[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » vr 29 jan 2021, 16:53

Kennen ze in Parijs geen thuiswerken of zo? Dit viel mij de afgelopen tijd al wel vaker op: nog steeds veel congestie.

Afbeelding

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 29 jan 2021, 18:51

Frankrijk heeft een heel stringente avondklok. Misschien zorgt dat ervoor dat iedereen op hetzelfde moment naar huis rijdt om voor 18 uur binnen te zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 jan 2021, 18:57

^^ Nou dan zijn ze vandaag wel massaal te laat. Het kleurt nu, kort voor zevenen, nog steeds redelijk rood op de snelwegen in de regio. En een blik op de webcams aan de Periferique laat ook flinke opstoppingen zien. Allemaal mensen die menen aanspraak te kunnen maken op een uitzondering op de regel? Er is zelfs nog behoorlijk veel verkeer naar buiten bij St Arnoult.

Frankrijk en thuiswerken is al sinds laat in het voorjaar van 2020 geen goede combinatie. Het land was in zoverre ook een van de eerste om te roepen dat mensen weer gerust op kantoor konden gaan werken, mede onder druk van werkgevers. Wie zich verplaatst van en naar werk dat "niet van huis uit gedaan kan worden" (wat dus heel veel is, in de Franse perceptie), is geëxcuseerd van de avondklok. Dus dan zie je eigenlijk dat het mét 1800 uur-avondklok op deze tijd van de dag nog even druk is als het was met 2000 uur-avondklok. Eigenlijk zie je op heel veel van de Franse snelweg-webcams nu nog een drukte die niet lijkt op wat bij een avondklok zou horen. Pas later op de avond wordt het echt uitgestorven op de snelwegen. Nou goed, de laatste vervroeging van de avondklok was dan ook gericht op het aanpakken van een vermeende borrelcultuur, niets wat met thuiswerken te maken heeft. Het raakt aan veel lockdowns van vorig jaar in Latijnse landen: al het werk moet gewoon doorgaan zoals het was (met bijbehorende besmettingsgetallen) en het is het sociale leven dat volledig plat moet worden gelegd. En je maar verbazen dat je curves niet doen wat je hoopte...

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 29 jan 2021, 19:12

Als je in de file staat omdat je om 18h thuis wil zijn omdat iedereen verplicht is van dat te doen dan sta je gewoon stil rond Paris. Dat weten de ordediensten ook wel.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 jan 2021, 19:12

^^ Genoeg plaatsen diep in de Province waar je nu ook nog behoorlijke hoeveelheden verkeer op de webcams ziet ...

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 29 jan 2021, 19:48

^^ Tja, misschien heeft de Franse burger ook gewoon schijt aan de maatregelen opgelegd vanuit Parijs, zou niet de eerste keer zijn. En als je met honderdduizenden op de baan bent kan de politie en gendarmerie je niet allemaal tegenhouden, of ze zouden de data moeten opvragen bij de concessiehouders, wat ze niet gaan doen, want dan zou blijken in hoeverre de snelwegen wel degelijk verkocht zijn aan een paar zwaar betaalde politici van het Elysée. Zelfs Macron gaat zich daar niet aan wagen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 jan 2021, 20:02

^^ Het is denk ik wat Chris zegt. Thuiswerken is in Frankrijk vrij klein gehouden. Waarbij het denk ik niet de werknemers waren die zeiden “schijt”, maar de werkgevers. Dus wat doe je als handhaver wanneer het wel avondklok is maar ook de tijd van woon-werkverkeer? Iedereen rijdt toch rond met een papiertje van de baas, en geen handhaver kan natuurlijk doorvragen of het echt wel kritisch is dat deze persoon op het werk zat en niet van huis uit kon werken. Ik denk in die zin dat er vroeg in de avond sowieso weinig handhaving is.

Het komt op mij nou niet over als een effectieve manier om het aantal besmettingen omlaag te brengen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 29 jan 2021, 20:11

Een avondklok is sowieso niet effectief om besmettingen te verlagen. Dat is al langer duidelijk.

