[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 02 jun 2018, 20:03

In de Franse Alpen zijn diverse passen nog dicht;

* Lombarde: ?
* Agnel: 20 juni
* Izoard: begin juni
* Galibier: 10 juni (tunnel is al wel open)
* Iseran: midden juni
* Madeleine: begin juni
* Petit St. Bernard: 4 juni

Volgens mij zijn dit vrij late openingen voor de Franse passen. Er is afgelopen winter ook veel sneeuw gevallen en het voorjaar was vrij koud.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door brytje008 » za 02 jun 2018, 20:52

^^ Ik zag vandaag wel een foto voorbij komen van wielrenner Bauke Mollema. Hij was naar de top van de Lombarde gefietst, je zag nog wel sneeuw liggen. Maar ik neem aan als hij naar de top kan fietsen dat die ondertussen open is?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Willem » za 02 jun 2018, 21:32

Oorspronkelijk wilde ik eind mei een autoritje over de Franse Alpenpassen maken. Die heb ik uitgesteld tot begin juli.
Uiteindelijk maar goed ook, want anders zou het merendeel (bijna, of in ieder geval de mooiste/hoogste) nog dicht geweest zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » za 30 jun 2018, 20:21

Vanaf morgen vindt er een bepaald ritueel plaats bij houders van een Frans rijbewijs die nog de volle 12 punten hebben:

Dag punten, waar nu 2/3de van alle rijbewijzen in Frankrijk de volle 12 punten hebben zal daar tegen Kerstmis 2018 amper 1/3de van overblijven dankzij de maatregel van 80km/h ipv 90km/h uitgeschreven door een politieker die kleuterschoolmentaliteit een deel van z'n bevoegdheid heeft gemaakt en denkt het warm water te hebben uitgevonden om de staatskas te spijzen.


-------------

Tot daar het nationale gedeelte, voor jullie telt enkel het internationale gedeelte wanneer je op transit bent in dit nochtans heerlijke land:

Wil je 130km/h rijden? Betaal dan tol
Wil je 110km/h rijden? Ga naar Bretagne
Wil je 110km/h rijden buiten Bretagne? Pas op voor flitsers.
Wil je 90km/h rijden? Enkel op een 2x2 of een 2+1 op het gedeelte waar er 2 zijn of op een 1+1 afgescheiden door rail of beton waar geen enkele andere beperking is. Daarna geldt opnieuw de 80km/h beperking aangegeven door een verkeersbord dat uiteraard gratis ontschoten is vanuit Moeder Aarde. Er zijn er een paar tienduizend geplaatst.
Wil je 80km/h rijden? Pak je C-rijbewijs en rij gewoon overal in Frankrijk zonder boetes. Er is toekomst in de vrachtwagenbusiness.
Wil je 80km/h rijden als auto? Koop een 2CV en hou je vakantiebudget bij je.
Wil je 60km/h rijden? Koop een snormobiel zonder rijbewijs en vanaf 1 juli mag je niet 45km/h maar 60km/h want jij vormt totaal geen gevaar. Jij bent immers de enige weggebruiker die vanaf 1 juli sneller mag, en dat is dankzij het feit dat jij je rijbewijs kwijt bent gespeeld door één of andere stommiteit. Stel het niet in vraag, in het Elysée snappen ze het en dat is het enige dat telt op zich.
Wil je nog 50km/h halen in de stad? Koop een elektrische fiets. Met de auto hobbel je gewoon van de ene illegale verkeersdrempel naar de andere.

Maar ook andere zaken:
Jij houdt afstand maar er schuift iemand in voor je op je rijstrook en er staat net een camera? Jij betaalt de boete want je houdt geen afstand
Voetganger/fietser rijdt door rood op het kruispunt en je rijdt door groen? Jij krijgt de boete want jij moet als automobilist constant rekening houden met vliegende schotels.
Honger? Dorstig? Radio verzetten? De telefoon doorgeven? 135 euro boete, het enige wat je mag doen achter het stuur is rechtop zitten, 10 na 10 en vooral opletten.
Denk je even te kunnen doorblazen voorbij die Franse auto? Kans is bestaande dat een private flitsorganisatie met opzet 5km/h te traag rijdt zodat jij er 5km/h te snel voorbijgaat, 68 gemakkelijke euro's verdiend. Privatieve snelheidscontroles zijn een feit vanaf morgen.

1 juli; verlaging van de Vmax op gewone wegen en implementering van privatieve snelheidscontroles die enkel cashgeld voor ogen hebben. Toeval? Natuurlijk niet, enkel het Elysée vindt van niet.


