[FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 16 dec 2018, 14:36

Ik kwam er achter dat er nog een Col de la Madeleine is. De bekende ligt tussen de Isère en Maurienne, ten zuiden van Albertville, maar er is ook een Col de la Madeleine op de D902 (ex-N202) tussen Lanslebourg en Bonneval-sur-Arc, niet heel ver daar vandaan dus. Ik vraag me af hoeveel mensen het op hun navigatie hebben ingesteld en hier teleurgesteld uitkwamen...

Afbeelding
D902 Col de la Madeleine-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D902 Col de la Madeleine-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D902 Col de la Madeleine-3 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 16 dec 2018, 15:14

^^ Tja deze Col de la Madeleine ligt dan wel op de Route des Grands Alpes, en dat is nou niet echt een route om teleurgesteld van te worden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Wesso » za 22 dec 2018, 15:00

Chris schreef: zo 16 dec 2018, 14:36 Ik kwam er achter dat er nog een Col de la Madeleine is. De bekende ligt tussen de Isère en Maurienne, ten zuiden van Albertville, maar er is ook een Col de la Madeleine op de D902 (ex-N202) tussen Lanslebourg en Bonneval-sur-Arc, niet heel ver daar vandaan dus. Ik vraag me af hoeveel mensen het op hun navigatie hebben ingesteld en hier teleurgesteld uitkwamen...
Naast de Col de la Madeleine die je noemt zijn er nog minstens drie cols met deze naam:
- Ten zuidoosten van Grenoble (lijkt me niet toegankelijk voor auto's)
- In de Mercantour, Zuidelijke Alpen (idem dito)
- In de D19 bij Le Barroux, aan de voet van de Mont Ventoux. Slechts 448 m hoog.

Google Maps kent er dus ook een paar naast de beroemde col van de Tour.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Willem » za 22 dec 2018, 17:13

Grappig is dat Frankrijk op elke hoogte een bordje met "col de ....." plaatst, ook als het niet om bergpassen gaat. Die col van 448 meter is een voorbeeld en in de licht glooiende heuvels rond Angouleme heb je een col van maar liefst 230 meter.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Ds79m » za 22 dec 2018, 17:25

^^ Wat op zich nog kan wedijveren met de uit de Tour de France bekende Col d’Eyserbosweg :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 22 dec 2018, 19:15

Col de Gratteloup tussen Hyères en de golf van St-Tropez is met 199m de laagste col die ik ken in Frankrijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 22 dec 2018, 21:08

^^ De Col de Balitres tussen Cerbère en Portbou, waar de Pyreneeën doorlopen tot de kust, is 165 meter boven zeeniveau en zeker een echte bergpas waarbij je de Pyreneeën kruist. Maar het kan nog lager: de Col d'Ardenay, 75 meter boven zeeniveau, een flinke helling van Chaudefonds-sur-Layon naar Ardenay. Of dat een echte col is, daar kun je natuurlijk over discussiëren, maar hij staat als zodanig aangegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 23 dec 2018, 12:42

Er blijken ook meerdere "Route des Crêtes" te zijn. De Franse Wikipedia heeft er 6: Route des Crêtes

Ik heb er tot nu toe drie gehad, de kustroute tussen La Ciotat en Cassis, de Gorges du Verdon en de route in de Vogezen. Allemaal zeer de moeite waard (foto's staan ook wel in dit topic).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 31 dec 2018, 12:49

Wat foto's van de omgeving Val d'Isère. Ik reed die dag van Guillestre naar Bourg-Saint-Maurice, via Italië. Noordelijk van de Montcenis was het weer een stuk slechter. Bovenop de Col de l'Iseran was het nog maar 1 graad en sneeuwde het licht - in de zomervakantie dus.

1. De Col de l'Iseran is met 2770 meter de hoogste bergpas van Frankrijk (en de op één na hoogste weg). De col is hoger dan de Col de la Bonette, maar lager dan de lus rond de Cime de la Bonette. Helaas was het bewolkt toen ik er was. Ik moet er nog eens teruggaan als het mooier weer is.
Afbeelding
Col de l'Iseran by European Roads, on Flickr

2. Het Lac du Chevril, bergafwaarts van Val d'Isère. De weg over de stuwdam is de toegang naar Tignes, beiden bekende wintersportoorden.
Afbeelding
Lac du Chevril Val d'Isère-2 by European Roads, on Flickr

3. Er zijn een aantal tunnels langs het Lac du Chevril.
Afbeelding
Lac du Chevril Val d'Isère-3 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
Lac du Chevril Val d'Isère-5 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 08 jan 2019, 17:44

De Cormet de Roselend is een 1968 meter hoge bergpas tussen Bourg-Saint-Maurice en Albertville. Het is de eerste bergpas ten zuiden van het Mont Blanc-massief. Vanwege de N90 wordt deze route echter hoofdzakelijk door toeristen gebruikt.

