[foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

[foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door harry » di 26 mei 2015, 21:59

Foto's van dit tochtje van het afgelopen hemelvaartsweekend:
Afbeelding

Te vinden op deze pagina's:
http://notab.outducks.org/france/2015a.html
http://notab.outducks.org/france/2015b.html
http://notab.outducks.org/france/2015c.html
http://notab.outducks.org/france/2015d.html

Een paar opvallende zaken:

Afbeelding
Opvallend, die rode A10. Dat is volgens mij niet de standaard.

Afbeelding
Hoogtedetectie voor de zeer lage A86.

Afbeelding
R12? Ik wist niet eens dat Frankrijk R-routes had!

Afbeelding
Mijn reisgenoot (een wiskundige) zei: waarom zetten ze hier niet gewoon D93025 neer? :mrgreen:

Afbeelding
In een tuin in Avranches. Is dit om aan te geven dat we in the middle of nowhere zitten?

Afbeelding
De route die de invasie in 1944 nam (van Normandië naar de Ardennen) is helemaal gemarkeerd met dit soort zuilen. In Frankrijk voorzien van N-nummer. Dit N-nummer is inmiddels gewijzigd in een D-nummer...
(Later heeft men er nog een Star Wars character op gebaseerd.)

Afbeelding
Leuke oude wegwijzer op de muur.

Afbeelding
De N814, rondweg Caen, wordt nergens met nummer genoemd, maar altijd met het Périphérique-symbooltje. Zelfs op de hm-bordjes!

Afbeelding
A813 rood en tussen haakjes: vrij ongebruikelijk.

Afbeelding
Geen idee waarom deze wegwijzer (en enkele andere) geel is.

Afbeelding
Pont de Normandie.

Afbeelding
Steile bruggen.

Afbeelding

Afbeelding
En nog zo een, verder naar het oosten, de Pont de Tancarville.
Omdat er een weg afgesloten was, heb ik zowel de Pont de Normandie als de Pont de Tancarville genomen en dus 2 keer tol betaald om weer aan dezelfde kant van de Seine uit te komen...

Afbeelding
Zo fraai kan een foto van een wegnummer zijn...

Afbeelding
De A29 heeft hier viaducten met gele randen. Het geeft het geheel wel een fris uiterlijk.
Laatst gewijzigd door harry op do 28 mei 2015, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door boe! » di 26 mei 2015, 22:06

harry schreef:Afbeelding
Geen idee waarom deze wegwijzer (en enkele andere) geel is.
Redesign? :duck:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Pino » di 26 mei 2015, 22:56

De kleur geel wordt in Frankrijk gebruikt als achtergrondkleur van tijdelijke bewegwijzering en (tijdelijke of permanente) omleidingsroutes.

Een beetje zoeken leert me dat dit knooppunt in het afgelopen jaar is omgebouwd (bron), dus daar zal het wel mee te maken hebben. Hoewel de nieuwe configuratie van het knooppunt nu beschikbaar is, is het oude portaal duidelijk nog niet terug geplaatst. Kan moeilijk inschatten waarom dat nog niet gedaan is. Wellicht is door afrondende werkzaamheden toch nog sprake van een enigszins afwijkende situatie; wellicht zijn die er niet maar wacht men nog even op een gunstig moment om de tijdelijke borden te vervangen door permanente.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 27 mei 2015, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 mei 2015, 8:21

harry schreef:Afbeelding
R12? Ik wist niet eens dat Frankrijk R-routes had!
In 2011 al op het forum voorbijgekomen: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=15936

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Vinny » wo 27 mei 2015, 8:25

