D902 Col de la Madeleine-1 by European Roads, on Flickr

D902 Col de la Madeleine-2 by European Roads, on Flickr

D902 Col de la Madeleine-3 by European Roads, on Flickr
Moderator: Moderatoren
Naast de Col de la Madeleine die je noemt zijn er nog minstens drie cols met deze naam:Chris schreef: ↑zo 16 dec 2018, 14:36Ik kwam er achter dat er nog een Col de la Madeleine is. De bekende ligt tussen de Isère en Maurienne, ten zuiden van Albertville, maar er is ook een Col de la Madeleine op de D902 (ex-N202) tussen Lanslebourg en Bonneval-sur-Arc, niet heel ver daar vandaan dus. Ik vraag me af hoeveel mensen het op hun navigatie hebben ingesteld en hier teleurgesteld uitkwamen...
In ieder geval bij Courmayeur komt hij vol tevoorschijn. https://goo.gl/maps/aLG7wu4M5DS2 En ook eerder wel, als je even tussen de tunnels zit (bij Morgex ook langere tijd).
Die passen probeerde men zo lang mogelijk open te houden, maar op enig moment moesten ze toch echt dicht. Zie https://www.persee.fr/doc/rga_0035-1121 ... _50_1_1021. De situatie was kort en goed dat de route over Ventimiglia het hele jaar open was (niet voor niets onderdeel van de toenmalige E1), evenals Tende, maar dat je het verder moest hebben van de spoortunnels met autotrein op de Simplon (onderdeel van E2) en Frejus / Montgenèvre (onderdeel van E13). Het ontbrak toen natuurlijk ook aan een binnenlandse noodzaak om deze verbindingen open te houden, waar men in Zwitserland er nog wel eens voor kiest/koos om hoge pasverbindingen zolang enigszins mogelijk open te houden om landsdelen over de weg aangebonden te houden. Maar tegen deze achtergrond misschien ook niet zo heel raar dat men in deze hoek van Italië begon met de eerste twee grote Alpentunnels.Chris schreef: ↑wo 23 jan 2019, 11:19Je kunt je wel bedenken wat voor obstakel het Mont Blanc-massief was voor de bouw van de tunnel. Er zijn geen bergpassen direct rond het massief en de St Bernard passen komen in andere gebieden uit. Ik vraag me ook af of de Bernard-passen in de winter open gehouden werden destijds. Anders was het hele Aosta-dal doodlopend. Aan Franse zijde kan je nog vrij eenvoudig naar Albertville of Martigny.