[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Bluemoon23 » za 09 jul 2016, 20:11

Etappe 15 is juist een bergetappe volgens mij ;)
Maar etappe 16 kan ook wel, die is wel vlak, van Moirans-en-Montagne naar Bern, Zwitserland.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Snelwegfreak » za 09 jul 2016, 21:33

Ik ga morgen met een maat naar Andorra om de tour te bekijken. Probeer iets na 11:00 uur over de grens te zijn via de C-14, de N-260 en de N-415.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » za 09 jul 2016, 22:17

Bluemoon23 schreef:Etappe 15 is juist een bergetappe volgens mij ;)
Maar etappe 16 kan ook wel, die is wel vlak, van Moirans-en-Montagne naar Bern, Zwitserland.
Ik had hem niet opgezocht, Bourg ligt immers in een vlak terrein maar 50km oostelijker en je zit boven de 1500m gemakkelijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 0:01

Bluemoon23 schreef:Is er iemand van hier wel eens bij een Tour de France etappe geweest ?
Enige tips daarvoor ? Hoe laat moet je er zijn, wanneer is de weg afgesloten ?
Ik zat te denken aan etappe 15 van Bourg en Bresse naar Culoz
http://www.touretappe.nl/tour-de-france ... -tdf-2016/
Meermaals, in 2010, 2011, 2012, 2014 en vorige week nog bij de eerste twee etappes in Normandië.

Bij vlakke etappes geldt voor start en finish: reken op minimaal twee, liefst drie uur voor het schema. Ergens anders op de route: de reclamekaravaan gaat een uur voor de renners uit en daarvoor is de weg zelf al afgesloten, maar vanaf zijwegen kun je vaak prima tot het parcours komen.

Voor gedetailleerde informatie van het parcours moet je het roadbook van de wedstrijd hebben, daar kun je ook precies zien waar in de start- en finishplaats alles staat. Meestal kun je op basis daarvan ook ongeveer bepalen waar je het beste kan parkeren. Het heeft ook zin om de sites van de desbetreffende gemeenten te checken voor de lokale wegafsluitingen.

Roadbook Tour de France 2016: http://www116.zippyshare.com/v/6RFSjTkD/file.html

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Bluemoon23 » zo 10 jul 2016, 0:13

Wow, dat roadbook is erg uitgebreid :schrikreactie:
Bedankt voor die link :handshake:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 0:39

^^ Eigenlijk is het roadbook voor journalisten en wielerploegen bedoeld, maar het is al een paar jaar traditie dat het in de week voor de Tour de France uitlekt, meestal met dank aan journalisten die het voor iedereen online gooien. ;)

Ik zou ook nog even de sites van de gemeentes checken v.w.b. wegafsluitingen en parkeerinformatie, mocht je bij start en/of finish aanwezig willen zijn. Ik was bij de eerste twee etappes bij start en finish; bij de finish staat altijd ook een groot scherm waarop je de wedstrijd kan volgen. Tipje: laat je niet leiden naar de eerste de beste parkeerplaats, meestal kun je nog behoorlijk ver rijden totdat de daadwerkelijk wegafsluiting er is en je echt niet meer verder mag en kan. Ik sta vrijwel altijd binnen 10 minuten lopen van start en/of finish, en dikwijls nog dichterbij. :yes:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door duikgek89 » zo 10 jul 2016, 0:46

Coen Tunnel, wat vind je eigenlijk zo leuk aan het bezoeken van al die etappes? Het moet voor jou haast wel wat speciaals zijn als je bereid bent om heel Europa af te rijden voor wieleretappes en wedstrijden.

Ik heb dit jaar één keer langs de etappe van de Giro gestaan, in Nederland, omdat hij toevallig binnen een 10 minuten lopen van mijn ouderlijk huis langs kwam. Ik moet zeggen dat ik er niet veel aan vond, een hoop auto's dan een paar fietsers, iets later het peleton en ondertussen nog ploegleiders die elkaar van de weg proberen te rijden... En dan is het al weer klaar. Het enige indrukwekkende is ergens dat het nog vrij rap gaat (tenminste, als je slechts een groep fietsers verwacht...) en hoe dicht men tegelijkertijd nog op elkaar rijdt.