1. Haarspeldbochten aan de kant van Bourg-Saint-Maurice.
Afbeelding
Cormet de Roselend-1 by European Roads, on Flickr

2. Er reed vrijwel niemand.
Afbeelding
Cormet de Roselend-2 by European Roads, on Flickr

3. Doorkijkje naar de Aguille des Glaciers (3816 m).
Afbeelding
Cormet de Roselend-3 by European Roads, on Flickr

4. Cormet de Roselend. Fijn om eens zo'n bord te zien die niet vol met stickers zit.
Afbeelding
Cormet de Roselend-4 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Cormet de Roselend-5 by European Roads, on Flickr

6. pano.
Afbeelding
Cormet de Roselend-6 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » di 08 jan 2019, 18:28

Prachtig :)<>:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 08 jan 2019, 19:19

Die stickers zijn er dan toch recentelijk afgehaald, wat op zich lovenswaardig is.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door GuteFahrt » wo 09 jan 2019, 11:12

^^ Nogal een karwei...(?)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 09 jan 2019, 13:59

Eigenlijk wel, waren er gemakkelijk een honderdtal en die kleven best goed op dat email.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 16 jan 2019, 13:40

Een mooie locatie waar ik toevallig langs kwam, niet gepland om te bezoeken: de Barrage de Roselend. Dit is een stuwdam tussen de Cormet de Roselend en het dorp Beaufort, hemelsbreed zo'n 20 kilometer ten oosten van Albertville.

De dam is tussen 1955 en 1962 aangelegd. Het is een bijzonder type stuwdam, de elektriciteit wordt niet ter plaatse opgewekt, maar 13 kilometer verderop bij een ondergrondse elektriciteitscentrale in La Bâthie, aan de N90. Het water stroomt via ondergrondse buizen met een hoogteverschil van 1250 meter. Het stuwmeer ligt op 1557 meter hoogte.

Je kan met de auto over de dam rijden. Dit is geen route départementale maar één of andere lokale weg.

Afbeelding
Barrage de Roselend-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Barrage de Roselend-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Barrage de Roselend-5 by European Roads, on Flickr

Dat is de Mont Blanc op de achtergrond.
Afbeelding
Barrage de Roselend-6 by European Roads, on Flickr

Dit was overigens de eerste keer in mijn leven dat ik de Mont Blanc van relatief dichtbij heb gezien. Daarvoor had ik het alleen vanaf de A6 en Col du Galibier gezien, op zeer grote afstand dus. Later op deze trip ben ik nog in Chamonix geweest om de berg van dichterbij te zien. Ik was al vaak in de Franse Alpen geweest, maar telkens wat zuidelijker.
Afbeelding
Barrage de Roselend-7 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door GuteFahrt » wo 16 jan 2019, 13:51

Prachtige platen! :top: 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » wo 16 jan 2019, 16:19

Ga hiermee door, dit is genieten met een grote G.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 13:49

De Col du Pré is een 1703 meter hoge bergpas van secundair karakter nabij Beaufort in de Franse Alpen. Dit ligt boven het Lac de Roselend van de vorige serie. Het hoogste punt van de weg ligt nog wat hoger dan de eigenlijke bergpas. Bovenop heb je uitzicht op de Mont Blanc.

1. Op 1748 meter hoogte is het hoogste punt van de weg. De eigenlijke col ligt op 1703 meter.
Afbeelding
Col du Pré-1 by European Roads, on Flickr

2. Mooi uitzicht hier.
Afbeelding
Col du Pré-3 by European Roads, on Flickr

3. De Barrage de Roselend vanaf wat hoger gezien.
Afbeelding
Col du Pré-4 by European Roads, on Flickr

4. Enige zoom om de Mont Blanc wat dichterbij te halen.
Afbeelding
Col du Pré-5 by European Roads, on Flickr

5. De Mont Blanc. De afstand is hemelsbreed 25 kilometer. Je kijkt hier in rechte lijn zelfs een stukje over Italiaans grondgebied.
Afbeelding
Col du Pré-6 by European Roads, on Flickr

