[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » za 23 feb 2019, 19:53

Noch op de A41, noch op de A43 heb je die soort uitrit met een 2x3. Ik ben zelf ook even zwaar aan het nadenken. Ten zuiden van Toulouse op de A64 kan ook niet, op de A9 en A63 heb je niet zo'n hoge pieken...

Op de A75 ten zuiden van Clermont lukt dat ook niet. Ik ben het antwoord momenteel schuldig.

Hier is een kaartje om te helpen:
https://routes.fandom.com/wiki/Liste_du ... _autoroute

De lichtgroene stroken zijn 2x3's zoals op de foto, kwestie van je op weg te helpen.

EDIT: oplossing is gevonden, mooi.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 feb 2019, 16:41

Op de A9 bij Le Boulou. Er vielen geen gewonden.

Afbeelding

Wat in Frankrijk opvalt is dat grote truckongevallen bijna altijd eenzijdige ongevallen zijn, terwijl het in Duitsland vaak trucks zijn die op files inrijden. Je ziet dan toch wat het verschil in doorstroming ook voor de verkeersveiligheid betekent.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 mar 2019, 15:46

Terugkerend wintersportverkeer zorgt voor files op de A6, zelfs voorbij Beaune richting Parijs. Dat is wel vrij zeldzaam geworden sinds de A39-A5 ook ontdekt is als alternatieve route.

Afbeelding

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 09 mar 2019, 17:44

Zelfs de A43 met z'n 3 en 4 vakken stropt wat dicht, je merkt het niet altijd als je er rijdt in de zomer quasi zonder verkeer rond je, maar die autoroute is wel degelijk breed gemaakt voor zulke scenario's.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 14 mar 2019, 12:53

Op de Aire de Vémars net boven Paris op de A1 was dit de situatie op 21/10/2018. Een zondag dus. Het toont aan hoe zwaarbelast die as is en hoe nipt de parkings op zich bemeten zijn ook al zijn ze niet klein.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 mar 2019, 13:34

Mooi gevonden. De A1 zit inderdaad bomvol vrachtverkeer. Tijdens die code rood voor de regio Parijs bij sneeuw wordt het vrachtverkeer op de A1 gebufferd, dan schijnen er ook enorme rijen te staan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 mar 2019, 14:53

Een whoopsie-poopsie op de A9 bij Sète.

Afbeelding

Jeff
verkeersader

Bericht door Jeff » za 16 mar 2019, 15:38

Net gemeld op StuBru: Vanwege douane acties (franse zijde) is de grensovergang De Panne gesloten voor al het verkeer boven de 7,5 Ton.
Verkeer dat toch gebruik maakt van de grensovergang wordt onder Politiebegeleiding bij de 1e afrit terug naar België gestuurd :dontknow:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 16 mar 2019, 17:14

Is al een tijdje zo, de douane voert stiptheidsacties uit aan de grens om de BREXIT problematiek aan te kaarten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 mar 2019, 16:02

Op de Viaduc de Sermenaz over de Rhône van de A46 aan de oostkant van Lyon is een vrachtauto in de middenberm uitgebrand.

Afbeelding

>> https://www.leprogres.fr/rhone-69/2019/ ... l-a46-nord

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 apr 2019, 19:10

Het valt me op hoe veel congestie er wel niet is rond Parijs, vooral ook buiten de reguliere spitsuren en in de weekenden. Google Maps meldt ook een regen van ongevallen telkens. Ik heb het idee dat dit erger is dan 10 jaar geleden. In geen enkele andere grote Franse stad wordt zoveel file gemeld buiten de reguliere spitsuren als in Parijs. Vaak is de regio Parijs rood terwijl Lyon, Marseille, Bordeaux, Toulouse, etc. gewoon groen zijn op Google Maps.

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » za 06 apr 2019, 20:15

De Franse paasvakantie begint dit weekend. Dat geeft, ook op zaterdagavond, vermoedelijk wel ietsje meer reuring dan normaal. Maar het is natuurlijk waar. Bij Parijs ontstaan op zo ongeveer ieder tijdstip van de dag wel opstoppingen om de een of andere reden, waar de andere steden in de Franse top 10 klassiekere spitsen hebben. Parijs buiten de spits passeren heeft zin, maar het betekent eerder (ruim) minder vertraging dan geen. Het enige dat je in het voordeel van Parijs kunt zeggen, is dat steden van vergelijkbare omvang maar zelden beter af zijn. London komt als eerste kandidaat op, en da's pas echt een drama om te passeren. Maar bijvoorbeeld ook de grote Amerikaanse steden zijn op vrijwel ieder moment van de dag op vele plaatsen getroffen door files.