Ik vergat even dat buiten de stedelijke gebieden, Internetverbindingen in FR nog heel veel infrastructuur missen waardoor thuiswerken in een suburban wijk misschien gewoon niet haalbaar is momenteel, omdat die kabels dat debiet niet aankunnen. Dat komt wel goed, maar voor 2030 verwacht ik geen Internetconnectie zoals we die kennen in BE of NL.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 jan 2021, 20:17

^^ Ik heb vergelijkbare verhalen gehoord uit Duitsland, maar die werken toch in veel grotere mate thuis. Tot aan studenten aan toe, aan wie alleen maar online college werd aangeboden, en die de boodschap “da’s dan dikke pech” kregen als ze aangaven dat zo’n stream bij hen thuis gewoon niet te volgen was. Zo verlies je dus een collegejaar, maar thuisblijven doen ze...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 30 jan 2021, 12:33

De Duitse en Nederlandse economie hebben gewoon een hogere graad van automatisering dan de Franse. Eén van de reden dat in de Randstad (Nederland) veel kan worden thuisgewerkt is dat veel jobs zich in de zakelijke dienstverlening bevinden; dat is heel makkelijk om te zetten tot telewerken. Voor fabrieksarbeiders is dat veel minder mogelijk. Volgens mij is wat je hier ziet vooral een gevolg van een tekortschietende modernisering waar Zuid-Europa en Frankrijk al 20 jaar mee worstelen; en dat deels ook hun 'achterstand' op Noord- en West Europa verklaart.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 30 jan 2021, 16:51

Maar ik heb de indruk dat Centraal- en oostelijker Europa aan het oprukken zijn qua digitale infra.
Duitsland is vaak nog huilen met de pet op, Vinny.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 30 jan 2021, 18:43

^^ Ik heb weleens gelezen dat er in veel landen vrijwel niks was tot het breedband tijdperk en dat men het bij aanleg meteen goed gedaan heeft.

In Duitsland is er iets, dus doet men maar weinig aan verbeteringen... Steden gaan nog wel maar buitengebieden zijn vaak drama.
In de hoop na de COVID ellende Nederland weer te kunnen ontvluchten heb ik aardig wat naar de huizenmarkt gekeken. Ik woon het liefst in een dorp of wat buitenaf en niet in een stad, maar dan zie je vaak dat er bijvoorbeeld maar een 6mbit verbinding beschikbaar is. Als je dan thuis wilt werken...

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 30 jan 2021, 19:18

^^ Dan kun je wel een 80-urige werkweek doen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 31 jan 2021, 17:58

Het is ook een stukje cultuur in Frankrijk.
Ik werk officieel op kantoor in Parijs, hoewel we ook een groot kantoor in Hoofddorp hebben waar ik vaak kom. Vanwege corona zijn beide kantoren eerst dichtgegooid in de lente van 2020, en daarna aarzelend weer open in augustus/september. Je mocht naar kantoor komen (met beperkingen), het hoefde niet. In het kantoor in Parijs komt iedereen enthousiast weer terug en zat het kantoor gelijk weer 30-50% vol. Het (vergelijkbare) kantoor in Hoofddorp bleeft echter nagenoeg leeg (10% bezetting). Iedereen werkte liever thuis.

martwout2
woonerf

Bericht door martwout2 » zo 07 feb 2021, 15:15

Chris schreef:
zo 16 feb 2020, 18:32
Het blijkt dat de D1212 nabij Ugine in de Savoie al een jaar dicht is vanwege een rotsverschuiving in februari 2019, en dat dit nog wel tot eind 2020 gaat duren.
2 video's van de overheid daar:
Probleem en oplossingen:
Link
Laatste update met bezoek burgemeesters bij tunnel:
Link
Precieze heropening nog niet zeker volgens inleiding https://www.lasavoie.fr/19636/article/2 ... -percement
Laatst gewijzigd door captain007 op ma 08 feb 2021, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Linkfix youtube

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 feb 2021, 8:55

Parijs is vanochtend aan de beurt met flinke sneeuwval. Wat ik wel opvallend vond, was dat gisterenmiddag al is aangekondigd dat men de expresweg N118 (A10 bij Les Ulis - Boulogne Billancourt) preventief ging afsluiten.

