Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jun 2014, 16:43

Voor mensen die veel in Franrijk over de autoroutes rondtouren:
Betalen bij Franse tolpoorten gaat vanzelf

ROTTERDAM - Reizen op de Franse tolwegen wordt voor Nederlanders een stuk gemakkelijker. De ANWB verkoopt vanaf dinsdag zogeheten tolbadges. Daarmee kun je over het gehele Franse wegennet bij de Télépeage elektronisch afrekenen en bij de tolpoorten dus gewoon doorrijden.
Het elektronisch afrekenen voor buitenlanders in Frankrijk is mogelijk geworden door de invoering van de Europese IBAN-bankrekeningnummers.

De Telegraaf.nl
Ik heb geen ervaring met Franse wegennet dus weet niet hoe lastig of makkelijk het tot nu toe was met die tolpoortjes. Maar dit is wel handig lijkt mij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jun 2014, 16:51

Dit kan in principe al jaren, al was het voor mensen zonder een Franse bankrekening tot nu toe lastig te regelen. Het kon vroeger wel door het te koppelen aan een creditcard, maar ik geloof dat ze daar op een gegeven moment mee zijn gestopt voor wat betreft nieuwe aanvragen. Of natuurlijk aan een niet-ingezetenenrekening. Maar nu is het een stuk makkelijker. Denk wel dat het voor frequente Frankrijkreizigers handig kan zijn, en zelfs als je maar incidenteel naar Frankrijk gaat maar meerdere tolpoortjes moet passeren. Met name op drukke dagen bij wegen met een open systeem zoals de A8 of A63 zal het een uitkomst zijn. Ik overweeg wel om zo'n ding aan te schaffen.

Overigens gaat betalen op rustige dagen best snel met de creditcard, bij Sanef kan het zelfs met Maestro zonder de pincode in te moeten toetsen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » di 10 jun 2014, 17:29

Wij hebben al een jaar of vier Télépéage en het werkt voortreffelijk! Tot dusver was het altijd hilarisch om Fransen in je binnenspiegel te zien twijfelen of die stomme Hollander niet gewoon het verkeerde poortje nam. Één keer week er zelfs een uit naar het volgende poortje, 6 banen naar rechts. :lol:

Destijds was IBAN nog geen optie, dus hebben wij ons abonnement op de creditcard gezet. Toen die vorig jaar verliep, hebben we even met APRR gebeld en het nieuwe nummer doorgegeven. Dat verliep allemaal zonder problemen, dus als we zo tegen 2018 weer een nieuwe creditcard krijgen, gaan we wel eens kijken of ze onze IBAN willen hebben. De voorwaarden van de ANWB komen verder sterk overeen met Liber-T, het abonnement wat wij hebben. Voorheen was dat altijd €1,50 per maand, maar dat is waarschijnlijk bij ons ook verhoogd naar €1,60. Dat wordt overigens wel per kalendermaand bekeken, dus als je 31 juli heen reist en 1 augustus terug, dan hang je voor 2 maanden aan de pan. Het instaptarief van de ANWB is verder gunstig te noemen, wij begonnen met een gratis kastje (dat was een tijdelijke actie) en hebben er later voor €10,- een bijbesteld voor mijn oom.

Waar ik wel bang voor ben, is dat er enkele slagbomen zullen sneuvelen, gelet op de laatste zin in het bericht. Bij de 'normale' oranje T-poortjes moet je namelijk vrijwel stilstaan voor hij open gaat. Alleen speciale poortjes die worden aangegeven met een A1-30 kunnen met 30 bereden worden, hoewel 25 beter is aan te bevelen met het oog op de zenuwen. 8-)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door marcel » wo 11 jun 2014, 23:03

Coen Tunnel schreef:Overigens gaat betalen op rustige dagen best snel met de creditcard, bij Sanef kan het zelfs met Maestro zonder de pincode in te moeten toetsen.
Vorige maand was ik bij Sarreguemines op de A4. Een jaar eerder was het gewoon nog bemand, nu kun je alleen met munten of een creditcard betalen. Ik had helaas net 20 cent te weinig dus moest het wel met de creditcard, maar inderdaad hoefde ik alleen de kaart erin te steken en meteen ging de slagboom open.
Ik ben wel benieuwd hoeveel ik uiteindelijk moet betalen, ik denk een toeslag van een paar Frank i.v.m. vreemde valuta.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » do 12 jun 2014, 0:08

^^ Raar, de meeste van die automaten accepteren ook briefgeld. Al weet ik niet hoe dat bij Sanef zit. Op nachtelijke ritten heb ik gemerkt dat de grote tolstations van Sanef op de A1 (en zelfs enkele kleinere bij afritten) ook 's nachts bemand zijn, terwijl langs vele andere tolwegen zoals bv. de A10 's nachts alles met automaten gaat. Maar bij Sanef kun je dan weer Maestro gebruiken en dus ook gebruik maken van de poortjes voor creditcards, wat bij andere concessionairs niet kan als je geen creditcard hebt.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 16 jun 2014, 11:22

marcel schreef: Ik ben wel benieuwd hoeveel ik uiteindelijk moet betalen, ik denk een toeslag van een paar Frank i.v.m. vreemde valuta.
In welke eeuw leef jij?

