Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Emil » ma 30 jun 2014, 19:33

Het zou mooi zijn als alle Europese elektronische tolsystemen kunnen worden betaald met dezelfde badge. Nu moet ik met twee verschillende badges rijden: Brobizz en Télépéage. En als ik zou willen kan ik ook nog wel OBU in de auto hangen. Waarom maakt de EU hier geen werk van....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 30 jun 2014, 19:49

Emil schreef:Waarom maakt de EU hier geen werk van....
http://www.wegenwiki.nl/European_Electr ... ll_Service

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Emil » ma 30 jun 2014, 20:00

^^ Dank Chris. Ik :shutup: mijn mond. Jammer dat het zo lang moet duren voordat zo iets simpels wordt ingevoerd.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 30 jun 2014, 21:11

Ik begreep dat die europese standaard wel weer technologisch geavanceerd en dus enorm ingewikkeld is. Net zoals die ERTMS standaard bij treinen. Maakt implementeren wel weer een stuk ingewikkelder en duurder. Natuurlijk was het overnemen van een van de bestaande standaarden in europa niet aanvaardbaar. De blip van Frankrijk zou wat dat betreft een goede zijn, maar op kenteken natuurlijk nog handiger (al heb je daar het probleem mee dat je maar moet zien je geld te krijgen, een badge kun je real-time verifieren.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 jul 2014, 14:09

Heb de badge inmiddels gebruikt op de A16 en het werkt in ieder geval prima! Erg fijn om gewoon door te kunnen rijden. 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 jul 2014, 14:29

Chris schreef:Veel transponders rekenen een maandelijks of jaarlijks abonnement, of je er nu gebruik van maakt of niet. Bijvoorbeeld de Bropas in Denemarken kost € 38 per jaar.
Dat hoeft niet persé. Je kan ook een AutoPASS badge uit Noorwegen bestellen, welke ook in Zweden en Denemarken werkt. Je betaald slechts een borgsom van 200 NOK. De BroPas is een abonnement speciaal voor de Øresundsbron, welke 'gratis' een badge erbij levert zolang het abonnement bestaat.

Ik heb overigens ook een télépéage-badge besteld. Zo af en toe kom ik wel eens in de Franse Alpen en maak op langere afstanden graag gebruik van de tolwegen. Zolang die € 1,60 niet berekend worden als ik er geen gebruik van maak vormt het vrijwel geen nadeel. Die aanschafkosten van € 11 zijn erg gering. Wie op de verzendkosten wil besparen kan ook bij diverse tolstations direct een badge kopen tijdens werkuren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 jul 2014, 14:53

^^ Heb als lid bij de ANWB € 7,50 betaald, en verzendkosten zijn er niet, je krijgt de badge gelijk mee in de winkel. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » wo 16 jul 2014, 15:10

SnarfFlevoland schreef:Dat hoeft niet persé. Je kan ook een AutoPASS badge uit Noorwegen bestellen, welke ook in Zweden en Denemarken werkt. Je betaald slechts een borgsom van 200 NOK. De BroPas is een abonnement speciaal voor de Øresundsbron, welke 'gratis' een badge erbij levert zolang het abonnement bestaat.
Okay, dat is nog wel de moeite waard. Dat ga ik eens overwegen. Ik kom af en toe over de bruggen in Denemarken maar een jaarlijks abbo van € 38 is het mij niet waard om zo'n transponder aan te schaffen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 jul 2014, 16:14

Coen Tunnel schreef:Heb als lid bij de ANWB € 7,50 betaald, en verzendkosten zijn er niet, je krijgt de badge gelijk mee in de winkel.
Ik ben geen lid van een dergelijke club. De pechhulpservice van m'n autoverzekering kost slechts € 8 per jaar en heeft precies dezelfde dekkingen als een ADAC-Europa lidmaatschap van € 84,00. Dat is een jaarlijkse besparing van € 76! Het enige wat ik moet missen is het maandelijkse ledenblaadje en dan die paar euro korting op dit soort zaken. Onder de streep altijd nog een forse winst. En mocht er bij pech de servicepartner van m'n verzekering (Assistance) niet in de buurt zijn komt alsnog de... ADAC! :mrgreen:
Chris schreef:Ik kom af en toe over de bruggen in Denemarken maar een jaarlijks abbo van € 38 is het mij niet waard om zo'n transponder aan te schaffen.
Precies. Bovendien zit je dan niet op de heen en terugweg aan de Øresundsbron vast. En als je een jaar niet naar Zweden wilt reizen heb je geen last van de administratieve rondslomp om je badge weer terug te sturen en op een later tijdstip weer aan te vragen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Kloothommel
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 20:23

