Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door hoompey » di 11 aug 2015, 11:43

Maak je geen zorgen, de Telepeage badge werkt bij ieder poortje, gereserveerd of niet. Gewoon tot vlak voor de slagboom rijden en "piep", hij gaat open. Goede reis!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » di 11 aug 2015, 12:58

NicolasBE schreef:Vrijdag zal ik voor het eerst de badge gebruiken spannend :-)

Ik heb echter een vraag. Op de terugrit eind augustus verlaten we de E11 ter hoogte van Bourges om te overnachten in een F1 hotel. Bij het afrijden zie ik op street view dat er terug een rijstrook is voor het badge systeem. Bij het terug oprijden van de E11 echter, zijn er maar twee rijstroken aan het tolhuis, en het lijkt er op dat je telkens verplicht wordt een ticket te nemen. Moet je dan bij het volgende tolhuis betalen met dit ticket, of kan je terug de gereserveerde strook nemen?

Mvg,
Nicolas
Je bedoelt de A71...er is letterlijk niemand die de E-nummers zo goed kent dat hij/zij weet waar die liggen. En maak je geen zorgen, komt allemaal wel goed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » di 11 aug 2015, 14:17

Let er wel op dat als er geen 30 km poortje is, de reader echt pal voor de slagboom hangt en je dus eigenlijk helemaal tot stilstand moet komen voordat de slagboom opent.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » wo 26 aug 2015, 11:46

Hoe kom je erachter dat zo'n ding leeg is - ik heb er eentje uit 2011 van APRR en ze zouden 5 jaar meegaan. Krijg je automatisch een nieuwe toegestuurd?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » wo 26 aug 2015, 12:25

Die van ons dateert ook van eind 2011, dus die zou in theorie ook eerdaags de geest moeten geven. Als hij het niet meer doet, kun je via de online omgeving een nieuwe badge aanvragen. Hoe je daar achter komt? Ik vrees een keertje stranden voor een poortje. :mrgreen:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door mhkamp » za 05 sep 2015, 14:44

In de ANWB Kampioen van september 2015 staat in de postrubriek een brief van de heer van de Klasthorst uit Kranenburg (D) over de tolbadge. Scannen is mij even te veel werk, dus ik citeer:
van de Klashorst schreef: Als je een tolbadge voor Frankrijk wilt
hebben, betaal je de aanschafprijs aan de
ANWB en nog een bedrag per maand
waarin je de badge gebruikt. De péage
hoeft voor de tolbadges geen bedrag af te
dragen aan de creditcardmaatschappijen en
bespaart op personeelskosten door
de zelfwerkzaamheid van de klant. En de klant?
Die betaalt het geldende tarief, zonder
financieel voordeel. In feite is het gebruik van
een creditcard voor de klant dus goedkoper.
Ik denk dat de heer van de Klashorst er aan voorbij gaat dat de facturering van de creditmaatschappijen met rente is, immers sta je bij hen wel in het debet. Daarnaast het ongemak dat je bij alle tolstations verplicht bent om te stoppen, daar waar je met een tolbadge bij de meeste tolstations met 30km/h door kan rijden (als ik hier mag lezen).

Ik ben geen gebruiker van de tolbadge noch dat ik een creditcard heb. Dus een tolbadge voor personen die geen creditcard hebben is dit juist in mijn opinie een voordeel.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door boe! » za 05 sep 2015, 15:00

mhkamp schreef:de facturering van de creditmaatschappijen met rente is
Nee hoor. Renteloos, mits je het bedrag op het eerste incassomoment in één keer betaalt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » za 05 sep 2015, 15:40

Creditcards worden tegenwoordig door diverse banken zelfs ook gratis aangeboden, mits je natuurlijk voldoende liquide bent. En zolang je niet negatief bij het BKR geregistreerd staat en een vast inkomen hebt is er geen grote reden om geen CC te krijgen.

