[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » zo 09 dec 2018, 9:20

Evenwel heeft Alfa een punt. Een draad opschonen met als argument dat het niet over wegen gaat, is geen valide argument. Dan moet je zowat alle draden gaan opschonen.

En politieke beslissingen zijn wel degelijk ontopic voor zover het van invloed is op wegen(bouw). Een beter voorbeeld als de gele hesjes kun je voor Frankrijk momenteel niet krijgen, want dit zou voor de langer termijn nog wel eens gevolgen kunnen krijgen. Ik vind het meer ontopic dan de zoveelste opsomming van weer een vrachtwagen die ergens een file inrijdt.

Om zelf de boel maar de goede richting op te duwen: Als je onze media mag geloven kun je bijna Parijs of de rest van Frankrijk niet in. Is dat nou echt zo, of kun je als toerist in principe wel gewoon door- of omrijden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 09 dec 2018, 9:22

^^ Parijs is geen oorlogsgebied en ook al zijn sommige musea en horeca gesloten, de rest van Parijs blijft gewoon verder leven. Of het de beste dag/tijd is om Parijs te bezoeken is een andere vraag.

De rest van het land blijft gewoon Frankrijk al zal je vast wat meer "mensen in panne zien staan in hun gele tenue" dan anders. Maar zelfs dat valt goed mee, zoals altijd gebeuren manifestaties vaak aan strategische punten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Wouter N14 » zo 09 dec 2018, 10:50

Palance, uiteraard is het prima om daar een discussie over te voeren en kan het ook relevant zijn. Het gaat alleen mis op hoe de "discussie" hier gevoerd wordt. En als er niet enigszins fatsoenlijk met elkaar om kan worden gegaan, dan maar geen discussie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeff » ma 17 dec 2018, 10:26

aaaaand back on topic:

Hoe is de situatie op de A16 (grens <> Duinkerke) ? Nog steeds geblokkeerd daar of is 80 km/h (110 km/h buiten Duinkerke) mogelijk?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 17 dec 2018, 16:20

Behoorlijke bende op de aansluiting Bollène van de A7. In deze omgeving zit een harde kern van Gilets Jaunes, de A7 en A54 zijn telkens afgesloten.

Vinci gaat overigens mensen een factuur sturen die "gratis" door de péage reden. Maar onduidelijk is of ze iets kunnen afdwingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 dec 2018, 21:53

Chris schreef: ma 17 dec 2018, 16:20 Behoorlijke bende op de aansluiting Bollène van de A7. In deze omgeving zit een harde kern van Gilets Jaunes, de A7 en A54 zijn telkens afgesloten.

Vinci gaat overigens mensen een factuur sturen die "gratis" door de péage reden. Maar onduidelijk is of ze iets kunnen afdwingen.
Gaan ze ook de vandalen die die tolstations hebben vernield voor de rechter slepen om de kosten te verhalen? Dat gaat om nog veel grotere bedragen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 18 dec 2018, 6:40

^^ Als daar beelden van zijn die als bewijs gebruikt kunnen worden is dat de normale gang van zaken ja. Net zoals bij andere vernielingen. Verwacht nu wel niet dat de media daar aandacht aan besteedt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 18 dec 2018, 18:31

17 mensen zijn gearresteerd omdat ze het tolstation van Bandol (A50 bij Toulon) in brand hebben gestoken.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 19 dec 2018, 20:44

Chris schreef: ma 17 dec 2018, 16:20Vinci gaat overigens mensen een factuur sturen die "gratis" door de péage reden. Maar onduidelijk is of ze iets kunnen afdwingen.
Men komt hier nu op terug. Ook APRR geeft aan dat mensen geen factuur krijgen voor de "péage gratuit" van de Gilets Jaunes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » wo 19 dec 2018, 21:08

De mensen die gratis mochten rijden, hebben vaak wel lang in files moeten staan voordat ze eens gratis door mochten. En dan ook nog eens een rekening nagestuurd krijgen. De schadepost voor de concessionairs is natuurlijk enorm en die moet natuurlijk eigenlijk worden verhaald op de verzamelde mensen die hun recht op demonstratie (het bord op de foto hierboven, waar ze allemaal tegen zijn, leest al snel als "geen gezeik iedereen rijk") en het nooit bestaande recht op ordinaire diefstal door elkaar halen. Natuurlijk dubbel op degenen die vervolgens ook sloopten. Jammer alleen dat deze individuen vast geen verhaal bieden...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door GuteFahrt » vr 21 dec 2018, 10:51

