Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 okt 2019, 11:16

^^
Waarom vraag je geen echte creditcard aan? Dat helpt ontzettend in het betaalgemak, vooral in het buitenland of online. Er zijn zelfs prepaid mogelijkheden als je dat liever is, maar beter een MasterCard of Visa dan geen. In Duitsland zijn er diverse banken die creditcards, mits je niet als kredietonwaardig staat geregistreerd, gratis afgeven incl. extra services, zoals punten sparen, gratis geldopnemen en/of verzekeringen.

Heb in het buitenland al diverse keren meegemaakt, dat alleen een CC geaccepteerd werd. Ook bij onbemande tankstations.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door mhkamp » ma 14 okt 2019, 12:27

SnarfFlevoland schreef: ma 14 okt 2019, 11:16 Er zijn zelfs prepaid mogelijkheden als je dat liever is, maar beter een MasterCard of Visa dan geen.
Ik lees op de site van de ANWB dat prepaid creditcards niet mogelijk zijn. Misschien is het recentelijk veranderd?

Ik heb via diezelfde organisatie een creditcard aangeschaft. Ik kan vanuit mijn eigen bankrekening zelf geld storten zonder aan het krediet te komen. Misschien is dat een optie?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 okt 2019, 17:28

Voor tol e.d. heb je geen hoge kredietlimiet nodig.
Ik heb een kaart via mijn bank geregeld en deze zo laten instellen dat bedragen maandelijks automatisch worden afgeschreven van mijn rekening. Geen rente of BKR-registratie en binnen mijn betaalpakket is de kaart volgens mij zelfs gratis.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 okt 2019, 18:07

^^ Een BKR-registratie is verplicht voor creditcards met een limiet boven de 250 euro. Heb jij serieus een creditcard met een limiet van maar 250 euro? Dat heeft toch weinig nut?

Ik heb via de Rabobank een VISA met 2500 limiet, en via mijn werk een ongelimiteerde AmEx die ik ook privé mag gebruiken, want hij is toch met persoonlijke aansprakelijkheid (gekoppeld aan mijn privérekening).

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door mvalkenburg » ma 14 okt 2019, 18:11

BKR-registratie geldt alleen voor kredieten met een looptijd langer dan 1 maand. Dus bij maandelijkse terugbetaling heb je ongeacht de kredietlimiet geen bkr-registratie. Heb zelf een mastercard met 5000 limiet en een amex zonder vooraf vastgestelde limiet, beiden staan niet bij het BKR.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » ma 14 okt 2019, 19:42

M'n Bib & Go werkt op m'n normale bankkaart en rekening, daar is op zich geen kredietkaart voor nodig (heb ik toch niet).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 okt 2019, 20:12

^^ Dat geldt voor mijn tolbadge die ik via de ANWB heb geregeld ook, via de ANWB kan het niet eens met een creditcard.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 14 okt 2019, 20:21

^^ Volgens mij loopt het bij alle Franse concessionairs over automatische incasso. Dat maakt telepeage ook behoorlijk gunstig voor hen. De kosten van een SEPA-incasso zijn veel lager dan innen via creditcard, en je ziet je geld ook sneller bij incasso dan een creditcard-maatschappij je betaalt (zelfs als je de SEPA-storneringstermijn van 8 weken meerekent, waarin banken nog wel eens beperkingen willen opleggen). In die zin eigenlijk vreemd dat wij gebruikers betalen voor het gemak van telepeage...

EDIT: Sanef biedt een Bip&Go aan die over je American Express loopt. Kost je wel meer abonnementsgeld, maar als je veel rijdt, kan dat zich natuurlijk terugverdienen met cashback-punten...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Peter » di 15 okt 2019, 9:08