Ben ik nu gewoon iemand die de wielersport totaal niet snapt, stond ik op de verkeerde plaats of is het gewoon niet mijn ding en is het o.a jou het waard om voor zo'n korte "voorstelling" heel Europa af te crossen?

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Bluemoon23 » zo 10 jul 2016, 1:37

Als ik voor mijzelf mag spreken dan wil ik het gewoon een keer meemaken.
En ik heb toch al in de planning om tegen die tijd in de Alpen te zijn, dus....
De reclamekaravaan lijkt mij ook wel grappig :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 2:29

duikgek89 schreef:Coen Tunnel, wat vind je eigenlijk zo leuk aan het bezoeken van al die etappes? Het moet voor jou haast wel wat speciaals zijn als je bereid bent om heel Europa af te rijden voor wieleretappes en wedstrijden.

Ik heb dit jaar één keer langs de etappe van de Giro gestaan, in Nederland, omdat hij toevallig binnen een 10 minuten lopen van mijn ouderlijk huis langs kwam. Ik moet zeggen dat ik er niet veel aan vond, een hoop auto's dan een paar fietsers, iets later het peleton en ondertussen nog ploegleiders die elkaar van de weg proberen te rijden... En dan is het al weer klaar. Het enige indrukwekkende is ergens dat het nog vrij rap gaat (tenminste, als je slechts een groep fietsers verwacht...) en hoe dicht men tegelijkertijd nog op elkaar rijdt.

Ben ik nu gewoon iemand die de wielersport totaal niet snapt, stond ik op de verkeerde plaats of is het gewoon niet mijn ding en is het o.a jou het waard om voor zo'n korte "voorstelling" heel Europa af te crossen?
Het moet inderdaad je ding zijn, er zijn genoeg mensen die het niet leuk vinden. Er zijn ook mensen die voor voetbal heel Europa af gaan, ja, daar heb ik dan weer niks mee.

Daarnaast volgen mijn vriendin en ik al sinds 2008 dezelfde renners en hebben wij inmiddels toch wel een band opgebouwd met die renners en andere mensen van de ploeg. Dat maakt het ook leuk. Vandaar dat we doorgaans bij de start en de finish kijken, en dan ook een kijkje nemen bij de teambussen. Maar als het even kan kijken we uiteraard ook tijdens de wedstrijd, een beetje afhankelijk van het parcours. Bij een wedstrijd op een klein terrein zoals de Amstel Gold Race zien we de renners tijdens de wedstrijd heel vaak, soms wel een keer of zeven, bij iets als Luik-Bastenaken-Luik doorgaans twee keer en bij sommige andere wedstrijden niet of maar één keer.

Overigens vind ik het tijdens de wedstrijden leuker om op een helling te staan of bij de bevoorrading waar de renners van de verzorgers een tasje met eten en drinken krijgen. Maar waar we gaan staan kijken hangt ook een beetje af van de bereikbaarheid van het parcours.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door duikgek89 » zo 10 jul 2016, 13:35

^^ Bedankt voor de uitleg, dat verklaart al het een en ander.
Overigens ben ik ook niet zo'n voetbal gek hoor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 13:40

^^ Voetbal was uiteraard slechts een voorbeeld. Sommigen houden helemaal niet van sportwedstrijden. Maar bijna iedereen heeft wel een passie. Jij duikt graag, daar heb ik dan weer heel weinig mee. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 jul 2016, 14:02

Gistermiddag in Andorra wezen kijken op 6,5 km van de top van de één na laatste klim. Leuk om voorbij te zien komen, zeker als men al wat klimt en het nog niet zo snel gaat. Tom Dumoulin ook voorbij zien komen in de kopgroep. Leuk om te horen dat hij ook gewonnen heeft.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door duikgek89 » ma 11 jul 2016, 14:48

Coen Tunnel schreef:^^ Voetbal was uiteraard slechts een voorbeeld. Sommigen houden helemaal niet van sportwedstrijden. Maar bijna iedereen heeft wel een passie. Jij duikt graag, daar heb ik dan weer heel weinig mee. ;)
Uiteraard helemaal waar.
Mijn vraag kwam vooral omdat ik me nu afvroeg of het nu gewoon aan mij ligt dat ik er gewoon niks van begrijp, maar ik denk dat het gewoon mijn ding niet is, ik het daardoor dus niet volg en het resultaat is dan dat het voor mij ook saai is als ik het eens zie. Als je het volgt zoals jij dan kan ik me heel erg goed voorstellen dat dat anders is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 18 jul 2016, 15:34