Weer mis:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/op ... ~a0a54c71/

Het negende slachtoffer volgens het artikeltje.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » vr 21 dec 2018, 13:14

Binnenkort sterven er meer mensen in het verkeer aan de gele hesjes dan aan andere ongevallen. :geenlach:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 23 dec 2018, 11:24

Rond Narbonne zijn vannacht brandstichtingen geweest bij diverse aansluitingen, zoals Narbonne-Est, Sigean en Lézignan.

Afbeelding

>> https://www.ladepeche.fr/article/2018/1 ... ignan.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 23 dec 2018, 23:12

Sanef geeft aan dat er soms problemen zijn met de transponders tijdens de manifestaties van de Gilets Jaunes. Als het begin- of eindpunt niet geregistreerd wordt dan wordt je aangeslagen volgens de TLPC - trajet le plus cher (meest dure traject). Om dit te voorkomen is de TLPC tijdens manifestaties uitgezet. Andere concessionairs doen dat wellicht ook.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » ma 24 dec 2018, 17:27

Het wel en wee door een verslaggever ter plaatse. Afgelopen vrijdag reed ik over de A31, A39, A40, D1508, D1212 en N90. Ik had de afgelopen weken wel het een en ander voorbij zien komen over de acties van de gele hesjes, maar dat was toch vooral in de weekenden. De vrijdag bleek inderdaad geen overlast van demonstratieve aard op te leveren. Hinder heb ik onderweg vooral gehad van een kop-staartje in Thionville, de avondspits in Dijon (inschattingsfoutje bij het inkopen doen) en een behoorlijk ongeval op de D1508, waar op het oog 9 auto’s op elkaar zaten na een initiële aanrijding met een brommer. En niet te vergeten de onophoudelijke regen, die zorgde dat ik met 110 (behoudens een droger moment rond Bourg-en-Bresse) overal de indruk wekte me als een witte taxi uit Marseille langs het overige verkeer te verplaatsen.

De gemakkelijke doortocht wil echter niet zeggen dat er niets te merken was van gele hesjes. Integendeel, het maakte enige indruk. Op de tolvrije delen van de A31 had omstreeks 1 op de 3 auto’s met Frans kenteken een geel hesje op het dashboard liggen. En over de hele route genomen schat ik in dat ruim 3 op de 4 vaste flitspalen op enige wijze buiten werking was gesteld. Vaak met zwart plastic, maar soms ook met graffiti of door brandstichting.

Eenmaal op bestemming zag ik zaterdagavond in de berichtgeving van de prefectuur van de Savoie dat het op zaterdag werderom prijs was, met name rond Albertville. Inmiddels wekelijks terugkerende fenomenen zijn daar bijeenkomsten op de D1212 waar je Albertville in moet, het innemen van Gare de Péage de Sainte-Hélène-sûr-Isère en opération escargot op de N90 van Albertville naar Moûtiers. Tot blokkade van het winkelgebied is het deze week gelukkig niet gekomen.

Laatste puntje is dan de oorspronkelijke aanleiding voor de ‘gele hesjes’ om de straat op te gaan: de hoge brandstofprijzen. Ik heb er op gelet en moet zeggen dat ik de prijzen in Frankrijk gevoelsmatig best wel hoog vond. Vroeger zaten de pompen aan de tol voor de benzine ongeveer op het niveau van de prijsvechters in Nederland. Nu zag ik prijzen van 1,58 tot 1,64 langs de A31, terwijl ik die ochtend in Nederland nog €1,44 had gezien. Buiten de tol zag ik in Dijon nog ergens €1,34 bij een Carrefour, maar eenmaal in de (Haute) Savoie lag de bodem op €1,41. En de pomp hier in het dorp zit op €1,78. Waar die vroeger nog wel eens te vergelijken was met de Nederlandse snelweg, ligt ‘ie er nu 19 cent boven. Is de prijs de afgelopen tijd dan echt zo snel omhoog geschoten? Het is een schril contrast met de €1,24 in België en de €1,13 in Luxemburg, maar dat de Franse benzine zich qua prijs met de Nederlandse lijkt te meten is wel een trendbreuk, en ik kan me voorstellen dat zoiets tot ophef leidt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 25 dec 2018, 9:23

^^ Dat is een proces dat al een paar jaar aan de gang is ja. Sowieso was benzine altijd al duur in Frankrijk, maar toen Philippe er op 1 januari 2018 gewoon plat 10ct/ltr bijsmeet voor diesel miste hij duidelijk de mensenkennis dat dit niet zomaar zou passeren.