6. Links van de Mont Blanc zien we deze top. Afgaande op zichtlijnen en hoogte is het wellicht de Aiguille Verte (4122 m), maar dat weet ik niet zeker. De Aguille du Midi is te laag en de Grandes Jorasses zit vanaf dit punt achter de hogere Mont Blanc.
Afbeelding
Col du Pré-7 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 22 jan 2019, 15:08

^^ Even mijn Peakfinder-app erbij gehaald. De toppen op foto 7 lijken me (vlnr) Aigulle de Bionassay, Dômes de Miage en Mont Blanc. Hoe dan ook schitterende foto's. Het blijft ook erg apart hoe je Mont Blanc altijd maar moeilijk op zicht krijgt in de dalen er vlak tegenaan (aan Franse zijde dan) en je van afstand dan ineens van die doorkijkjes hebt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 20:09

Het lijkt er wel op. Het gekke is dat de Aiguille de Bionnassay (4052 m) vanaf mijn gezichtspunt dichter bij ligt dan de Mont Blanc, maar op de foto juist verder weg lijkt. En de Aiguille de Bionnassay heeft ook maar een zeer beperkte prominentie vergeleken met de rest van het Massief (zo'n 150 meter lager zit de col) terwijl het op de foto een meer vrijstaande bergtop lijkt te zijn.

Het Mont Blancmassief vanaf het gezichtspunt van de Col du Pré is ook niet eentje die heel bekend is. Vanwege de bergen ervoor zie je er vanaf de D925 / Cormet de Roselend niks van. Het Mont Blancmassief is ook veel hoger dan de andere bergen in het gebied aan de Franse zijde, met maar een enkele top die net tot 2.800 - 3.200 meter reikt. Maar die lagere bergen ontnemen wel vaak het zicht op de Mont Blanc.

Ik stond op de camping in Passy. Dat ligt maar 16 kilometer van de Mont Blanc, maar het hoogteverschil is enorm: zo'n 3.300 4.300 meter. Elders in de Alpen zijn die afstanden snel meer dan 25 kilometer. Zoals Interlaken - Jungfrau of Aostadal - Monte Rosa.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 22 jan 2019, 21:55

^^ Volgens mij is dat hoogteverschil op korte afstand het probleem niet. Op de afstand Grindelwald-Eiger overbrug je in minder kilometers ook zoveel hoogte, en ook Courmayeur-Mont Blanc is vergelijkbaar. Maar het dal aan Franse kant is kronkelig en dat levert nooit echt ruim zicht op. De geringe breedte helpt ook niet echt, en de Mont Blanc ligt dan weer op het einde van een ooo wat kronkelig zijdal. Gevolg: vanuit zo ongeveer overal in het hoofddal in de nabijheid van de berg ligt er een andere berg voor.

Maar ook dat is bepaald niet uniek. Je ziet het met wel meer bekende bergen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 22:04

Is de Mont Blanc nog goed zichtbaar vanaf de Italiaanse A5? Het laatste deel van Courmayeur naar Aosta is wel behoorlijk ondertunneld en in het Aosta-dal zelf lijken er ook andere bergen voor te zitten.

Ik moet me nog even corrigeren voor Passy - Mont Blanc, dat hoogteverschil is niet 3.300 meter naar 4.300 meter. (500 - 4800 m). Dat bedoelde ik eigenlijk met de korte afstand tot lager gelegen gebieden vanaf de Mont Blanc. Vanaf Passy torent de Mont Blanc er dus nog wel boven uit ondanks dat er wel een bergrug voor zit. Ik heb nog wat foto's vanaf een viaduct over de A40 bij Sallanches, daar kan je de Mont Blanc ook goed zien. Alleen is het vaak alleen in de ochtend wolkenloos dus als je dan foto's maakt richting oosten heb je de zon tegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » di 22 jan 2019, 22:11

Chris schreef: di 22 jan 2019, 22:04 Is de Mont Blanc nog goed zichtbaar vanaf de Italiaanse A5? Het laatste deel van Courmayeur naar Aosta is wel behoorlijk ondertunneld en in het Aosta-dal zelf lijken er ook andere bergen voor te zitten.
In ieder geval bij Courmayeur komt hij vol tevoorschijn. https://goo.gl/maps/aLG7wu4M5DS2 En ook eerder wel, als je even tussen de tunnels zit (bij Morgex ook langere tijd).

