[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door R-R-L » zo 08 jul 2018, 10:26

^^
Zie hier.

Het uitbesteden aan private bedrijven doet me er aan denken dat ik even haast moet maken met de aanschaf van een dashcam. Gezien het vooral om geld binnenharken lijkt te gaan zint het me niets. Klinkt mij als een ideale methode voor een LAF (leugen + ambtseed = feit) boete. Er zit een blackbox in mijn auto die ongetwijfeld ook de snelheid registreert, data daarvan is minder makkelijk in te zien dan de beelden van een dashcam.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door hoevenpe » zo 08 jul 2018, 10:33

Dus samengevat: 5% of 5km maar dan zonder een ondergrens, dus wel een boete voor 81 na correctie mogelijk. Begrijp ik het zo goed?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 10:36

Ja als je na correctie 1 km/h te snel rijdt krijg je een boete van 45 euro.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door R-R-L » zo 08 jul 2018, 10:43

En als je toch bonnen gaat harken kan je beter +19 na correctie aanhouden, daar betaal je hetzelfde voor. Krijg je nog een beetje waar voor je geld.

Boetebedragen voor snelheid zie hier.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jul 2018, 10:55

Chris schreef: zo 08 jul 2018, 10:36 Ja als je na correctie 1 km/h te snel rijdt krijg je een boete van 45 euro.
En dat wordt 90 euro als het bibeko is. 71 km/u (na correctie) op de Boulevard Périphérique in Parijs kan je dus een bekeuring van 90 euro opleveren. :roll:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door hoevenpe » zo 08 jul 2018, 11:11

^^
Maar dus ook hetzelfde bedrag als je met 94 geflitst wordt, apart...

84 GPS op lange binnenwegen lijkt me lastig vol te houden, goed om te weten dat het tot 104@80 financieel wel meevalt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 08 jul 2018, 11:41

Aan de hand van deze site:
http://www.radars-auto.com/emplacements/

leer ik op langere trajecten de verraderlijke plaatsen gewoon uit m'n hoofd. Neemt wat moeite, maar we betalen allemaal al genoeg belastingen eer je auto start dat er niet door verdekte belastingen door debiele limieten en jackpotcamera's nog bij moeten komen.

Deze vat het nog het beste samen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 11:46

Altijd Waze aan dus.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 08 jul 2018, 15:49

Wellicht wel even aardig om te delen: op 2+1-wegen mag, ook zonder scheiding tussen de twee rijrichtingen, nog 90 worden gereden op de weghelft met twee rijstroken (bron).

Andere ontwikkeling is dat het departement Hautes Alpes kortere snelheidsbeperkingen van 70 rondom vermeend gevaarlijke punten zal opheffen, zodat het complete bubeko-deel van wegen 80 km/h wordt. Met de nieuwe regel acht men de toegevoegde waarde van een laatste stapje terug van 10 km/h te klein. Een doekje voor het bloeden wellicht, maar dan toch weer meegenomen. Benieuwd of andere departementen zullen volgen. Ik kan me zo voorstellen dat het gevoeliger ligt rondom lieu-dits waar geen bebouwde kom wordt gemaakt maar de snelheid van oudsher wel omlaag moest.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door hoompey » di 10 jul 2018, 18:34

Op basis van een weekend bij mijn schoonouders in de buurt van Limoges een paar anekdotische observaties over de nieuwe snelheidslimiet. De uitvoering is wat mij betreft met de spreekwoordelijke Franse slag gedaan, wat de duidelijkheid van het nieuwe systeem niet ten goede komt.

- Op smallere, drukkere of bochtige D/N-wegen is 80 prima te doen, het "voelt" niet langzaam. Op brede, goed uitgebouwde stukken vind ik het erg traag (bijv op de D1120 tussen de A89 en de A20).
- Bebording is op dit moment nog niet consequent of duidelijk. In de Haute-Savoie stond er op de stukken die ik gereden heb steeds 80 op wisselpunten, bijvoorbeeld aan het eind van een stuk 2x2. Dit gold ook voor 2+1, maar alleen aan de kant zonder inhaalstrook. In de Correze heb ik geen borden 80 zien staan, wel expliciet 90 op 2+1-stukken, maar geen 80 of 80 (rappel) bij de versmalling naar 1x2. Ik denk dat de maatregel juridisch dus nog niet volledig waterdicht is.
- De stukken 80 zijn duidelijk een vreemde eend in de bijt. De rest van de systematiek is nog volledig gebaseerd op de logica van 130/110/90/70/50/30.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 jul 2018, 9:34

De discussie over de vraag of onder de maximumsnelheid rijden al dan niet gevaarlijk is, is afgesplitst: viewtopic.php?f=31&t=21322

Met vriendelijke groet,
Moderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 16 jul 2018, 15:48

Zwaar onweer zorgde voor flash floods in Zuidwest-Frankrijk, de A63 en A64 liepen vannacht en vanochtend onder water.

