[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

RikB
dorpsstraat

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RikB » vr 30 mar 2018, 12:10

Zijn zulke afsluitingen vooraf via internet bekend?
En hoe laat stopt in Frankrijk zo'n nachtelijke afsluiting?

Km357
autoweg

Bericht door Km357 » vr 30 mar 2018, 12:30

Een nachtelijke sluiting die na 6h nog dicht is, is heel zeldzaam. Zoals gewoonlijk zijn de zaken in Frankrijk niet zo duidelijk omlijnd als in de noordelijkere landen.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

hoompey
woonerf

[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door hoompey » vr 30 mar 2018, 16:01

RikB schreef:Zijn zulke afsluitingen vooraf via internet bekend?
En hoe laat stopt in Frankrijk zo'n nachtelijke afsluiting?
In Parijs zijn deze sluitingen gepland van 21h tot 6h. Op de site van Sytadin zijn ze te vinden voor de komende week:

www.sytadin.fr/sys/fermetures_nocturnes.jsp.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 apr 2018, 8:41

Op de A9 bij Leucate

Afbeelding

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » di 10 apr 2018, 21:12

De A31 bij Kanfen (kort voor de Luxemburgse grens) is vandaag enkele uren afgesloten geweest omdat een vrachtwagen met verf zijn lading was verloren. Leverde strak wit wegdek, en enkele uren verkeerschaos op. Mooie plaatjes op http://5minutes.rtl.lu/laune/actu/1162918.html

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 10 apr 2018, 21:19

Uit het computertopic:
Pino schreef:
di 10 apr 2018, 18:22
De Franse concessionairs zijn de laatste tijd behoorlijk gefocust op ongevallen waarbij automobilisten onvoldoende opletten en gewoon uit het niets inrijden op zo'n patrouille-auto (of erger, een medewerker) die ergens is komen helpen. Het is de Franse variant van het Duitse 'vrachtwagen rijdt op file in', al heb ik niet het idee dat de oorzaak even vaak moet worden gezocht bij vrachtwagenchauffeurs. Misschien hoort het een beetje bij de leegte op menig Franse tolweg, die verder natuurlijk extreem gunstige ongevalstatistieken hebben. Overigens probeert men via andere kanalen ook de term 'hommes en jaune' in het hoofd van de weggebruiker te krijgen. Benieuwd of dit navolging zal krijgen!
Toch zijn de wegbeheerders in Frankrijk daar ook mede debet aan, want
1) zijn de vluchtstroken meestal te smal voor een vrachtwagen met pech
2) worden zowel bij kortdurende werkzaamheden als bij pechgevallen pijlwagens zònder vooraankondiging op de rijbaan geparkeerd (!)
3) duurt de hulpverlening bij pech onnodig lang doordat niet zomaar iedere depanneur zijn diensten mag verlenen op de autoroute
Reisen statt rasen

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » di 10 apr 2018, 21:56

Wat betreft 1, past dat in andere Europese landen zoveel beter dan? Franse vluchtstroken lijken me niet heel veel smaller dan die van de meeste buurlanden. Die in Italië zijn zeker smaller.

Dat er geen signalering vooraf is, is vermoedelijk een belangrijke factor. Informatie via 107.7 FM en DRIPs is het beste wat je kunt krijgen, maar uiteindelijk snap ik ook wel dat men de kosten-baten-analyse van een uitgebreid signaleringssysteem niet rond krijgt op het grootste deel van de Franse tolwegen. Evenmin als er meteen met twee of drie auto's naartoe gaan en dan twee voorwaarschuwingen kunnen geven.

En hier geldt ook: als de problematiek uit een buurland als Italië veel minder bekend is, terwijl ook daar signalering ontbreekt, wat veroorzaakt dan het probleem? Of is het puur presentatie door Franse concessionairs terwijl Italiaanse uomini in giallo evenzeer in de vuurlinie zitten? Een langere periode waarin een rijstrook is afgesloten door de uitsluiting van lokale depanneurs? Toch ook de lagere intensiteiten waardoor chauffeurs wat minder geconcentreerd zijn én geen voorwaarschuwingen krijgt in de vorm van weggebruikers voor zich die op de rem gaan staan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 apr 2018, 21:58

In Italië worden de smalle vluchtstroken wel gecompenseerd door die zeer frequente SOS havens, die groot genoeg zijn om een complete vrachtwagencombinatie comfortabel op te parkeren (ze worden ook gebruikt om te overnachten). Maar in Italië zijn de vluchtstroken nog wel een slag smaller dan in Frankrijk. Wat zal het zijn, 2 meter? Met een geleiderail strak langs de wegkant sta je met een personenauto dan ook al op de kantstreep.

