[F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

[F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door RSK » ma 27 jan 2014, 17:25

edit: het betreft hier de péage de transit poids lourds, tolheffing op doorgaand vrachtverkeer op andere wegen dan de reguliere tolwegen

De laatste paar keer dat ik in Frankrijk was, viel het me op dat op diverse snel- en expresswegen nieuwe portalen boven de weg stonden met een veelheid aan camera's en kastjes erop. Ze deden denken aan een modernere uitvoering van de Duitse Mautkasten. Echter is Frankrijk de laatste tijd ook bezig met trajectcontroles, dus ik wilde eigenlijk eens weten wat het precies zijn. Nu zat ik helaas zelf achter het stuur, dus was ik niet in staat om foto's te maken. Heeft iemand een idee waar ik op doel en wat de functie van deze portalen is?
Laatst gewijzigd door Chris op vr 10 okt 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: verduidelijking
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door Chris » ma 27 jan 2014, 17:27

Dat is vermoedelijk inderdaad een trajectcontrole. In 2012-2013 zijn er echt tientallen trajectcontroles geïnstalleerd. Schijnbaar zijn er inmiddels 68 trajectcontroles ingevoerd. Doel was om er 100 eind 2012 in gebruik te hebben, maar dat schijnt niet gehaald te zijn.

www.radars-troncons.fr

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door RSK » ma 27 jan 2014, 18:29

^^ Mijn vermoeden is dat het iets anders is. Ik heb ze namelijk gezien op de A31, N57 en N90. Die staan er niet op. Die bij Besançon heb ik wel gezien (in de tunnel), maar dat is een geheel ander soort dan waar ik op doel.

P.S.: Op de (overigens zeer interessante, waarvoor dank) site lees ik dat boetes voor Nederlanders sinds afgelopen september ook worden verstuurd. Toch wat extra opletten dus maar!
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door exroosje » di 28 jan 2014, 9:20

Dat heb ik al vaak aangekondigd gezien in algemene zin, maar nu het sprecifiek over een afspraak met NL gaat hecht ik er wel iets meer waarde aan.

Overigens is er wel een miniumum bedrag van 75-100 euro, op de autoroute in frankrijk kun je een fink stuk te hard rijden voor je daarop zit.

Worden in Frankrijk die traject controles nog apart aangegeven als in NL (nav een wettelijke privacy verplichting oid?)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door Km357 » wo 29 jan 2014, 17:26

Voor zover ik weet moet Frankrijk de Europese privacywet volgen en zou dat dan ook moeten aangeduid zijn...op zich maakt dat geen bal verschil uit want iedereen wordt al constant in de gaten gehouden, dat we het nu weten of niet maakt eigenlijk niet zo veel meer uit.

Het is inderdaad wel zo dat je in Frankrijk al serieus mag doorgassen eer je op de autoroute een boete zal krijgen, 140-145 op teller zal je niet snel in de problemen doen komen...geheel andersom is het op de RN's en RD's niet zo slim om daar wat te gaan "zeuren".

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door RSK » zo 16 feb 2014, 17:42

Goed, even terugkomen op dit onderwerpje. Anderhalve week geleden zat ik een weekje in Frankrijk. Tijdens zowel heen- als terugreis hebben we met een Raspberry Pi geprobeerd een timelapse te maken. Na wat uitzoekwerk van de beelden kwam ik dit plaatje tegen. Ietwat bewogen door de schemer, maar het portaal is in principe zichtbaar.

Afbeelding

Deze foto is gemaakt op de A31 richting Nancy, net ten noorden van Croix de Hauconcourt. Wellicht dat er nu wel een lampje gaat branden bij die en of gene. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door waldo79 » zo 16 feb 2014, 18:12

In Frankrijk worden snelheidscontroles goed aangekondigd. Zo'n apparaat kan er ook hangen om de verkeersdrukte te peilen. Bovendien wil ik dat substandaard knooppunt niet graag passeren met 120+.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door Km357 » ma 17 feb 2014, 12:27

In Duitsland hangen die dingen wel vaker boven de snelweg en ik denk ook dat het om verkeersdrukte peilingen gaat, en niet zo zeer om snelheidscontroles. Dan nog, je mag daar maar 110 en meestal geraak je daar toch niet boven in die regio.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door mhkamp » wo 12 mar 2014, 15:53

Deze bedoel je? Mautportalen voor vrachtwagens.