Al met al is het direct kunnen doorrijden bij de tolstations het enige echte voordeel van een tolbadge. Maar alsnog vind ik ook dat het opzich gratis zou moeten zijn. Sterker nog: Denemarken en Noorwegen geven zelfs korting bij het gebruik van een tolbadge en hoef je voor de badge zelf alleen een borgsom te betalen die je na gebruik weer terug krijgt. Dát is service en wat mij betreft de juiste weg. Je moet juist mensen aanmoedigen tolstations te ontlasten.

De ASFiNAG in Oostenrijk doet het ook nog wel aardig om Videomaut voor dezelfde prijs aan te bieden als normaal zonder extra kosten, maar ook hierbij zou men een kleine korting kunnen geven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 05 sep 2015, 15:51

De Liefkenshoektunnel heeft een mooi systeem. Cash is het duurste (€ 6,00), met een creditcard is het al goedkoper (€ 4,95) en met een Teletol-badge voor vaste gebruikers is het nog goedkoper (€ 3,56).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » zo 13 sep 2015, 8:32

Ik kwam gisteren bij het tolstation Gye van de A31 (nabij Toul). Er waren maar twee cash poorten open. Een enorme rij buitenlanders voor die poorten, niemand voor de credit card poorten en ik ging lekker via de télépéage poort 8-)

Ik vraag me wel af of al die buitenlanders (vooral Nederlanders en Belgen) dan geen credit card hebben of zo. De wachtrij voor de cash poorten begon al op het punt waar de rijbaan verbreedt naar alle tolpoorten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » zo 13 sep 2015, 9:13

^^ Ik ken er nog altijd die weigeren om hun creditcard te gebruiken voor péage. Meestal gebruikt men dan liever cashgeld dat minder traçeerbaar is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door waldo79 » zo 13 sep 2015, 12:01

Ik gebruik die creditcardpoorten al zolang ik een creditcard heb. Zalig :)<>:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 sep 2015, 14:20

Zelfs veel Nederlanders die een creditcard hebben zijn vaak toch nog wat terughoudend om die ook daadwerkelijk te gebruiken. Dat zal wel komen doordat het hier lange tijd ongebruikelijk was om een creditcard te hebben.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door jaap47 » ma 14 sep 2015, 0:47

Volgens mij was het systeem in eerste instantie ook niet geschikt voor een Creditcard maar wel voor Carte Bleue. Aangezien niemand buiten Frankrijk zo'n kaart had, kon ook geen buitenlander betalen bij de deze zelf service tolpoorten. Inmiddels zijn (als het goed is alle) zelf service tolpoorten ook geschikt voor Creditcard. Hierdoor is voor veel vakantiegangers (buiten het feit dat vooral Nederlanders niet gewoon zijn te werken met een Creditcard) enige huivering voor het gebruik van de CB zelf service tolpoorten.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 14 sep 2015, 11:43

Dat klopte misschien vroeger, maar is al wel pakweg een 20 jaar niet meer zo.

Toen ik voor het eerst halverwege de jaren 90 met mijn eerste auto naar Frankrijk ging reed ik gewoon door de creditcard tolpoortjes.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 sep 2015, 14:35

Km357 schreef:^^ Ik ken er nog altijd die weigeren om hun creditcard te gebruiken voor péage. Meestal gebruikt men dan liever cashgeld dat minder traçeerbaar is.
Men is gewoonweg bang dat er teveel wordt afgeschreven vanwege de transactie die zonder handtekening of pincode verloopt. Nederlanders zijn wel echte 'pinners' dus het argument 'minder traceerbaar' lijkt me niet zozeer van toepassing. Of de bank nu weet dat je op snelweg X bent geweest of in supermarkt X maakt toch niet zoveel uit. Zo'n argument zou wat voor Duitsers zijn. ;)
Coen Tunnel schreef:Zelfs veel Nederlanders die een creditcard hebben zijn vaak toch nog wat terughoudend om die ook daadwerkelijk te gebruiken. Dat zal wel komen doordat het hier lange tijd ongebruikelijk was om een creditcard te hebben.
Mwah, behoorlijk veel mensen hebben ook vroeger wel een creditcard gehad maar zijn er gewoon erg voorzichtig mee geweest deze in te zetten. Dat zal er ook wel grotendeels mee te maken hebben dat de acceptatie van creditcards in Nederland erg ondermaats was (en nog altijd matig is). In het buitenland kan je op veel meer plekken ook net zo makkelijk met je CC betalen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » ma 14 sep 2015, 14:42

