[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » do 22 jun 2017, 15:51

Langs rustigere autoroutes zijn de parkeerplaatsen vaak veel kleiner waardoor ze ook sneller vol staan. Ik durf wel te stellen dat de problemen minstens zo erg zijn als in Duitsland en Italië ja. Mijn ervaring is dat er ook nauwelijks op wordt gehandhaafd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » do 22 jun 2017, 15:56

^^ Even Google-Mappend langs een paar van die rustige snelwegen zie ik de nodige Aires met niet meer dan een vijf- tot tiental parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Dan heb je niet heel veel vrachtverkeer nodig om over te lopen.

Kijk je naar de snelwegen waar jij deze week gereden hebt: het zijn misschien dunbevolkte gebieden en wegen met lage intensiteiten, maar het zijn ook achterlandverbindingen van de havens aan de Franse westkust naar het binnenland. Dat moet verhoudingsgewijs veel vrachtverkeer opleveren. Op snelwegen in de buurt van Le Havre moet dat in het bijzonder gelden, want dat is de grootste haven aan de Franse westkust - zo rond de top 10 in Europa afhankelijk van het cijfer waarnaar je kijkt. In de omvang van de parkeerplaatsen zie je dat echter totaal niet terug.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 27 jun 2017, 17:24

Een bende op de A10 bij Lormont (noordkant Bordeaux):

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » vr 30 jun 2017, 23:38

Pino schreef:^^ Even Google-Mappend langs een paar van die rustige snelwegen zie ik de nodige Aires met niet meer dan een vijf- tot tiental parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Dan heb je niet heel veel vrachtverkeer nodig om over te lopen.

Kijk je naar de snelwegen waar jij deze week gereden hebt: het zijn misschien dunbevolkte gebieden en wegen met lage intensiteiten, maar het zijn ook achterlandverbindingen van de havens aan de Franse westkust naar het binnenland. Dat moet verhoudingsgewijs veel vrachtverkeer opleveren. Op snelwegen in de buurt van Le Havre moet dat in het bijzonder gelden, want dat is de grootste haven aan de Franse westkust - zo rond de top 10 in Europa afhankelijk van het cijfer waarnaar je kijkt. In de omvang van de parkeerplaatsen zie je dat echter totaal niet terug.
Halverwege de jaren '90 bestonden de A 29 en de A 28 nauwelijks. Doorgaand verkeer reed over de N 15 en departementale wegen. Toen is me het grote aandeel vrachtverkeer in ieder geval niet opgevallen. Vermoedelijk wordt veel vracht overgeslagen op binnenvaart dat de Seine opklimt naar Parijs.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 23:46

^^ Met alle respect, maar ik denk dat een ervaring van meer dan 20 jaar geleden nu niet meer zo relevant is om te concluderen dat veel vracht op de binnenvaart over de Seine zou worden overgeslagen. De A28 en A29 bedienen bovendien heel andere verbindingen dan de Seine. Dan zou je eerder een vergelijking met de A13 moeten maken, maar die lag er toen al lang, dat is één van de oudste snelwegen van Frankrijk.

Overigens vond ik de A28 en A29 toen ik er in 2015 en 2016 heb gereden nou niet bijster druk met vrachtverkeer. Het zijn sowieso vrij rustige wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 01 jul 2017, 13:16

Is er een evenement bij Parijs of zo? Het is wel bijzonder druk rond de stad terwijl er elders in de noordelijke helft van Frankrijk eigenlijk geen verkeersdrukte wordt geregistreerd. Zoveel rood en donkerrood lijkt me voor een zaterdag wel extreem.

