[F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] lage tunnels in Rouen

Bericht door RSK » ma 30 jul 2018, 15:39

Er is zelfs een speciale Facebookpagina waar de draak wordt gestoken met verkeer dat zich (letterlijk) stuk rijdt op de tunneltjes in Rouen: Tu sais que tu ne viens pas de Rouen, quand tu ne connais pas les trémies. Daar stond recent ook een interessant artikeltje gelinkt over nut en noodzaak, een vraag die opkwam omdat bovenstaand ongeval al het 3e is in de maand juli 2018.

https://actu.fr/normandie/rouen_76540/c ... 52764.html

Ze zijn (logischerwijs) vooral bedoeld om de doorstroming te bevorderen. Vorig jaar was trémie ‘Boieldieu’ dicht, en dat leidde tot immense files. De enige echte oplossing waardoor de tunneltjes opgedoekt kunnen worden, is minder doorgaand verkeer over de kaaien. Om dat te bereiken is echter de aanleg van de oostelijke ringweg nodig. Maar daarvoor moet (zoals met zovele projecten) nog het nodige water door de Seine stromen.

Het gaat het vaakst mis met caravans. Hoewel de bebording onlangs is verbeterd (deze was blijkbaar niet helemaal conform de normen), blijft het prijs. Dat wijt men er aan dat men ‘vergeet’ dat er een caravan mee is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Pino » ma 30 jul 2018, 16:55

^^ Dat laatste klinkt niet heel raar, maar als ik Streetview zo bekijk, hangt voordat je 'afdaalt' naar het tunneltje bij (vrijwel?) iedere trémie nog een doorrijhoogte-portaal. Daar kun je als caravan-chauffeur nog zonder grote gevolgen tegenaan rijden. Je krijgt niet heel veel meer dan een harde klap te horen, als het goed is. Dus dat je de borden mist, is één ding, maar je praat hier ook over chauffeurs die na een harde klap en het zicht op een lage tunnel nog steeds niet besluiten dat ze voor de zekerheid toch maar even moeten stoppen...

Linksom of rechtsom misschien toch die doorrijhoogte-beveiligers checken, en misschien nog wat alarmsignalen/knipperlichten toevoegen wanneer iemand daar tegenaan rijdt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door waldo79 » ma 30 jul 2018, 18:50

Maar 1,8 meter is dan ook serieus laag. Als ik daarbinnen zou uitstappen zou ik toch mijn hoofd stoten :yes:

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Bert65 » ma 30 jul 2018, 20:30

Nou, ik ook maar ja, de meeste Fransen zijn niet zo lang.
Ik zou trouwens bij het inrijden van de tunnel al bijna gaan bukken.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Ds79m » ma 30 jul 2018, 21:20

Het is vermoedelijk de combinatie van het niet verwachten van dit soort obstakels op een relatief doorgaande route en het even vergeten dat er nog een sleurhut achter de auto hing, dat de ongelukken veroorzaakt. Bij de tolpoorten gaat het op vergelijkbare wijze ook nogal eens mis met fietsen op het dak.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door hoevenpe » ma 30 jul 2018, 22:13

Anderhalve week geleden door Google deze route gereden om een file te ontwijken, moest gelijk aan dit topic denken.

Het zijn wel verraderlijke tunnels, korte beslismomenten en weinig ruimte om na te denken.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Groningen » zo 05 aug 2018, 10:10

Ds79m schreef: ma 30 jul 2018, 21:20 Het is vermoedelijk de combinatie van het niet verwachten van dit soort obstakels op een relatief doorgaande route en het even vergeten dat er nog een sleurhut achter de auto hing, dat de ongelukken veroorzaakt. Bij de tolpoorten gaat het op vergelijkbare wijze ook nogal eens mis met fietsen op het dak.
Punt is natuurlijk gewoon: je moet weten wat je aan het doen bent. En als je daarbij oplet gaat het goed. Sowieso is het handig om voor vertrek even je hoogte en breedte op te meten. Dan weet je dus waarmee je rondrijdt.

(Maar dat gaat in NL ook geregeld mis - dat je aan 130 nog vrolijk wordt ingehaald door auto + aanhanger, die dan vaak ook niet slingerloos rijdt. En dat de bestuurder dan al vrijwel op de invorderingsgrens rijdt. Want ja, opletten, nadenken, weten wat je aan het doen bent... het is voor veel mensen volgens mij teveel gevraagd.)

Plaats reactie