Aan creditcards kleven nu eenmaal nadelen, ongeacht of dat daadwerkelijke, verzonnen of achterhaalde nadelen zijn. Om er maar een paar te noemen die ik zo links en rechts heb gehoord (en van welk type persoon):
  • Zo'n kaart kost geld (iemand die er geen heeft)
  • Je betaalt rente over je saldo
  • Het kost geld om die kaarten te accepteren (winkelier)
  • De creditcardmaatschappij houdt 2 tot 5% in over een transactie (winkelier)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 sep 2015, 14:53

^^
Van al die punten snap ik alleen de kant van de winkelier. Het accepteren van creditcards en de transactiekosten zijn inderdaad behoorlijk hoog. Meestal tussen de 2-3%. Begrijpelijk dat niet elke kleine winkel zo'n ding wil accepteren.

De argumenten tegen een CC van consumenten vind ik daarentegen bullshit, zolang je met je geld kan omgaan. Er zijn namelijk prima gratis creditcards op de markt en zolang je de maandelijkse rekening van een CC in één keer kan voldoen, hoef je ook geen rente over je saldo te betalen. Alleen geld uit de muur halen kost bij de meeste creditcards geld, maar ook daarop bestaan uitzonderingen. Met andere woorden: Een consument heeft veelal niets te verliezen. Je aankopen zijn bovendien veelal standaard (extra) verzekerd als je met je CC betaald en heb je soms bonussystemen, hetgeen niet bij een normale debit card het geval is. Zo heb ik bijvoorbeeld een reis- en annuleringsverzekering op één van m'n creditcards zitten. Betaal ik minstens de helft van m'n vakantie met de CC, dan ben ik automatisch verzekerd.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 14 sep 2015, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » ma 14 sep 2015, 15:06

^^ Het is zoals ik al aangaf maar wat ik gehoord heb. Zelf heb ik geen creditcard. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 14 sep 2015, 15:30

Sinds V Pay en de EMV chip is ingevoerd bij de SNS bank hoef ik mijn credit card veel minder te gebruiken in Europa. Ik kan bijna overal met mijn pinpas betalen, voorheen lukte dat met Maestro lang niet altijd in buitenlandse winkels en betaalautomaten. Recent heb ik de credit card alleen nog bij wat tolwegen in Spanje en Zweden gebruikt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 sep 2015, 15:45

Nu ja, V-pay is niks anders als de tegenhanger van Maestro. V-pay is van Visa en Maestro van MasterCard. Binnen Europa genieten beide systemen evenveel acceptatie, maar daarbuiten kan je eigenlijk alleen met Maestro uit de voeten.

Overigens gebruik ik precies de zaak andersom: Overal waar ik met de CC kan betalen doe ik dat en waar deze niet geaccepteerd wordt grijp ik pas naar m'n gewone debit card. Is natuurlijk ook een stukje verzekeringskwestie. Op alle producten die ik met de CC koop zit een extra garantie.

Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk. In ieder geval vind ik het gemak van creditcards een dermate een groot voordeel, dat ik er graag gebruik van maak. Nadelen zijn er geen, zolang ik maar met m'n geld kan omgaan en niet als een gek m'n limieten ga verbruiken die ik niet kan terugbetalen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door paolie » ma 14 sep 2015, 15:52

Chris schreef:Ik kwam gisteren bij het tolstation Gye van de A31 (nabij Toul). Er waren maar twee cash poorten open. Een enorme rij buitenlanders voor die poorten, niemand voor de credit card poorten en ik ging lekker via de télépéage poort 8-)

