[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 30 aug 2021, 19:31

Frankrijk noord - zuid. Dunkerque tot de Bielsatunnel. Maar 2 x werkzaamheden gezien. Op de A16 bij viaduct waar onderhoud was. En de A10 bij Orléans. Plus dat incident op de A20 bij Brive. Verder honderden kilometers achtereen zonder werkzaamheden. Zo kan het ook.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 sep 2021, 17:56

Vandaag weer een flinke rit door Frankrijk gemaakt, vanaf Torredembarra in Spanje naar Chalon-sur-Saone. Dus de hele A9, A7 en een stuk A6.

Op de A9 bij het tolstation Le Boulou (na de Spaanse grens) werd gecontroleerd, er stond een agent bij elk poortje maar er werd niemand gestopt voor zover ik kon zien. Er stond ook geen file (dat was de afgelopen weken wel het geval).

Op de A9 rijdt echt heel veel vrachtverkeer tussen Narbonne en Nimes. Er komen hier oost-west en noord-zuidstromen samen en het is één festival van inhalende vrachtauto's. Gelukkig was het niet zo druk zodat je niet continu van de cruise control af hoeft. Dat laatste stuk 2x2 bij Avignon is wel stukken rustiger dan tussen Narbonne en Nimes, er gaat veel verkeer af naar de A54 richting Marseille. Wel jammer van die 110 en trajectcontrole op de A9 langs Montpellier. Had beter 130 kunnen zijn zoals de rest van de snelweg. Voor en na de A709 invoeging is wel een superbreed stuk snelweg met 4x3 rijstroken. Ik vraag mij af waarom dat zo is ontworpen.

Op de A7 stikt het van de Nederlanders. Het viel mij op dat sommigen duidelijk geen cruise control gebruiken en mij inhalen, afzakken, weer inhalen, etc. Omdat je ongeveer even snel rijdt en het meeste verkeer lange afstanden aflegt heb je hier soms wel 50 kilometer achtereen mee te maken met dezelfde weggebruikers. Viel mij op dat dit vaak vrouwen zijn, in Duitsland was mij dat ook al opgevallen. Zouden vrouwen minder vaak cruise control gebruiken?

In Lyon heb ik de hele D383 genomen, dus ook de toltunnel aan de noordkant. Het was inmiddels al begin van de middagspits en het was behoorlijk druk. Op de A7 stond file en op de A46 ook, dus de D383 was dan de logische route, kon ik meteen ook de Périphérique Nord afstrepen.

Op de A6 was kennelijk iets aan de hand, er stond een enorme file van Tournus tot Chalon, op Google Maps was het hele stuk rood en de reistijd vanaf Macon naar Beaune was meer dan 2 uur volgens de VMS. Ik zag dat de oude hoofdweg parallel aan de A6 ook veel files had, Waze wilde mij daar overheen leiden, maar ik heb gekozen om de N79 vanaf Macon tot Cluny te rijden en vanaf daar parallel aan de A6 door de heuvelachtige wijngaarden naar Grivy en zo naar Chalon. Uiteindelijk was de aankomsttijd vergelijkbaar met de (naar mijn inschatting) onderschatte reistijd die Waze aan gaf via de oude hoofdweg van Tournus naar Chalon. Wellicht was het achteraf wel sneller en ik had in elk geval geen file en een mooie rit, al zit je niet op 50 kilometer D-weg te wachten aan het einde van een redelijk lange rit (850 kilometer).

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 08 sep 2021, 18:16

^^ Ik rij werkelijk quasi nooit op cruise control, enkel als m'n knie begint stijf te worden, wil ik het wel eens voor 15 minuten gebruiken maar het geeft mij zo'n onwennig gevoel dat ik het niet langer of vaker gebruik.

De A9 is voor mij de meest nerveuze snelweg in FR, ik rij er écht niet graag, te veel vrachtverkeer, nerveus ander verkeer...ik vind het er gewoon niet fijn, en het mag geweten zijn, eer ik een weg in FR niet fijn vind moet er wel wat aan de hand zijn.

Allan C
dorpsstraat

Bericht door Allan C » wo 08 sep 2021, 22:00

^^ Ah! Even the traffic is low, you can't use the cruise control?

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 09 sep 2021, 6:41

Nee, ofwel denk ik er niet aan, ofwel zie ik er de noodzaak niet van in.