Ik heb nog ouderwetsch met de creditcard (en een enkele keer cash voor 1-3 euro) betaald. Een keer weigerde die van mij (3 keer geprobeerd incl schoonmaken), maar deed die van mijn vrouw het wel (zelfde bank/kaart). Debetkaart niet geprobeerd. Het enige wat tegenwoordig lastiger is (oostelijk deel FR) is dat de matrixborden niet meer aangeven welke rijen ALLEEN telepeage zijn. De T brandt immers bij alle poortjes en alleen-telepeage wordt alleen met vast borden (en oranje banden) aangegeven. Meestal (maar niet altijd) aan de linkerzijde. Maar soms ook aan de rechterzijde (bij 8 of meer poorten). Haal dan die T weg en vervang dat voor het CC en/of cash symbool als alle stroken geschikt zijn voor telepeage.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » di 15 okt 2019, 9:33

Als er geen oranje poort "reservé telepeage" is, duidt een :A1-30: boven een rijstrook ook op free flow en dus op uitsluitend telepeage. Maar op zich ben ik het wel met je eens dat de bewegwijzering op dit punt beter kan in Frankrijk. In Italië en Spanje staat veel beter en eerder aangegeven (ook met gekleurde markeringen op de weg) welke rijstroken uitsluitend met badge lopen. Een eventuele splitsing tussen cash/bediening en kaart/geautomatiseerd volgt dan pas later.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » di 15 okt 2019, 9:46

Die rechter télépéage poorten bij grote tolstations zijn volgens mij voor vrachtwagens bedoeld.

Alhoewel het incidenteel voorkomt dat de télépéage poorten niet helemaal links zijn, bij het Viaduc de Millau bijvoorbeeld, ik was daar ook verrast want normaal is het eigenlijk altijd de meest linker rijstroken.

Bij reguliere afritten is er meestal geen 30 km/h télépéage poort, daar moet je altijd wel even op letten, want als er geen bord 30 staat betekent het meestal dat je nagenoeg tot stilstand moet komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 15 okt 2019, 9:51

Chris schreef: di 15 okt 2019, 9:46 Die rechter télépéage poorten bij grote tolstations zijn volgens mij voor vrachtwagens bedoeld.
Ja, maar je kunt er ook gewoon met een auto door.
Alhoewel het incidenteel voorkomt dat de télépéage poorten niet helemaal links zijn, bij het Viaduc de Millau bijvoorbeeld, ik was daar ook verrast want normaal is het eigenlijk altijd de meest linker rijstroken.
Op de A63 zitten ze soms ook in het midden. Tenminste, een paar jaar geleden was dat zo.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 okt 2019, 10:15

Chris schreef: di 15 okt 2019, 9:46 Bij reguliere afritten is er meestal geen 30 km/h télépéage poort, daar moet je altijd wel even op letten, want als er geen bord 30 staat betekent het meestal dat je nagenoeg tot stilstand moet komen.
Inderdaad, dat is in bijv. Italië anders. Daar staat er bij de afritten weliswaar geen 30 km/h ervoor, maar de slagboom gaat vroeg open. In Italië hebben ze de lezer beduidend voor de slagboom opgehangen, in Frankrijk doen ze dat bij de reguliere poorten pas bij de slagboom.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » di 15 okt 2019, 11:08

^^ Spanje is hetzelfde verhaal. Het moment dat je het piepje hoort komen vanaf je badge is het moment dat weer voorzichtig gas kunt geven.

In Millau zitten de freeflow-rijstroken inderdaad niet helemaal links, maar ietsje meer naar rechts. Maar daar zit ook geen betonnen barrière tussen de twee rijrichtingen en hangen aan beide kanten kruizen boven de binnenste rijstroken, dus wellicht kunnen ze daar de binnenste rijstroken bij groot verkeersaanbod beschikbaar maken voor een andere rijrichting dan gebruikelijk? Als je dat wilt doen, is het hebben van telepeage-only bouwwerken op de wisselstrook vermoedelijk niet echt handig. Op de A63 zouden dat soort constructies ook denkbaar zijn, maar zag ik ze zo vlug niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 15 okt 2019, 13:11

^^ Het lijkt er op dat het op de A63 inmiddels is aangepast.