Ik vraag me wel af of al die buitenlanders (vooral Nederlanders en Belgen) dan geen credit card hebben of zo. De wachtrij voor de cash poorten begon al op het punt waar de rijbaan verbreedt naar alle tolpoorten.
Dat is toeval! Ik was daar zaterdag ook! En stond ook even in de rij voor de cashpoorten. Reden: we hebben een dakkoffer en zijn daarmee met 2.10 meter net iets hoger dan de hoogtebeperking die gold voor de creditcardpoortjes (2.0 m). De reden voor de lange rijen weet ik niet precies, maar er was duidelijk iets mis met de cashpoortjes. We hebben zo'n 5 minuten in de rij gestaan, en in al die tijd gingen de slagbomen niet open. Ik ben uiteindelijk uit de rij gegaan, en toch maar een creditcardpoortje genomen en erop gegokt dat ik met mijn 2.10 meter er wel door kwam (ging gelukkig prima).
De hele situatie leverde echter wel heel wat gekke situaties op. Ik heb in de 5 minuten een aantal auto's met caravan en auto's met fietsen op het dak zien keren en terug zien rijden tegen de richting in naar het begin van de rij voor de cashpoortjes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 14 sep 2015, 16:07

^^ ik had al de indruk dat er iets aan de hand was. Als ik me goed herinner waren er 3 cash poorten dicht en kwam er bijna niks of helemaal niks door de andere twee cash poorten voor zover ik in die korte tijd zag.
In ieder geval vind ik het gemak van creditcards een dermate een groot voordeel, dat ik er graag gebruik van maak.
Het gemak is met een pinpas niet heel anders. Je producten zijn niet verzekerd, maar op vakantie koop ik hoofdzakelijk dingen in de supermarkt, restaurants, brandstof en overnachtingen. Dat hoeft niet verzekerd te zijn. Ik ga niet in Frankrijk of Spanje een televisie kopen of zo :p

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 sep 2015, 16:19

^^
Brandstof en overnachtingen betalen kan anders effectief zijn als je CC automatisch een reisverzekering aanbiedt. En dankzij het bonussysteem Payback heb ik bijv. al m'n boeken voor de studie gratis kunnen kopen. Dat heeft me bijna 200€ gescheeld en dat alleen maar door een CC regelmatig in te zetten. Tel uit je winst.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Kloothommel
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 20:23

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Kloothommel » ma 18 jan 2016, 18:02

SnarfFlevoland schreef:^^
Van al die punten snap ik alleen de kant van de winkelier. Het accepteren van creditcards en de transactiekosten zijn inderdaad behoorlijk hoog. Meestal tussen de 2-3%. Begrijpelijk dat niet elke kleine winkel zo'n ding wil accepteren.
Ik betaal 1,45% op elk bedrag. Door een nieuwe verordening van de EU zou de Interchange Fee dalen naar 0,85% en bijgevolg zou de kost tot dit niveau moeten zakken. Via een gewone debetkaart betaal ik €0,12. Neen, als handelaar heb ik dan liever geen kredietkaart.
De argumenten tegen een CC van consumenten vind ik daarentegen bullshit, zolang je met je geld kan omgaan.
Niet iedereen kan met geld omgaan. Ik zie elke dag marginalen onder schuldbemiddeling die met een iPhone 6 rondlopen (en zich dat dus eigenlijk niet kunnen permitteren).
Er zijn namelijk prima gratis creditcards op de markt en zolang je de maandelijkse rekening van een CC in één keer kan voldoen, hoef je ook geen rente over je saldo te betalen. Alleen geld uit de muur halen kost bij de meeste creditcards geld, maar ook daarop bestaan uitzonderingen. Met andere woorden: Een consument heeft veelal niets te verliezen.
Dat klopt.
Je aankopen zijn bovendien veelal standaard (extra) verzekerd als je met je CC betaald en heb je soms bonussystemen, hetgeen niet bij een normale debit card het geval is. Zo heb ik bijvoorbeeld een reis- en annuleringsverzekering op één van m'n creditcards zitten. Betaal ik minstens de helft van m'n vakantie met de CC, dan ben ik automatisch verzekerd.
Idem. En ik heb hem al nodig gehad. B&B die "opeens" sloot. Heb ik netjes terugbetaald gekregen na enkele weken via Mastercard. Velen weten niet dat dit mogelijk is (ik tot voor kort ook niet), maar door die chargeback tracht ik inderdaad zoveel mogelijk met de kredietkaart te betalen. Zeker als het een louche webshop is...

