[FOTO][F] Parijs

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

[FOTO][F] Parijs

Bericht door Palance » zo 09 mar 2014, 16:27

Wat wegengerelateerde foto's van een kort stedentripje Parijs de afgelopen dagen

Afbeelding
Blijkbaar worden er ook in Frankrijk fouten gemaakt en heeft iemand dat met een stift gecorrigeerd.

Afbeelding
Einde fietspad en (helaas op de foto niet heel goed te zien) fietslicht. Ik heb in Parijs overigens ook gebruik gemaakt van het Velib-fietsensysteem.

Afbeelding
En daarmee verlaten de we bebouwde kom van Parijs :)

Afbeelding
Op het terrein van Roland Garros

Afbeelding
Einde van de A13 bij de Periphérique

Afbeelding
Ik dacht dat deze borden oud waren en nu nog een zeldzaamheid waren, maar niets is minder waar, ik heb er, naast deze, nog meerdere nieuwe gezien

Afbeelding
Fietswegwijzer naar Londen. Geen idee hoe die 408 kilometer gemeten wordt :)

Afbeelding
Fietsroutenummer. Ik heb meer nummers gezien.

Afbeelding
Île de Saint Louis met kunstzinnig inrijverbod (ik had er een paar maanden geleden vergelijkbare gezien in Londen)

Afbeelding
De smalste straat in Parijs en wat mij betreft de leukste straatnaam.

Afbeelding
Een wegwijzer en auto van chocolade :honger:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
expressweg

Re: [FOTO][F] Parijs

Bericht door marcel » zo 09 mar 2014, 16:42

Palance schreef:Blijkbaar worden er ook in Frankrijk fouten gemaakt en heeft iemand dat met een stift gecorrigeerd.
Sortie de camions is toch ook goed? Gewoon een grapjas denk ik.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 mar 2014, 16:52

Ik heb altijd geleerd (maar dat moet een francofiel me dan maar corrigeren als ik het mis heb ;) ) dat het 'des camions' moet zijn vanwege het gebruik van het meervoud. Sortie de voiture maar Sortie des voitures.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mar 2014, 17:07

Volgens mij is sortie de camions ook gewoon goed.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » zo 09 mar 2014, 17:12

Ik kan bevestigen dat het 'sortie de camions' moet zijn. Bij 'sortie de camions' gaat het over camions in het algemeen, terwijl het bij 'sortie des camions' gaat over camions in het bijzonder. Des = de les = bepaald, dus je hebt het over een bepaalde groep camions. Als je wilt spreken over het algemene feit dat er een camion het terrein kan verlaten moet je zeggen 'sortie de camions' en is het onbepaald. Op die manier maakt het niet uit wat voor soort camion het is, op wat voor dag hij het terrein verlaat en wat voor kleur de camion heeft.

Voorbeeld:

C'est un cortège de voitures = dat is een optocht van auto's
C'est le cortège des voitures du mariage = dat is de optocht van trouwauto's

Anders gezegd: het hangt er vanaf of het lidwoord al dan niet bepaald is.

De tekst op het bord is dan ook ten onrechte aangepast. Tenzij de persoon de 'S' opschrijft als de camions op het punt staan het terrein te verlaten en de letter daarna direct weer uitveegt. Hij moet er dan nog wel even bij zeggen : mesdames et messieurs, c'est la sortie des camions! Het is immers een afgesproken en bepaald moment.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 mar 2014, 17:15

Weer wat geleerd :) Overigens heb ik die bijgeschreven "S" wel meer gezien.

Autosnelwegen.net