De uitzichten van verder stroomopwaarts op de A40 zijn natuurlijk bekend. Maar dichterbij wordt dat dus minder.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 23 jan 2019, 11:19

Er zijn ook geen grote bergpassen waarvan je het massief goed kan zien van niet al te grote afstand. Vanaf de Roselend, Petit St. Bernard en de Grand St. Bernard zitten er andere bergen voor. Vanaf de Zwitserse Col de la Forclaz is een deel van het massief zichtbaar maar deze bergpas is wat te laag (onder de boomgrens). Er zijn wel een paar wegen waar je omhoog kan rijden om het massief te zien, zoals vanaf Passy naar Plaine Joux en als je naar het Lac d'Emosson rijdt (aanrader trouwens).

Vanaf Chamonix heb je uiteraard wel goed uitzicht, alhoewel je daar weer te dicht bij zit om de top te kunnen zien volgens mij. Vanaf Courmayeur is het massief wat 'rommelig', je ziet niet zo goed de toppen en gletsjers naar beneden komen.

Je kunt je wel bedenken wat voor obstakel het Mont Blanc-massief was voor de bouw van de tunnel. Er zijn geen bergpassen direct rond het massief en de St Bernard passen komen in andere gebieden uit. Ik vraag me ook af of de Bernard-passen in de winter open gehouden werden destijds. Anders was het hele Aosta-dal doodlopend. Aan Franse zijde kan je nog vrij eenvoudig naar Albertville of Martigny.

Het mooie van Chamonix is dat de gletsjers bijna tot in het dal komen. De zwaartekracht gaat daar sneller dan de afsmelt, waardoor sommige gletsjers tot 1700 meter hoogte komen, onder de boomgrens. Van wat ik zo op Street View zie is dat aan Italiaanse kant minder zichtbaar.

Afbeelding
Chamonix-Mont Blanc by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Chamonix-Mont Blanc-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Chamonix-Mont Blanc-3 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 23 jan 2019, 12:26

Chris schreef: wo 23 jan 2019, 11:19Je kunt je wel bedenken wat voor obstakel het Mont Blanc-massief was voor de bouw van de tunnel. Er zijn geen bergpassen direct rond het massief en de St Bernard passen komen in andere gebieden uit. Ik vraag me ook af of de Bernard-passen in de winter open gehouden werden destijds. Anders was het hele Aosta-dal doodlopend. Aan Franse zijde kan je nog vrij eenvoudig naar Albertville of Martigny.
Die passen probeerde men zo lang mogelijk open te houden, maar op enig moment moesten ze toch echt dicht. Zie https://www.persee.fr/doc/rga_0035-1121 ... _50_1_1021. De situatie was kort en goed dat de route over Ventimiglia het hele jaar open was (niet voor niets onderdeel van de toenmalige E1), evenals Tende, maar dat je het verder moest hebben van de spoortunnels met autotrein op de Simplon (onderdeel van E2) en Frejus / Montgenèvre (onderdeel van E13). Het ontbrak toen natuurlijk ook aan een binnenlandse noodzaak om deze verbindingen open te houden, waar men in Zwitserland er nog wel eens voor kiest/koos om hoge pasverbindingen zolang enigszins mogelijk open te houden om landsdelen over de weg aangebonden te houden. Maar tegen deze achtergrond misschien ook niet zo heel raar dat men in deze hoek van Italië begon met de eerste twee grote Alpentunnels.

En ja, dit betekende dat de regio Aosta behoorlijk geïsoleerd was, met in de winter alleen een verbinding naar de rest van Italië - zie pagina 110 van het artikel hierboven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 23 jan 2019, 13:03

Interessant. Die langgerekte valleien zonder dwarsverbindingen is wel typerend voor de West-Alpen, zeker aan Italiaanse zijde. Ik heb wel eens gekeken of het te doen was om naar de Colle del Nivolet te gaan, maar daarvoor moet je eerst helemaal het laagland in. Vanaf de Franse zijde is dat wel 3,5 - 4 uur enkele reis terwijl het hemelsbreed maar 30-40 kilometer is. Als dagtrip is dat eigenlijk niet te doen.

Wellicht iets voor een volgende keer, ik wil die regio toch wel eens wat beter ontdekken, zoals ook een trip naar Breuil (achterkant Matterhorn).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 23 jan 2019, 14:17

^^ Ik zou sowieso graag wel de valleien aan de Italiaanse kant van de Walliser Alpen en van Piemonte beter willen leren kennen, maar het is inderdaad een redelijke logistieke nachtmerrie.