De manier van schrijven is satire inderdaad, maar ik vertel jammer genoeg geen onwaarheden, dus pas op. :surrender:
Laatst gewijzigd door Km357 op zo 01 jul 2018, 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door brytje008 » za 30 jun 2018, 21:03

^^ Zullen mensen zich echt houden aan het niet eten en drinken.. Ik eet en drink zo vaak in de auto op reis ook in Frankrijk.

Ik blijf het bizar vinden dat zelfs stilstaand langs de weg, het verboden blijft om op je mobiel te zitten. Hoe willen ze dat controleren dan.. agenten de hele dag op Aires laten staan? :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » za 30 jun 2018, 21:25

Km357 schreef: za 30 jun 2018, 20:21het enige wat je mag doen achter het stuur is rechtop zitten, 10 na 10 en vooral opletten.
Ha, grappig dat dit in Vlaanderen 10 na 10 heet waar we het in Nederland 10 voor 2 noemen. :D
brytje008 schreef: za 30 jun 2018, 21:03 ^^ Zullen mensen zich echt houden aan het niet eten en drinken.. Ik eet en drink zo vaak in de auto op reis ook in Frankrijk.
Ik doe het ook, maar ik let wel op. Niet drinken op lange ritten is trouwens net zo goed gevaarlijk, zeker met hoge temperaturen waar je toch meer vocht nodig hebt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » za 30 jun 2018, 22:49

brytje008 schreef: za 30 jun 2018, 21:03 ^^ Zullen mensen zich echt houden aan het niet eten en drinken.. Ik eet en drink zo vaak in de auto op reis ook in Frankrijk.

Ik blijf het bizar vinden dat zelfs stilstaand langs de weg, het verboden blijft om op je mobiel te zitten. Hoe willen ze dat controleren dan.. agenten de hele dag op Aires laten staan? :rofl2:
Controle is 1 zaak, het in een wet illegaal maken en bestrafbaar maken is op zich belangrijker hier.

Uiteraard hoopt de beruchte minister dat mensen er zich niet aan gaan houden, dat levert geld op.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » zo 01 jul 2018, 11:05

Km357 schreef: za 30 jun 2018, 20:21Wil je 80km/h rijden? Pak je C-rijbewijs en rij gewoon overal in Frankrijk zonder boetes. Er is toekomst in de vrachtwagenbusiness.
Ik kan uit ervaring vertellen dat dit onzin is. Boetes worden tegenwoordig gewoon in de taal van het gevestigde land doorgestuurd naar buitenlandse transportfirma's.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Bert65 » zo 01 jul 2018, 12:58

Coen Tunnel schreef:Ha, grappig dat dit in Vlaanderen 10 na 10 heet waar we het in Nederland 10 voor 2 noemen. :D
Eigenlijk is dit, door de komst van de airbag, al achterhaald en is het nu kwart voor 3. Mocht je de handen op 10 voor 2 hebben, je klapt ergens op en de airbag klapt uit, heb je grote kans dat de explosie en de wegschietende afdekklep je pols breekt.
Bij de meeste voertuigen zitten daarom een soort greep, waar je duim in kan liggen, in het stuur op kwart voor 3 en slaat het klepje naar boven weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 01 jul 2018, 13:29

10 voor 2 heb ik ook nooit prettig gevonden, ik heb dat na rijlessen ook niet meer gebruikt. Het is te hoog op het stuur met continu belasting op de polsen naar binnen. Als ik al met twee handen aan het stuur rij, is het meestal net boven 9-3. Maar meestal gewoon een hand onder aan het stuur, tussen 5-4 of 7-8 als afwisseling.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Willem » zo 01 jul 2018, 15:54

Met uitzondering van erg bochtige stukken rijdt het met een hand inderdaad het prettigst. De andere hand is dan vrij om te schakelen en de verwarmimg, radio of wat dan ook te bedienen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 01 jul 2018, 21:30

Jeroen schreef: zo 01 jul 2018, 11:05
Km357 schreef: za 30 jun 2018, 20:21Wil je 80km/h rijden? Pak je C-rijbewijs en rij gewoon overal in Frankrijk zonder boetes. Er is toekomst in de vrachtwagenbusiness.
Ik kan uit ervaring vertellen dat dit onzin is. Boetes worden tegenwoordig gewoon in de taal van het gevestigde land doorgestuurd naar buitenlandse transportfirma's.
Daar gaat het niet over. Met een vrachtwagen mag je buiten de autoroute toch al maar 80km/h en daar verandert niks aan vanaf 1 juli. Dat was m'n punt. Iedereen vertraagt behalve de vrachtwagen en de snormobiel die zelfs sneller mag. Vooral bij het laatste is de logica wel ver te zoeken.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Groningen » ma 02 jul 2018, 20:54

Tja, al die repressie moet je niet hebben.