Kloothommel
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 20:23

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Kloothommel » ma 18 jan 2016, 19:10

Chris schreef:Ik kwam gisteren bij het tolstation Gye van de A31 (nabij Toul). Er waren maar twee cash poorten open. Een enorme rij buitenlanders voor die poorten, niemand voor de credit card poorten en ik ging lekker via de télépéage poort 8-)

Ik vraag me wel af of al die buitenlanders (vooral Nederlanders en Belgen) dan geen credit card hebben of zo. De wachtrij voor de cash poorten begon al op het punt waar de rijbaan verbreedt naar alle tolpoorten.
Het geeft wel een eng gevoel om een betaling te doen zonder te moeten pinnen. Ik begrijp dat. Toch kon ik het dit jaar in La Jonquera op de AP-7 dit jaar niet laten (hadden nog een hele reis voor de boeg en die wil je niet beginnen met aanschuiven) en eigenlijk is dat heel vlot en correct verlopen.

Beste vind ik nog altijd de télépéage, garandeert nog altijd de beste doorstroming :top:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Snelwegfreak » ma 18 jan 2016, 19:37

Als ik van de zomer naar Spanje rijd zorg ik zeker weten voor een creditcard.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 18 jan 2016, 19:42

Ik heb in Spanje ook overal de credit card gebruikt. In vergelijking met Frankrijk mis je de télépéage wel een beetje als je dat gewend bent. Alhoewel het in Spanje buiten de piekdagen altijd erg rustig is op tolwegen, je verliest weinig tijd bij de bemande poortjes.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rene » ma 18 jan 2016, 21:47

Frankrijk en Spanje is rijden op creditcard het beste, zeker door de speciale poortjes.

In Kroatië biedt het je weinig voordeel boven betalen in Kuna's omdat je overal in dezelfde rij staat als de cash-betaler, en ook een credit-card via een menselijke tolgaarder moet. Alleen bij de grote tolpoort van Zagreb voor verkeer op de A1 vanaf Rijeka/Split zijn er gescheiden rijstroken en creditcard-machines wat een creditcardrijder echt tijd scheelt. (Al sta je vervolgens dan bij de grens met Slovenië ellendig lang stil).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jan 2016, 22:11

Rene schreef:Frankrijk en Spanje is rijden op creditcard het beste, zeker door de speciale poortjes.
In Frankrijk geef ik toch echt de voorkeur aan Télépéage. Op drukkere dagen ben je dan nog veel sneller dan aansluiten in de creditcardrij. Zeker op wegen met een open tolsysteem, zoals de A63 waar je vijf tolstations achter elkaar hebt, scheelt het enorm veel tijd op zwarte zaterdagen.
In Kroatië biedt het je weinig voordeel boven betalen in Kuna's omdat je overal in dezelfde rij staat als de cash-betaler, en ook een credit-card via een menselijke tolgaarder moet. Alleen bij de grote tolpoort van Zagreb voor verkeer op de A1 vanaf Rijeka/Split zijn er gescheiden rijstroken en creditcard-machines wat een creditcardrijder echt tijd scheelt.
Sowieso de tolwegen van Bina-Istra (A8/B8 en A9) hebben ook creditcardpoortjes met automaten.
(Al sta je vervolgens dan bij de grens met Slovenië ellendig lang stil).
Ook daar zijn aparte poortjes voor creditcardbetalingen, waar je niet cash kunt betalen.

Plaats reactie