Ondertussen is door de daling van de mondiale olieprijs de prijs voor benzine en diesel ook weer gezakt in Frankrijk, maar ze blijft gewoon erg duur. Eenzelfde dreun heeft de Belgische federale regering ook doorgevoerd door het Cliquetsysteem voor diesel.

Dat definiëren onder "transition écologique" maar dan zonder duidelijke vooruitgang op zijnde ecologische zaken hebben de mensen wel snel door en dan zien ze het gewoon als een platte boerse taxverhoging die hun juist pijn doet zonder enig voordeel op andere vlakken. Op 1 januari 2019 zou er weer zo'n platte verhoging komen maar die is nu 6 maanden uitgesteld.

Juist op de tijd om de vakantiegangers te ontvangen dus, na ze al op 1 juli 2018 mochten kennismaken met de 80km/h regel die er voor gezorgd heeft dat de flitspalen massaal uitgeschakeld worden. Flitspalen die er zogezegd staan voor meer veiligheid, maar sinds hun massale destructie stijgen de ongevalcijfers niet, dus is het misschien gewoon tijd om ze te verwijderen? Dat de Franse staat dan ettelijke miljoenen verliest aan pestgeld is niet iets waar de gewone burger van wakker ligt, integendeel.

Zelfs politiekers in hun Ivoren Toren zouden hier toch écht wel eens rekening mogen mee houden, en de kleine kruimels die ze al gegeven hebben naar aanleiding van het protest zijn niet genoeg. Het eeuwige fabeltje van "maar er is geen geld voor meer" hebben Fransen ook allemaal geleerd op school dat dat ook een leugen was in 1789. Dus waarom zou het nu wel waar zijn? Een gevoel dat misschien niet veel weerklank krijgt in onze contreien of nog meer naar het noorden van Europa, maar des te meer waar is voor Frankrijk.

EDIT:
Vergelijking van prijzen doorheen de tijd voor referentie:
https://carbu.com/france//index.php/prixmoyens

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door brytje008 » di 25 dec 2018, 14:34

Ik vraag me sowieso af hoelang ze nog doorgaan met de acties? Mag toch hopen dat ze volgend jaar zomer niet de toeristen gaan opzadelen met hun problemen.
Touren is rough so you got to be tough

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » wo 26 dec 2018, 8:44

Km357 schreef: di 25 dec 2018, 9:23Sowieso was benzine altijd al duur in Frankrijk,

EDIT:
Vergelijking van prijzen doorheen de tijd voor referentie:
https://carbu.com/france//index.php/prixmoyens
Dank voor de link, die laat als je hem naast Nederlandse cijfers legt namelijk keurig zien wat ik bedoel. Ik pak voor het gemak even een globaal gemiddelde van de benzine-adviesprijs in Nederland met Kerst 2014 t/m 2018:
€1,59 - €1,54 - €1,65 - €1,67 - €1,59
Pak ik dan dezelfde waarden voor Frankrijk:
€1,29 - €1,27 - €1,40 - €1,40 - €1,42
Je ziet dat het gat dit jaar van omstreeks 27 cent is teruggelopen naar zo’n 17 cent. Dat is het verschil wat ik langs de wegen zag. Daarbij is de GLA in Nederland vaak de hoogste prijs die je tegenkomt, terwijl Carbu.com zich lijkt te baseren op de daadwerkelijke prijzen, dus inclusief de goedkope pompen. Als je dan in Nederland bij een goedkope pomp al snel tussen de €0,10 en €0,15 onder de hoogste prijs zit, dan is het gat nog maar zeer beperkt. Ik heb gisteren in Albertville kunnen tanken voor €1,37 terwijl de goedkoopste pomp thuis rond de €1,46 zit. Voor ons is dan het ‘voordeeltje’ op vakantie wat kleiner, maar ik kan me levendig voorstellen dat zo’n verhoging de doorsnee Fransman niet in de koude kleren gaat zitten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » wo 26 dec 2018, 9:08

