgemerkt, om een klein gedeelte van de weggebruikers. Maar je zult, door voortschrijdende technoligie, alleen maar meer systemen krijgen die aan de weggebruiker laten zien dat er een goede reden is om die omweg over de E403 te pakken, doordat de snelheidsbeperkingen en congestie op de route door de stad in de berekeningen zullen worden meegenomen. En op de momenten dat de route door de stad sneller is, zijn de gebruiksniveaus dusdanig laag dat de overlast ook laag is. Dat alles nog los van het aantal weggebruikers dat om allerlei redenen sowieso de bewegwijzerde route zal volgen; uit eigen voorkeur of omwille van het verbod voor vrachtwagens om over de N227 te rijden.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Boeck536 » vr 28 dec 2012, 21:10

Chris schreef:
Ongetwijfeld. Maar dat aandeel doorgaande verkeer op een stedelijke snelweg is vrij klein. Uit onderzoeken blijkt dat de hoeveelheid doorgaand verkeer altijd schromelijk overschat wordt. Die paar dagen met een karavaan van Hollanders met caravans moet je dan maar voor lief nemen.
Klopt. Ik rijd dagelijks over de D652 en de A22 en ik zie daar vrijwel alleen lokale Fransen rijden. Op de A22 en N356 is het aandeel buitenlanders (vrijwel allemaal vrachtverkeer) weliswaar iets groter, het is nog steeds een verwaarloosbare minderheid en zal de files absoluut niet doen verminderen. En als die Nederlanders langskomen is het zomervakantie en is het toch al wat rustiger op de weg.
Pino schreef:Het probleem van Rotterdam, in de vergelijking met Lille, is het ontbreken van een buitenring waarmee het doorgaand verkeer om de stad heen kan worden geleid. Dus Lille mag zich redelijk gelukkig prijzen. Dat een deel van het doorgaand verkeer dan toch in de stad terecht komt, moet wat mij betreft geen aanleiding zijn om af te bouwen. Als de stadssnelwegen van Lille voor overlast zorgen (vermoedelijk doen ze dat, maar niet meer of minder dan een Mittler Ring in München, de Berlijnse stadssnelwegen, de Périférique en al die andere), dan komt dat hoofdzakelijk door lokaal verkeer.
De D652 lijkt op de kaart mooi om Lille heen te lopen als een buitenring. In de praktijk is deze weg echter zeer filegevoelig vanwege de smalle substandaard uitbouw en de grote hoeveelheid afritten (11 in 12 kilometer). In mijn ogen ontbreekt het in Lille dus wel degelijk aan een fatsoenlijke buitenring, met name aan de westkant. Het staat daar iedere dag muurvast rond Englos, de plaats waar de A25 de D652/N41 kruist. Dus afbouwen van de stadssnelwegen in Lille zou in de huidige situatie complete waanzin zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Chris » vr 28 dec 2012, 21:22

Ook belangrijk om aan te stippen is dat niet alle vrachtwagens in Lille doorgaand verkeer zijn. Een agglomeratie zoals Lille met meer dan 1 miljoen inwoners genereert ook een fikse stroom vrachtverkeer van en naar de supermarkten, distributiecentra en bedrijventerreinen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Ds79m » vr 28 dec 2012, 21:28

^^ Volgens mij is die Auchan in Englos één van de grootste supermarkten van heel Frankrijk. En daar omheen heb je nog allerlei andere winkels.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Chris » vr 28 dec 2012, 21:34

Ja, nummer 3 in 2011:

http://www.menageremag.com/classement-2 ... aires.html

€ 305 miljoen omzet. Ter vergelijking, de drukste Albert Heijns van Nederland hebben een jaaromzet van circa € 25 miljoen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Alfa » za 29 dec 2012, 1:25

^^Interessant lijstje. Die Auchans van Roncq en Leers blijken niet veel kleiner te zijn zo te zien. Ook elk een jaaromzet van resp. 300 en 238 miljoen euro. En dan staan er op plaats 30 en 51 nóg twee Auchans in het Rijselse (in Villeneuve-d'Asq en Faches). Als je dat samentelt bekom je een omzet van 1,2 miljard euro, van slechts vijf Auchans in dezelfde stad. :schrikreactie:

Het is ook iets typisch Frans, die véél te grote hypermarchés aan de rand van de stad.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Pino » za 29 dec 2012, 7:48