Of het erger is dan tien jaar geleden? Die kans lijkt ne groot. De bevolking groeit nog altijd, de economie ook en echt veel asfalt komt er niet bij.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 06 apr 2019, 20:32

En nog wat gele hesjes die na hun werkdag terug naar huis gaan ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 apr 2019, 20:27

Op de Spaans-Franse grens staat al sinds minimaal vanmiddag een enorme file 'vanwege werkzaamheden'. Komende vanaf de AP-7 in Spanje is de vertraging meer dan 1,5 uur. Er wordt niet echt een reden gegeven behalve de oproep om de reis uit te stellen, dat is iets wat ze normaal niet snel doen. Ik vraag me af wat daar aan de hand is, normaal doen ze in Frankrijk geen werkzaamheden met zoveel verkeershinder overdag.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 16 apr 2019, 20:52

Als ik het me goed herinner is men de helling naar de Spaanse grens aan het verbreden naar 2x3, maar ik dacht dat het meeste van die werken al achter de rug moest zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 apr 2019, 12:34

Een vrachtauto is uitgebrand op de A7 bij Loriol. Als je de verkeersinformatie zo volgt komen dit soort branden nog best veel voor.

Afbeelding

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 apr 2019, 21:56

Km357 schreef:
di 16 apr 2019, 20:52
Als ik het me goed herinner is men de helling naar de Spaanse grens aan het verbreden naar 2x3, maar ik dacht dat het meeste van die werken al achter de rug moest zijn.
Met de werken is men nog bezig. Betreft een stuk van een kilometer of vier denk ik dat integraal verbreed wordt van 2x2 naar 2x3. Het lijkt wel redelijk te vorderen, maar aan met name het (nieuwe/extra) dalviaduct vlak voor de Spaanse grens lijkt nog wel een aantal maanden werk te zitten.

Edit: enkele drive by foto's van 22 april 2019:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op vr 10 mei 2019, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 apr 2019, 14:43

Whoops. De A47 bij Givors, brug over de Rhône.

Afbeelding

martwout2
woonerf

Bericht door martwout2 » di 18 jun 2019, 10:40

Ik zag geen andere topic maar wellicht wel van belang voor mensen die van Albertville naar Megeve willen of andersom: http://www.savoie-route.fr/fr/chantiers ... y?iframe=1

De Gorge d'Arly is weer eens dicht. Omleiding gaat via de D109.

exroosje
stadsweg

Bericht door exroosje » di 18 jun 2019, 13:50

Chris schreef:
za 06 apr 2019, 19:10
Het valt me op hoe veel congestie er wel niet is rond Parijs, vooral ook buiten de reguliere spitsuren en in de weekenden. Google Maps meldt ook een regen van ongevallen telkens. Ik heb het idee dat dit erger is dan 10 jaar geleden. In geen enkele andere grote Franse stad wordt zoveel file gemeld buiten de reguliere spitsuren als in Parijs. Vaak is de regio Parijs rood terwijl Lyon, Marseille, Bordeaux, Toulouse, etc. gewoon groen zijn op Google Maps.

Afbeelding
Beetje late reactie misschien, maar ik ben ook onlangs weer eens langs parijs gereden vanaf de A10 naar de A1 via de peripherique en het valt met gewoon op dat er maar bar weinig veranderd is de afgelopen jaren. Enige wat erbij is gekomen is de A86 linksom.

Dat betekent bijvoorbeeld dat de op zich wel brede A10 opeens in een soort geitenpaadje verandert als je naar de A6 moet en eerst een haakse bocht rechtsaf moet nemen voor een bypass met 1-2 rijstroken. Iets wat 20 jaar geleden al substandaard was.....

Dus als dat exemplarisch is voor de rest... Kijk eens hoe het wegennet is uitgebreid in de Randstad in dezelfde periode met extra stroken en spitsstroken..... Ik snap dat de peripherique aan zijn max zit, maar daaromheen is voldoende ruimte voor verbetering.