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » ma 16 jul 2018, 16:03

Wat beelden van het SANEF wegennet van rond de finale gisteren:

Afbeelding
Hier wordt het wellicht niet heel duidelijk, maar gedachte was dat mensen op de aires via gratis wifi de wedstrijden zouden kunnen streamen, wat misschien wat beter zou zijn voor de verkeersveiligheid (als alleen radio luisteren niet genoeg voor je was). Dit werd al langer in het toernooi aangeprezen.

Afbeelding

Filmpje met vrolijk getoeter bij een tolstation aan de A13 (aan het tijdstip van de post te zien al ruim voor de wedstrijd).

(bron: Facebook-feed van SANEF 107.7)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 23 jul 2018, 20:27

Vrachtwagencrash bij Toulon. Het portaal heeft zo te zien een flinke klap gehad.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 28 jul 2018, 10:49

Een ongeval op de A9 bij Leucate noodzaakte een traumahelikopter. De file is gigantisch, volgens Google Maps staat het voor Béziers al stil, 70 kilometer file, vertraging van uren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 28 jul 2018, 11:04

12 uur reistijd tussen Lyon en Perpignan! :schrikreactie:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » za 28 jul 2018, 13:14

De file veroorzaakt door dat ongeval bij Leucate is nu wel weer grotendeels opgelost. Althans we zijn terug op regulier zwarte zaterdag-niveau van 1u25 van Narbonne naar Perpignan. Lyon-Narbonne is (en was ook om 11 uur) niets bijzonders voor juli-zaterdagen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 10:24

Op de A7 bij Loriol is voor de 33e keer dit jaar een busje van VINCI aangereden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » vr 03 aug 2018, 14:44

Op de A9 is bij Perpignan een vrachtwagen op de middenberm gekanteld en uitgebrand. De snelweg is richting noorden dicht, er staat een file van meer dan 30 kilometer achter die al in Spanje begint. Vertraging is vele uren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 04 aug 2018, 18:48

De A9 is weer dicht vanaf Le Boulou vanwege een brand vlak voor de Spaanse grens. Al twee dagen forse hinder ten zuiden van Perpignan en dat op de drukste twee dagen van het jaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » vr 10 aug 2018, 19:01

Een vrachtwagen met varkens is vanochtend gekanteld op de A10 ten noorden van Saintes. 113 varkens overleefden het niet.

Afbeelding
https://www.thelocal.fr/20180810/pig-ma ... -overturns

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 11 aug 2018, 16:45

Twee delen van de A86 zijn dicht voor werkzaamheden maar er is nauwelijks congestie in de regio Parijs:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 11 aug 2018, 17:15

De bis-route wordt weer aanbevolen richting noorden. Maar de vertraging op de A7 wordt momenteel gemeld als 50 minuten, ik kan me niet voorstellen dat 180 kilometer binnendoor rijden over secundaire wegen sneller is...

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Ds79m » za 11 aug 2018, 18:04

^^ Nee, en zeker niet over déze secundaire wegen, met af en toe flink draaien en keren. Als het nu om een volledig filevrije ex-N7 zou gaan, was er wellicht sprake van een serieus alternatief, maar deze Bis-route is echt voor de liefhebber. Zelfs met een klein uur vertraging aan files is de A7 een stuk relaxter. En dan is mijn naam niet eens Pino.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » za 11 aug 2018, 19:45

^^ Heb ik zo'n reputatie om de snelweg niet af te willen? Of is het de oude stelregel van mijn moeder over het OWN die ik nog wel eens aanhaal? Een snelle route lijkt dit me niet, mogelijk wel een toeristisch aantrekkelijke. Op de een of andere reden lopen de Itinéraires Bis vrijwel nergens over breed uitgebouwde (ex-)RNs. Kan me voorstellen dat de ex-N7 sneller is dan dit. En dan heb je uiteraard nog de optie via Aix-Grenoble.