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door Peter » wo 12 mar 2014, 16:00

Is dat Franse portaal voor wegraces bedoeld (TV beelden) ? Ik dacht ook dat het een testopstelling was voor trajectcontrole, net zoals destijds op de NL-A12 met meer camera's dan stroken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door RSK » do 13 mar 2014, 12:59

mhkamp schreef:Deze bedoel je?
Mais ça c'est en Allemagne. Je parlais des portails en France. ;)

Even zonder gekheid, ik ben net nog even wat verder aan het zoeken geweest, en met de juiste zoektermen heb ik eindelijk mijn antwoord gevonden. Het zijn camera's die bedoeld zijn om fraude met de ecotaxe voor vrachtwagens op te sporen. Een en ander staat uitgelegd op deze site. De mening van de auteur is overigens dat de portalen weggegooid geld zijn. Of dat zo is, laat ik in het midden, maar hierbij hebben we het antwoord dus. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door Chris » za 06 sep 2014, 21:16

Ik heb ze ook zien staan, ze staan alleen op de nu tolvrije snelwegen en is inderdaad de ecotaxe, of TPL: http://www.wegenwiki.nl/P%C3%A9age_de_t ... ids_lourds

Van trajectcontroles heb ik overigens weinig gezien. Als ze er zijn, dan vallen ze niet op. Ik heb alleen een keer op de A8 wat verdachts gezien, een serie masten met camera's aan weerszijden van de rijbaan, maar niet met portaal. Er stonden geen borden bij, maar het zou me niet verbazen als dat een trajectcontrole is.

Trajectcontroles op autoroutes met vmax=130 lijken me trouwens enorm overbodig, de meeste Fransen rijden niet zo hard. Het gaat meestal tot 140-145 en dan houdt het wel op heb ik de indruk. Dat maakt Frankrijk ook een stuk relaxter rijden, je kan gewoon met 120-130 een vrachtwagen inhalen zonder dat een Audi of Mercedes in je spiegel komt aanstormen en je nog net niet van de weg af drukt, zoals in Duitsland.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door Km357 » wo 01 okt 2014, 10:32

De boetes en controles in Frankrijk, gecombineerd met het puntensysteem hebben toch wel wat veranderd aan het rijgedrag van de gemiddelde Fransman. Het puntensysteem is er sinds 1992, maar sinds 2003 met de introductie van de vaste radars is er toch duidelijk een verschil. Er zijn ook bovengemiddeld meer TV-programma's die een soort shocktherapie willen geven door uiteraard de ergste gevallen te tonen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door RSK » wo 01 okt 2014, 14:35

Jammer blijft wel dat men zich ook in die programma's sterk blindstaart op de zogenaamd onverantwoord rijdende mensen die 160km/h op de Autoroute rijden. Alcohol is nog altijd oorzaak nummer 1 in de mortaliteit op Franse wegen, maar dat komt vaak maar magertjes terug in zo'n Koos-Spee-propagandakwartiertje. Het rijgedrag zal toch onderdeel van een bepaalde cultuur zijn die verdraaid lastig aan te pakken is. Wat dat betreft rijdt de gemiddelde Fransman veel beroerder dan de gemiddelde Duitser.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door hoompey » wo 01 okt 2014, 15:54

Die cultuuromslag is in Frankrijk juist een groot succes. In 2001 lag het aantal verkeersdoden nog op 7700, in 2013 was het 3250. Dat is dankzij de vaste radars, die voor veel rustiger weggedrag gezorgd hebben, maar ook vanwege aandacht voor alcohol achter het stuur. Dat beleid heeft wel voor wat uitwassen gezorgd (bv het mislukte plan met verplichte blaastest in iedere auto), maar ik vind Frankrijk juist een goed voorbeeld dat rijgedrag wél aan te pakken is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door RSK » wo 01 okt 2014, 16:12

In Nederland verliep de daling van 1083 in 2001 naar 570 in 2013. Dat is een daling van 47%, waar de daling in Frankrijk volgens jouw cijfers 58% is. Dat vind ik geen schokkend grotere daling binnen de algehele trend in Europa. Volgens mij speelt het een belangrijke rol dat de auto's steeds veiliger worden, zodat mensen eerder ongeschonden uit een ongeval komen dan 10 jaar geleden. In Nederland komt nu zo'n 15% van de dodelijke ongelukken (deels) door alcohol, dat is in Frankrijk 30%. Met zulke cijfers vind ik dat je nog niet echt kunt spreken van een cultuuromslag.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door hoompey » wo 01 okt 2014, 20:42

Dank je voor de cijfers. Je hebt gelijk, de alcoholconsumptie in Frankrijk is nog steeds hoger dan in Nederland (12 om 7l pure alcohol per jaar). Ook denk ik dat de grote afstanden op het platteland bijdragen aan een hoger aantal slachtoffers (dronken Nederlanders nemen vaker de fiets, maar dat is een andere forumdraad ;)). De alcoholconsumptie in Frankrijk neemt overigens sterk af, in 1960 was het nog 26 liter pp per jaar!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Nieuwe portalen: trajectcontrole?