Aardigheidje: zouden PSA en aanpalende percelen nu ook hun snelheidsmeters wijzigen naar de 'standaard' van grote even cijfers, ipv grote oneven cijfers ?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » ma 02 jul 2018, 21:22

Zijn er nog wijzers met analoge klokken heden ten dage? Alles wordt toch digitaal dus dat is vast geen probleem.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 02 jul 2018, 21:43

Mijn auto uit 2015 heeft nog gewoon klokken. Ik zie op zich ook niet de grote meerwaarde van digitale snelheidsmeters. Omdat iets digitaal kan, zegt nog niet dat dat ook beter is. Zoals iPad-onderwijs. Of Audi's en Tesla's met alleen nog maar digitale schermen en knoppen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » ma 02 jul 2018, 22:13

^^ :handshake:

Het is dat ik me langzamerhand wat alleen voelde met dat sentiment. Net zoals er ooit een rage was van digitale polshorloges en die gelukkig nooit heeft doorgebroken, zie ik niet in waarom al die digitale troep aan iedereen dient verkocht te worden.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door JB81 » di 03 jul 2018, 15:59

Km357 schreef: ma 02 jul 2018, 21:22 Zijn er nog wijzers met analoge klokken heden ten dage? Alles wordt toch digitaal dus dat is vast geen probleem.
Genoeg. In het A-segment is digitaal nog non-existent, in B sporadisch een optie en ook daarboven bepaald nog niet standaard.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Willem » di 03 jul 2018, 20:46

Mijn auto heeft een analoge meter, maar de digitale versie is te selecteren. Dan zie je in het midden van de klok de digitale snelheid staan (naar keuze, anders zie je daar andere gegevens).

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door JB81 » wo 04 jul 2018, 7:24

^^
Oh ja, da's waar. Die heb ik ook. Ik dacht gelijk aan een volledig digitale versie :)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » wo 04 jul 2018, 11:54

Ik vind dat er wel nog een verschil gemaakt kan worden tussen een simpel digitaal cijferdisplay (zoals in bv. bepaalde Renaults en Mazda's) en een digitale versie van analoge meters. Ik heb zo'n laatste eens bij een Audi van binnen gezien en dat ziet er verbluffend goed uit, zeker in combinatie met een kaartweergave tussen de meters in.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 04 jul 2018, 13:05

Mijn ouders hadden vroeger een Renault die al een cijferdisplay had. Volgens mij bouwjaar 2001 of 2002.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Willem » vr 06 jul 2018, 21:59

Met ingang van 1 juli is de Vmax op het OWN verlaagd naar 80 km/h. Alleen op wegen met gescheiden rijbanen blijft 90 de limiet, voor zover daar geen 110 geldt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » za 07 jul 2018, 9:05

^^ Dat niet alleen, sinds 1 juli mogen privatieve firma's ook flitsen, een feit dat veel minder media-aandacht krijgt maar die 2 te samen gaan de Franse Staat veel geld opleveren.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door brytje008 » za 07 jul 2018, 12:29

^^ Waarom laat de overheid eigenlijk privatieve firma's flitsen? Ik heb de reden waarom ergens een keer gemist..

En in welke vorm komt het.. Alleen mobiele flitsers, of ook flitspalen etc?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » za 07 jul 2018, 19:22

Waarom? Omdat het geld opbrengt (zij betalen een contract/concessie voor het mogen flitsen en zoeken dus naar een optimale kosten/baten analyse) en een privatieve firma 24/7 kan flitsen zonder rekening te houden met werktijden en andere rechten. Ze kunnen dat immers privatief aanpassen volgens contract en CAO. Officieel is het om de politie/gendarmerie de kans te geven van zich op meer serieuze taken te focussen. :lol: Tja, wie dat gelooft...

Hoe? Alle mogelijke manieren zolang het "geijkt" is. Maar pak maar beter degelijke rechtsbijstand als je je boete op deze manier wil aanvechten. Het lijkt wel dat de start enkel door mobiele flitsers vanuit voertuigen zal gebeuren maar binnen 2-3 jaar wie weet?


