[foto] Rocroi-Reims-Duinkerken

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[foto] Rocroi-Reims-Duinkerken

Bericht door harry » zo 09 jun 2013, 23:24

Voor wie echt niks beters te doen heeft: een fotoreportage van een paar voormalige N-wegen in Noord-Frankrijk.
De foto's zijn gemaakt in het weekend na Hemelvaart. Helaas was het toen niet echt mooi weer.

Rocroi-Reims: http://notab.outducks.org/france/2013l.html (N51 e.a.)
Reims-Laon: http://notab.outducks.org/france/2013m.html (D944/D1044)
Laon-St.Quentin: http://notab.outducks.org/france/2013n.html (D1044)
St.Quentin-Amiens: http://notab.outducks.org/france/2013o.html (D1029)
Amiens-Dunkerque: http://notab.outducks.org/france/2013p.html

Opvallende foto's:

Afbeelding
D18CD. CD = Communale Déviation of zoiets?

Afbeelding
De oudere wegnummerbordjes zijn verkleurd, de nieuwe (nog) niet...

Afbeelding
De E44 lijkt consequent de oude route te volgen en niet de route via de snelweg...

Afbeelding
Nog een voorbeeld: N29 werd D1029 maar bleef E44.

Afbeelding
Zou hier die kaas vandaan komen?

Afbeelding
Tot voor kort dacht ik dat C-nummers alleen C1 t/m C10 o.i.d. waren. Maar in dit gebied zijn C20x en C30x-nummers.

Afbeelding
Marcelcave. De grot van forummer Marcel?

Afbeelding
VC. Kennelijk Voie Communale of zo. Op een plaatsnaamborde verderop (van Valkenberge :) ) werd ook VC gebruikt.

Afbeelding
Bijzondere kilometer-"paaltjes".
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
expressweg

Re: [foto] Rocroi-Reims-Duinkerken

Bericht door marcel » zo 09 jun 2013, 23:31

harry schreef: Tot voor kort dacht ik dat C-nummers alleen C1 t/m C10 o.i.d. waren. Maar in dit gebied zijn C20x en C30x-nummers.
Ik had ook al een foto van een C-nummer in de 200:
https://picasaweb.google.com/1137082750 ... 4313551426

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 10 jun 2013, 11:07

Brie komt uit de streek rond Meaux ten zuiden van Paris ;)

Leuke foto's, totaal onlogische wegnummering, wanboel gewoon, jammer het vorige systeem was tenminste duidelijker.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 10 jun 2013, 15:38

Omdat hetgeen wat ik typ hier ook steeds heel juist moet zijn: Dunkerque = Duinkerken :)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 10 jun 2013, 15:40

Nederlands-Nederlands is Duinkerken, Belgisch-Nederlands is Duinkerke. Aangezien hier een Nederlander over Frankrijk spreekt zie ik geen nut in een Belgische spelling...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 jun 2013, 19:01

^^ Dunkerque is de Franse vertaling van de oorspronkelijke naam Duinkerke, sinds die stad tot Frankrijk behoort. Vervolgens zijn Nederlanders de Franse naam Dunkerque weer terug gaan vertalen in Duinkerken. Daarom is Duinkerke correcter.

Duinkerken is een Nederlandse vertaling van een Franse vertaling van een Nederlandse naam.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 jun 2013, 19:44

Hoeveel kerken zijn er eigenlijk in het duin gebouwd?
Juist ja.
:PP:
Tot voor kort dacht ik dat C-nummers alleen C1 t/m C10 o.i.d. waren. Maar in dit gebied zijn C20x en C30x-nummers.
Dat hangt van de gemeente af, die wegbeheerder is van C wegen.
Sommige gemeenten beginnen gewoon bij 1, anderen bij 101, 201 of 301.
Er zijn ook gemeenten die hun C wegen geen nummer geven:
https://maps.google.nl/maps?q=Compi%C3% ... .84,,1,1.1
De gemeente wilde kennelijk wel het belang van deze uitvalsweg blijven benadrukken in het nummercartouche, maar geen feitelijk nummer toekennen aan de weg. Dit is de voormalige D 130, maar gedecentraliseerd naar de gemeente. Dan krijg je bovengenoemd voorbeeld.
V(C) komt ook voor, dat zijn "Chemins Vicineaux" (buurtwegen). De CV lijkt me een initiatief van de wegbeheerder die kennelijk aangeeft dat het een Route Communal Vicinal is (een gemeentelijke buurtweg).
De E44 lijkt consequent de oude route te volgen en niet de route via de snelweg...
Komt wel vaker voor. Het lijkt er op dat dan het verdrag moet worden aangepast, en daar passen ze voor in Frankrijk - of het is in afwachting van nieuwe infrastructuur. Je ziet dit bijv. ook in Compiègne.