Bericht door Km357 » do 02 okt 2014, 11:29

Tja, Frankrijk en alco achter het stuur, het blijft nog steeds een gegeven, maar er komt toch wel langzaam maar zeker verandering in hoor. Nu ben ik zelf nog nooit tegengehouden om te blazen in Frankrijk, maar als het gesprek er toe komt, geven veel Fransen toch toe om bang te zijn voor een alco-controle, dat wijst toch op iets.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Chris » vr 10 okt 2014, 20:58

De invoering van de écotaxe / péage de transit poids lourds is voor onbepaalde tijd uitgesteld.

http://www.developpement-durable.gouv.f ... ansit.html

http://www.reuters.com/article/2014/10/ ... KJ20141010

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Boeck536 » za 11 okt 2014, 8:51

Met name in Bretagne zullen de tegenstanders opgelucht ademhalen. De regio dreigde door de invoering van de ecotax in een economisch isolement terecht te komen, zo werd gevreesd. En dat terwijl er juist een oeroude afspraak is dat op Bretonse wegen geen tol mag worden geheven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Chris » do 30 okt 2014, 21:12

De invoering is nu helemaal geschrapt, de regering Hollande beëindigt het contract met Écomouv. Volgens Le Figaro kost dit de belastingbetaler in 2014 € 173 miljoen, maar kunnen de totale kosten wel eens oplopen tot € 1 - 1,5 miljard!

http://www.lefigaro.fr/societes/2014/10 ... n-2014.php

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Snelwegfreak » do 30 okt 2014, 21:22

De Fransen zijn dus niet de enige met een falend nieuw tolsysteem. Ben je mooi lekker mee :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door captain007 » vr 31 okt 2014, 10:23

Dat zijn dus wel erg dure portalen geworden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door RSK » vr 31 okt 2014, 10:25

^^ Misschien kunnen ze voor een leuk prijsje aan Duitsland verkocht worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Ds79m » vr 31 okt 2014, 11:27

Ach, op het totale Franse begrotingstekort valt het niet op, zullen we maar zeggen. :shutup:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Chris » di 09 dec 2014, 22:04

Het weggegooide bedrag van € 173 miljoen komt door de reeds geïnstalleerde portalen. Hiervan zijn er 173 geïnstalleerd, die 1 miljoen euro per stuk hebben gekost.

De werkelijke kostenpost komt nog, de kosten van het voortijdig beëindigen van het contract ligt naar schatting op € 1 miljard.

Het bedrijf Écomouv dat de tolheffing zou uitvoeren, schrapt 200 banen als gevolg van het beëindigde contract. Ik vraag me af wat de rest gaat doen, er is alleen nog werk voor juristen lijkt me.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Davy » di 09 dec 2014, 22:24

Het is de voornaamste reden waarom de dieselaccijns in Frankrijk omhoog gaat.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Alfa » wo 17 dec 2014, 2:16

Chris schreef: Hiervan zijn er 173 geïnstalleerd, die 1 miljoen euro per stuk hebben gekost.

Een miljoen per stuk? Dat is wel extreem hoog.


Trouwens de aandeelstructuur van Ecomouv was nogal vreemd: La société Écomouv' est contrôlée pour 70% par Autostrade per l'Italia. Les autres actionnaires sont les sociétés Thales qui détient 11 % du capital, SNCF 10 %, SFR 6 % et Steria 3 %.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door captain007 » wo 17 dec 2014, 7:45

^^ Ik denk dat je de kosten moet vergelijken met die van het bouwen van een trajectcontrole. Zit deels zelfde soort apparatuur in en dat spul is niet goedkoop. Ik geloof dat de trajectcontrole in Gentbrugge destijds 800.000 euro heeft gekost. Dit systeem is nog wat complexer, omdat het ook werkt met transponders in combinatie met on-board units die dan in alle vrachtwagens zouden moeten worden geïnstalleerd. En volgens mij had Frankrijk weer eens een iets ander product dan de rest van de landen in Europa waar ze al zulke systemen hebben en het financiële debacle is compleet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Écotaxe / TPL péage de transit poids lourds

Bericht door Chris » wo 17 dec 2014, 12:55

Alfa schreef:Een miljoen per stuk? Dat is wel extreem hoog.
Het portaal zelf zal iets van 200.000 - 300.000 kosten, maar de apparatuur die eraan hangt is vaak geen 'off-the-shelf' spul en kost behoorlijk veel.

Plaats reactie