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Kloothommel » wo 16 jul 2014, 20:57

RSK schreef:Wij hebben al een jaar of vier Télépéage en het werkt voortreffelijk! Tot dusver was het altijd hilarisch om Fransen in je binnenspiegel te zien twijfelen of die stomme Hollander niet gewoon het verkeerde poortje nam. Één keer week er zelfs een uit naar het volgende poortje, 6 banen naar rechts. :lol:
Dat vind ik nu nog altijd het plezantste. De Fransen in de wagens naast je of achter je die wijzen en al half lachend de "Bête Belge" staan af te wachten die in achteruit moet en een volgend poortje pakken. Zodra de slagboom open gaat, zie je dan die verbaasde blikken, vooral van de Fransen die met geld betalen. Zeg nu zelf, is dat niet héérlijk?
Destijds was IBAN nog geen optie, dus hebben wij ons abonnement op de creditcard gezet.
In 2013 wel al. Ik neem aan dat de Nederlanders ook via een SEPA domiciliëring nu alles rechtstreeks van hun bankrekeningnummer kunnen laten gaan. Europa en zo.

Wel spannend de allereerste keer dat je het gebruikt. Werkt ie of werkt ie niet? Glorie of afgang?

Gezien de massale tijdswinst die we boekten de prijs meer dan waard. Het is heerlijk links alle filerijdende wagens voorbij te zoeven en dan na een paar seconden weer op weg te zijn, terwijl je makkelijk 10 tot 20 minuten had kunnen aanschuiven. De €1,6 meer dan waard per maand.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door captain007 » wo 16 jul 2014, 21:39

Kloothommel schreef:SEPA domiciliëring nu alles rechtstreeks van hun bankrekeningnummer kunnen laten gaan.
Voor de volledigheid, dat noemen we in Nederland een automatische incasso.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 jul 2014, 23:06

Kloothommel schreef:Wel spannend de allereerste keer dat je het gebruikt. Werkt ie of werkt ie niet? Glorie of afgang?
Eigenlijk vind ik het Videomautsysteem van Oostenrijk nog handiger en makkelijker. Kenteken online intoetsen en klaar is kees. Werkt ook prefect en geen badge nodig! :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 jul 2014, 17:53

Voor de geïnteresseerden in een badge voor Scandinavië: Op dit moment biedt de Grote Beltbrug online tijdelijk een gratis BroBizz aan zonder daar een borgsom of een jaarabonnement voor te moeten betalen. Bij elke oversteek krijg je 5% korting. De Bizz werkt via het easyGo systeem ook automatisch in Zweden en Noorwegen. Voor de bestelling is wel een koppeling met een creditcard vereist. De bestelprocedure is uitsluitend in het Deens. Met Google Translate heb ik in de algemene voorwaarden verder geen addertje onder het gras kunnen vinden. Ik heb 'em alvast besteld.

http://www.storebaelt.dk/brobizz/brobizzfritid
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

JustAGame
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 jul 2014, 17:13

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door JustAGame » ma 21 jul 2014, 17:32