De A9 is ten zuiden van Perpignan in beide richtingen afgesloten in verband met een bosbrand. Verkeer moet bij Le Boulou of La Jonquera de snelweg verlaten. In beide richtingen wordt een vertraging van plm 2 uur gemeld.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Wesso » ma 18 jul 2016, 15:56

De komende dagen blijft het daar droog, het wordt ruim 30 graden en er staat een flinke bries. Op zaterdag worden windstoten van 9 Bft verwacht, dat zal ook niet meehelpen.

Negatief reisadvies? Het is te hopen dat alternatieve routes nog beschikbaar zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jul 2016, 17:17

Ik neem aan dat de alternatieve route vlak langs de snelweg net zo goed last heeft van de bosbrand. Dan wordt het dus wat verder omrijden en het is inderdaad te hopen dat dit voor vrijdag voorbij is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door keokiracer » ma 18 jul 2016, 17:25

^^ Die alternatieve lokale route (via Le Perthus) staat goed vast, maar zo te zien is die niet afgesloten. Mogelijk is de brand tussen de parallelle route en de snelweg ontstaan en staat de wind gunstig zodat de parallelle route niet dicht hoeft?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 18 jul 2016, 17:34

In dat gebied staat heel vaak een straffe westenwind, en de parallelle weg loopt er ten westen van, wat inderdaad kan betekenen dat die nog open is. Maar die is niet geschikt voor doorgaand verkeer, het is een bochtige weg die door een smalle straat in Le Perthus gaat. Een ander alternatief is direct langs de zee, maar dat is ook een bochtige weg die dwars door dorpen gaat. Met de nodige haarspeldbochten is dat nog een slechter alternatief dan de D900 door Le Perthus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 19 jul 2016, 17:41

De A7 is in beide richtingen afgesloten tussen Montélimar en Orange vanwege een incident met een verwarde / gevaarlijke persoon met een mogelijk explosief in een F1 hotel direct langs de autoroute in Bollène. De snelweg is om 15:30 uur afgesloten, al het verkeer moet via de N7. Vrachtverkeer wordt stilgezet en gebufferd, autoverkeer kan wel verder rijden over de N7.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 30 jul 2016, 15:24

Vinci heeft rustpunten ingericht op de A7 waar je een siesta kan nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door R-R-L » za 30 jul 2016, 15:37

Slim.

Ik heb geen idee meer waar het was, maar in de tijd dat we nog geen auto met airco hadden zijn we eens gestopt op een aire waar ze neveldouches hadden staan. Fantastische dingen om heerlijk in te verfrissen. Zou me nu nog heerlijk lijken, ondanks de airco word je van het aanschuiven behoorlijk gaar, zeker als de zon aardig zijn best doet.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door brytje008 » ma 01 aug 2016, 13:10

Ik ben 24 juli staande gehouden door de douane in Frankrijk. Dit gebeurde toen ik net de a36 op was gedraaid vanaf de a39. Ik was op weg naar Ornans, waar ik me vriendin ging ophalen. Die zat daar al op een camping met haar ouders (dan snappen jullie waarom ik die kant op ging). Het waren gelukkig wel aardige mensen en spraken goed engels. Grappig was dat ik de gene die het woord deed netjes een hand wou geven. De vrouw zat mij toch een beetje raar aan te kijken haha.