Bij Carbu zitten de allerduurste (de kleine zelfstandige pompen die nog overblijven maar uitsterven) er meestal niet tussen. Wat betekent dat het echte gemiddelde net hoger ligt maar eigenlijk voor de gebruiker zijn de waardes die Carbu aangeeft relevanter. Behalve echt lokaal verkeer tankt eigenlijk niemand bij de hoogste prijzen in Frankrijk, waarom zou je ook?

Voor de rest kan je zien dat prijzen inderdaad doorheen de tijd nog al heel hoog hebben gestaan, maar het is juist die platte accijnsverhoging onder een drogreden die bij de mensen moeilijk te verteren valt. Mondiale olieprijs, akkoord, artificieel er een lap bijgooien is dat niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » do 03 jan 2019, 18:21

De péage bij Bandol (A50 bij Toulon) is al zo'n 3 weken dicht in westelijke richting. Verkeer moet de afrit nemen, tol betalen, dan keren op de rotonde, weer tol betalen en vervolgens de A50 weer oprijden. Dit levert verkeershinder op.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door GuteFahrt » za 05 jan 2019, 23:39

Flink ongeval vanmorgen op de A10 in het departement Gironde. Kettingbotsing met 18 voertuigen en een aantal gewonden, van wie enkele ernstig. Waarschijnlijk was gladheid mede de oorzaak.

https://www.gva.be/cnt/dmf20190105_0408 ... argewonden
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 12:06

De A10 bij Parijs in de sneeuw:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 29 jan 2019, 19:28

Vanwege sneeuwval wordt het vrachtverkeer stilgelegd in de ruime regio rond Parijs. Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht te stoppen op één van de aires, dit is van het Vinci netwerk.

Afbeelding

Het valt me ook op dat de N118 steeds dicht gaat als het sneeuwt. Deze voie express kent nogal wat hoogteverschillen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 29 jan 2019, 20:48

Ik kan me daar iets bij voorstellen. De hellingen op de N118 zijn best pittig.

Bij droog en zonnig weer overigens best een aardige weg om te rijden, en het (nu nog onbekende) vaak filevrije alternatief op drukke vakantiedagen. 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Ds79m » di 29 jan 2019, 21:19

Het is sowieso wel opvallend hoe steil de hellingen rond de Seine zijn. Met name even ten westen van Parijs zijn er meerdere hellingen van meer dan 15%.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 30 jan 2019, 13:27

Er zijn behoorlijke problemen op de A1 Lille > Paris. Er was kennelijk een rijverbod voor vrachtwagens tot 12 uur. Op enkele locaties waren 1.000 vrachtwagens geparkeerd, die nu allemaal weer gaan rijden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 jan 2019, 13:41

Ik zag gisteravond op Google Maps al dat als je een route van Lille naar Parijs plande, je over de A26 en A2 werd gestuurd, om de file op het deel van de A1 tussen de A26 en de A2 te vermijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 02 feb 2019, 22:23

De A48 Lyon - Grenoble is onbegaanbaar geworden door sneeuwval. Het sneeuwt al de hele dag in het gebied van het Massif Central tot in de Alpen, de A75 had ook al de hele dag vertraagd verkeer, maar de A48 ligt nu wel helemaal op z'n gat. Er zit ook een lage bergpas op dat stuk. Grote hoeveelheden sneeuw tot in het laagland is volgens mij rond Lyon nog niet zo gangbaar, ik weet niet in hoeverre de gemiddelde automobilist daar winterbanden heeft.

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door waldo79 » zo 03 feb 2019, 10:14

Hoe zijn parallelle routes eraan toe? Loont het om via Valence om te rijden?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 03 feb 2019, 19:41

Vast niet de enige die dat zal proberen maar de A7 door de Rhônevallei heeft toch minder last van sneeuw dan de A4x serie in de Alpen.

Plaats reactie