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Heb als lid bij de ANWB € 7,50 betaald, en verzendkosten zijn er niet, je krijgt de badge gelijk mee in de winkel.
Ik ben geen lid van een dergelijke club. De pechhulpservice van m'n autoverzekering kost slechts € 8 per jaar en heeft precies dezelfde dekkingen als een ADAC-Europa lidmaatschap van € 84,00. Dat is een jaarlijkse besparing van € 76! Het enige wat ik moet missen is het maandelijkse ledenblaadje en dan die paar euro korting op dit soort zaken. Onder de streep altijd nog een forse winst. En mocht er bij pech de servicepartner van m'n verzekering (Assistance) niet in de buurt zijn komt alsnog de... ADAC! :mrgreen:
Chris schreef:Ik kom af en toe over de bruggen in Denemarken maar een jaarlijks abbo van € 38 is het mij niet waard om zo'n transponder aan te schaffen.
Precies. Bovendien zit je dan niet op de heen en terugweg aan de Øresundsbron vast. En als je een jaar niet naar Zweden wilt reizen heb je geen last van de administratieve rondslomp om je badge weer terug te sturen en op een later tijdstip weer aan te vragen.
Verwar het lidmaatschap van de vereniging ANWB niet met wegenwacht service.
Het lidmaatschap kost iets van 15 euro per jaar en geeft naast de ANWB kampioen ook kortingen voor producten en diensten
van de ANWB. De tolbagde voor Frankrijk is hier één van. Voor leden 7,50.
Overigens is de service van ANWB wegenwacht vergelijken met de service die je standaard bij je auto krijgt appels met peren vergelijken. Zo krijgen wij pas vervangend vervoer van Renault indien de auto binnen 60 km van een Renault garage is. Dus ik krijg pech en ik zit buiten die 60 KM dan géén vervangend vervoer !
Dit is slecht een voorbeeld van afwijkende voorwaarden die andere pechhulp diensten hanteren. Daarmee wil ik overigens niet suggereren dat we allemaal maar dubbele dekking moeten nemen, of dat ze allemaal slecht zijn, maar kijk goed naar je voorwaarden voor je de pechhulp services met elkaar vergelijkt.

Overigens, de tolbadges zijn bijna op. Wie er nog één wil bemachtigen moet snel zijn. De verwachting is dat ze morgen (Dinsdag 21-07-2014) in de loop van de dag uitverkocht zijn.

En nee, ik ben geen werknemer van de ANWB ;)

Greetz : JustAGame

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » ma 21 jul 2014, 18:55

Volgens een mijner kennissen is het geval bij de ANWB geheel uitverkocht. Zij gaan woensdag op vakantie, dus als de nieuwe lading niet morgen arriveert, zullen ze de onze moeten lenen, denk ik zo.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

JustAGame
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 jul 2014, 17:13

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door JustAGame » ma 21 jul 2014, 19:09

RSK schreef:Volgens een mijner kennissen is het geval bij de ANWB geheel uitverkocht. Zij gaan woensdag op vakantie, dus als de nieuwe lading niet morgen arriveert, zullen ze de onze moeten lenen, denk ik zo.
Vanaf Donderdag waren ze landelijk uitverkocht. Vandaag kwam weer een beperkte lading welke vermoedelijk morgen al weer is uitverkocht. Dat kan natuurlijk verschillen per ANWB winkel dus ik zou even bellen voordat ik er heen ga. Maar als je morgenochtend er heen gaat dan is de kans groot dat ze nog beschikbaar zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 jul 2014, 19:26

JustAGame schreef:Verwar het lidmaatschap van de vereniging ANWB niet met wegenwacht service.
Het lidmaatschap kost iets van 15 euro per jaar en geeft naast de ANWB kampioen ook kortingen voor producten en diensten
Verwar jij niet de ANWB met de ADAC, de grote Duitse zustermaatschappij, waarover ik sprak. De ADAC heeft geen basislidmaatschap zonder wegenwacht service. Die basislidmaatschap van de ANWB kost overigens € 17,25.
JustAGame schreef:Overigens is de service van ANWB wegenwacht vergelijken met de service die je standaard bij je auto krijgt appels met peren vergelijken.
Daar praat ik ook niet over. Ik praatte over de service van de zogenaamde "Schutzbrief" die diverse Duitse verzekeraars bij een autoverzekering aanbieden. De service daarvan is 1 op 1 te vergelijken met de wegenwacht service van de ADAC voor Europa.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

JustAGame
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 jul 2014, 17:13

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door JustAGame » ma 21 jul 2014, 19:36

SnarfFlevoland schreef:
JustAGame schreef:Verwar het lidmaatschap van de vereniging ANWB niet met wegenwacht service.
Het lidmaatschap kost iets van 15 euro per jaar en geeft naast de ANWB kampioen ook kortingen voor producten en diensten
Verwar jij niet de ANWB met de ADAC, de grote Duitse zustermaatschappij, waarover ik sprak. De ADAC heeft geen basislidmaatschap zonder wegenwacht service. Die basislidmaatschap van de ANWB kost overigens € 17,25.
JustAGame schreef:Overigens is de service van ANWB wegenwacht vergelijken met de service die je standaard bij je auto krijgt appels met peren vergelijken.
Daar praat ik ook niet over. Ik praatte over de service van de zogenaamde "Schutzbrief" die diverse Duitse verzekeraars bij een autoverzekering aanbieden. De service daarvan is 1 op 1 te vergelijken met de wegenwacht service van de ADAC voor Europa.
Je had het er over dat je geen lid was van een dergelijke club, dus daar doelde ik op.
En ik zei volgens mij "ongeveer 15 euro"of iets dergelijks. het verschil is een knaak :P