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » di 10 apr 2018, 22:27

^^ Vind het moeilijk iets algemeens te zeggen over Italië. Breedte vluchtstrook varieert van niet-bestaand op oudere superstrade tot "op het eerste gezicht best okee" op sommige nieuwere snelwegen door vlakker gebied. De frequentie van die SOS-havens is op de ene weg ook hoger dan op de andere. Op de drukste routes zit er vaak bijna niets tussen; op rustige snelwegen en superstrade veel meer. Op die minder ruim toegedeelde wegen lijkt de kans me groot dat je bij veel soorten pech de eerstvolgende SOS-haven niet haalt en hulpverleners dus een rijstrook zullen moeten afzetten.

Maar goed, Italië was maar één voorbeeld. Ik bedoelde maar te zeggen dat Frankrijk in vergelijking met andere West-Europese landen geen buitengewoon krappe vluchtstroken heeft die dit probleem zouden versterken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 apr 2018, 11:19

De Route Napoléon gisteren tussen Castellane en Grasse. Sneeuw tot in de lager gelegen delen van de Alpes-Maritimes.

Afbeelding

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 apr 2018, 15:49

^^ En dat op die plek midden april. :o Ik heb daar wel eens halverwege maart gereden met schitterend weer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 apr 2018, 16:47

Op de A10 ten noorden van Orléans is de snelweg in beide richtingen dicht na een ernstig ongeval. Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar twee vrachtwagens liggen in puin en een portaal is geraakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RikB
dorpsstraat

Bericht door RikB » wo 25 apr 2018, 16:52

Verschrikkelijk!
Heeft de lading de cabine voorover geduwd?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 mei 2018, 11:13

Auto's op de rijbaan op de A85.

Afbeelding

Basjuh1981
stadsweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 02 mei 2018, 11:28

^^ Ik ben blij dat mijn nieuwe Megane al bij de dealer staat.

Harald80
zandpaadje

Bericht door Harald80 » vr 11 mei 2018, 13:10

Ik lees hier weleens opmerkingen over de BP Intérieure en extérieure, vaak in combinatie met een bepaalde rijrichting. Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld?

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » vr 11 mei 2018, 13:15

Niet te ingewikkeld maken voor jezelf:
*intérieur staat voor binnenring: dat is de rijrichting aan de centrumzijde (met de wijzers van de klok mee rijdend)
*extérieur staat voor buitenring: dat is de andere rijrichting (tegen de wijzers van de klok in rijdend)
Contactgegevens vereniging: wegenforum at (@) gmail.com.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 jun 2018, 20:03

In de Franse Alpen zijn diverse passen nog dicht;

* Lombarde: ?
* Agnel: 20 juni
* Izoard: begin juni
* Galibier: 10 juni (tunnel is al wel open)
* Iseran: midden juni
* Madeleine: begin juni
* Petit St. Bernard: 4 juni

Volgens mij zijn dit vrij late openingen voor de Franse passen. Er is afgelopen winter ook veel sneeuw gevallen en het voorjaar was vrij koud.

brytje008
stadsweg

Bericht door brytje008 » za 02 jun 2018, 20:52

^^ Ik zag vandaag wel een foto voorbij komen van wielrenner Bauke Mollema. Hij was naar de top van de Lombarde gefietst, je zag nog wel sneeuw liggen. Maar ik neem aan als hij naar de top kan fietsen dat die ondertussen open is?
Touren is rough so you got to be tough

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 02 jun 2018, 21:32

Oorspronkelijk wilde ik eind mei een autoritje over de Franse Alpenpassen maken. Die heb ik uitgesteld tot begin juli.
Uiteindelijk maar goed ook, want anders zou het merendeel (bijna, of in ieder geval de mooiste/hoogste) nog dicht geweest zijn.