Ook in het gulden /frank tijdperk was de creditcard de goedkoopste manier om te betalen (beste koers, veel beter dan geld wisselen). En al jaren is in de EU de euro ingevoerd en is het verboden opslagen te rekenen voor buitenlandse kaarten.

Of heb je toevallig een zwitserse creditcard (daar zijn nog wel Franken), zelfs dan is die gebruiken verreweg de voordeligste manier. Al is het wel zo dat door die regels binnen de EU voor geen extra kosten de kosten naar niet EU landen jusit toegenomen zijn. Dat geldt voor bancair verkeer, maar bv ook voor telefonie. Zwitserland is wat dat betreft een land waar je moet uitkijken.

Ik heb me altijd en verbaas me nog steeds dat mensen in het buitenland hun credit card niet durven gebruiken bij bv tolpoortjes. Verreweg het snelste en goedkoopste (muv zo'n kastje inderdaad). Maar nee hoor, lange rijen en als je eindelijk de file voorbij bent staat iedereen voor de bemande poortjes de boel te blokkeren

Een Frankrijk kastje heb ik dus al jaren via APRR en voor italie huur ik er altijd een van http://www.tolltickets.com. In italie zit de telepass poort altijd helemaal links voor de laagvliegers (je kunt er veel sneller door als in Frankrijk) en rechts voor de vrachtautos. Bij files voor de tolpleinen rijden de kastjehouders over de vluchtstrook naar de rechterpoort. In Frankrijk kunnen ze zoiets niet zo waarderen.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door kees » ma 16 jun 2014, 12:04

exroosje schreef:
marcel schreef: Ik ben wel benieuwd hoeveel ik uiteindelijk moet betalen, ik denk een toeslag van een paar Frank i.v.m. vreemde valuta.
In welke eeuw leef jij?

Exroosje, voor de duidelijkheid. Marcel woont in Zwitserland (kun je zelf ook zien), en Zwitserland heeft nog altijd de frank als betaalmiddel.
Marcel werkt bij 1 van de meest vooruitstrevende bedrijven ter wereld, dus hij loopt zeker niet achter de feiten aan.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 16 jun 2014, 13:06

Aha dan snap ik het toch (in alinea 2 vroeg ik me het al af)

Blijft mijn opmerking geldig dat electronisch betalen goedkoper is als cash wisselen. Dat was vorige eeuw al zo met de franse frank voor ons allen en deze eeuw met de zwitserse frank voor de zwitsers in het buitenland. En dus sneller voor iedereen.

In italie melden ze bij de tolpoortjes met cc expliciet "no commission"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 16 jun 2014, 13:08

In Scandinavië betaalde ik met de pinpas € 0,15 per transactie, maar € 2,25 per opname bij een bankautomaat. Elektronisch betalen is dus goedkoper dan cash geld opnemen. Binnen de eurozone worden geen transactiekosten gerekend met de credit card.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Palance » ma 16 jun 2014, 13:15

Afhankelijk van het betaalpakket worden er ook buiten de Eurozone geen transactiekosten gerekend. Maar ja, dan is de koers ineens wat ongunstiger.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » ma 16 jun 2014, 13:18

Je moet er voor betalen of het kost geld. Dat is nog nooit anders geweest.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Davy » ma 16 jun 2014, 15:32

Chris schreef:In Scandinavië betaalde ik met de pinpas € 0,15 per transactie, maar € 2,25 per opname bij een bankautomaat. Elektronisch betalen is dus goedkoper dan cash geld opnemen. Binnen de eurozone worden geen transactiekosten gerekend met de credit card.