Afbeelding

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door hoompey » za 01 jul 2017, 21:16

Depeche Mode staat in het Stade de France, maar het lijkt me sterk dat dat die file's veroorzaakt[emoji41]

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door boe! » za 01 jul 2017, 21:58

Vandaag zijn de controles op het milieuvignet gestart.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » za 01 jul 2017, 23:57

^^ Dat lijkt me sterk, aangezien de Crit'Air voor auto's en motoren alleen op weekdagen van 08:00 uur tot 20:00 uur nodig is. Als er vandaag met controles gestart is zal dat alleen gelden voor bussen en vrachtauto's. Dat zal wel niet zulke enorme files rond Parijs veroorzaken. Bovendien verklaart dat niet de flinke files op de A86. De Crit'Air is namelijk alleen binnen de Périphérique nodig.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door T-hijs » zo 02 jul 2017, 0:34

Zijn er misschien al vakanties begonnen in België of Noord-Frankrijk?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 02 jul 2017, 8:52

In België sowieso sinds vrijdagavond, maar dan nog zou dat 's avonds niet zo'n probleem geven puur rond Paris.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door T-hijs » zo 02 jul 2017, 10:01

^^ Maar het plaatje is zaterdagmiddag om 13.16 gepost. De post doet vermoeden dat dat plaatje de situatie van dat moment weergeeft...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 02 jul 2017, 10:02

Juist, waarom ik de conclusie trok dat het op een avond was weet ik niet, maar ik was fout. Dan nog lijkt het me erg veel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 04 jul 2017, 14:23

Op de A9 bij Narbonne is vanochtend een vrachtwagen op een wagen van VINCI Autoroutes gereden, gekanteld, door de middenberm geschoten en ook nog eens in brand gevlogen. De A9 was enige tijd in beide richtingen afgesloten, inmiddels is de A9 richting noorden weer open.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » vr 14 jul 2017, 18:27

Op de A83 is ook een vrachtwagen op een pijlwagen van VINCI geknald. Er viel één gewonde, de chauffeur van de vrachtwagen. In het busje van VINCI zat op het moment van de aanrijding geen bemanning. De pijlwagen assisteerde bij een bus met pech.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » vr 14 jul 2017, 19:57

Al die wetgeving voor vrachtwagens en dan slagen die van op zo'n felgekleurde bus te knallen. Ja vermoeidheid, ja...maar dat is toch niet het hele verhaal denk ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 18 jul 2017, 21:15

Van het reisadviezen topic:
waldo79 schreef:De Franse verkeersinformatie kun je in de zomer beter volgen via 107.7 FM. Daar zitten frequent Engelstalige bulletins in.
Ik heb 107.7 geluisterd tussen Bordeaux en Nantes vorige maand (dikke 3 uur rijden) maar ik heb geen enkel Engelstalig bulletin gehoord.

Wel is 107.7 FM één van de weinige zenders met fatsoenlijke mainstream Engelstalige muziek in plaats van al die Franstalige muziek die geen buitenlander kent. Ik vraag me af of zij mogen afwijken van de wet dat zoveel procent van de muziek Franse producties moeten zijn zoals de andere zenders.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door waldo79 » di 18 jul 2017, 21:19

In Zuid-Frankrijk heb ik toch geregeld Engels gehoord, maar het kan zijn dat het zich alleen beperkt tot enkele regionale stations en alleen in de hoogzomer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 18 jul 2017, 21:27

Men heeft blijkbaar niet één landelijk systeem van 107.7 FM met gelokaliseerde verkeersinformatie, maar echt diverse radiostations van de tolmaatschappijen die per regio uitzenden. Men gebruikt daarvoor kleine zendmasten met een bereik van 7 kilometer, dat verklaart ook waarom je 107.7 FM binnen een paar minuten kwijt bent als je de tolweg verlaat.

Iemand heeft op Wikipedia deze kaart gemaakt, elke kleur is een ander station. De overeenkomst is dat ze hetzelfde soort aanbod van muziek en verkeersinformatie hebben en allemaal op 107.7 FM uitzenden.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » di 18 jul 2017, 22:27

^^ Een wat verwarrend kaartje, met de kleuren geel en bruin voor tolvrije snelwegen en expreswegen waar je toch echt geen 107.7 FM hebt. Duidelijker is het kaartje op autoroutes.fr: beetje naar beneden scrollen en dan 'radio' klikken onderaan het kaartje. Dan kun je met de muis over het kaartje heen bewegen en zie je de zenders en zones.

