Maximumsnelheid in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » ma 22 jul 2013, 17:59

Interessant artikel over deze mogelijke verlaging:

http://www.lesechos.fr/opinions/points_ ... 588313.php

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » vr 26 jul 2013, 9:34

Wat vinden jullie van deze situatie? Is vast geen enkelvoudig voorkomend verschijnsel:

http://www.youtube.com/watch?v=7o43UMhXIzc

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » ma 02 dec 2013, 17:59

Even een schopje hier: afgelopen vrijdag heeft de commissie die onderzocht heeft hoe het aantal verkeersdoden moet worden verlaagd van 3.500 nu naar 2.000 rond 2020, van zich laten horen. Ik heb het nieuwsbericht even vluchtig vertaald, drie hoofdpunten die ik er uit haal:
  1. Bij de snelheidsverlagingen worden ondanks de 'voordelen' kanttekeningen geplaatst
  2. Snelheid wordt gemaand bij het breder doorvoeren van het alcoholslot
  3. Geadviseerd wordt om meer bescherming toe te voegen bij (gevaarlijke) objecten langs de weg
1. Voor wat betreft de verlaging van snelheid wordt gesteld dat de verlaging van 130 naar 120 op de autoroutes sowieso van de baan is. Verder is aangegeven dat een algemene verlaging van 90 naar 80 leidt tot zo'n 450 doden per jaar minder. Echter met het gericht aanpakken van gevaarpunten kunnen ook zomaar 200 doden per jaar worden gespaard. De laatste optie is daarnaast ook qua kosten een stuk efficiënter, omdat er geen tientallen miljoenen hoeven worden uitgegeven om de borden door het hele land aan te passen. Hoe dat precies vorm zou moeten krijgen, is me nog niet geheel duidelijk.

2. Alcohol wordt aangewezen als de nummer één doodsoorzaak in het verkeer. Dat de Fransen van een goed glas wijn houden mag natuurlijk bekend zijn, maar ze hebben er dan kennelijk ook minder moeite mee om achter het stuur te stappen. Aangegeven wordt dat het alcoholslot nu al door de rechter kan worden opgelegd aan recidivisten, maar gesuggereerd wordt om deze maatregel algemeen toe te passen.

3. Voor wat betreft de bescherming van/tegen objecten langs de weg wordt aangegeven dat met name 'verticale' objecten dicht langs de weg leiden tot zo'n 1.000 doden per jaar. Exemplarisch zijn de lange rijen platanen langs de zuidelijke wegen. Die hoeven niet allemaal gekapt te worden, met een vang- of geleiderail zou al zeer veel leed voorkomen kunnen worden. Hetzelfde geldt voor palen, masten en borden langs de weg. Hier hangt echter wel een stevig prijskaartje aan.

Resumerend zou ik de aanbevelingen zo op het eerste gezicht verstandig noemen. Over uitvoerbaarheid en kosten zal ongetwijfeld het laatste woord nog niet gevallen zijn, dus we wachten rustig af wat nu komen gaat.

Bron: France Info
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Feder » ma 02 dec 2013, 21:32

Staan er in Frankrijk dan zoveel 90km-bordjes? Volgens mij valt dat wel mee. Als het aantal doden met bijna een kwart (!) omlaag kan door de snelheid buiten de bebouwde kom van 90 naar 80 te verlagen, dan is mijn eerste reactie: Doen!

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door nederland24 » ma 02 dec 2013, 21:34

^^Een verlaging van de Vmax heeft alleen zin als er regelmatig op gecontroleerd wordt. Helaas zal dat weinig gebeuren, doordat Frankrijk een behoorlijk uitgestrekt wegennet heeft.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door sirdanilot » ma 02 dec 2013, 21:39

Die berekening klopt dan ook waarschijnlijk niet; die vermindering van het aantal doden vindt plaats als men ook daadwerkelijk langzamer gaat rijden, maar ik denk dat veel mensen gewoon de voet op 90 houden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » ma 02 dec 2013, 22:04

^^ Ja, er staan zeer veel 90 bordjes. Al dan niet met [RAPPEL] eronder. Zo vaak als in Nederland borden langs de snelweg staan, staan ze in Frankrijk bubeko, is mijn ervaring. Of de regio Rhône-Alpes moet op dit vlak totaal niet representatief zijn, dan heb ik niks gezegd. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » ma 02 dec 2013, 22:09

Feder schreef:Staan er in Frankrijk dan zoveel 90km-bordjes? Volgens mij valt dat wel mee. Als het aantal doden met bijna een kwart (!) omlaag kan door de snelheid buiten de bebouwde kom van 90 naar 80 te verlagen, dan is mijn eerste reactie: Doen!
In Duitsland mag je wel 100 bubeko...is dat dan zo gevaarlijk in een land dat net zo uitgestrekt is als Frankrijk?

