Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jun 2014, 16:43

Voor mensen die veel in Franrijk over de autoroutes rondtouren:
Betalen bij Franse tolpoorten gaat vanzelf

ROTTERDAM - Reizen op de Franse tolwegen wordt voor Nederlanders een stuk gemakkelijker. De ANWB verkoopt vanaf dinsdag zogeheten tolbadges. Daarmee kun je over het gehele Franse wegennet bij de Télépeage elektronisch afrekenen en bij de tolpoorten dus gewoon doorrijden.
Het elektronisch afrekenen voor buitenlanders in Frankrijk is mogelijk geworden door de invoering van de Europese IBAN-bankrekeningnummers.

De Telegraaf.nl
Ik heb geen ervaring met Franse wegennet dus weet niet hoe lastig of makkelijk het tot nu toe was met die tolpoortjes. Maar dit is wel handig lijkt mij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jun 2014, 16:51

Dit kan in principe al jaren, al was het voor mensen zonder een Franse bankrekening tot nu toe lastig te regelen. Het kon vroeger wel door het te koppelen aan een creditcard, maar ik geloof dat ze daar op een gegeven moment mee zijn gestopt voor wat betreft nieuwe aanvragen. Of natuurlijk aan een niet-ingezetenenrekening. Maar nu is het een stuk makkelijker. Denk wel dat het voor frequente Frankrijkreizigers handig kan zijn, en zelfs als je maar incidenteel naar Frankrijk gaat maar meerdere tolpoortjes moet passeren. Met name op drukke dagen bij wegen met een open systeem zoals de A8 of A63 zal het een uitkomst zijn. Ik overweeg wel om zo'n ding aan te schaffen.