Daarom haal je beter altijd een groter bedrag ineens uit de muur als je een paar dagen of langer in dat land verblijft, heb ik vorige maand in Engeland ook gedaan. Komt eigenlijk voordeliger uit vaak, want als je alles moet pinnen lopen die transactiekosten ook aardig op.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Palance » ma 16 jun 2014, 17:06

Maar met grote sommen contant geld op straat lopen is ook niet alles. Dan maar iets meer betalen aan pinkosten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 16 jun 2014, 17:14

Voor één keer geld opnemen kan ik ook 15 keer pinnen. Dan moet je wel heel veel cash opnemen om dat eruit te halen. Dat is de moeite niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Vinny » ma 16 jun 2014, 20:46

Ik probeerde ooit met Zwitserse Franken te betalen in Frankrijk. De dame keek me aan alsof ik een buitenaards wezen was... :roll:

Ze ging het nog navragen, maar nee dat mocht niet. :geeuw:
(verkeerde getroffen. Normaal moet dat geen enkel probleem zijn... :dontknow:)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » di 17 jun 2014, 8:12

^^ Logischerwijze hangt dat toch een beetje af van wat je precies koopt, een baguette kopen met Zwitserse Franken in een klein bakkerijtje in godweetwaar...tja die gaan dat niet aanvaarden nee. Kost hen veel te veel moeite om er euro's van te maken in verhouding met de som.

Wat juwelen kopen op de Champs Elysées met Zwitserse Franken zal wel minder een probleem zijn. :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Jeroen » di 17 jun 2014, 21:57

exroosje schreef:In italie zit de telepass poort altijd helemaal links voor de laagvliegers (je kunt er veel sneller door als in Frankrijk) en rechts voor de vrachtautos. Bij files voor de tolpleinen rijden de kastjehouders over de vluchtstrook naar de rechterpoort. In Frankrijk kunnen ze zoiets niet zo waarderen.
Tolstations in Italië zitten sowieso veel overzichtelijker in elkaar met drie duidelijke kleuren en al ruim van te voren borden en gekleurde pijlen op het wegdek die het onderscheid nog eens duidelijk maken. Gele poortjes speciaal voor vrachtwagens zijn er trouwens enkel op de grootste tolstations. Bij Como moeten vrachtwagens bv. ook links houden.

In Frankrijk rij ik trouwens vrijwel nooit met 30 door die vernieuwde poortjes met A1 - 30. Dikke kans dat je dan (met de vrachtwagen) een keer een paar spiegels verliest door die fijne hoge palen aan weerszijden. 30 - 40 kmh in Italië is meestal geen enkel probleem.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Hensepens » wo 18 jun 2014, 12:17

Rij al jaren met de creditcard only poortjes en verbaas mij vaak over de Nederlanders die (en echt niet altijd met caravan) rechts in de file aansluiten.

heb de eerste dag meteen een kastje gekocht. Ik vindt het ideaal. Ik wilde het al langer, maar het feit dat je ze in Frankrijk moest kopen en de abbo doorliep per maand, ook als ik niet in Frankrijk was, hield mij tegen. Die EUR 1,60 in de maand dat ik gebruik maak van het kastje heb ik er wel voor over.

Nu maar hopen dat het niet TE succesvol wordt. Sta ik alsnog in de rij ;-)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Hensepens » wo 18 jun 2014, 12:20

RSK schreef: Waar ik wel bang voor ben, is dat er enkele slagbomen zullen sneuvelen, gelet op de laatste zin in het bericht. Bij de 'normale' oranje T-poortjes moet je namelijk vrijwel stilstaan voor hij open gaat. Alleen speciale poortjes die worden aangegeven met een A1-30 kunnen met 30 bereden worden, hoewel 25 beter is aan te bevelen met het oog op de zenuwen. 8-)
Da's een goeie. Inderdaad even opletten wanneer ik er onderdoor rij.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door marcel » wo 18 jun 2014, 22:44

kees schreef:
exroosje schreef:
marcel schreef: Ik ben wel benieuwd hoeveel ik uiteindelijk moet betalen, ik denk een toeslag van een paar Frank i.v.m. vreemde valuta.
In welke eeuw leef jij?

Exroosje, voor de duidelijkheid. Marcel woont in Zwitserland (kun je zelf ook zien), en Zwitserland heeft nog altijd de frank als betaalmiddel.
Marcel werkt bij 1 van de meest vooruitstrevende bedrijven ter wereld, dus hij loopt zeker niet achter de feiten aan.
Toch heeft hij een beetje gelijk, ik heb net de afrekening gekregen en het kostte maar 2.5 % (wisselkoers 1.6 % boven middenkoers plus 0.9 % administratiekosten), op EUR 3.40 minder dan 10 cent ...

NB Ik heb zowel in Nederland als Zwitserland rekeningen, en hoef daarom in de eurozone nooit te wisselen. Met mijn creditcard heb ik nog nooit zo een klein bedrag betaald en ik dacht dat de kosten een minimum hadden.
Ik probeerde ooit met Zwitserse Franken te betalen in Frankrijk.
Andersom kan dat wel, maar dat Zwitserse Franken overal geaccepteerd worden zou ik niet verwachten.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » do 19 jun 2014, 11:23

Toch heeft hij een beetje gelijk
Gelukkig...