Nee, alcohol doet het nog altijd in Frankrijk en daar is ondertussen ook soft drugs bijgekomen. Die 2 zijn veel zwaardere oorzaken van accidenten met letsel dan de snelheidslimieten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » zo 19 apr 2015, 15:05

Op zoek naar iets anders kwam ik toevallig terecht op dit bericht op de website van BFM-TV. Die hebben vorig jaar zomer een peiling gehouden of Frankrijk net als in Duitsland op bepaalde stukken snelweg de limiet maar helemaal moet laten varen. Daarop hebben ruim 10.000 mensen gereageerd: 87% vond het een goed idee. Ik denk dat de Franse tolwegen wat dat betreft nog wel beter geschikt zijn voor hoge snelheden dan de Duitse Autobahnen. Het wegbeeld is vaak rustiger en de kwaliteit van de wegen beter. Gelet op de grote afstanden kan best wat tijdwinst geboekt worden. Als ik vanuit het noorden richting de Alpen ga, kan naar mijn inzicht zo'n 300km van de A31 en A39 limietloos worden gemaakt. Als je daar dan 170 kunt rijden i.p.v. 130, dan scheelt dat ruim een half uur.

De Franse politiek is echter nog steeds druk bezig om de limieten te verlagen, omdat dat veiliger zou zijn. Zo start binnenkort het eerste proeftraject voor een limiet van 80 km/h buiten de bebouwde kom op de N7. Het betreft een tracé van 16 kilometer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door waldo79 » zo 19 apr 2015, 17:06

Dat vind ik te simpel geredeneerd. Het gaat niet zozeer om de Vmax, maar meer of je over de hele linie kunt doorrijden. De stukken OWN zijn veel bepalender in hoelang je onderweg bent. En een rit van 1100 km is niet maatgevend voor een gemiddelde rit :?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Chris » zo 19 apr 2015, 17:13

Op de autoroute worden over het algemeen wel lange ritten afgelegd, zeker op de delen die een tolweg zijn. Je gaat niet voor 30 kilometer (een afstand tussen twee of drie aansluitingen) de tolweg op in de meeste gevallen. Zeker in het noorden, midden en westen van Frankrijk kan een hogere snelheid op rustige delen wel veel tijd schelen. Aan de andere kant is juist Frankrijk zo lekker rijden omdat je niet steeds BMWs en Audi's aan je achterbumper hebt. Als je gewoon 130 wil rijden is Frankrijk veel ontspannender dan Duitsland, ook gezien de lagere hoeveelheid vrachtverkeer. In Duitsland zit je met 130 vaak klem tussen de snelle jongens en de trage vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » zo 19 apr 2015, 17:36

De autosnelwegen worden ontworpen en gebouwd om een snelheid van 150kph in alle veiligheid te kunnen garanderen...is al zo sinds de eerste in concessie gehouden autoroute in 1961 (stukje A8 bij de Esterel) opengesteld werd.

In plaats van limietloos is het misschien beter om al die kosten die geïnvesteerd worden in het maken van genoeg veiligheid eens te gaan gebruiken? 150 is immers zowat de grens waar veel mensen tunnelvisie beginnen te krijgen, dus dat zal wel volstaan zeker? En zo veel geld van snelheidsboetes op autoroutes krijgt Frankrijk nu ook weer niet binnen, het gaat hem meestal om het OWN en urbaine gebieden, dus dat zou op zich zelfs geen punt mogen zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » zo 19 apr 2015, 21:02

^^ Eerlijk gezegd wist ik niet dat de snelwegen op 150 ontworpen werden. Het zou een goede zaak zijn als dat benut zou worden. Je merkt nu toch wel dat mensen erg rond die 130 hangen. Ik was dinsdag vijf minuten bezig met een inhaalmanoeuvre, met name omdat de ander niet op cruise control reed. Was ik er bijna voorbij, dan gaf de ander weer iets meer gas.