Kennelijk is het hier bij een vorige sneeuwbui een keer flink mis gegaan, toen 2000 automobilisten hier een nacht ingesneeuwd hebben gestaan. Nu kan dat in principe overal gebeuren, maar ik vermoed dat men de N118 ziet als een weg met verhoogd risico, omdat de weg geaccidenteerder is dan de snelwegen van het Ile de France. De wat scherpere bochten die horen bij expreswegprofiel helpen dan natuurlijk ook niet. Het is dan wellicht wachten op de eerste vrachtwagens die niet omhoog komen en dan de weg blokkeren.

https://actu.fr/ile-de-france/boulogne- ... 43585.html

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 feb 2021, 14:51

^^ Ik denk dat vooral de hoogteverschillen het probleem zijn. De N118 gaat continu op en neer, een beetje een stadse mini-versie van de Duitse A7 door de Kasseler Berge. ;)

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 10 feb 2021, 14:52

Dat + het feit dat de hellingen best steil zijn, steiler dan je met Google Earth kan inschatten en zeker steiler dan je gewend bent op een 2x2.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 feb 2021, 15:50

^^ Zo herinner ik me de route inderdaad ook. Wat je op Streetview hoe dan ook mooi ziet, zijn de kruipsporen op hellingen. Als je die ziet op een route nationale, weet je genoeg - hoef je over vertekening van het beeld niet verder na te denken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 feb 2021, 13:42

Vanwege ijzel mag vrachtverkeer op de A10 niet verder rijden dan Châtellerault. Verkeer richting zuiden wordt de A71 aanbevolen, de rest moet parkeren op de autosnelweg.

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 12 feb 2021, 14:10

^^ Ergens wel apart dat ze de A71 voorstellen als alternatief. Want de weersvoorspellingen gaan uit van een ijzel-front dan van west naar oost over het land zal trekken. Dus naar het zuiden rijden over pak 'm beet A71-A20-N145-N10 zou je in dezelfde zooi moeten brengen. Dat is dan niet op het wegennet van Vinci, maar dat lijkt me toch geen excuus om dan die route maar voor te stellen.

Stomme vraag: hebben vrachtwagens last van ijzel op dezelfde manier als personenauto's dat hebben? Ik vraag dat omdat de impact van reguliere sneeuw en ijs op vrachtverkeer altijd minder is, met dank aan het grotere gewicht van vrachtauto's.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 feb 2021, 14:18

Pino schreef:
vr 12 feb 2021, 14:10
Stomme vraag: hebben vrachtwagens last van ijzel op dezelfde manier als personenauto's dat hebben? Ik vraag dat omdat de impact van reguliere sneeuw en ijs op vrachtverkeer altijd minder is, met dank aan het grotere gewicht van vrachtauto's.
Ik denk dat dit preventief is. Als het mis gaat, dan is de hinder met een vrachtwagen veel groter, ze scharen makkelijk waardoor snel de hele rijbaan geblokkeerd is. En bij een ongeval is de impact veel groter (zoals we gisteren in Fort Worth zagen).

De A10 voert daar door vrij vlak terrein, serieuze hellingen zijn er niet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 12 feb 2021, 14:54

^^ Dat preventieve snap ik wel. Zelfs als het geen serieuze ongelukken met andere weggebruikers veroorzaakt, levert een geschaarde vrachtwagen die een rijbaan-blokkade veroorzaakt al snel gedoe op met gestrande chauffeurs die uren in de kou vast komen te zitten. In zoverre dezelfde problematiek die leidde tot afsluiting van de N118 eerder deze week.

Maar ik volg dan de suggestie om dan maar via de A71 naar het zuiden te rijden dus niet. Het is nu niet dat de A71-A20-route zoveel hellingen kent, maar het is zeker wel wat geaccidenteerder. En bepaald minder kaarsrecht ook, met name vanaf Argenton-sur-Creuse.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 feb 2021, 15:13

Chris schreef:
vr 12 feb 2021, 14:18
Ten zuiden van Tours is het toch wel heuvel op, heuvel af.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 12 feb 2021, 16:37

Pino schreef:
Helemaal geen stomme vraag. ;)

Het is wellicht verrassend te horen dat vrachtwagens juist meer last hebben van ijzel dan personenauto's. De reden zijn de banden en de hoeveelheid contact oppervlakte. Een vrachtwagen heeft al gauw 10, 12 of meer banden en maakt dus meer contact met de weg (en dus ook met ijzel) dan een personenauto. Vrachtwagen banden zijn dan ook nog eens groter en breder.