Km357
autoweg

Bericht door Km357 » za 30 jun 2018, 20:21

Vanaf morgen vindt er een bepaald ritueel plaats bij houders van een Frans rijbewijs die nog de volle 12 punten hebben:

Dag punten, waar nu 2/3de van alle rijbewijzen in Frankrijk de volle 12 punten hebben zal daar tegen Kerstmis 2018 amper 1/3de van overblijven dankzij de maatregel van 80km/h ipv 90km/h uitgeschreven door een politieker die kleuterschoolmentaliteit een deel van z'n bevoegdheid heeft gemaakt en denkt het warm water te hebben uitgevonden om de staatskas te spijzen.

-------------

Tot daar het nationale gedeelte, voor jullie telt enkel het internationale gedeelte wanneer je op transit bent in dit nochtans heerlijke land:

Wil je 130km/h rijden? Betaal dan tol
Wil je 110km/h rijden? Ga naar Bretagne
Wil je 110km/h rijden buiten Bretagne? Pas op voor flitsers.
Wil je 90km/h rijden? Enkel op een 2x2 of een 2+1 op het gedeelte waar er 2 zijn of op een 1+1 afgescheiden door rail of beton waar geen enkele andere beperking is. Daarna geldt opnieuw de 80km/h beperking aangegeven door een verkeersbord dat uiteraard gratis ontschoten is vanuit Moeder Aarde. Er zijn er een paar tienduizend geplaatst.
Wil je 80km/h rijden? Pak je C-rijbewijs en rij gewoon overal in Frankrijk zonder boetes. Er is toekomst in de vrachtwagenbusiness.
Wil je 80km/h rijden als auto? Koop een 2CV en hou je vakantiebudget bij je.
Wil je 60km/h rijden? Koop een snormobiel zonder rijbewijs en vanaf 1 juli mag je niet 45km/h maar 60km/h want jij vormt totaal geen gevaar. Jij bent immers de enige weggebruiker die vanaf 1 juli sneller mag, en dat is dankzij het feit dat jij je rijbewijs kwijt bent gespeeld door één of andere stommiteit. Stel het niet in vraag, in het Elysée snappen ze het en dat is het enige dat telt op zich.
Wil je nog 50km/h halen in de stad? Koop een elektrische fiets. Met de auto hobbel je gewoon van de ene illegale verkeersdrempel naar de andere.

Maar ook andere zaken:
Jij houdt afstand maar er schuift iemand in voor je op je rijstrook en er staat net een camera? Jij betaalt de boete want je houdt geen afstand
Voetganger/fietser rijdt door rood op het kruispunt en je rijdt door groen? Jij krijgt de boete want jij moet als automobilist constant rekening houden met vliegende schotels.
Honger? Dorstig? Radio verzetten? De telefoon doorgeven? 135 euro boete, het enige wat je mag doen achter het stuur is rechtop zitten, 10 na 10 en vooral opletten.
Denk je even te kunnen doorblazen voorbij die Franse auto? Kans is bestaande dat een private flitsorganisatie met opzet 5km/h te traag rijdt zodat jij er 5km/h te snel voorbijgaat, 68 gemakkelijke euro's verdiend. Privatieve snelheidscontroles zijn een feit vanaf morgen.

1 juli; verlaging van de Vmax op gewone wegen en implementering van privatieve snelheidscontroles die enkel cashgeld voor ogen hebben. Toeval? Natuurlijk niet, enkel het Elysée vindt van niet.

De manier van schrijven is satire inderdaad, maar ik vertel jammer genoeg geen onwaarheden, dus pas op. :surrender:
Laatst gewijzigd door Km357 op zo 01 jul 2018, 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

brytje008
stadsweg

Bericht door brytje008 » za 30 jun 2018, 21:03

^^ Zullen mensen zich echt houden aan het niet eten en drinken.. Ik eet en drink zo vaak in de auto op reis ook in Frankrijk.