Ik las ergens dat er voor 2015 ruim 200 miljoen in nieuwe flitsapparatuur wordt geïnvesteerd, terwijl het onderhoudsbudget t.o.v. 5 jaar geleden met 150 miljoen gekort is. Dat is natuurlijk wel krom. Je kunt met repressie vast wel iets bereiken, maar met een beter wegennet bevorder je de veiligheid ook. En de mensen die zich na vijf glazen wijn op een départementale met 120 om een boom vouwen ga je waarschijnlijk sneller redden met een veiligere weginrichting (obstakelvrije zone) dan met een flitspaal langs de weg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Seat Ibiza » zo 19 apr 2015, 21:44

RSK schreef:Ik was dinsdag vijf minuten bezig met een inhaalmanoeuvre, met name omdat de ander niet op cruise control reed. Was ik er bijna voorbij, dan gaf de ander weer iets meer gas.
En in die 5 minuten kom je echt niet op het idee om gedurende 10 seconden je voet op het gaspedaal te zetten, om de auto naast je voorbij te gaan en weer naar rechts te gaan? :?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » zo 19 apr 2015, 21:50

^^ Als zich in mijn binnenspiegel een aanleiding (lees: snellere wagen) had aangediend, dan had ik dat zeker gedaan. Maar ik was net bezig met een recordpoging cruise control. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door nederland24 » zo 19 apr 2015, 22:08

Chris schreef:Op de autoroute worden over het algemeen wel lange ritten afgelegd, zeker op de delen die een tolweg zijn. Je gaat niet voor 30 kilometer (een afstand tussen twee of drie aansluitingen) de tolweg op in de meeste gevallen. Zeker in het noorden, midden en westen van Frankrijk kan een hogere snelheid op rustige delen wel veel tijd schelen. Aan de andere kant is juist Frankrijk zo lekker rijden omdat je niet steeds BMWs en Audi's aan je achterbumper hebt. Als je gewoon 130 wil rijden is Frankrijk veel ontspannender dan Duitsland, ook gezien de lagere hoeveelheid vrachtverkeer. In Duitsland zit je met 130 vaak klem tussen de snelle jongens en de trage vrachtwagens.
Eigenlijk is Duitsland ook helemaal niet geschikt voor een limietloze autobahn. Andere landen zijn daar vaak veel geschikter voor en die doen dat waarschijnlijk bewust niet om te zorgen voor een rustiger wegbeeld.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » ma 20 apr 2015, 8:18

RSK schreef:^^ Eerlijk gezegd wist ik niet dat de snelwegen op 150 ontworpen werden. Het zou een goede zaak zijn als dat benut zou worden. Je merkt nu toch wel dat mensen erg rond die 130 hangen. Ik was dinsdag vijf minuten bezig met een inhaalmanoeuvre, met name omdat de ander niet op cruise control reed. Was ik er bijna voorbij, dan gaf de ander weer iets meer gas.

Ik las ergens dat er voor 2015 ruim 200 miljoen in nieuwe flitsapparatuur wordt geïnvesteerd, terwijl het onderhoudsbudget t.o.v. 5 jaar geleden met 150 miljoen gekort is. Dat is natuurlijk wel krom. Je kunt met repressie vast wel iets bereiken, maar met een beter wegennet bevorder je de veiligheid ook. En de mensen die zich na vijf glazen wijn op een départementale met 120 om een boom vouwen ga je waarschijnlijk sneller redden met een veiligere weginrichting (obstakelvrije zone) dan met een flitspaal langs de weg.
Je voorbeeld doet me aan iets anders denken.

Men denkt om de platanen langs de nationales en departementales te rooien uit veiligheid...men is er kennelijk niet van overtuigd dat een simpele vangrail eigenlijk meer veiligheid geeft, relatief groot debat onder de oldtimerclubs en N7 fans daarover. Als je wat rondkijkt kun je er vast wat over vinden en het ligt in lijn met een proef om op sommige kleinere banen de Vmax naar 80 te brengen wat ik persoonlijk een slechte zaak vindt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » ma 20 apr 2015, 9:28

^^ Dat is wel een voorbeeld dat mij tot de verbeelding spreekt. Ik heb een 'oom' wonen in Pyrenées-Orientales, daar moet je welhaast zoeken om een weg te vinden zonder platanen. Echter heb ik daar gezien hoe het zonder problemen kan. Een kleine drie jaar terug reed ik de D118 van Carcassonne naar Quillan, die weg is een goed voorbeeld van hoe het moet. Dit stukje bijvoorbeeld is voorzien van keurige vangrails. Nog creatiever vond ik deze oplossing: men heeft een stuk van de oude platanenweg omgebouwd naar eenrichtingverkeer en 200 meter verderop een nieuwe rijbaan ernaast gelegd voor de andere richting.