Het gewicht speelt ook een rol. Zwaar is niet per definitie beter: 40 ton vrachtwagen dat op een wegdek met ijzel vol in de remmen gaat, wordt een ongeleid projectiel. Hoe je ook stuurt, je gaat onherroepelijk de berm in. Of erger...

Moderne vrachtwagens hebben weliswaar allerlei technische hulpmiddelen waarmee de kans op ongelukken wordt verkleind, maar ijzel is van nature heel verraderlijk. Je kunt dan wel de allernieuwste snufjes aan boord hebben, maar bij ijzel zijn zelfs die, en zeker in extreme gevallen als een spekglad wegdek, nutteloos. Je kunt je vrachtwagen misschien makkelijker vanuit stilstand in beweging krijgen, maar zodra je rijdt, ben je ook in een vrachtwagen overgeleverd aan de staat van het wegdek.

Terwijl een kundige bestuurder in een personenauto ook bij ijzel het voertuig onder controle kan houden, kunnen dezelfde omstandigheden voor een vrachtwagen al funest zijn.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 feb 2021, 17:58

waldo79 schreef:
vr 12 feb 2021, 15:13
Chris schreef:
vr 12 feb 2021, 14:18
Ten zuiden van Tours is het toch wel heuvel op, heuvel af.
Dat zijn in mijn herinnering wel allemaal lange flauwe hellingen, waar het niet meer dan 2-3% stijgt of daalt. Dat is nog minder steil dan bv. de helling op de Nederlandse A50 tussen Terlet en Schaarsbergen.

Kan bij ijzel natuurlijk alsnog gevaarlijk zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 feb 2021, 18:40

Inmiddels heeft de gladheid zich verplaatst naar de ruime regio rond Lyon, met sneeuw tot in Valence, wat vaak maar 1 of 2 keer per jaar voor komt.

Afbeelding

Afbeelding

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 12 feb 2021, 19:42

Grappig dat die foto is genomen van de plek waar de snelheidsradars staan, kennelijk kunnen ze dus ook leuke foto's maken en niet enkel jackpot spelen voor het Frans begrotingstekort.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 12 feb 2021, 19:47

Pino schreef:
(..)

Ja, beiden hebben geen grip, waarbij door het gewicht de vrachtauto in het nadeel is qua 'glijden'.

Losse sneeuw (icm strooizout) kan dan misschien wat makkelijker zijn door het grotere contactoppervlak (maar ook weer meer gewicht) van de banden tov personenauto (alhoewel een smallere band in sneeuw weer beter is dan brede sloffen.

Het staat of valt met hoe goed de banden de sneeuw / modder uit het profiel weten af te voeren.
Dat is vaak het probleem bij gebrek aan tractie van vrachtwagens helling op.. profiel met sneeuw volgelopen.. dan heb je weinig tractie meer op de trekas.. en kan de combinatie gaan 'schaatsen' zogezegd.

Afgelopen week ook nog ff meegemaakt bij een chauffeur hier in de buurt. Komt op de sneeuwbaan aangereden.. ff lossen, kerel was vergeten om ff een stukkie terug in het spoor te rijden, dus staat op een stuk sneeuw/ijsplaat.. maar door de temperatuur van de banden (die toch wel wat warm worden) 'zakken' de banden een beetje door het ijs.. en dan heb je dus zowel voor als achter een klein heuveltje van ijs waar je dus niet overheen komt.. :(

Dan kan je gas geven wat je wilt, met of zonder ESP, het wordt er niet beter op. Zout strooien en met de schep de zooi voor de banden wegsteken is het enige dat dan helpt.

Allan C
woonerf

Bericht door Allan C » vr 12 feb 2021, 19:48

It's difficult to drive with the snowed road...

I went to downtown for take my photo of the snow.
If you want take a bicycle, it's difficult to get on the bike lanes...

AfbeeldingNeige à Vesoul le 10-02-21 (2) by FreewayAllan, sur Flickr

AfbeeldingNeige à Vesoul le 10-02-21 (3) by FreewayAllan, sur Flickr