Allan C
dorpsstraat

Bericht door Allan C » ma 13 sep 2021, 14:00

I found this village of Y. It one a shortest name in France. :schrikreactie:
Location: https://www.openstreetmap.org/?mlat=49. ... 031/2.9899

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 12:20

Hevig onweer in het departement Gard. De A9 staat deels onder water tussen Montpellier en Nîmes.

https://twitter.com/Meteo_Pyrenees/stat ... 5052355584

https://twitter.com/MeteoLanguedoc/stat ... 7670761477

Afbeelding

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 12:26

De beelden zijn impressionant.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 14 sep 2021, 12:38

Allan C schreef: ma 13 sep 2021, 14:00 I found this village of Y. It one a shortest name in France. :schrikreactie:
Location: https://www.openstreetmap.org/?mlat=49. ... 031/2.9899

Afbeelding
That is a funny name, it means 'There' or 'Somewhere' as you know.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 14:13

De leukste plaatsnaam van Frankrijk blijft toch Vatan (oftewel Rot op).

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 14 sep 2021, 14:20

Chris schreef: di 14 sep 2021, 12:20 Hevig onweer in het departement Gard. De A9 staat deels onder water tussen Montpellier en Nîmes.

https://twitter.com/Meteo_Pyrenees/stat ... 5052355584
Goed idee om een weg aan beide zijden door betonnen barrieres te omsluiten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 14:52

Pino schreef: di 14 sep 2021, 14:13 De leukste plaatsnaam van Frankrijk blijft toch Vatan (oftewel Rot op).
Ha, ik heb daar twee weken geleden nog overnacht. Ik wist niet wat dat betekende. Wel een nogal slaperig dorp waar de tijd al 40 jaar stil lijkt te staan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 14:57

Redding met helikopter op de A9: https://twitter.com/martopirlo1/status/ ... 3327180807

Surrealistische beelden van de A9 die een rivier is geworden: https://twitter.com/martopirlo1/status/ ... 10496?s=20

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 15:49

Chris schreef: di 14 sep 2021, 14:52
Pino schreef: di 14 sep 2021, 14:13 De leukste plaatsnaam van Frankrijk blijft toch Vatan (oftewel Rot op).
Ha, ik heb daar twee weken geleden nog overnacht. Ik wist niet wat dat betekende. Wel een nogal slaperig dorp waar de tijd al 40 jaar stil lijkt te staan.
Prominent zichtbare stop langs de A20. Is het niet ook village étape? De spelling verschilt wel: va-t’en is het scheldwoord. Staat de tijd daar meer stil dan elders aan ex-RNs in de lege delen van Frankrijk?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 14 sep 2021, 16:02

^^ Ik denk dat een dorp aan een voormalige N-weg, die irrelevant geworden is door een gratis snelweg, hier nog wel iets vatbaarder voor is. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 16:12

Een impressie van Vatan, aan de D920 (ex-N20).

Afbeelding
Vatan 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vatan 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vatan 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vatan 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vatan 11 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 14 sep 2021, 16:35

Het stadhuis is het baken van bruisendheid. Het gebrek aan openbaar groen maakt het wat desolaat voor mij.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 16:44

Dat gemis aan groen en sfeer is wel vaker zo in die dorpjes in Frankrijk die "opnieuw ingericht" worden volgens de parameters van de 21ste eeuw. Meestal worden auto's geweerd, wordt een plein een platte stenen vlakte en soms wordt er een speelterreintje uit plastiek neergepoot want ja uit hout en met die splinters en zo...

Het resultaat is dat quasi niemand er komt, want op steen kan je je boules niet smijten en de kinderen spelen sowieso al veel minder dan vroeger op die openbare speeltuinen. En als niemand er komt gaat de lokale bar-tabac of bistro ook minder volk trekken en gaan die dan ook dicht enz enz...

Het resultaat is dus vaak dat door die ambitieuze projecten van herinrichting om het dorp te laten herleven het dorp na een paar jaar gewoon uitsterft. Niet ieder village étape is ook succesvol. Le Caylar aan de A75 is dat bvb wel en Bessines aan de A20 ook.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 14 sep 2021, 16:48

Sommige gebieden lopen leeg, heeft demografische en economisch-sociologische redenen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 16:54

Dat is zeker een ding, maar als je ziet hoeveel KMO ruimte er ieder jaar bijkomt is dat toch maar ook maar een ding. Met Google Earth kan je zien dat ook Vatan best wel wat werkvoorzieningen heeft, en een tankstation in het midden van je stadje is toch wel vrij uitzonderlijk geworden. Het is ook niet krankzinnig ver naar Vierzon of Chateauroux die een pak groter zijn, maar in Vatan zal het vast rustiger wonen zijn. Voor mij zou de keuze dus wel snel gemaakt zijn.

