[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 13 feb 2018, 19:58

Ze kunnen alles wel verbieden maar dit soort dingen kunnen niet betrouwbaar geautomatiseerd gehandhaafd worden. Weet je wel hoe vaak je gendarmerie tegenkomt die verkeerscontroles doen? Vrijwel nooit, of ze staan ergens met een mobiele flitser op snelheid te controleren.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RikB » di 13 feb 2018, 21:30

Coen Tunnel schreef: di 13 feb 2018, 19:45 Eten en drinken achter het stuur was al verboden in Frankrijk.
Serieus? :schrikreactie:
De vakantieritten naar Frankrijk staan we alleen stil om te tanken. Ofwel, al dat eten en drinken dat tijdens die uren reizen naar binnen gaat is dus strafbaar :s
Voortaan een keertje extra spiegelen voordat ik een hap neem :woop:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 13 feb 2018, 21:59

^^ Correct. Ik heb er trouwens ook lak aan, ik eet gewoon een broodje of drink gewoon een blikje cola. Zeker op langere ritten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 14 feb 2018, 7:21

^^ En meestal is dat op de rustige autoroutes ook geen enkel probleem. Heb ik ook regelmatig gedaan: koelboxje naast me, erin graaien en opeten/drinken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » wo 14 feb 2018, 8:42

Stel je voor dat je dan geflitst wordt met die sandwich in je mond, krijg je een dubbele boete Afbeelding

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Basjuh1981 » wo 14 feb 2018, 10:23

^^ Maar je hebt geen lege maag, wel een lege portemonnee :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 27 feb 2018, 15:37

Een vrachtwagen gekanteld op de A7 tussen Vienne en Chanas.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 14 mar 2018, 18:22

Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar sommige gebieden in de Franse Alpen zijn heel erg geïsoleerd in de winter wanneer de passen gesloten zijn. Alle hoge passen (Bonette, Allos, Cayolle, etc.) zijn dicht. Bijvoorbeeld van de vallei van de Tinée naar Barcelonnette is maar 25 kilometer hemelsbreed, maar is 4,5 uur rijden via alternatieve routes die in de winter wel open zijn. Via Digne is de oostelijkste plek om de bergen noord-zuid te passeren.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 22:07

Is dit elke nacht zo? Hele stukken van de A1, A6, A86 en A104 zijn afgesloten volgens Google Maps.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Snelwegfreak » do 29 mar 2018, 22:17

Dan wordt het best nog een uitdaging om 's nachts van Lille via Parijs naar het zuiden te rijden... Ik heb dat 's nachts ook gehad in juni 2016. Was de A86 ook dicht, hoewel dat maar een klein stukje was. Via een déviation kwam je vrij snel alsnog op de goede weg uit.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » do 29 mar 2018, 23:04

^^ Het kaartje is niet heel duidelijk, maar vermoedelijk kun je vanaf CDG wel gewoon de parallelbaan op en op de A3 komen. Op het kaartje lijkt de afsluiting op de A1 namelijk te beginnen daar waar de parallelbaan richting A104 en A3 afsplitst. Vanaf de A3 dan over de Périphérique naar de A6 danwel A10. De afsluiting op de A6 lijkt alleen in noordelijke richting te zijn. Dus naar het zuiden kun je min of meer een normale route (eigenlijk ook de kortste en 's nachts sowieso snelste route) rijden.

Vanaf de A6 naar het noorden wordt problematischer. Dan moet je oostelijk over de N104-A4-A86-A3 of westelijk over de N104-A10-A6b-BP-A3.
Chris schreef: do 29 mar 2018, 22:07 Is dit elke nacht zo? Hele stukken van de A1, A6, A86 en A104 zijn afgesloten volgens Google Maps.

Afbeelding
Ja, dat schijnt regelmatig te gebeuren en ik heb zelf wel eens zoiets meegemaakt toen ik 's nachts vanaf de A10 richting A1 reed. Echt een ellende. Afsluitingen staan ook pas op het laatste moment aangegeven, dus langeafstandsverkeer heeft er geen klap aan. Ik kwam dus aanrijden vanaf Orléans. A10 ten noorden van de N118 dicht, dus toen dacht ik, laat ik maar naar de Porte de Saint-Cloud rijden. Maar de N118 ten noorden van de A86 was dicht, dus toen maar westelijk om de stad over de A86 door de Duplextunnel, ik dacht, dan kom ik vanzelf vlot op de A1. Helaas. A86 bij Colombes was ook dicht, dus toen keren bij de afrit en via de A14 naar de Porte Maillot. Vanaf daar maar de Périphérique. Maar de Périphérique Interieur was dicht, dus toen de Périphérique Extérieur. Via de Voie Georges Pompidou (wel leuk met een nachtelijk uitzicht op de Eiffeltoren en 's nachts rijdt dat prima door) naar de Porte de Bercy gereden, Périphérique op, wil ik de A3 nemen, is die ook afgesloten. Had ik dat bij de Porte de Bercy al geweten had ik wel de A4 en A86 geprobeerd... Uiteindelijk bij de Porte de la Chapelle uitgekomen en de A1 op kunnen rijden, maar wat een gedoe zeg. En dan zit bij mij het Parijse wegennet nog goed in mijn hoofd.