Bij Biriatou zitten twee :A1-30: poortjes, eentje helemaal links en de ander als derde van rechts. Die rechter is ook voor auto's van belang als je de afrit naar Biriatou/Hendaye wil nemen, of de eerste afrit in Spanje naar Behobia/Irún.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Basjuh1981 » di 15 okt 2019, 14:40

Coen Tunnel schreef: di 15 okt 2019, 9:51
Chris schreef: di 15 okt 2019, 9:46 Die rechter télépéage poorten bij grote tolstations zijn volgens mij voor vrachtwagens bedoeld.
Ja, maar je kunt er ook gewoon met een auto door.
Zo ben ik eens door het rechter poortje gegaan op de A10 onder Paris op weg naar het zuiden. Ging nog sneller dan de andere stroken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » di 15 okt 2019, 16:58

Als ik op Streetview kijk, lijkt het alsof Saint Arnoult vanuit Parijs alleen maar freeflow-poorten heeft aan de rechterkant? Misschien iets dat te maken heeft met het achtergelegen knooppunt.

Rijd je richting Parijs, dan heb je freeflow-poorten links en rechts. Wanneer je uit Orléans komt, heb je een speciale lus voor vrachtverkeer (zorgt ervoor dat je rechts uitkomt, in plaats van dat je drie rijstroken A11 over moet als vrachtwagen). Telepeage wordt ook die lus opgestuurd, zodat je als personenauto dan dus ook tussen de vrachtwagens door de telepeage gaat. Uiteraard staat het je als chauffeur van een personenauto vrij om wel rechtdoor te rijden en dan door de freeflow-poortjes links te gaan. Denk ook eigenlijk dat ik dat de volgende keer zelf maar doe ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » di 15 okt 2019, 17:14

Ik dacht altijd dat die télépéage aanduiding komende vanaf de A10 specifiek voor vrachtwagens bedoeld was. Ik heb nog nooit die lus rechts genomen.

Overigens vind ik het wel opmerkelijk dat ze op dit tolstation maar 2 télépéage poortjes met 30 km/h hebben aan de linkerkant. Dit is volgens mij gemiddeld het drukste tolstation van Frankrijk. Het is zo gigantisch breed daar dat je bijna het overzicht niet meer hebt. Ik denk mij zo in dat er best wel wat toeristen met zweterige handjes aan het stuur dat tolstation naderen. :p

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » di 15 okt 2019, 22:45

^^ Je moet geen pleinvrees hebben voor dat tolstation. Maar gelukkig gaan dat soort passages meestal ook snel: je kiest grofweg tussen links, rechts en midden en stuurt dan wanneer je al bijna stilstaat misschien nog één of twee rijen opzij. En dan ben je er alweer doorheen.

Wat betreft het aantal freeflow-poortjes: twee poortjes links en misschien nog wat rechts lijkt wel een beetje de standaard bij de grote Parijse stations en bij grote stations als Villefranche, Lancon of Toulouse. Bij Virsac aan de rand van Bordeaux of St Isidore bij Nice ga je al terug naar één. Dat kan kennelijk uit. Echt freeflow wordt het in mijn ervaring echter niet. In zoverre is het wachten op een echte vrije rijbaan zoals je aan de noordkant van Barcelona hebt.

Nog over dat bord aan het einde van de A10: ik kan het moeilijk interpreteren als alleen een boodschap voor vrachtwagens en caravans met badge. Maar als gezegd mis je er niets aan. Uitgezonderd wellicht op tijdstippen van grote drukte richting Parijs. Dan gaat er in de reguliere bocht nog even een rijstrook af vlak voor het samenkomen met de A11 en dat kan dan wellicht wat file geven. Via dat lusje kun je zo'n file dan vermijden.

coelho
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 23:00

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door coelho » za 04 jul 2020, 13:19

De vakanties beginnen weer en nu reizen weer min of meer is vrijgegeven wil ik toch proberen om over een aantal weken naar Frankrijk te rijden. Bij de ANWB een tolbadge FR/SP/PO/IT gehaald, zo'n lompe met een dikke kant. Heb jaren geleden al met een Franse gereden, dus het principe is me bekend.