Gelukkig was alles goed en kon ik verder. Maar het is toch best wel even spannend als er iets van 5 mensen om je heen staan bij je auto en alles doorzoeken. Ik vroeg ook of dit regulieren controles waren vanwege de aanslagen. Hierop zeiden ze ja (wat natuurlijk ook logies was).
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door brytje008 » vr 12 aug 2016, 12:54

voor de mensen die een stukje willen zien van de afdaling van col du galibier, hier is een filmpje van mij : https://www.youtube.com/watch?v=IRql6KfSvRs . Het is helaas maar 50 seconde dus niet het allerbeste, ook niet mee dashcam. Maar de kwaliteit is redelijk.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » do 18 aug 2016, 15:11

Op de A8 bij Le Cannet-des-Maures stond vanochtend een vrachtwagen in brand. Het was van verre te zien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 11 sep 2016, 19:05

Dinsdag reed ik over de A63 vanaf de Spaanse grens naar Bordeaux. Bij de eerste twee tolstations waren de télépéage-stroken afgesloten en werd het verkeer door 4 poorten geleid waar politie bij stond. Schijnbaar een controle op verdachte voertuigen. Opvallend was dat het niet alleen bij het tolstation direct na de grens was, maar ook bij het tolstation daarna bij Biarritz.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 sep 2016, 21:03

^^ Ik heb het bij Biriatou dit jaar ook meegemaakt toen ik terug kwam vanuit Spanje. Het gebeurt dus vaker. Sowieso is er altijd veel aanwezigheid van politie en leger in die regio. Ook in de jaren dat ik veel met de trein reisde en een paar keer ben overgestapt in grensstation Hendaye waren daar eigenlijk altijd wel agenten en militairen aanwezig. Bij het tolstation van Biriatou en de grensbrug naar Spanje is het ook meer regel dan uitzondering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 12 sep 2016, 19:14

Het viel me ook dit jaar weer op, dat er nauwelijks wegwerkzaamheden zijn in Frankrijk.

Op de heenweg via Reims, Sens, Orléans, Toulouse en Perpignan gereden. De enige werkzaamheden waren aan het knooppunt met de A304 bij Charleville-Mézières waarbij er voor verkeer op de A34 eigenlijk geen hinder is, je rijdt al via de uiteindelijke situatie (TOTSO). In Toulouse zijn er 's nachts werkzaamheden met afsluitingen, dit deel was grotendeels al helemaal opnieuw geasfalteerd met zeer straks asfalt en slechts iets van 200 meter met gefreesd asfalt.

Op de terugweg via Bayonne, Bordeaux, Saintes, Limoges, Dijon en Metz gereden. Hier waren ook nauwelijks werkzaamheden, er werd gebouwd aan de A63 rond Bayonne (2x2, 110 km/h, nauwelijks hinder) en op de A31 ergens na Langres werd de snelweg over 18 kilometer in een paar weken geasfalteerd (in fases, er was een paar kilometer een 2-0 systeem). Verder werd er gewerkt aan de verdubbeling van de N70 nabij Paray-le-Monial en de N70-N80 bij Montchanin. Maar dat was eigenlijk ook het enige.

Dus op bijna 2.000 kilometer door Frankrijk maar 6 keer wegwerkzaamheden, waarvan maar 2 noemenswaardig op de autoroute, en eentje met een afgesloten rijstrook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 23 okt 2016, 15:09

Terugblikkend op afgelopen zomer valt het op dat er in de noordelijke helft van Frankrijk eigenlijk geen noemenswaardige vakantievertragingen is geweest, ook op zwarte zaterdag was er boven de lijn Tours - Clermont-Ferrand - Lyon vrijwel geen sprake van extreme drukte. Op enkele dagen als Parijs leeg loopt is de A10 wat lastiger, maar dat is in geen verhouding tot de problematiek in Zuid-Frankrijk. Volgens mij scheelt het ook dat er deze zomer in Frankrijk zeer weinig wegwerkzaamheden waren op de autoroute. Bijvoorbeeld op de route Orléans - Toulouse - Perpignan kwam ik nul keer wegwerkzaamheden tegen, dat is in andere landen wel anders (en niet alleen Duitsland).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 23 okt 2016, 19:12

Qua verkeersdrukte is het ook logisch dat er dichter bij de echte trekpleisters meer en meer drukte is dan er voor. Vanuit Paris naar de Azurkust heb je "enkel" de Parisiens mee. Maar als je op 100km komt van - laten we maar zeggen - Cassis, dan heb je ondertussen de helft van Europa die naar die plaats wil gaan rond je, en dan stropt het op natuurlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » vr 28 okt 2016, 16:11

Vertragingen door grenscontroles lijken sinds de zomer ook niet meer voor te komen, of niet?

Plaats reactie