Ik blijf het bizar vinden dat zelfs stilstaand langs de weg, het verboden blijft om op je mobiel te zitten. Hoe willen ze dat controleren dan.. agenten de hele dag op Aires laten staan? :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 30 jun 2018, 21:25

Km357 schreef:
za 30 jun 2018, 20:21
het enige wat je mag doen achter het stuur is rechtop zitten, 10 na 10 en vooral opletten.
Ha, grappig dat dit in Vlaanderen 10 na 10 heet waar we het in Nederland 10 voor 2 noemen. :D
brytje008 schreef:
za 30 jun 2018, 21:03
^^ Zullen mensen zich echt houden aan het niet eten en drinken.. Ik eet en drink zo vaak in de auto op reis ook in Frankrijk.
Ik doe het ook, maar ik let wel op. Niet drinken op lange ritten is trouwens net zo goed gevaarlijk, zeker met hoge temperaturen waar je toch meer vocht nodig hebt.

Km357
autoweg

Bericht door Km357 » za 30 jun 2018, 22:49

brytje008 schreef:
za 30 jun 2018, 21:03

Ik blijf het bizar vinden dat zelfs stilstaand langs de weg, het verboden blijft om op je mobiel te zitten. Hoe willen ze dat controleren dan.. agenten de hele dag op Aires laten staan? :rofl2:
Controle is 1 zaak, het in een wet illegaal maken en bestrafbaar maken is op zich belangrijker hier.

Uiteraard hoopt de beruchte minister dat mensen er zich niet aan gaan houden, dat levert geld op.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 01 jul 2018, 11:05

Km357 schreef:
Wil je 80km/h rijden? Pak je C-rijbewijs en rij gewoon overal in Frankrijk zonder boetes. Er is toekomst in de vrachtwagenbusiness.
Ik kan uit ervaring vertellen dat dit onzin is. Boetes worden tegenwoordig gewoon in de taal van het gevestigde land doorgestuurd naar buitenlandse transportfirma's.
Reisen statt rasen

Bert65
dorpsstraat

Bericht door Bert65 » zo 01 jul 2018, 12:58

Coen Tunnel schreef:Ha, grappig dat dit in Vlaanderen 10 na 10 heet waar we het in Nederland 10 voor 2 noemen. :D
Eigenlijk is dit, door de komst van de airbag, al achterhaald en is het nu kwart voor 3. Mocht je de handen op 10 voor 2 hebben, je klapt ergens op en de airbag klapt uit, heb je grote kans dat de explosie en de wegschietende afdekklep je pols breekt.
Bij de meeste voertuigen zitten daarom een soort greep, waar je duim in kan liggen, in het stuur op kwart voor 3 en slaat het klepje naar boven weg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 jul 2018, 13:29

10 voor 2 heb ik ook nooit prettig gevonden, ik heb dat na rijlessen ook niet meer gebruikt. Het is te hoog op het stuur met continu belasting op de polsen naar binnen. Als ik al met twee handen aan het stuur rij, is het meestal net boven 9-3. Maar meestal gewoon een hand onder aan het stuur, tussen 5-4 of 7-8 als afwisseling.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 01 jul 2018, 15:54

Met uitzondering van erg bochtige stukken rijdt het met een hand inderdaad het prettigst. De andere hand is dan vrij om te schakelen en de verwarmimg, radio of wat dan ook te bedienen.

Km357
autoweg

Bericht door Km357 » zo 01 jul 2018, 21:30

Jeroen schreef:
zo 01 jul 2018, 11:05
Km357 schreef:
Ik kan uit ervaring vertellen dat dit onzin is. Boetes worden tegenwoordig gewoon in de taal van het gevestigde land doorgestuurd naar buitenlandse transportfirma's.
Daar gaat het niet over. Met een vrachtwagen mag je buiten de autoroute toch al maar 80km/h en daar verandert niks aan vanaf 1 juli. Dat was m'n punt. Iedereen vertraagt behalve de vrachtwagen en de snormobiel die zelfs sneller mag. Vooral bij het laatste is de logica wel ver te zoeken.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 02 jul 2018, 20:54

Tja, al die repressie moet je niet hebben.

Aardigheidje: zouden PSA en aanpalende percelen nu ook hun snelheidsmeters wijzigen naar de 'standaard' van grote even cijfers, ipv grote oneven cijfers ?

Plaats reactie