Ik vind het lidmaatschap nuttig (ik heb ook geen wegenwacht erbij) vanwege de kortingen en uiteraard de vuist die je kan maken tegen de overheid.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 jul 2014, 19:56

JustAGame schreef:Je had het er over dat je geen lid was van een dergelijke club, dus daar doelde ik op.
Nu maak je er iets anders van. Feit is: Wonende in Duitsland heb ik niks aan de ANWB en staan mij alleen dure lidmaatschappen tot me beschikking waarvoor ik graag dank. En een lidmaatschap bij een kleine alternatieve autoclub zet geen zoden aan de dijk. Dan geef ik graag een paar euro extra uit voor een tolbadge, omdat ik verder onder de streep een hoop geld bespaar.
JustAGame schreef:En ik zei volgens mij "ongeveer 15 euro"of iets dergelijks. het verschil is een knaak
Klopt, het was slechts een aanvulling voor latere lezers van dit topic.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 jul 2014, 6:28

Heb m'n Télépéage-badge inmiddels ook met succes uitgeprobeerd bij een parkeergarage. :)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » ma 28 jul 2014, 9:14

Ja, dat is best een handige optie. Heb het vorig jaar ook al benut in Nice en Grasse.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door doorn » za 09 aug 2014, 9:41

Heb de badge inmiddels gebruikt, werkt erg handig. Vooral de tolpleinen dat je met 30 door mag rijden zijn erg fijn. Overigens heb ik ook twee keer gehad dat ik erg lang moest wachten omdat 1x een auto voor mij besloot te wachten voor het groene licht. Toen ik na een paar keer toeteren een ander poortje had gekozen ging die uiteindelijk rijden. Een andere keer had de auto voor me het kastje nog niet achter de ruit, dus dat moest eerst uit de kofferbak gehaald worden.

Overigens had ik afgelopen week, toen ik in Luxemburg aan het wandelen was, het kastje in de tas zitten. Deze tas is zeiknat geregend en de inhoud was vochtig geworden. Weet iemand of het kastje tegen vocht kan of hoe ik kan testen of die nog werkt?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 09 aug 2014, 9:58

^^ Had je het ding niet in het beschermzakje zitten? Ik vind het het makkelijkste om het ding in het beschermzakje in het handschoenenkastje te bewaren.

Testen of hij nog goed werkt: tja, ik denk dat je dat pas de volgende keer bij een tolpoortje zal merken.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door doorn » za 09 aug 2014, 10:08

^^ Nee, zat niet in het beschermzakje. In Luxemburg moest ik mijn auto langs de weg parkeren dus heb ik hem even snel in mijn tas gedaan. Toen ik de spullen uit mijn natte tas haalde kwam ik erachter dat het kastje nog in mijn tas zat (dat was een paar dagen later).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » za 09 aug 2014, 12:50

Bij ons hangt hij gewoon permanent onder de voorruit, tenzij we ergens een parkeergarage in gaan waar je met zo'n ding kunt betalen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Davy » za 09 aug 2014, 12:53

^^ Kan je dat ding met een knopje ofzo niet uitschakelen dan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 09 aug 2014, 14:25

^^ Nee.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » za 09 aug 2014, 15:47

Waarom zou je ook? Die van ons gaat al zeker drie jaar mee.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Davy » za 09 aug 2014, 15:53

Nee maar je geeft aan "tenzij je een parkeergarage inrijdt waar je met dat kastje kunt betalen", en je dan dus dat kastje niet wil gebruiken. Dan vroeg ik me dus af of er geen aan/uitknopje opzit, lijkt me handiger dan steeds dat kastje te moeten weghalen en terugzetten...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door marcel » za 09 aug 2014, 15:56

Inderdaad. En waarom wil je in die parkeergarage vermijden met het kastje te betalen? Kost het minder als je contant betaalt? Ben je bang dubbel te betalen?

Plaats reactie