Met een beetje verder kijken heeft Vatan wel een leuk park, dus daar lijken ze het toch beter begrepen hebben.
Laatst gewijzigd door Km357 op di 14 sep 2021, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 14 sep 2021, 16:55

Het ziet er alleszins nog redelijk fris uit, niet zoals de banlieue, sommige plaatsen in Picardië of de oude mijnstreken. Een beetje import van (Frans sprekende) Nederlanders met woningnood zou geen kwaad kunnen denk ik wel eens.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 17:07

Vatan is ook net groot genoeg dat het wel een supermarkt heeft (Carrefour Market). De omgeving leek mij wel vrij saai, maar zo'n plaats heeft ook wel als voordeel dat ze niet van die HLM flats hebben met bijbehorende sociale problemen die je in grotere steden wel aantreft. Die HLM flatwijken zijn toch altijd een bron van problemen in ongeveer elke plaats waar ze gebouwd zijn. Plaatsen die wat groter zijn zoals Vierzon en Châteauroux hebben ze wel.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 14 sep 2021, 17:17

Voor mijn studie heb ik een half jaar in Clermont-Ferrand gezeten, groep bestond uit een mix van Fransen en buitenlanders. Meeste Fransen woonden nog thuis in de omringende dorpjes, volgens mij zijn ze quasi allemaal vertrokken. Van meerderen weet ik dat ze in Parijs wonen en een paar in andere grote Franse steden. Wat wel in de regio is gebleven woont het gros in Clermont-Ferrand of een dichtbijgelegen dorp.

Net zoals het platteland in Nederland leegloopt zie je die tendens in Frankrijk net zo. En gek is het niet. Leuk om als toerist even in een dorpje te stoppen om te lunchen, maar wat moet je verder in een slaperig gehucht? Voor het stappen was BOB in 2013 nog amper bekend, BERT wel, het moest immers toch weer terug naar alle gehuchten. Mijn uitspraak dat een Fransman nog prima kan rijden als ze de auto gestart krijgen komt niet uit de lucht gevallen. De tendens lijkt nu in elk geval te keren, op Radio FG heb in al regelmatig reclames van SAM voorbij zien komen. SAM zou de afkorting kunnen zijn van Sans Accidents Mortel (geen dodelijke ongevallen), maar blijkbaar hebben de paarse broeken er langer op gebroed:
« si les agences de créatifs ont choisi Sam, c’est pour son côté unisexe, car le diminutif peut être aussi bien associé à Samuel qu’à Samantha » et que « cela peut aussi faire penser à "ça m’dit" ou "ça m’va" »[1] tout autant que "Samedi" en référence aux soirs de sorties précise Pierre Nabhan[3] le créatif à l'origine du nom
Vertaald:
"Als de creatieve bureaus voor Sam hebben gekozen, is het voor zijn unisex-kant, omdat het verkleinwoord zowel met Samuel als met Samantha kan worden geassocieerd" en dat "het ook kan denken aan" zegt het me "of" ça m'va "" [1] net zoveel als "zaterdag" met betrekking tot de avonden van uitstapjes, specificeert Pierre Nabhan [3] de creatieveling aan de oorsprong van de naam
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/C%27est_qui_Sam_%3F

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 17:47

Km357 schreef: di 14 sep 2021, 16:44 Dat gemis aan groen en sfeer is wel vaker zo in die dorpjes in Frankrijk die "opnieuw ingericht" worden volgens de parameters van de 21ste eeuw. Meestal worden auto's geweerd, wordt een plein een platte stenen vlakte en soms wordt er een speelterreintje uit plastiek neergepoot want ja uit hout en met die splinters en zo...
Uiteraard nog precies genoeg bloembakken om een mooi ville fleurie-bord neer te mogen zetten onder het kombord. Nu denk ik dat de directe omgeving van de ex-N20 nooit een sfeervolle plek is geweest, maar het is daar niet op een heel fantasierijke manier omgebouwd na oplevering van de A20. Wat het voor mij nog wat desolater maakt, zijn die volledig witte wegwijzers. De oude groene zijn weggehaald, er zijn geen blauwe borden naar de A20 voor in de plaats gekomen en dan krijg je wat versleten witte borden Vierzon en Chateauroux met een snelwegsymbool ernaast. Het geeft een gevoel van totale irrelevantie.