Dan wordt meteen ook duidelijk dat je maar drie echte zenders hebt: Radio Vinci Autoroutes, Autoroute Info en SANEF 107.7. De eerste bedient het Vinci-netwerk (ASF, Cofiroute, Escota), maar ook enige nabijgelegen snelwegen in handen van kleinere concessionairs - denk aan de A63 en A65. Autoroute Info bedient APRR, AREA en wat kleinere concessionairs in de Alpen. SANEF 107.7 bedient het SANEF en SAPN-netwerk. Je kunt ze via internet grotendeels live luisteren, dus voor mij geen verrassing dat geen sprake is van één systeem. De kleurtjes op het wiki-kaartje en de zones op autoroutes.fr houden weinig meer in dat de drie stations dezelfde muziek en journaals uitzenden, maar dan voor verkeersinformatie overschakelen naar verschillende regionale studio's. Dus waar je vijf kleuren ziet op de netwerken van Vinci betekent dat niet meer dan vijf verschillende soorten verkeersinformatie binnen het verder homogene radiogeluid van Radio Vinci Autoroutes. Maar dat is niet heel bijzonder, de SWR-zenders doen dat bijvoorbeeld ook met lokaal nieuws op het halve uur op SWR4 of weerberichten per Bundesland op SWR3. Meer achtergrond op WikiSara.

Wat betreft Engels: dit verschilt per radiostation. Tegenwoordig geven ze het geloof ik alleen maar op dagen met veel internationaal toeristenverkeer, terwijl men er vroeger fanatieker in was. Op SANEF doen ze er op andere dagen nog het meeste mee. Ook de muzikale invulling van het programma verschilt tussen die drie. Of deze netwerken nu meer Engelstalige muziek hebben dan pak 'm beet NRJ, durf ik niet te zeggen. Precieze mix verschilt sowieso per station. Maar dit zijn stations met een bijzondere zendvergunning, waarvan onderdeel is dat ze niet verder te ontvangen zijn dan vijf kilometer aan weerszijden van de snelweg. Goed mogelijk dat ze hierdoor buiten het bereik vallen van sommige cultuur-regels die van toepassing zijn op reguliere radiostations.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 19 jul 2017, 12:56

Op de A89 tussen Balbigny en Thiers heeft een vrachtwagenchauffeur een wagen van de ASF van de snelweg afgereden:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » do 20 jul 2017, 20:35

Motto's op de VMSs voor de mannen in het geel (wegwerkers):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 01 aug 2017, 14:58

Een zooitje op de A8 bij Aix-en-Provence, een vrachtwagen heeft een lading boomstammen verloren:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Hajo » wo 02 aug 2017, 19:50

^^ Je zult er maar naast rijden... Niet fijn. :neenee:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » do 10 aug 2017, 20:34

In Toulouse is een portaalbord aan gort gereden door een gecrashte vrachtwagen. Er lijkt ook een Nederlander bij betrokken te zijn (die zwarte Ford):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chrysa » vr 18 aug 2017, 13:43

"You are tired, take a break" aldus deze DRIP op de A31 tussen Luxembourg en Metz. Stomme vertaalfout. :geenlach:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » zo 20 aug 2017, 22:16

Have a kit-kat :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » di 22 aug 2017, 9:10

Chrysa schreef:"You are tired, take a break" aldus deze DRIP op de A31 tussen Luxembourg en Metz. Stomme vertaalfout. :geenlach:
Of hij was gewoon helderziend.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » di 22 aug 2017, 9:47

Niet meer of minder helderziend dan "tu vois jaune, tu ralentis" uit een van de posts hierboven. Als je mensen aan het denken wilt zetten, helpt deze zinsbouw denk ik beter dan "If you are tired, you should take a break" of zelfs maar "Tired? Take a break".

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door jdb2 » vr 01 sep 2017, 16:48

Misschien weten ze dankzij trajectcontrole dat je al meer dan 2 u aan het rijden bent.

Plaats reactie