Als ikzelf in was voor een toeristische optie, was ik denk ik vanaf Salon-de-Provence naar Nimes gereden, expresweg Alès en dan door de Cevennen naar de A75. Vast ook niet sneller dan de A7, maar ik denk wel leuker.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Ds79m » za 11 aug 2018, 23:39

^^ Ik twijfel er niet aan dat de Bis-routes ook zeker leuk en verrassend zijn, en deze is dat zeker op de zuidelijke helft. Maar net als de villages etappes of de VVV-punten op parkeerplaatsen voelt het anno nu toch als het winnen van de vorige oorlog.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 12 aug 2018, 8:41

Ik heb liever de illusie van te rijden (ergens te geraken) en iets te beleven dan stil te staan op de autoroute en grof geld te betalen voor een Starbucks dat op koffie moet lijken. Zelfde voor de autoroute te verlaten om je tank vol te gooien, kost me gemakkelijk 10 minuten extra maar bespaart me een aperitief voor 2 op een leuk terras later.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 12 aug 2018, 10:38

Hangt van het moment en het soort trip af. De ene keer weegt plezier wat zwaarder, de andere keer zo min mogelijk vertraging oplopen. Dat geldt voor stops weg van de snelweg uiteindelijk net zozeer als voor een Itinéraire Bis of andere optie binnendoor om een file te vermijden.

Wat ik aan het fenomeen Itinéraire Bis toch wel apart vind, is hoe het Franse wegennet sinds invoering in de jaren '70 enorm veranderd is, maar de routes maar weinig gewijzigd zijn. Goed, ze waren al nooit geselecteerd op snelheid en meer op het zijn van toeristisch alternatief, maar nu meer dan toen voelt het alsof er heel veel toeristische alternatieven denkbaar zijn en er dan maar eentje van de Bis-status krijgt en bij grote drukte wordt gesuggereerd. Waarom is dat niet bijvoorbeeld de route over de westelijke oever van de Rhône of zelfs maar de N7? Apart aan de suggesties is ook dat ze min of meer de grote snelweg-lijnen volgen (nooit de parallel lopende ex-RN, maar wat verder weg), terwijl je juist door buiten die corridors te denken kilometers kunt winnen zonder grote drukte en over heel redelijke (ex-)RNs. Behalve mijn gedachte over Nimes-Alès denk ik dan ook aan de oude Route Bleue over Valance-St Etienne. Maar wellicht praat je dan ook over een schaal die te groot is voor een schaal van een of twee departementen waarvan de prefect het Plan Palomar kan activeren waardoor een bepaalde Bis wordt gesuggereerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 12 aug 2018, 10:52

De N7 en N86 gaan ook wel door zeer veel bebouwde kommen. In zag gisteren op Google Maps een wachtrij van 5 kilometer voor de verkeerslichten in Tain-l'Hermitage en ook de ex-N86 in Tournon-sur-Rhône liep compleet vast. Daar loop je enorme vertragingen op die denk ik niet opwegen tegen de A7. Op de A7 heb je nog aires, en filerijden op een snelweg is wellicht toch wel comfortabeler dan stilstaan op een enkelbaans weg met conflicten, langzaam verkeer, etc.

De bis-route is nog meer secundair in karakter. Delen zijn wel okay (zoals Crest - Romans), maar de route voert veel meer door bergachtig gebied en door dorpen die niet gebouwd zijn op veel doorgaand verkeer. Ik denk ook niet dat navigatiesystemen deze route ooit zullen suggereren voor doorgaand verkeer, je kan nog beter 2 uur verliezen op de A7 dan 200 kilometer op een bochtige D-weg rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 12 aug 2018, 13:04

Ik zie inmiddels dat ook over de ex-N86 een Itinéraire Bis loopt, deels ook in het verlengde van de route vanuit St Etienne. Die was alleen kennelijk niet aangeraden gisteren, wellicht ook vanwege de drukte die je omschreef. Maar die Bis-routes over de Col de la Republique verlaten dan de Route du Soleil bij Avalon, Pouilly-en-Auxois of Chalons-sur-Saône (al naar gelang de plaats waar de files beginnen). De logischer "moderne Route Bleue" Parijs-Clermont-St Etienne-Valence, eventueel ook via Moulins, krijgt dan nul promotie waar die me veel logischer lijkt.

Plaats reactie