Harry schreef:R12? Ik wist niet eens dat Frankrijk R-routes had!
Dat is nog een overblijfsel van een heel oud systeem toen aftakkingen van snelwegen rondom Parijs een aparte letterprefix hadden: B 6 en C 6 waren aftakkingen van de A 6 bijvoorbeeld. De R 12 is een aftakking van de A 12, althans dat was de bedoeling toen ze de weg aanlegde. Dit systeem is volgens mij in de jaren '70 afgeschaft en vervangen door of een extra letter: A 6a, of een langer cijer: A 115. Vermoedelijk is de R 12 de enig overgebleven weg uit het oude systeem. Misschien hebben ze het nooit omgenummerd omdat het een gemeentelijke weg is. Het witte cartouche suggereert dat.
Leuke oude wegwijzer op de muur.
Mooi! :blauweduim:
De N814, rondweg Caen, wordt nergens met nummer genoemd, maar altijd met het Périphérique-symbooltje. Zelfs op de hm-bordjes!
Dat is tegenwoordig gebruikelijk geworden in Frankrijk.
A813 rood en tussen haakjes: vrij ongebruikelijk.
Ik vermoed dat dat gedaan is om verkeer te geleiden vanaf de D 613. Eigenlijk is de A 813 een totaal onzinnige snelweg. Maar goed, welkom in Normandië: daar zijn ze wel vaker goed in het maken van de verkeerde verbindingen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Pino » wo 27 mei 2015, 10:08

Vinny schreef:Dit systeem is volgens mij in de jaren '70 afgeschaft en vervangen door of een extra letter: A 6a, of een langer cijer: A 115.
Het overzicht met oude nummers op Wikisara laat zien dat deze nummers in 1982 zijn afgeschaft ten gunste van het huidige systeem. Maar ik vermoed eerlijk gezegd dat deze weg niet binnen dat oude systeem was genummerd. De prefixen gingen namelijk nergens 'hoger' dan H en Wikipedia suggereert dat de prefix R hier is gebruikt als afkorting van Rocade.

Uiteraard roept dat wel de nieuwe vraag op waarom mensen hier buiten ieder systeem om de prefix R meenden te moeten inzetten ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Chris » wo 27 mei 2015, 10:22

Is de A813 niet bedoeld als een soort afsnijding van de A13 naar de A88, oftewel voor verkeer van Le Havre naar Le Mans? Nu moet je nog binnendoor voor de snelste route.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Ds79m » wo 27 mei 2015, 11:22

^^ Het is ook een soort halve buitenring van Caen. Op de één of andere manier krijgen ze rond Caen op infrastructureel gebied nogal veel gedaan, en dit plan lijkt ook niet helemaal goed uitgedacht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Pino » wo 27 mei 2015, 12:31

Het zal vast een zeker lokaal nut hebben, maar vermoedelijk toch echt niet tussen Le Havre en Le Mans. Ik vermoed dat het bord dat er nu staat een poging is om doorgaand verkeer vanaf de Periferique naar deze buitenring te krijgen. En zolang de buitenring zelf nog niet compleet is, dan tenminste verkeer voor de D613 naar het zuidoosten wat langer van het OWN af te houden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Vinny » wo 27 mei 2015, 18:53

Pino schreef:
Vinny schreef:Dit systeem is volgens mij in de jaren '70 afgeschaft en vervangen door of een extra letter: A 6a, of een langer cijer: A 115.
Het overzicht met oude nummers op Wikisara laat zien dat deze nummers in 1982 zijn afgeschaft ten gunste van het huidige systeem. Maar ik vermoed eerlijk gezegd dat deze weg niet binnen dat oude systeem was genummerd. De prefixen gingen namelijk nergens 'hoger' dan H en Wikipedia suggereert dat de prefix R hier is gebruikt als afkorting van Rocade.

Uiteraard roept dat wel de nieuwe vraag op waarom mensen hier buiten ieder systeem om de prefix R meenden te moeten inzetten ...
Ik kan helaas niet meer het "streekplan" van de Metropool Parijs uit het jaar 1972 bekijken, maar ik meen dat de wegen H t/m R wél waren gepland. Wat je in feite ziet is een soort GTI, want de R 12 zou eigenlijk een veel belangrijkere functie gaan vervullen in het netwerk. Ik denk dat de "R" als Rocade beschouwen meer een soort rechtvaardiging is waarom het nummer niet is opgeheven. Een beetje eenzelfde soort semantische discussie die we ooit over de A 21 hebben gevoerd bij Martigny in Zwitserland. Dat komt ook, vermoed ik, omdat het wegbeheer in beide gevallen naar de laagste overheid is gegaan. Die hebben het nummer gedachteloos overgenomen bij de overdracht en na een tijdje weet niemand meer hoe het precies zit. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de gemeenteambtenaar net terug was van een vakantie in België en dacht: Hé... die R, dat is wel een handige prefix. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Willem » do 28 mei 2015, 18:23