Wat ik nog het meest jammer vind is dat de media hier quasi nooit over bericht, zelfs niet in Frankrijk zelf, terwijl het toch écht wel waar is en dat de gekozen timing voor de implementering van 80km/h én de invoering van privatieve flitsers toch wel heel apart is gekozen, 1 juli 2018. Natuurlijk weet niemand hoe de situatie zal zijn na 6 maanden maar ik denk dat enkel goedgelovigen er dienen vanuit te gaan dat het allemaal "wel zal meevallen".

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Willem » za 07 jul 2018, 23:22

Die private firma's verdienen dus geld door zoveel mogelijk te gaan flitsen. Beetje rare toestand.
En zeker omdat de 90 en de 110 zones soms gewoon in graanvelden liggen is dat een recept voor een leuk verdienmodel. Verkeersveiligheid is een argument wat je altijd te pas en te onpas kunt gebruiken als reden om te gaan flitsen.

Vandaag heb ik op diverse plaatsen vage busjes pal naast de snelweg gezien. Jouw verhaal verklaart een hoop.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » za 07 jul 2018, 23:32

Begrijp ik iets verkeerd over het concept of zou "privaat" hier een beter Nederlands woord zijn? Privatief suggereert dat de overheid zelf niet langer tot handhaving bevoegd is?

Deze vorm van uitbesteden hoeft niet het einde van de wereld te zijn, mits de overheid op een nette manier de kaders zet. Dat er dus op een nette manier wordt gehandhaafd zonder vuiligheidjes - dat is in de basis niet heel anders dan private beveiliging op een bedrijventerrein. En met een verbod op cherrypicking; net zoals de politie heeft de concessiehouder een verantwoordelijkheid voor een compleet gebied en je kunt het niet maken alleen op de meest winstgevende plaatsen te opereren - dat is dan in de basis weer iets dat we kennen van concessies op nutsfuncties.

Hoewel ook dat punt misschien maar beperkte waarde heeft. We kunnen wel aan private tenten verwijten dat ze een louche flitshandel houden, maar in hoeveel landen staat niet ook de politie altijd heel opportunistisch te flitsen op plaatsen waar ter plaatse onbekenden vaak de fout in gaan, net op dagen met veel toeristenverkeer? Dat zo'n private firma dan wat efficiënter kan opereren dan de logge overheid en daardoor meer kan controleren voor hetzelfde geld, dat is iets waar je het als weggebruiker maar mee moet doen. Geen argument waarom dit model verwerpelijk zou zijn; als Macron een goede loonkorting had doorgevoerd binndn de politie of de budgetten omhoog had gegooid, waren meer controles van de reguliere politie evengoed mogelijk geweest.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 08 jul 2018, 9:11

Komt er uiteindelijk gewoon op neer dat het om het geld gaat en dat het op zich niks met verkeersveiligheid heeft te maken. Een dubieus lagere limiet instellen en privatieve firma's laten flitsen is gewoon kassa-kassa. Tel daarbij de ogenschijnlijk "onschuldige" verhoging van 10ct/ltr aan accijnzen op brandstof van 1 januari - ook gewoon zo maar omdat 1 persoon dat zo beslist had - plus nog wat andere taxen en accijnzen waar je als niet-Fransman minder mee geconfronteerd zal worden en je snapt wel dat woorden als "verkeersveiligheid" of "gezondheid" op zich loze woorden zijn geworden.

Of privaat of privatief het betere woord is weet ik niet, privatief is wel degelijk het in het Frans gebruikte woord en dat heb ik dan ook gewoon overgenomen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 08 jul 2018, 10:04

^^ Inderdaad, de Franse overheidsfinanciën moeten op orde - de bekende Maastrichtnorm waar het land zich al meer dan 25 jaar geleden aan gecommitteerd heeft. Als dat niet kan door dure Franse privileges in te perken, wat nu eenmaal politiek onhaalbaar is want dan zou je in Franse ogen een uberkapitalistische neoliberaal zijn, kun je dit alleen maar bereiken met extra inkomsten. En aangezien in Franse ogen altijd de ander moet betalen, is deze verkapte belastingverhoging natuurlijk de ondergang van het avondland. Men zou eens niet van twee walletjes kunnen eten :twisted:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door hoevenpe » zo 08 jul 2018, 10:08

Weet iemand trouwens de flitsmarges voor Frankrijk?
Kan je bijvoorbeeld nog wel veilig 90 op de teller rijden of ben je bij 81 al de pineut en wat is de correctie daar?

Plaats reactie