Het terrein hier is niet makkelijk voor de aanleg van bergpassen tussen de dalen; zowel over de Alpen-hoofdkam heen als tussen de dalen aan één kant daarvan. Je ziet het aardig aan wat er dan wel ligt: een Nivolet met pashoogte boven 2600 meter (en dan geen doorlopende route) of een Iseran aan Franse kant. Een historisch gebrek aan politieke eenheid moet een verdere reden zijn, terwijl de enige politieke eenheid die wel bestond (tussen Piemonte en de Savoie) eigenlijk prima bediend was met de Frejus/Montgenèvre-route. De boeren-bevolking van het gebied had wel zijn eigen behoeftes aan verkeer tussen de dalen, maar bergpaden volstonden daarvoor. Als je er zo over nadenkt, vraag je je af waarom eigenlijk de Fransen de moeite hebben genomen om een weg over de Iseran aan te leggen ...

Het artikel geeft trouwens ook wel een aardige opsomming van hoe de grote verbindingen in dit deel van de Alpen zo tot stand kwamen. De Fréjus-tunnel was een intern Piemontees project op een binnengrens (bouw begon ook al voordat het Koninkrijk Sardinië de Savoie aan Frankrijk afstand in ruil voor Franse steun bij de Italiaanse eenwording). Bismarck had na de Duitse eenwording groot belang bij de Gotthard. Niet genoemd staat waarom, maar het ligt voor de hand dat hij een verbinding buiten Oostenrijk om wilde, want de verhoudingen met Oostenrijk waren in die periode redelijk gebrouilleerd geraakt, dus het mocht niet via de Brenner, die eigenlijk de historisch belangrijkste verbinding was tussen Duitsland en Italië. De Simplon-treinverbinding was vervolgens een Frans-Zwitserse combine in reactie op de totstandkoming van de Gotthardlijn, waar zowel Parijs als Bern bij geholpen waren. Maar juist van die laatste fase kun je ergens de vraag stellen waarom toen niet werd gekeken naar de Mont Blanc als logische noordwest-zuidoost-verbinding tussen Frankrijk en Italië. Een antwoord op die vraag wordt niet gegeven; wellicht indirect doordat gezegd wordt dat de geografie aan weerszijden er in de jaren '50 van de 20e eeuw voor zorgde dat de aanleg van een autotunnel logischer was dan een treintunnel.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 23 jan 2019, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 jan 2019, 14:24

Ik was ooit van plan om een etappe van de Giro in Breuil-Cervinia te bezoeken. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan. Maar het was in mei, dus dan was ik qua route eigenlijk gebonden aan de Grote-Sint-Bernardtunnel... Het is toch een relatief afgelegen gebied.

Colle del Nivolet schijnt erg mooi te zijn, maar hij loopt aan de noordkant dood. Het is een lange rit, en daarna moet je over dezelfde weg weer terug. In de rest van de Alpen kom je dat ook wel tegen in sommige dalen (Arosa, Kaunertaler Gletscherstraße) en een enkele pasweg die niet doorgaand is (Col du Sanetsch bijvoorbeeld), al is de Nivolet wel erg lang. Bijna 60 km vanaf Cuorgnè (zal al gauw anderhalf uur enkele reis zijn), en weer terug.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » za 26 jan 2019, 15:48

Wat foto's van de Col de la Madeleine. Ik heb niet snel dat ik vermoeid raak van bergwegen rijden, maar de Col de la Madeleine vond ik wel pittig, ik heb hem vanaf het noorden bereden en dat is 25 kilometer lang alleen maar bochten. Sommige delen zijn ook erg smal, vooral de combinatie van smalle weg, weinig zicht en scherpe bochten maken het een wat oncomfortabele rit. Je kan niet zo makkelijk veilig de binnenbocht pakken als op andere bergwegen. Ik was eigenlijk ook wel blij er weer vanaf te zijn.

1. Onderaan de bergpas, niet ver van de N90.
Afbeelding
Col de la Madeleine-1 by European Roads, on Flickr

2. De weg naar Pussy.
Afbeelding
Col de la Madeleine-4 by European Roads, on Flickr

3. Bovenop was er helaas sprake van wolkenvorming rond de bergtoppen, het grandioze uitzicht viel daardoor wat tegen. Bij helder weer moet je kennelijk zowel het Massif de Mont Blanc kunnen zien als het Massif des Écrins.
Afbeelding
Col de la Madeleine-5 by European Roads, on Flickr

4. De 2000 meter is een toeristenlokkertje, de werkelijke hoogte van de pas is 1993 meter.
Afbeelding
Col de la Madeleine-6 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Col de la Madeleine-7 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
Col de la Madeleine-11 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » za 26 jan 2019, 16:07

Ah, je hebt je uitgeleefd met je camera :yes:

Plaats reactie