[F] Oude beelden uit Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester & Moderator

[F] Oude beelden uit Frankrijk

Bericht door RSK » ma 20 jul 2015, 14:50

In navolging van de Nederlandse en Belgische draden met historische beeldmateriaal ook maar eentje voor Frankrijk.

Om af te trappen: een video over de Citroen SM, een toen nieuw voertuig voor de Gendarmerie dat snelheden van 200km/h kon bereiken. Dat was nodig voor de handhaving op de autoroutes, die voor 1973 nog geen snelheidslimiet kenden.
Link
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

jdb2
verkeersader

Re: [F] Oude beelden uit Frankrijk

Bericht door jdb2 » wo 15 mar 2017, 20:23

Hier nog een filmpje van een oud ZDF autoprogramma, gefilmd in Frankrijk.
Link
Dit kanaal bevat nog veel meer video's, de meeste zijn volgens mij opgenomen in Duitsland.
Ook leuk voor wie geinteresseerd is in oude auto's natuurlijk.

Mark
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door Mark » ma 05 feb 2018, 0:26

Afbeelding
Road to Strasbourg by David van Keulen [#ExploreTheCity], on Flickr

Foto uit 1998, locatie is volgens mij dit klaverblad in de A4 en N33.
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 05 feb 2018, 11:44

^^ Dat is inderdaad daar. De A4 Metz-Strasbourg is een van de laatste langere stukken autosnelweg die werd voorzien van de bewegwijzering 'nieuwe stijl' (lees: de stijl die in 1982 werd ingevoerd). De meeste borden langs dat stuk zijn in mijn herinnering zo rond 1995 vervangen, maar deze is dus blijkbaar nog veel langer blijven staan. Opvallend is het gebruik van de huidige E-nummers E25 en E50. Die ruiter hebben ze dus specifiek nog in de jaren '80 vervangen, zonder verder iets aan het bord te doen. Ter herinnering: in deze oude stijl van bewegwijzering stonden de A-nummers niet bewegwijzerd en zag je op knooppunten slechts E-nummers staan. Dat is ongetwijfeld ook de reden dat je nog in de vroege jaren '90 kaarten had waarop in de hoek Metz-Strasbourg wegnummers als A32 en A34 terugkwamen. Die waren rond 1980 opgegaan in de A4, maar stonden dus niet bewegwijzerd. En ik toen maar denken dat er een wijziging aankwam ...

Hier nog twee links naar aardige journaal-items met beelden van de A31 (asfalt en borden):
1972: Autoroute Nancy-Metz : une ouverture vers l'Europe du Nord
1984: Inauguration de l'autoroute Lorraine Bourgogne

En deze van de A31+A30: een absolute klassieker uit de tijd dat de (doorgaande) borden langs de Franse snelwegen nog wit waren.
Link

Vinny
Voorzitter & Moderator

Bericht door Vinny » di 06 feb 2018, 21:24

Opvallend is het gebruik van de huidige E-nummers E25 en E50. Die ruiter hebben ze dus specifiek nog in de jaren '80 vervangen, zonder verder iets aan het bord te doen. Ter herinnering: in deze oude stijl van bewegwijzering stonden de A-nummers niet bewegwijzerd en zag je op knooppunten slechts E-nummers staan. Dat
Volgens mij was dat niet structureel het geval. Op veel plaatsen ontbraken de ruiters (of zijn ze later weggehaald op plaatsen waar de stokoude bewegwijzering nog stond).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 02 mar 2018, 15:36

^^ Met excuus voor de late reactie op bovenstaande: het klopt inderdaad dat op de oude Franse snelwegbewegwijzering maar weinig ruiters voorkwamen met doorgaande E-nummers. Als ik me goed herinner, was het zelfs op knooppunten redelijk gebruikelijk dat de E-nummers weliswaar genoemd stonden op (vork)voorwegwijzers, maar niet meer op de uitsmijt-portalen.

Maar ik vermoed dat deze afrit nog best een tijdje de splitsing is geweest tussen de E12 (Parijs-Saarbrücken en verder naar het oosten) en de E9 (Amsterdam-Metz-Basel en verder naar het zuiden). Namelijk gedurende enkele jaren in de jaren '70 waarin er een snelweg Metz-Saarbrücken lag, maar nog geen snelweg Merlebach-Strasbourg. Je ziet dat zelfs terug in de wat donkerder kleur blauw op het bovenste bord-deel links met Strasbourg. Komt natuurlijk bij dat dit bord vlak achter een tolstation stond, dus ruimte voor voorwegwijzers zal beperkter zijn geweest toen terwijl enige herinnering geen kwaad zal hebben gekund. Dus bij eerste plaatsing van deze dubbele uithouder in de jaren '70 zullen hier ruiters hebben gestaan "E12 rechtdoor E9 rechtsaf", waar na completering van de snelweg Merlebach-Strasbourg van werd gemaakt "E9-E12 rechtdoor" en uiteindelijk "E25-E50 rechtdoor".

Plaats reactie