De eerste reactie die bij mij bij de R opkwam was dat Frankrijk naast landelijke (N), departementale (D) en gemeentelijke (C, V) wegen nu ook regionale (R) wegen heeft gekregen. De R12 zou dan een nummer van in dit geval Ile-de-France zijn.
Uit de voorgaande reacties begrijp ik dat dit niet kan kloppen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door RSK » do 28 mei 2015, 18:42

^^ Vergeet in je wegnummeralfabet de M niet. Die komt in de omgeving Nice nog wel eens voor.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door harry » do 28 mei 2015, 22:18

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door marcel » za 06 jun 2015, 21:17

Foto P1160008 - P1160010: 16 km in 6.5 minuten, flink doorgereden ...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [FOTO] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Km357 » do 18 jun 2015, 17:32

RSK schreef:^^ Vergeet in je wegnummeralfabet de M niet. Die komt in de omgeving Nice nog wel eens voor.
Die staat voor "Métropole" en is alleen gebruikelijk in het gebied dat vroeger het gebied Nice was. Ten tijde waren er wel enkelen die het nut van deze wijziging in twijfel trokken en ook nu verwijzen nog veel naar de N7 of N202 en niet M6202bis.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Vinny » do 18 jun 2015, 19:53

De Métropole is in het metropolitane gebied van Nice gewoon een eigen wegbeheerder. De prefix en het wat opmerkelijke kleur achtergrondschild onderstreept dat dit niet binnnen de gevestigde orde van gemeente, departement of nationale overheid valt. Het is eerder opmerkelijk te noemen dat ze niet gewoon de belangrijkste Metropolitane wegen de laagste nummers hebben gegeven. Je zou de voormalige N 7 prima als M 7 en de voormalige N 202 als M 22 kunnen nummeren lijkt me. Maar zo simpel werkt het daar niet. Ze hebben gewoon de departementale afleidingsregels overgenomen en met postfixen lopen klooien... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Km357 » vr 19 jun 2015, 8:12

Tegenwoordig zijn de enkelnummerige D's de smalste en kleinste en die met 3 of 4 nummers de beste...Tja, de logica is soms ver te zoeken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Vinny » vr 19 jun 2015, 8:16

Die logica is natuurlijk heel simpel. De ééncijferige D routes zijn als eerste genummerd door het departement. Toen ze later in verschillende decentralisatierondes de wegen van de nationale overheid in hun mik kregen, konden ze die geen één- of tweecijferig nummer meer geven omdat die al vergeven waren. Daarom is men met voorloopcijfers gaan werken. In veel departementen kregen of krijgen deze wegen een voorloop 9. Daarom zijn wegen met het nummer D 9xx vaak hoger uitgebouwde wegen in Frankrijk. Daar kan je redelijk van op aan... :)
(met de decentralisatieronde van 2006 is overigens wel de beer los geraakt. Toen raakte departementen ook door hun 9xx nummers heen en zijn soms heel creatief geworden met nummeren)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door RSK » vr 19 jun 2015, 8:44

^^ In zuidoostelijk Frankrijk ben ik zelfs een keer een weg tegengekomen die na de decentralisatie in 2006 gewoon een D vooraan heeft gekregen. D(R?)N487 ofzo. (Weet niet meer welke weg het was)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 jun 2015, 11:28

^^ In de Var doen ze dat. Ik kan me in ieder geval de DN7 en DN8 herinneren.

In het aangrenzende departement Bouches-du-Rhône heten die wegen dan weer de D7N en D8N.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door harry » vr 19 jun 2015, 17:58

Vinny schreef:Die logica is natuurlijk heel simpel.
Vanuit de beheerder gedacht wel. Vanuit de weggebruiker gedacht niet.
Ik vergelijk het altijd met een ijsverkoper die alleen in de winter ijs verkoopt omdat hij 's zomers het ijs niet koud kan houden. Logisch toch?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] Franse wegen Parijs, Rouaan e.a.

Bericht door Ds79m » vr 19 jun 2015, 18:21

Coen Tunnel schreef:^^ In de Var doen ze dat. Ik kan me in ieder geval de DN7 en DN8 herinneren.

In het aangrenzende departement Bouches-du-Rhône heten die wegen dan weer de D7N en D8N.
Als ze het nou overal zo gedaan hadden...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie