Maximumsnelheid in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 15 jul 2013, 10:41

Hollande zijn kabinet maakt zich graag populair en dat heeft ie nog eens bevestigd gedurende de laatste dagen met een voorstel van de Minister van Binnenlandse zaken om de Vmax buiten de bebouwde kom met 10kph te verlagen, ttz 120 op autoroute, 100 op VE, en 80 op RN's-RD's. Het gaat hier inderdaad over alles buiten bebouwde kom, 50 is hard zat in centrum stad...daar ben ik het volledig mee eens.
Nu is het geweten dat autoroutes in Frankrijk berekend zijn op een snelheid van 150kph en VE op 130, daar zijn ze voor gemaakt, en alhoewel dat buiten op echt dooie momenten wat van het goede te veel is kun je zien dat er al een duidelijke veiligheidsmarge is ingebouwd. Statistieken over Franse verkeersveiligheid duiden nog altijd ieder jaar aan dat alcoholverbruik en vermoeidheid de grootste oorzaken zijn van ongevallen, op zich niet de snelheid.

Het lijkt me nogal voor de hand liggend dat de grootste ongezegde reden voor deze mogelijke (!) - nu ja mogelijk in politiek - verlaging zou moeten zorgen voor wat extra rendabiliteit van de radars, de Franse schatkist klinkt immers nogal hol...daar staat tegenover dat in heel Frankrijk de borden moeten aangepast worden en daar zal ook nog wel een mooi bedragje aan vasthangen.

Wat vinden jullie er van? Is 130-110-90 te veel buiten de bebouwde kom in Frankrijk? Als we maar 80 op de RN's mogen wat gaan we dan met de vrachtwagens doen, want dan kan je daar nooit nog voorbij...die ook nog eens verlagen naar 70, terwijl ze in de buurlanden 90 mogen?

Hier alvast de FB-group die contra is:
https://www.facebook.com/pages/Contre-l ... 7715662469

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door waldo79 » ma 15 jul 2013, 10:47

^^In NL, CH, DK en N mag je buiten de bebouwde kom ook maar 80, daar houden de heren chauffeurs zich ook redelijk aan. Zie op dat punt geen probleem. Wel dat het me omwille van de veiligheid nogal onnodig lijkt. Daar waar het echt nodig is, is de limiet al verlaagd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » ma 15 jul 2013, 10:59

Inderdaad, en er zijn vast nog lokale punten waar ofwel de snelheid omlaag mag ofwel de faciliteiten moeten verbeterd worden, of zelfs allebei. Voor mij gaat het er ook niet om of deze regel respecteert gaat worden of niet, regels zijn regels. Maar zoals je zelfs zegt gaat het niet voor extra veiligheid zorgen, terwijl men dat wel propagandeert als de hoofdreden, er zijn genoeg andere zaken aan te passen, bewustwordingscampagnes die de veiligheid veel sneller gaan verhogen dan een lagere VMax...natuurlijk het ene kost geld, het andere levert gemakkelijk geld op.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Peter » ma 15 jul 2013, 11:09

Een standaard is handig om niet overal borden voor te hoeven plaatsen. Het zou mij weinig verbazen als er in NL inmiddels al meer Bubeko (zone)Vmax60 kms liggen dan Vmax 80 kms, zeker gezien de vele gemeentelijke Bubeko-wegen die veelal zone-60 zijn. Je zou dus ook kunnen overwegen de Bubeko-limiet op 60 te zetten met de mogelijkheid een Vmax van 80 in de stellen op wegvakken (uiteraard alles uitgezonderd auto(snel)wegen).

In Frankrijk zijn de meeste snelwegen die geen tolweg zijn veelal naar Vmax 110 terug gebracht (de standaard voor snelwegen bij regen).
Maar dit zal dus wel inhouden dat nergens meer 130 gereden kan worden als het doorgaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Willem » ma 15 jul 2013, 19:35

Frankrijk is een dunbevolkt land. Buiten de bebouwde kommen heb je in het overwegend zacht glooiende landschap (berggebieden zijn in de minderheid) toch vaak vrij lange en overzichtelijke wegen zonder al te veel noemenswaardige kruisingen. Daar sluiten de huidige limieten beter bij aan dan de nu voorgestelde lagere.
Zeker op de autoroute met de lange stukken zonder afslagen is 120 wat aan de langzame kant.

Wellicht is de maatregelen ingegeven om aan allerlei milieu-eisen te voldoen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door captain007 » ma 15 jul 2013, 19:48

Willem schreef:Wellicht is de maatregelen ingegeven om aan allerlei milieu-eisen te voldoen.
Dat is op het platteland totaal geen issue. Die snelwegen lopen vaak door kilometers lange open gebieden met nauwelijks huizen en als ze er staan is het soms nog maar de vraag of die bewoond zijn ook (er staan wat dat betreft genoeg vervallen onbewoonbare krotten op het Franse platteland). Dit lijkt mij eerder een maatregel om even populair te doen naar de linkse achterban dan dat het hout snijdt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » ma 15 jul 2013, 20:28

Niet alleen voor de linkse achterban, maar ook voor de schatkist te spijzen. Nu ik wil het nog allemaal wel eens zien gebeuren hoor, Hollande heeft al genoeg zorgen aan zijn hoofd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Vinny » ma 15 jul 2013, 21:35

Ik denk dat het wel los zal lopen. Overigens is de maximumsnelheid al sluipenderwijs verlaagd. Veel gehuchten zijn opgewaardeerd tot bebouwde kommen waardoor de maximumsnelheid teruggebracht is van 90 naar 50.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Willem » di 16 jul 2013, 18:16

Op de A31 loopt al enige tijd de "proef" met een lagere Vmax, kennelijk bevalt dat goed.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Ds79m » di 16 jul 2013, 18:30

^^ Een paar jaar terug, hield het verkeer zich daar nauwelijks aan, dus het zal wel goed geld opleveren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Peter » di 16 jul 2013, 18:43

De niet-tol-snelwegen hebben redelijk wat flitskasten staan in de (meestal) middenberm, terwijl ik eigenlijk nog nooit een flitskast heb gezien op een tolweg. De tolpoorten worden bij mijn weten ook niet als trajectcontrole ingezet, zodat je nu redelijk veilig 140-150 km/h kunt rijden (niet interessant voor rijdende patrouilles).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Wouter N14 » di 16 jul 2013, 18:46

^^ Versta je onder rijdende patrouilles ook de lasergamers?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door hneel » di 16 jul 2013, 19:07

Ik ben pas nog naar Boulogne sur Mer gereden. Je mag daar 130, maar ik zou daar toch echt niet veel harder durven. Af en toe redelijk steil naar beneden, gecombineerd met een vrij scherpe bocht. Je krijgt daar toch het idee dat je de bocht uit kan vliegen als je daar ietsje te hard rijdt.

Wat een verschil met nederland met zijn kaarsrechte vlakke snelwegen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » di 16 jul 2013, 20:16

Willem schreef:Op de A31 loopt al enige tijd de "proef" met een lagere Vmax, kennelijk bevalt dat goed.
Er is maar weinig tolvrije A31 waar je 130 kunt halen zonder dat het allemaal wat te veel van het goeie wordt.

Er staan genoeg flitsbakken op tolstukken, 1 van de bekendste is rond km100 op de A1 in een helling naar beneden, vooral voor caravans is dat een dure helling, want je mag er eigenlijk maar 80 wat er voor zorgt dat een vrachtwagen je in je gat wil duwen...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Groningen » di 16 jul 2013, 22:22

^^ Bij mijn weten mag je met een aanhanger in Frankrijk 130. Of dat altijd verstandig is, is vers twee.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » di 16 jul 2013, 22:25

Ja zo'n miniding daar mag je 130 mee, een caravan betekent vaak maar 80 naar beneden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Peter » wo 17 jul 2013, 8:26

Er wordt soms een losse snelheidsbeperking aangegeven voor caravans/aanhangers, meestal op bochtige of steile stukken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 jul 2013, 8:50

Peter schreef:In Frankrijk zijn de meeste snelwegen die geen tolweg zijn veelal naar Vmax 110 terug gebracht (de standaard voor snelwegen bij regen).
Het tolvrije deel van de A31 is een bekend voorbeeld, maar op de tolvrije delen van de A20 en A63 mag grotendeels gewoon 130 km/u gereden worden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door waldo79 » wo 17 jul 2013, 9:38