OVerigens op de heenweg via Rouen gereden, dat is natuurlijk ook al jaren een waardeloze situatie

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jun 2019, 17:08

exroosje schreef:
di 18 jun 2019, 13:50
Dat betekent bijvoorbeeld dat de op zich wel brede A10 opeens in een soort geitenpaadje verandert als je naar de A6 moet en eerst een haakse bocht rechtsaf moet nemen voor een bypass met 1-2 rijstroken. Iets wat 20 jaar geleden al substandaard was.....
De A10 had bij Palaiseau ooit rechtdoor moeten lopen naar de Périphérique, langs de spoorlijn. De huidige situatie met de twee TOTSO's bij Massy en Palaiseau is in de jaren '70 als een provisorische situatie aangelegd. De A10 lift hier eigenlijk mee op de A126 (waar de plannen ook wel groter voor waren). Dus al bijna een halve eeuw wordt je via een als tijdelijk bedoelde oplossing geleid.

Je ziet het ook wel aan het aantal doorgaande rijstroken; vanaf de A10 probeert men verkeer zoveel mogelijk naar de N104 en N118 te geleiden. De route van/naar de A6b en BP (en indirect ook de N186/A86) is met alle drukte aldaar ook geen pretje.

Onder het knooppunt bij Palaiseau, waar nu slechts een inprikkertje is naar het TGV-station Massy-Palaiseau, is duidelijk ruimte te zien voor een extra rijbaan, alsmede de ondersteuning voor extra fly-overs: https://www.google.nl/maps/@48.7204135, ... 384!8i8192

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 aug 2019, 21:01

'oeps' op de A13 ter hoogte van Pont-l'Évêque.

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 12 aug 2019, 21:06

Heeft deze chauffeur eerst honderd meter met zijn rechterwielen over de barrier gereden alvorens er toch vanaf te donderen? Of hoe kom je anders in zo'n positie?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 aug 2019, 16:52

Kennelijk. A balancing act...

Op de A9 bij Montpellier is een vrachtauto verongelukt en uitgebrand. Zorgt al de hele dag voor grote hinder.

Het valt wel op dat vrachtwagenongevallen in Frankrijk vaak eenzijdig zijn, alleen een vrachtwagen bij betrokken, in tegenstelling tot Duitsland waar vrachtwagens vooral op elkaar crashen. Wellicht vallen chauffeurs in Frankrijk in slaap door de grote afstanden?

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » di 13 aug 2019, 17:25

Het in slaap vallen is in Duitsland als bekend ook een groot probleem. De eenzijdigheid van de Franse ongevallen lijkt me dan eerder een gevolg van rustiger wegen. Het patroon dat zich in Duitsland steeds herhaalt, is een in slaap gevallen chauffeur die op een opstopping inrijdt. Frankrijk kent nu eenmaal minder opstopping, dus ook minder risico op dat scenario. Dan leidt in slaap vallen vanzelf tot 'gewoon' van de weg af raken. De enige vraag is dan of de vrachtwagen in één keer rechts van de weg af raakt of links richting (en door) de middenberm gaat, en of in zo'n laatste geval nog andere weggebruikers geschept worden. Waarop de kans natuurlijk ook weer wat kleiner wordt als de snelwegen in het algemeen rustiger zijn.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 13 aug 2019, 19:07

De A9 rond Montpellier (of A709) is virtueel niet meer rustig geweest sinds mid de jaren 90. Dus dat lijkt me niet echt de oorzaak.

Op zich is de hele A9 overdag gewoon een nerveuze bedoening geworden sinds de eeuwwisseling.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 aug 2019, 18:28

Dit weekend wordt aangeraden om niet rond Biarritz de grens over te steken. Vanwege de G7 top worden er demonstraties en blokkades verwacht.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 18:08

Gisteren en vandaag Frankrijk van zuid naar noord gereden, vanaf Bayonne via Tarbes, Auch (jaja...), Toulouse, Parijs en Valenciennes.

Over het algemeen zeer rustig verkeer, lekker cruisen. De omweg via Auch was om eens de N21 en N124 te rijden. Toulouse heb ik nu twee keer in de spits gereden, lijkt niet heel dramatisch te zijn. Parijs is een ander verhaal, ik passeerde er rond 10:30 - 11:30 uur en de A6a stond nog muurvast voor het invoegen bij de Boulevard Périphérique.