Voor St. Quentin geldt dan nog dat ik me kan herinneren dat de Av. Pierre Choquart de bewegwijzerde doorgaande weg was, maar dit was geen onderdeel van de N 29, maar had - voor zover ik me kan herinneren een C routeaanduiding. Maar dat is in 1999 geweest dat ik daar voor het laatst was.

Mooie foto's :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 jun 2013, 20:14

harry schreef:Afbeelding
D18CD. CD = Communale Déviation of zoiets?
Op het Forum SARA kwamen ze er niet helemaal uit, maar het lijkt te gaan om een verwijzing naar de Chemin des Dames. Een weg waar in de loop van de geschiedenis meerdere malen hard om gevochten is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 jun 2013, 20:23

Hij lijkt ten onrechte op de D 1029 te staan, voorzover ik de discussie op de SARA bekijk is het dus wel een gevalletje "wegweizer". Maar op zich wel een interessante theorie :)

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 10 jun 2013, 21:35

Chemin des Dames zou kunnen kloppen, in WW1 zijn daar duizenden fransen en duitsers voor gestorven. Maar dan zou ik als gemeente/stad gewoon een pijltje gemaakt hebben met Chemin des Dames in Italic en niet het wegnummer aan te passen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 jun 2013, 21:38

Je ziet een enkele keer vaker een toevoeging achter een D-nummer staan. Op vakantie in Frankrijk is het me wel eens vaker opgevallen, maar heb geen idee meer waar dat was. Het zal dus niets met die Chemin des Dames te maken hebben.
Misschien is het een soort toevoeging die aangeeft dat de D-weg ter plekke in beheer is bij de gemeente (CD: communal du departement ofzo) om maar iets te verzinnen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 10 jun 2013, 22:35

Het zegt wel veel over het nut als wegengoeroe's er zelfs nog niet uitgeraken...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 jun 2013, 23:09

De nomenclature van het betreffende departement is nog niet uitgewerkt. Ik zal eens morgen kijken in mijn historische topografische data. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat er D 18-CD staat.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 jun 2013, 23:35

Willem schreef:Je ziet een enkele keer vaker een toevoeging achter een D-nummer staan. Op vakantie in Frankrijk is het me wel eens vaker opgevallen, maar heb geen idee meer waar dat was. Het zal dus niets met die Chemin des Dames te maken hebben. Misschien is het een soort toevoeging die aangeeft dat de D-weg ter plekke in beheer is bij de gemeente (CD: communal du departement ofzo) om maar iets te verzinnen.
Ik vind het iets te toevallig dat de toevoeging CD nu net voorkomt op een weg met de naam Chemin des Dames, wat dan ook nog eens een naam is met een dusdanige historie. Temeer ook omdat je in de rest van het departement Aisne nu niet echt soortgelijke suffixen tegenkomt. Maar goed, ik heb nul bewijs, dus jij mag verzinnen wat je wilt ;)

Neemt natuurlijk niet weg dat er op heel veel andere plaatsen ook suffixen voorkomen die bestaan uit meerdere letters. Meestal gaat het daarbij om het invoegen van een nummer tussen andere suffixen (tussen D1a en D1b komt D1ab) of om aftakkingen van aftakkingen (van de D1 takt de D1a af en daar takt dan weer D1ab vanaf). In de historische nummering van Routes Nationales komen dat soort varianten voor, maar zijn ze volgens mij wel min of meer geëlimineerd. Maar op departementaal niveau komt dit soort varianten nog steeds voor.
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 jun 2013, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 jun 2013, 11:13

De Tom Tom maakte helemaal een bende van de wegnummers. Of een oud of een niet passend nummer 8-)
Wat de E44 betreft: ten westen van Amiens zie je die consequent langs de A29.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 jun 2013, 19:56

Daar is de A 29 ook ouder. Weet niet of dat de reden is, maar het is wel opvallend :)