Op de A28 mag je op het noordoostelijke deel ook 130.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door captain007 » wo 17 jul 2013, 9:42

Op delen van de tolvrije A16 (met uitzondering van de stukken bij Dunkerque en Calais) en A34 mag je naar mijn weten ook 130. De A31 is wat dat betreft wel een uitzondering gezien de lengte van het 110 gedeelte.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » wo 17 jul 2013, 13:46

De A31 tussen Luxemburg en Toul is nu eenmaal ook een stuk drukker en ouder qua concept dan de andere autoroutes. Nu ja ik heb ook geen probleem met 110 als max in Lorraine, maar bvb wel op de A71 tussen Bourges en Montlucon waar je opeens 44km tussen 2 afritten hebt, daar 120max ipv 130 maakt wel verschil in het feit dat het mij slaperig maakt. Eén van de redenen waarom ik de A71 ook nooit 's nachts rijd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door SnarfFlevoland » wo 17 jul 2013, 16:01

De tolvrije A35 is op dit moment ook nog grotendeels 130 km/u. Alleen het stuk met slecht wegdek ten noorden van de onderbreking is 110 km/u, evenals de N83 zelf. Voorts is de passage door Strasbourg met een Vmax van 90 km/u voorzien, wat ook nog wel te begrijpen is. Vaste flitspalen zijn er inderdaad meerdere te vinden op de A35.

Mijn ervaring tot dusver op Franse tolwegen is dat daar inderdaad weinig tot geen radarcontroles zijn. Maar goed, mijn persoonlijke Franse tolweg ervaring is dan ook beperkt tot een deel van de A4 en het Alpengebied.
Peter schreef:Er wordt soms een losse snelheidsbeperking aangegeven voor caravans/aanhangers, meestal op bochtige of steile stukken.
Op een deel van de A4 tussen Metz en Strasbourg geldt bijv. een limiet van 110 km/h voor aanhangers. Dat wordt met een caravanachtig onderbord duidelijk gemaakt. De Vmax duurt dan ook slechts een paar kilometer. Voor de rest kan volgens mij in principe 130 km/u gereden worden, ook al vind ik dat met aanhangers net iets te gevaarlijk. 110 km/u is wel echt de limiet. Daarbij moet de aanhanger dan al goed beladen zijn, anders kan je niet verantwoord harder dan 80 km/u rijden. Helaas letten zo verrekt weinig vakantiegangers op hun gewichtsverdeling en kogeldruk van de caravan. :idea:
hneel schreef:Ik ben pas nog naar Boulogne sur Mer gereden. Je mag daar 130, maar ik zou daar toch echt niet veel harder durven. Af en toe redelijk steil naar beneden, gecombineerd met een vrij scherpe bocht. Je krijgt daar toch het idee dat je de bocht uit kan vliegen als je daar ietsje te hard rijdt.
Duitsland heeft ook een aantal van dat soort snelwegen te bieden die geen eens een snelheidslimiet hebben. Wanneer je dergelijke zaken gewend bent kan daar gerust met hogere snelheden doorheen gereden worden, zolang het wegdek maar niet glad is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Willem » wo 17 jul 2013, 19:19

Km357 schreef:De A31 tussen Luxemburg en Toul is nu eenmaal ook een stuk drukker en ouder qua concept dan de andere autoroutes. Nu ja ik heb ook geen probleem met 110 als max in Lorraine,
Tussen Metz en Nancy, langs Pont-a-Mousson, is het wat twijfelachtig.
Laatst gewijzigd door Willem op wo 17 jul 2013, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » wo 17 jul 2013, 19:41

Wel Pont-a-Mousson ligt tussen Metz en Nancy...Nu ik rijd die route enkel 's nachts omdat ik dat confortabeler vind voor mijn ogen en ritme, dan vind ik 110 wel ok...Achteraf op het péagestuk vanaf Gye smijt ik het wel open richting 140 op teller als het verkeer dat toelaat. Te snel rijden in semi-urbaine regio's in Frankrijk is om flitsen vragen ondertussen.

Net zoals je op de A8 tussen Nice en Menton ook niet boven die 110 moet komen, eigenlijk geen reden of ruimte toe.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Willem » wo 17 jul 2013, 20:47

Komma vergeten, voor de duidelijkheid die er alsnog bijgezet.