^^ Dat "veel te groot" is vermoedelijk geprojecteerd op jouw algemene afkeer van dit soort winkels, omdat ze de detailhandel in de binnensteden kapot zouden maken? De omzetcijfers rechtvaardigen zo'n kwalificatie hoe dan ook niet. Zelf heb ik na een paar dagen Zweden toch weer het idee dat het een buitengewoon comfortabele manier is om dagelijkse boodschappen te doen.
Boeck536 schreef:In mijn ogen ontbreekt het in Lille dus wel degelijk aan een fatsoenlijke buitenring, met name aan de westkant.
Ik had me iets duidelijker moeten uitdrukken, want met de term "buitenring" doelde ik slechts op de route vanaf Knooppunt Aalter via de E403 naar de Autoroute du Nord. Dat is natuurlijk geen complete ring, maar wel voldoende om het doorgaande noord-zuidverkeer van de stadssnelwegen af te houden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Alfa » za 29 dec 2012, 18:18

Pino schreef:^^ Dat "veel te groot" is vermoedelijk geprojecteerd op jouw algemene afkeer van dit soort winkels, omdat ze de detailhandel in de binnensteden kapot zouden maken?
Er zijn supermarkten en er zijn Auchans. Dat is een heel andere categorie. Auchans zijn steden in steden. Een omzet van meer dan 1 miljard euro is niet niets. Wat mij betreft inderdaad een te ver doorgevoerde schaalvergroting. Maar dat doet hier nu niet ter zake.

Het ging hier over stedelijk verkeer. Die Auchans bevinden zich aan de rand. Verkeer dat deze wil bereiken zullen dus de stadsautostraden niet extra belasten . Tenzij stedelingen er met de auto naar toegaan. Maar dat zou ik het toppunt van ironie vinden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Vahalis » za 29 dec 2012, 19:57

^^ gezien de omvang van de parkeerterreinen bij Auchans is het de bedoeling dat je met de auto komt. En aangezien de Fransen de fiets niet gebruiken als Nederlanders zal het ook wel gebeuren.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Km357 » za 29 dec 2012, 20:33

Waar ga je anders al je boodschappen mee vervoeren? Met het schitterend uitgeruste Franse OV?

Wees blij dat deze supermarkten zich niet in het centrum bevinden, kun je het daar tenminste autovrij maken voor de paar kleine winkels die daar overblijven.

Maar goed beide hebben weinig te maken met verwarrende bebording, die eigenlijk niet zo verwarrend is, al die E-routes zijn toch van ondergeschikt belang.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door tompie » za 29 dec 2012, 20:40

Alfa schreef: Er zijn supermarkten en er zijn Auchans. Dat is een heel andere categorie. Auchans zijn steden in steden. Een omzet van meer dan 1 miljard euro is niet niets. Wat mij betreft inderdaad een te ver doorgevoerde schaalvergroting. Maar dat doet hier nu niet ter zake.

Het ging hier over stedelijk verkeer. Die Auchans bevinden zich aan de rand. Verkeer dat deze wil bereiken zullen dus de stadsautostraden niet extra belasten . Tenzij stedelingen er met de auto naar toegaan. Maar dat zou ik het toppunt van ironie vinden.
Auchan Roncq is vooral op de Belgen gericht hoor (vroeger kon je er gewoon met Belgische frank betalen en je werd/wordt er steeds in behoorlijk nederlands aangesproken), ik durf hier gerust zeggen dat zeker 60 a 70 % van het clienteel daar bestaat uit Belgen en die Belgen komen grotendeels via de E17... Over de andere Auchans kan ik niet goed oordelen maar ik vermoed dat deze ook zo strategisch geplaatst zijn om zo veel mogelijk van de wijde omgeving aan te trekken, die winkels liggen veel te ver van het centrum om daar boodschappen te gaan doen met fiets of openbaar vervoer.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verwarrende bebording op de A1/A27 in Lille

Bericht door Jeroen » zo 30 dec 2012, 0:16

Pino schreef:Dat alles nog los van het aantal weggebruikers dat om allerlei redenen sowieso de bewegwijzerde route zal volgen; uit eigen voorkeur of omwille van het verbod voor vrachtwagens om over de N227 te rijden.
Het aparte is ook dat dat verbod dus alleen van zuid naar noord geldt en niet andersom, voor zowel de N356 als de N227 overigens. Ik gok zo dat Frankrijk Belgie niet zal kunnen verplichten doorgaand vrachtverkeer van de E17 te weren.

Plaats reactie