Achteraf vraag ik me af of ik niet beter de Francilienne had kunnen nemen, of vanaf de N118 de A86 oostelijk om de stad, geen idee of die wegen helemaal toegankelijk waren. Maar op de terugweg vanaf Spanje is zulk gedoe niet fijn. Gelukkig heb ik tegenwoordig een navigatiesysteem met live verkeersinformatie, hopelijk helpt dat als ik ooit nog weer in zo'n situatie kom.

In een groter geheel zou je natuurlijk er nog aan kunnen denken om vanaf Tours via de A28 en A29 naar de A1 te rijden, dat is zo'n 100 km langer maar dan kom je helemaal niet langs Parijs. Al zijn zeker 's nachts de voorzieningen langs die wegen lang niet zo goed als langs de A10 en A1, dat is wel een minpuntje.

Doordat ik bij de Porte de Bercy ook nog even de verkeerde kant op reed (even in de war tussen Périphérique Interieur en Extérieur) zag mijn route er zo uit: https://www.google.nl/maps/dir/48.65155 ... 5c!1m0!3e0

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Snelwegfreak » vr 30 mar 2018, 9:00

^^ Dat is nogal een toeristische route. Take the long way home, zou Supertramp zeggen. Ik zou hopeloos verdwalen zonder navigatie.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » vr 30 mar 2018, 11:45

Die nachtelijke afsluitingen hebben mij al aardig wat kopzorgen opgeleverd. De omleidingsroutes staan vaak slecht aangegeven (als er überhaupt al wat staat aangegeven) en gaan soms over routes die ongeschikt zijn voor vrachtverkeer.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RikB » vr 30 mar 2018, 12:10

Zijn zulke afsluitingen vooraf via internet bekend?
En hoe laat stopt in Frankrijk zo'n nachtelijke afsluiting?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » vr 30 mar 2018, 12:30

Een nachtelijke sluiting die na 6h nog dicht is, is heel zeldzaam. Zoals gewoonlijk zijn de zaken in Frankrijk niet zo duidelijk omlijnd als in de noordelijkere landen.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door hoompey » vr 30 mar 2018, 16:01

RikB schreef:Zijn zulke afsluitingen vooraf via internet bekend?
En hoe laat stopt in Frankrijk zo'n nachtelijke afsluiting?
In Parijs zijn deze sluitingen gepland van 21h tot 6h. Op de site van Sytadin zijn ze te vinden voor de komende week:

www.sytadin.fr/sys/fermetures_nocturnes.jsp.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 09 apr 2018, 8:41

Op de A9 bij Leucate

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » di 10 apr 2018, 21:12

De A31 bij Kanfen (kort voor de Luxemburgse grens) is vandaag enkele uren afgesloten geweest omdat een vrachtwagen met verf zijn lading was verloren. Leverde strak wit wegdek, en enkele uren verkeerschaos op. Mooie plaatjes op http://5minutes.rtl.lu/laune/actu/1162918.html

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » di 10 apr 2018, 21:19

Uit het computertopic:
Pino schreef: di 10 apr 2018, 18:22De Franse concessionairs zijn de laatste tijd behoorlijk gefocust op ongevallen waarbij automobilisten onvoldoende opletten en gewoon uit het niets inrijden op zo'n patrouille-auto (of erger, een medewerker) die ergens is komen helpen. Het is de Franse variant van het Duitse 'vrachtwagen rijdt op file in', al heb ik niet het idee dat de oorzaak even vaak moet worden gezocht bij vrachtwagenchauffeurs. Misschien hoort het een beetje bij de leegte op menig Franse tolweg, die verder natuurlijk extreem gunstige ongevalstatistieken hebben. Overigens probeert men via andere kanalen ook de term 'hommes en jaune' in het hoofd van de weggebruiker te krijgen. Benieuwd of dit navolging zal krijgen!
Toch zijn de wegbeheerders in Frankrijk daar ook mede debet aan, want
1) zijn de vluchtstroken meestal te smal voor een vrachtwagen met pech
2) worden zowel bij kortdurende werkzaamheden als bij pechgevallen pijlwagens zònder vooraankondiging op de rijbaan geparkeerd (!)
3) duurt de hulpverlening bij pech onnodig lang doordat niet zomaar iedere depanneur zijn diensten mag verlenen op de autoroute

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » di 10 apr 2018, 21:56

Wat betreft 1, past dat in andere Europese landen zoveel beter dan? Franse vluchtstroken lijken me niet heel veel smaller dan die van de meeste buurlanden. Die in Italië zijn zeker smaller.