Kevski
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 mei 2012, 8:55

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Kevski » do 18 jul 2013, 11:39

Op de N13 van Valognes naar Cerbourg in Normandië heb ik me toch wel verbaasd over de combinatie maximumsnelheid, "op- en afritten" (eigenlijk zijwegen) en hoe dicht er zo nu en dan huizen langs de weg staan. Ik zie nu op Streetview dat er wel een soort "halve" afritten zijn.
Probeer trouwens maar eens te zoeken hoe hard je hier mag stel dat je vanaf de zijweg komt ;)

http://goo.gl/maps/ymiiD

Verder viel het me in Normandië inderdaad ook op dat sommige plaatsen (gehuchten van een paar boerderijen) niet als bebouwde kom wordt aangemerkt en je in principe met 90km/u doorheen mag. Niet dat ik dat met die snelheid deed.

Eerste bebouwde kom borden die ik tegen kwam waren me overigens niet opgevallen, was wel handig geweest als ik eerst had gezocht hoe de borden er uit zien :dyn_hyp:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Pino » do 18 jul 2013, 12:30

Vorig jaar een roadtrip gemaakt over doorgaande D- en N-wegen. De meeste gehuchten zonder kombord hadden wel een snelheidsbeperking tot 70 km/h. Die je moeilijk kon missen, doordat die doorgaans ook op iets van 300m van tevoren al was aangekondigd. Bij plaatsen met kombord kun je in die zin makkelijker volhouden dat je het bordje niet hebt gezien 8-)

Wat betreft de zijwegen van hoogwaardig uitgebouwde wegen als de N13: het staat of valt met een zeer beperkt aantal invoegers. Vaak gaat dat op dit soort wegen goed. Net zoals op een ander deel van de E46; namelijk in de Belgische Ardennen waar een soortgelijke constructie ligt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door waldo79 » do 18 jul 2013, 13:13

@Kevski: is de Vmax daar niet 110 omdat het gescheiden rijbanen zijn :?:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Vinny » do 18 jul 2013, 19:56

In Normandie worden die zijwegen wel weggesaneerd:
https://maps.google.nl/?ll=49.350373,-1 ... 12.79&z=15
In deze link kun je daar een mooi voorbeeld van zien.

Het is een zaak van lange adem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kevski
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 mei 2012, 8:55

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Kevski » ma 22 jul 2013, 8:53

Pino schreef:Vorig jaar een roadtrip gemaakt over doorgaande D- en N-wegen. De meeste gehuchten zonder kombord hadden wel een snelheidsbeperking tot 70 km/h. Die je moeilijk kon missen, doordat die doorgaans ook op iets van 300m van tevoren al was aangekondigd. Bij plaatsen met kombord kun je in die zin makkelijker volhouden dat je het bordje niet hebt gezien 8-)

Wat betreft de zijwegen van hoogwaardig uitgebouwde wegen als de N13: het staat of valt met een zeer beperkt aantal invoegers. Vaak gaat dat op dit soort wegen goed. Net zoals op een ander deel van de E46; namelijk in de Belgische Ardennen waar een soortgelijke constructie ligt.
Klopt wat betreft de snelheidsbeperking van 70km/u die netjes van te voren wordt aangekondigd.
Haha, met mijn "geweldige" beheersing van de Franse taal, ahum, zal het geen probleem zijn me van de domme te houden dat ik een kombord niet heb gezien.

Ik nam inderdaad al aan dat dit soort in/uitvoeg punten slechts door 'enkele' gebruikt wordt, ik vond het echter wel mooi om zulke constructies te zien op de wegen.

Ik was 6 dagen op de motor in Normandië, veel over de kleine wegen maar iets teveel over snelwegen en doorgaande gereden. Planning was iets te enthousiast met al het moois dat daar te zien is.

Mooi voorbeeld Vinny :top:
waldo79 schreef:@Kevski: is de Vmax daar niet 110 omdat het gescheiden rijbanen zijn :?:
Je hebt gelijk, daar had ik even niet mee aan gedacht nu ik de weg terug zocht.
Buiten de bebouwde kom 90km/u, wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken is 110km/u (via ANWB.nl)

Plaats reactie