Maar goed, er is nog middenstand en de hoeveelheid verlaten winkel/horecapanden lijkt beperkt. Het kan erger. Of dat te danken is aan de village étape-status of toch nog een beetje regionaal centrum zijn? Dit is hoe dan ook een van de eerste plaatsen geweest dat zich deze status heeft laten aanmeten, en het voorbeeld heeft in zoverre toch wel wat navolging gevonden. Het is hoe dan ook gratis publiciteit op de borden, want andere plaatsen met 2000 inwoners langs de A20 blijven me toch minder bij (en dat niet alleen door de geinige plaatsnaam).

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 18:00

^^ Vind ik een mooie comment, het gemis aan groene doelen is enkel voor wegenidealisten op zich van belang, maar het geeft toch een bepaalde standing weer. Ik kan me dan ook goed terugvinden in je visie. Maar dan nog, met Google Earth ben ik in Vatan wat op verkenning gegaan en het kon écht veel slechter, daar vind je voorbeelden genoeg van in FR.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 18:14

In die streek zijn nog best wel wat kleine regiostadjes die niet heel ver weg zijn: Vierzon, Châteauroux en Issoudun, allemaal op 20 - 30 kilometer en allemaal toch wel een stukje groter dan Vatan. Kennelijk heeft dat het voorzieningenniveau van Vatan niet helemaal gekannibaliseerd. Er is zelfs een office de tourisme. Een plaats als Massay, ook aan de ex-N20 en ongeveer even groot heeft kennelijk geen voorzieningen omdat het te dicht bij Vierzon ligt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 19:30

De A9 is nog steeds afgesloten in de regio Nîmes. Er is een grote regionale gridlock, secundaire wegen staan ook helemaal muurvast. Sommige bestuurders staan daar misschien al wel 8-10 uur vast.

Tegelijkertijd is er op dit moment geen indicatie van grote constructieve schade aan de A9. Wel een boel modder en gruis op de weg en deels een beschadigde barrier. Maar ik heb nog niks gezien van ingestorte bruggen zoals in Duitsland.

Afbeelding

Afbeelding

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 14 sep 2021, 19:38

Chris schreef:Vatan is ook net groot genoeg dat het wel een supermarkt heeft (Carrefour Market). De omgeving leek mij wel vrij saai, maar zo'n plaats heeft ook wel als voordeel dat ze niet van die HLM flats hebben met bijbehorende sociale problemen die je in grotere steden wel aantreft. Die HLM flatwijken zijn toch altijd een bron van problemen in ongeveer elke plaats waar ze gebouwd zijn. Plaatsen die wat groter zijn zoals Vierzon en Châteauroux hebben ze wel.
Dat is ook wel mijn indruk. Van zodra het een wat grotere plaats betreft in Frankrijk met flatwijken enzo, verpaupert het al heel snel. De charme en schoonheid van Frankrijk zit in de dorpen en het buitengebied, zelden in de steden.
Maar ook in de landelijke gebieden is er wel verschil. Zo was ik vorig jaar in Nouan-Le-Fuzelier en omgeving, daar zagen de dorpen er meestal verzorgd uit. Ten noorden van Orléans echter vond ik de dorpen er veel grauwer en armoediger uitzien.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 19:44

Km357 schreef: di 14 sep 2021, 18:00 Vind ik een mooie comment, het gemis aan groene doelen is enkel voor wegenidealisten op zich van belang, maar het geeft toch een bepaalde standing weer. Ik kan me dan ook goed terugvinden in je visie.
Niet op de rechtstreekse route tussen twee groene doelen liggen is één ding (en ja, da’s inderdaad iets voor de liefhebbers), maar dan is vaak juist het blauwe bord dat je naar de snelweg verwijst nog een soort baken dat je naar de bewoonde wereld brengt. En dat ontbreekt in deze plaats dus ook. Op Streetview zag ik er overigens nog wel een paar; de witte Chateauroux (snelweg)-borden en de blauwe A20 (Chateauroux)-borden staan een beetje door elkaar. Maar als Chris alleen foto’s van het eerste heeft ...

Apart aan de A20 bij Vatan is trouwens dat de plaats bediend wordt door twee halve afritten, vijf kilometer uit elkaar gelegen, maar beide dragers van het afritnummer 10.

Allan C
dorpsstraat

Bericht door Allan C » di 14 sep 2021, 20:22

In spring 2022, Lyon will reduce from 50 km/h to 30 km/h in all city for reduce accidents and due the pollution concerns...
https://www.lefigaro.fr/conjoncture/la- ... 2-20210914

Le maire écologiste, Grégory Doucet, veut réduire les accidents et la pollution sonore dans la ville.