Ik loop alleen tegen iets praktisch aan: Mijn Mazda 6 heeft slecht een hele smalle zone 'zwarte stipjes' op de voorruit. Te klein om de volledige badge horizontaal te plaatsen. Mag ik deze ook verticaal plaatsen (zodat de T en de franse tekst op de sticker horizontaal staan, zeg maar)? Of straalt zo'n ding in een bepaalde richting?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » za 04 jul 2020, 13:22

Normaal mag een passagier de badge zelfs vasthouden en ongeveer tegen de voorruit houden en dan werkt ie ook. Je hoeft de badge ook niet op de zwarte stipjes te zetten, maar hoe meer uit het zicht hoe minder jij je eigen zicht belemmert natuurlijk.

coelho
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 23:00

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door coelho » za 04 jul 2020, 13:26

Ik dacht dat die zwarte stipjes het stuk van de ruit was dat het meest doorlaatbaar is voor signalen omdat daar geen hittewering in zit. Dat is dus ook allemaal niet noodzakelijk voor het functioneren?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » za 04 jul 2020, 13:34

^^ Volgens mij niet. Ik heb dezelfde badge als jij en die heeft in Spanje wel eens een poortje open weten te krijgen terwijl hij onderin een reistas zat (laat op de avond huurauto opgehaald, wilden eerste rit voor het gemak even op creditcard doen en pas volgende dag badge erbij halen). Keiharde noodzaak voor functioneren is die plek dus niet, maar het zal de kans wel maximaliseren en het is zo stom als je moet gaan klooien doordat je kastje kennelijk geen verbinding met het systeem heeft kunnen maken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » za 04 jul 2020, 13:43

De ANPR adviseert bij de instructie in ieder geval wel om de badge op de zwarte stipjes te plakken. Maar blijkbaar luistert het in de praktijk niet zo heel nauw.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door mhkamp » za 04 jul 2020, 14:43

coelho schreef: za 04 jul 2020, 13:26 Ik dacht dat die zwarte stipjes het stuk van de ruit was dat het meest doorlaatbaar is voor signalen omdat daar geen hittewering in zit.
Dat klopt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Basjuh1981 » za 04 jul 2020, 16:58

Rein schreef: za 04 jul 2020, 13:43 De ANPR adviseert bij de instructie in ieder geval wel om de badge op de zwarte stipjes te plakken. Maar blijkbaar luistert het in de praktijk niet zo heel nauw.
Het is ook slechts een advies ;)

Bedoel je met ANPR APRR? :D

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » za 04 jul 2020, 19:21

^^ Ook goed. ;)

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Jeff » za 04 jul 2020, 23:54

@ Snarf: De CC van mijn vriendin wordt vaker geweigerd dan mijn pinpas (in Europa).
Kortom: Biedt voor mij geen toegevoegde waarde/gemak

Indien gewenst: die wil ik best uitleggen in het betaling draadje

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » zo 05 jul 2020, 0:36

Km357 schreef: za 04 jul 2020, 13:22 Normaal mag een passagier de badge zelfs vasthouden en ongeveer tegen de voorruit houden en dan werkt ie ook. Je hoeft de badge ook niet op de zwarte stipjes te zetten, maar hoe meer uit het zicht hoe minder jij je eigen zicht belemmert natuurlijk.
Ik heb de vorige badge altijd even ter hoogte van de binnenspiegel gehouden, waarbij de hand lichtjes op de spiegel rustte. Werkte in Frankrijk in elk geval goed genoeg. Heb nu de nieuwe binnen, eens kijken hoe die het gaat doen. Al lijkt deze niet eens heel storend om tegen de ruit te plakken:
Afbeelding

De vorige zit een stukje lelijker, recht tegen de sticker aankijken. Vorige auto was handgeschakeld, toen was het ophangen wel handiger, rechts van de spiegel gedaan, maar daar kom ik tegenwoordig met de kabel van de dashcam in de knoop. Links vind ik het in elk geval niets:
Afbeelding

Aan de ruit hangen was prettig, zit je alleen als je hem niet gebruikt weer met de houder in de weg. Die is bij de nieuwe ook nog eens geel. Neig er dus naar om hem alsnog maar weer bij de poorten even achter de ruit te houden en hem daarna weer weg te leggen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » zo 05 jul 2020, 7:47

Dat houdertje hangt er bij mij nu zo al 3 jaar, kan niet zeggen dat ik er last van heb.

Plaats reactie