Ik moet me nog eens verdiepen in cijfers over de mortaliteit op Franse wegen. Ik betwijfel of het aantal doden nu echt zo hoog ligt op de snelwegen en voies expresses. Volgens mij gebeuren de meeste ongevallen op départementales buiten de bebouwde kom door gebieden die nu eenmaal wat grilliger zijn dan de Nederlandse wegen die in een rechte lijn tussen twee polders door lopen. Ook viel me laatst in de omgeving Annecy op dat sommige wegen door dunbevolkt gebied uitermate smal zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Vinny » di 21 apr 2015, 20:38

Het lijkt me dat de intensiteiten op Franse tolwegen ook een stuk lager ligt. Op wegen als de A 29 rijd je heerlijk alleen 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Coen Tunnel » di 21 apr 2015, 21:02

^^ Dat zal heel erg per weg verschillen. Wegen als de A1 tussen Parijs en Lill, de A8 tussen Aix-en-Provence en Nice en de A10 tussen Parijs en Orléans zijn met ruim 50.000 mvt/dag op 2x3 rijstroken dan misschien relatief rustig te noemen, voor tolwegen zijn ze (vrij) druk. Zeker de A8 is in de regio rond Nice erg druk, terwijl dat wel een tolweg is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Chris » di 21 apr 2015, 21:04

Iemand vertelde mij dat de A8 ten westen van Nice de drukste snelweg van Frankrijk buiten de regio Parijs is, met rond 200.000 voertuigen per dag. Ik heb de cijfers niet zo paraat, maar het zou best eens kunnen. Tussen Cagnes en Nice liggen 2x4 rijstroken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » do 23 apr 2015, 19:50

Om toch eens de vergelijking te maken tussen snelwegen in Duitsland en Frankrijk heb ik de GPS-data van mijn dashcam eens onder elkaar gezet. Boven (een deel van) de heenweg, onder (een deel van) de terugweg. Beide grafieken staan voor zo'n 430 km, alleen deed ik daar in Duitsland iets langer over. Het was erg druk op de Autobahn, dit in tegenstelling tot de terugreis over met recht uitgestorven autoroutes.

Afbeelding

Waar het verkeersbeeld in Duitsland door de drukte vrij onrustig was, kon ik in Frankrijk op de lege wegen de cruise-control bijzonder lang vasthouden. Er zijn sowieso 3 stukken waar ik 20 à 25 minuten niet van mijn snelheid ben afgeweken. De kleine piekjes naar beneden komen goeddeels door mensen die aan een lagere snelheid een vrachtwagen inhalen. De drie grote pieken omlaag links zijn de tolpoorten rond Lyon, de eerste piek rechts was een rondje Aire waar ik doorreed omdat ik er niet de vliegen van mijn ruit kon wassen. Daarna volgt een wat langer dipje vanwege wat werkzaamheden waarvoor we naar de andere rijbaan werden geleid. De met kegels gecreëerde 1+1 leverde afgezien van de lagere limiet en het wisselen van rijbaan geen vertraging op. En oh ja, de uitschieter naar 154 was omdat ik me niet zomaar gewonnen geef als er een Porsche voorbij komt. :dyn_hyp:

Het geeft wat mij betreft wel mooi aan dat de Franse snelwegen eigenlijk veel beter geschikt zijn voor hogere snelheden dan de Duitse. Met name de lage intensiteiten spelen daarin een rol. De A31 tussen Dijon en Langres is uitgebouwd tot 2x3, terwijl er op reguliere werkdagen maar zo'n 30.000 voertuigen rijden. Per rijstrook kom je dan op zo'n 10.000 voertuigen. De Duitse A3 en A5 hebben globaal een factor 3 qua rijstrookintensiteit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Chris » do 23 apr 2015, 19:54

^^ Mooi in beeld gebracht! Dat is nou ook mijn gevoel met Duitsland vs Frankrijk. Ja je mag in Duitsland heel hard rijden, maar je holt van baustelle naar baustelle en het drukke (vracht)verkeer zorgt voor veel stukken waar je moet afremmen. Daar bovenop zijn er in Duitsland veel meer files buiten de grootste steden dan in Frankrijk (afgezien van een zwarte zaterdag ofzo...)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door duikgek89 » do 23 apr 2015, 23:39

In Duitsland hangt het er ook erg vanaf waar je rijdt en op welk moment. Op de A3 Frankfurt - Köln in de avondspits is irritant en onrustig rijden, maar op vrijdagmorgen Köln - Frankfurt schiet goed op.