De tolconcessionairs maken afspraken met de CC bedrijven dat die manier zo goedkoop mogelijk is. Dat is namelijk in hun belang.

Helaas snappen drommen mensen dit niet en gaan alsnog in de rij staan. Als de dood dat ze vast komen te staan bij het verkeerde poortje.

Mocht je bv per ongeluk in italie bij een telepass poortje komen te staan, dan druk je op een knop, krijgt een italiaan aan de lijn die de slagboom open doet. Omdat je kenteken is gefotografeerd moet je achteraf betalen met je ticket, anders krijg je een boete. Daar is zelfs een website voor. Als buitenlander hoor je er dan vervolgens niets meer van overigens.

Jammer in Italie is alleen dat het bankverkeer en taxsysteem dusdanig midedeleeuws is dat het onmogelijk is het systeem voor buitenlanders open te zetten. Je moet nl een italiaans tax nummer hebben en een rekening bij een van de 200 aangesloten italiaanse banken hebben. Algemene incassos, laat staan SEPA incassos kennen ze daar niet. Frankrijk is wat dat betreft en stuk vooruitstrevender.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » za 28 jun 2014, 16:35

Ik zie nu dat die T-badge alleen abonnementskosten rekent als je in de maand daadwerkelijk door een tolpoort rijdt. Dat maakt het al een stuk interessanter. Veel transponders rekenen een maandelijks of jaarlijks abonnement, of je er nu gebruik van maakt of niet. Bijvoorbeeld de Bropas in Denemarken kost € 38 per jaar.

Dan ga ik denk ik ook zo'n T-badge kopen de volgende keer dat ik naar Frankrijk ga. Het abonnement is € 1,60 per maand, als je dus in een jaar 1 keer heen en terug door Frankrijk rijdt, zijn je abonnementskosten dat jaar dus ook maar € 1,60.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » za 28 jun 2014, 17:28

^^ Klopt, zo draait het systeem al jaren. Echter is de maand ook echt een maand. Wie op 30 juni naar Paris gaat en 1 juli terugkomt, betaalt €3,20.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door verfmeer95 » za 28 jun 2014, 18:19

^^ Maar op de totale prijs van een zomervakantie zijn die kosten bijna nul. Dus als je goedkoop zo'n kastje kan krijgen kan de tijdwinst het waard zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » za 28 jun 2014, 21:08

Voor diegenen die absoluut enkel alleen overdag kunnen rijden tijdens de drukste weekends waarschijnlijk wel ja. Voor anderen is het op zich enkel een meerkost zonder groot voordeel. En diegenen die iets op het dak vervoeren moeten er sowieso al niet aan gaan denken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 28 jun 2014, 22:13

Km357 schreef:Voor diegenen die absoluut enkel alleen overdag kunnen rijden tijdens de drukste weekends waarschijnlijk wel ja. Voor anderen is het op zich enkel een meerkost zonder groot voordeel.
Het is op trajecten met een open tolsysteem zoals de A8 in de Provence of de A63 tussen Bordeaux en Biriatou wel een uitkomst. Niet keer op keer kleingeld in een mandje knikkeren of de creditcard moeten pakken.

Ik heb inmiddels ook al zo'n ding aangeschaft. ANWB werkt voor de badges samen met de relatief kleine concessionair AREA. Er staat dus ook een AREA-logo op de badge.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Jeroen » za 28 jun 2014, 22:24

Km357 schreef:En diegenen die iets op het dak vervoeren moeten er sowieso al niet aan gaan denken.
Als je meer dan 2 meter hoog bent kun toch nog steeds de T-poortjes aan de rechterkant gebruiken?

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » za 28 jun 2014, 22:47

Zeker. Vrachtwagens kunnen ook een telepeage badge hebben

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » zo 29 jun 2014, 9:57

Ik dacht dat die poortjes exclusief voor vrachtwagens met badge waren, ok mijn fout.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Hensepens » zo 29 jun 2014, 11:28

Km357 schreef:Voor diegenen die absoluut enkel alleen overdag kunnen rijden tijdens de drukste weekends waarschijnlijk wel ja. Voor anderen is het op zich enkel een meerkost zonder groot voordeel. En diegenen die iets op het dak vervoeren moeten er sowieso al niet aan gaan denken.
Op mijn vakabntiebudget zal die EUR 1, 60 niet echt invloed hebben (ga heen en terug in dezelfee maand). Het feit dat ik niet meer elke keer hoe te stoppen, raampje open te draaien, creditcard erin etc, hoeft te doen, is mij de extra kosten wel waard.

Los van het feit dat ook bij de creditcards only poorten het de afgelopen jaren ook drukker is geworden.

Plaats reactie