Dat er geen signalering vooraf is, is vermoedelijk een belangrijke factor. Informatie via 107.7 FM en DRIPs is het beste wat je kunt krijgen, maar uiteindelijk snap ik ook wel dat men de kosten-baten-analyse van een uitgebreid signaleringssysteem niet rond krijgt op het grootste deel van de Franse tolwegen. Evenmin als er meteen met twee of drie auto's naartoe gaan en dan twee voorwaarschuwingen kunnen geven.

En hier geldt ook: als de problematiek uit een buurland als Italië veel minder bekend is, terwijl ook daar signalering ontbreekt, wat veroorzaakt dan het probleem? Of is het puur presentatie door Franse concessionairs terwijl Italiaanse uomini in giallo evenzeer in de vuurlinie zitten? Een langere periode waarin een rijstrook is afgesloten door de uitsluiting van lokale depanneurs? Toch ook de lagere intensiteiten waardoor chauffeurs wat minder geconcentreerd zijn én geen voorwaarschuwingen krijgt in de vorm van weggebruikers voor zich die op de rem gaan staan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 10 apr 2018, 21:58

In Italië worden de smalle vluchtstroken wel gecompenseerd door die zeer frequente SOS havens, die groot genoeg zijn om een complete vrachtwagencombinatie comfortabel op te parkeren (ze worden ook gebruikt om te overnachten). Maar in Italië zijn de vluchtstroken nog wel een slag smaller dan in Frankrijk. Wat zal het zijn, 2 meter? Met een geleiderail strak langs de wegkant sta je met een personenauto dan ook al op de kantstreep.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » di 10 apr 2018, 22:27

^^ Vind het moeilijk iets algemeens te zeggen over Italië. Breedte vluchtstrook varieert van niet-bestaand op oudere superstrade tot "op het eerste gezicht best okee" op sommige nieuwere snelwegen door vlakker gebied. De frequentie van die SOS-havens is op de ene weg ook hoger dan op de andere. Op de drukste routes zit er vaak bijna niets tussen; op rustige snelwegen en superstrade veel meer. Op die minder ruim toegedeelde wegen lijkt de kans me groot dat je bij veel soorten pech de eerstvolgende SOS-haven niet haalt en hulpverleners dus een rijstrook zullen moeten afzetten.

Maar goed, Italië was maar één voorbeeld. Ik bedoelde maar te zeggen dat Frankrijk in vergelijking met andere West-Europese landen geen buitengewoon krappe vluchtstroken heeft die dit probleem zouden versterken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 14 apr 2018, 11:19

De Route Napoléon gisteren tussen Castellane en Grasse. Sneeuw tot in de lager gelegen delen van de Alpes-Maritimes.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 apr 2018, 15:49

^^ En dat op die plek midden april. :o Ik heb daar wel eens halverwege maart gereden met schitterend weer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 25 apr 2018, 16:47

Op de A10 ten noorden van Orléans is de snelweg in beide richtingen dicht na een ernstig ongeval. Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar twee vrachtwagens liggen in puin en een portaal is geraakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RikB » wo 25 apr 2018, 16:52

Verschrikkelijk!
Heeft de lading de cabine voorover geduwd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 02 mei 2018, 11:13

Auto's op de rijbaan op de A85.

Afbeelding

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Basjuh1981 » wo 02 mei 2018, 11:28

^^ Ik ben blij dat mijn nieuwe Megane al bij de dealer staat.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Harald80 » vr 11 mei 2018, 13:10

Ik lees hier weleens opmerkingen over de BP Intérieure en extérieure, vaak in combinatie met een bepaalde rijrichting. Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door waldo79 » vr 11 mei 2018, 13:15

Niet te ingewikkeld maken voor jezelf:
*intérieur staat voor binnenring: dat is de rijrichting aan de centrumzijde (met de wijzers van de klok mee rijdend)
*extérieur staat voor buitenring: dat is de andere rijrichting (tegen de wijzers van de klok in rijdend)

Plaats reactie