Je vergelijking is volgens mij vanwege de tijdstippen ook niet helemaal eerlijk. Ik heb ook vaak genoeg in Duitsland gereden waar ik een min of meer vlakke lijn met 160 of 180km/h kan laten zien,

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Peter » vr 24 apr 2015, 7:03

Op de Payages ten zuiden van Parijs (behalve de zuidkust) kan je buiten de zomerspitsen vrijwel altijd (legaal) constant 130 rijden. Dat kan in Duitsland (op werkdagen en werktijden) bijna alleen maar in het oosten, midden en noorden op langere (>300 km) stukken. Maar rond Straatsburg, Reims of Parijs lukt het je ook niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door duikgek89 » vr 24 apr 2015, 7:50

Dat lukt in Duitsland zeker niet altijd inderdaad. En in Roergebied en Düsseldorf - Kölle - Bonn ook niet.

Alleen op de juiste tijden heb je kans. Maar op de wegen die ik in Frankrijk gezien heb kun je ook niet constant je tempo vast houden. Vroeger of later zit er dan toch een gezapige slome Franse figuur voor je neus. Maar goed, misschien heb ik de verkeerde wegen gehad. Meestal geen Peage, alleen op de A4 een stuk drukke Peage.

Edit:
Begrijp me ook niet verkeerd, maar ik heb het idee dat RSK in het weekend door Frankrijk terug is gereden maar op de Vrijdagmiddag door Duitsland is komen rijden. Als je in Duitsland op zaterdag of beter nog zondag rijdt kun je een 130 a 140km/h ook op de cruisecontrol erg goed vasthouden. Ik denk dat Duitsland over het algemeen wel wat minder constant is dan Frankrijk, maar je moet wel op dezelfde momenten meten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » vr 24 apr 2015, 8:51

^^ Vertrek uit Köln was rond 12:00 op Goede Vrijdag 3 april, vertrek uit Chambéry ook rond die tijd op dinsdag 15 april. Het is mij andere keren in Duitsland ook wel gelukt om stukken enigszins constant op hoge snelheden te rijden, maar dit leek me wel een mooie vergelijking omdat afstand en tijd aardig overeen komen.

In Frankrijk heb ik persoonlijk het gevoel dat op de tol de weekenden doorgaans drukker zijn dan doordeweeks. Alleen is er doordeweeks meer vrachtverkeer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 apr 2015, 11:08

Hmm... Ik sluit me bij duikgek89 aan dat het zo'n vergelijking erg afhankelijk is van tijdstip en route, met een extra nadruk op tijdstip. De A3 vind ik geen prettige snelweg, en aangezien de weg vaak toch niet op m'n route ligt, laat ik em m.u.v. de Hollandlinie graag links liggen. Het is daar veel te vaak hollen en stilstaan.

Als ik 's ochtends vroeg richting Basel moet rijden, dan kan ik op de A5 vanaf Reiskirchen tot Darmstadt eigenlijk continu minstens 160 km/u aanhouden. Alleen kort voor Frankfurter Kreuz even terug naar 120 km/u vanwege de Vmax. Ten zuiden van Kreuz Walldorf schiet het eigenlijk ook altijd wel op en kom ik tot Offenburg ook niet snel onder de 120 km/u. Eigenlijk is alleen de terugweg rond Freiburg altijd wat vervelend, aangezien het richting noorden vaak tussen Freiburg en Offenburg opstopt. Hier zijn drie rijstroken dan ook zeer gewenst. In zuidelijke richting bemerk ik vaak duidelijk minder hinder.