Het was voor het eerst in tijden dat ik de Boulevard Périphérique zelf heb gereden, meestal ga ik ruim om Parijs of via de A86 Duplex. Ik nam de Boulevard Périphérique Ouest omdat de oostring nog meer file had. De Boulevard Périphérique is een bomvolle weg, ik heb maar sporadisch tussen de 50 en 70 kunnen rijden. De bewegwijzering vind ik wel matig, vaak is niet duidelijk of de rechterrijstrook een afrit wordt of niet (meestal niet, maar men gebruikt wel eens een doorgetrokken streep). Er had wel wat meer portaalbewegwijzering met rijstrookindeling mogen hangen. De motoren vliegen overal tussendoor, soms met kamikaze-kwaliteiten. Dat is vooral tussen rijstrook 1 en 2 (van links dus). Verder mijdt het meeste doorgaande verkeer de rechterrijstrook omdat je continu korte invoegers hebt. Als je ter plekke onbekend bent is het handig om op de 2e rijstrook van rechts te blijven, je hebt dan nog tijd om je afrit te halen, vaak rijdt het zo dicht op elkaar dat je niet makkelijk meer van links een afrit kan bereiken binnen de bewegwijzerde afstanden.

Verder de A1-A2 van Parijs naar de Belgische grens. De A1 zit bomvol vrachtverkeer, de middelste rijstrook wordt vrijwel continu in beslag genomen door inhalende vrachtauto's, volgens mij heb ik maar 2 keer kort helemaal rechts gereden op het hele traject vanaf Charles de Gaulle naar de splitsing met de A2. Het viel ook op dat de A2 ook erg veel vrachtverkeer heeft - maar tot de regio Valenciennes nauwelijks autoverkeer. Er leken meer vrachtwagens dan auto's te rijden.

Het valt wel op dat de enorme hoeveelheid vrachtverkeer op de A1 toch vooral aan de regio Parijs gebonden is. Op de A20, A71 of A10 rijdt niet veel vrachtverkeer. Dat is echt een hele grote goederenstroom tussen de regio Parijs en de Benelux / Ruhrgebied.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 05 sep 2019, 18:38

Chris schreef:
do 05 sep 2019, 18:08
Verder mijdt het meeste doorgaande verkeer de rechterrijstrook omdat je continu korte invoegers hebt.
Daar komt nog bij dat je verkeer van rechts voorrang dient te geven op de BP. De BP ligt bibeko, heeft geen auto(snel)wegstatus maar slechts een geslotenverklaring voor voetgangers en fietsers (al ontbreken de geslotenverklaringen voor fietsers op sommige plekken) en de invoegers worden als gelijkwaardige kruisingen gezien. Dus is het, zeker als het verkeer enigszins doorstroomt, niet aantrekkelijk om helemaal rechts te rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 21:05

Ik had niet echt het idee dat het invoegen daar nou anders ging dan elders. Behalve dat men meer de rechterrijstrook voornamelijk benut voor in- en uitvoegen. Maar er zijn daar elke kilometer wel in/uitvoegstroken. Het helpt dat er op de BP alleen bakwagentjes rijden en geen grote vrachtwagencombinaties.

Voor wat betreft de wegwerkzaamheden; eerder werd gemeld dat er dit jaar veel werkzaamheden zouden zijn op de Franse tolwegen. Ik vond dat reuze meevallen, al was het naar mijn gevoel wel een tikkeltje meer dan de afgelopen jaren. Met name op de A1 zijn wel een stuk of 3 werkzaamheden, ook op de A10 tussen Orléans en Parijs 2 of 3 en op de A71 ten zuiden van Orléans 2. Maar elders (A31, A6, A20, A64) vrijwel geen werkzaamheden. Op de A1 was er deels een 3+0 systeem dat volgens mij 's nachts wordt gebruikt, er stond materieel klaar maar er werd overdag niet gewerkt. Overdag is het dan 3+2 en 's nachts 3+0, waarbij het verkeer op 1 rijstrook op de tegenrichting wordt gezet. Overdag halen ze die 6 kilometer aan pionnen dan niet weg.

Plaats reactie