Indien ik richting Oostenrijk moet rijden, dan schiet het op de A7 vanaf Kassel eigenlijk altijd wel op tot Würzburg. Afhankelijk van waar ik heen moet en waar files staan neem ik bij Schweinfurt de beslissing welke verdere route ik volg. Nu moet ik hier wel iets vaker van het gaspedaal af, maar vaak onder de 120 km/u moet ik ook niet. Het begint echter vanaf Würzburg wel vervelender te worden. De A7 naar Ulm is vaak druk, de A9-A99-A8 ook, A73 heeft een irritante Vmax en de A3 naar Passau valt mee qua drukte, maar is vanwege de 2x2 configuratie geen snelweg om stevig door te rijden.

Richting het oosten is veruit het meest relaxed. Dan kan ik op de A38 achterover leunend ontspannen 180 km/u (m.u.v. de tunnels en knooppunten) rijden en moet ik hoogstends 2x even remmen voor een inhalende (vracht)auto. De A14 is dan even wat voller, maar vervolgens gaat op de A4 alles z'n gangetje weer. Zonder volle wegen ben ik op die manier vanaf thuis in ruim 3,5 uur in Tsjechië of in 4 uur in Polen. Wel merk ik overigens dat de A38 wel wat drukker is geworden met vrachtverkeer tijdens de laatste twee jaren.

Richting noorden kom ik nooit en richting Luxemburg eerder incidenteel. Als het dan al richting Bitburg en/of Trier gaat zoek ik me altijd een gunstig tijdstip op om Leverkusen op de A1 of Wuppertal en Düsseldorf op de A46 filevrij te kunnen passeren. Wel kom ik met enige regelmaat in Köln, maar dat reken ik even niet onder de lange afstandsritten.

In Frankrijk kom ik eigenlijk het meeste op de A35 en dat is nu niet meteen een schoolvoorbeeld van wat typisch 'Frankrijk' is, want het schiet in ieder geval niet echt lekker op. Ik neem die route dan ook alleen als het op de A5 in Duitsland behoorlijk vastloopt. Het is er bovendien vaak behoorlijk druk. Heb dan ook al een paar keer rondom Strasbourg vast gestaan. Verder kom ik ook nog wel op de A36 vanaf Mulhouse richting Lyon. Dat is een uitgestorven snelweg en kan je comfortabel rijden. Verder ken ik de snelwegen door de Alpen en die rijden ook prima, maar rij ik meer incidenteel als regelmatig. Daar zijn m'n ervaringen erg gemixt. Vaak heerlijk comfortabel, maar soms ook wel chaotisch en/of druk.

De A6, A31 en A39 ken ik ook, maar grotendeels alleen van meerijden ('s nachts of overdag in (winter)vakantiespits). Gemixte ervaringen dus.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » vr 24 apr 2015, 12:21

Die A35 dreigt nog drukker te worden als Duitsland die tol gaat invoeren, nu wordt het debiet daar wat verdeeld onder de A35 en de A5 aan de Duitse kant, maar dat zal vast niet zo blijven.

Als je echt wil doorrijden in Frankrijk moet je dat gewoon 's nachts doen en gewoon opletten aan de vaste radars of in urbaine gebieden. Daarbuiten is de pakkans 's nachts quasi nihil.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » vr 24 apr 2015, 13:11

Met mooi weer staan er anders genoeg mannen in het blauw langs de kant met motor en opschrijfboekje. Maar ik ben het ermee eens dat je in Frankrijk niet snel een boete zult krijgen als je een klein beetje oplet. De voornaamste reden dat je in Frankrijk beter door kunt rijden is dat de intensiteiten over de gehele linie lager liggen, in ieder geval op de meeste tolwegen.

Het enige wat ik geprobeerd heb in kaart te brengen, is het verschil in doorstroming over langere afstanden. Ik zeg zeker niet dat het onplezierig rijden is in Duitsland, maar hoewel ik eerder sceptisch was over de stelling van mijn ouders dat het daar 'onrustiger' rijdt, kan ik dat nu wel beredeneren op basis van deze grafieken. Dat wil niet zeggen dat ik vier uur louter je stuur bewegen leuker vind dan moeten anticiperen maar dan wel soms door kunnen naar de 180. Integendeel, zolang dat nog tolvrij kan, heeft het zelfs mijn voorkeur.

Dus nog een keer kort: met deze vergelijking wil ik vooral aangeven dat de Franse Autoroute misschien nog wel beter geschikt is voor hoge snelheden dan de Autobahn, niet dat een van twee niet deugt. Alles heeft voors en tegens.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie