Corsica / Corse

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Corsica / Corse

Bericht door mavas » do 05 okt 2017, 16:11

Ik zag dat er nog geen topic over was, hoewel er ook niet heel veel over geschreven is.
Ook zijn er niet echt ontwikkelingen te melden van verbrede of nieuwe wegen, maar het is vind ik wel een onderwerp waard omdat het zo'n prachtig eiland is.

Afgelopen vakantie in september was ik er voor de tweede keer. Het rijden op Corsica is echt een ervaring, veel bochtige wegen, mooie natuur en ook wel redelijk wat bergen, dus het schiet niet echt op. Maar fantastisch om te rijden.
Ook rijden de Fransen wat netter dan Italianen, en is het voor mijn gevoel wat rustiger op de wegen dan op Sardinie of Sicilie, waardoor het rijden een stuk prettiger is.

De kwaliteit van het wegdek verschilt. Er liggen echt prachtige net gerenoveerde wegen, die er strak bijliggen dus. Maar sommige wegen daarentegen waren weer vrij slecht, alhoewel ik de indruk had dat dit vooral rustige wegen waren.
Ook had ik de indruk dat men met een grote inhaalslag met onderhoud bezig is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Corsica / Corse

Bericht door mavas » do 05 okt 2017, 16:13

Wat mij opviel deze keer, diverse N-wegen zijn hernummerd in T-wegen. Wat is dat nou weer voor wegklasse? Zijn de N-wegen soms overgedragen aan het eilandbestuur, en wilde men ze niet hernummeren in D-wegen?
Wie weet hoe dit zit?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Corsica / Corse

Bericht door Chris » do 05 okt 2017, 16:15

Er is best een verschil tussen Corsica en Sardinië. Op Sardinië heb je superstrade tussen alle grotere plaatsen, zodat je je vrij snel over het eiland kan verplaatsen. Op Corsica is daar geen sprake van. Qua wegennet lijkt Corsica een beetje op de regio Nice (behalve de A8), overal kronkelige wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Corsica / Corse

Bericht door Chris » do 05 okt 2017, 16:23

T-routes zijn een route territoriale. Die zijn in 2014 unilateraal door de regering van Corsica ingevoerd. De term 'route territoriale' was oorspronkelijk bedoeld voor overzeese gebiedsdelen, de zogenoemde collectivités d'outre-mer. Corsica behoort daar niet toe. De routes territoriales op Corsica zijn gebaseerd op de routes nationales die in 1993 gedeclasseerd zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Corsica / Corse

Bericht door mavas » do 05 okt 2017, 16:37

Bedoel je nu te zeggen dat Corsica op eigen houtje de nummering heeft veranderd, zonder goedkeuring van Parijs? Of begrijp ik het niet goed en hadden die wegen in 1993 al hernummerd moeten zijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Corsica / Corse

Bericht door Chris » do 05 okt 2017, 16:41

Toen die serie routes nationales in 1993 werden gedeclasseerd is de nummering en bewegwijzering nooit aangepast (tot 2014). Niet alle routes nationales zijn overigens in 1993 gedeclasseerd, er zijn er nog een aantal die vandaag de dag nog bestaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Corsica / Corse

Bericht door Coen Tunnel » do 05 okt 2017, 18:15

Chris schreef:Qua wegennet lijkt Corsica een beetje op de regio Nice (behalve de A8), overal kronkelige wegen.
Een groot deel van Corsica wel, maar in het zuiden en oosten zijn de wegen best goed. De T11/T10 (ex-N198) van Bastia via Porto-Vecchio naar Bonifcacio is een weg met veel rechte stukken en de ruim 140 km van Bastia naar Porto-Vecchio leg je op rustige momenten in zo'n twee uur af. Ik vind het wel een lekkere weg om te rijden. Mooie uitzichten op de zee aan de ene kant en op de bergen aan de andere kant.

De D859 van Porto-Vecchio naar Figari is ook een vlotte weg, het zuidelijkste deel van de T40 ook wel. Het zuiden is wat vlakker.

De T20 (ex-N193), de weg tussen de twee grootste plaatsen Bastia en Ajaccio, is wel een weg die niet echt opschiet. Heel veel bochten en enkele smalle dorpspassages.

Alleen rond de luchthaven van Bastia ligt een stukje Voie Expresse met Vmax 110. Dat is pas een paar jaar oud en in goede staat.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Corsica / Corse

Bericht door Ds79m » do 05 okt 2017, 18:56

^^ Even ten noordoosten van Ajaccio is een paar jaar terug ook een stuk geoptimaliseerd, wel met 2 rijstroken, maar zonder scherpe bochten. Ik had verwacht dat dit misschien het begin zou zijn van meer werk aan die hele corridor, maar het is hier wel bij gebleven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Corsica / Corse

Bericht door mavas » do 05 okt 2017, 21:37

Door de informatie van Chris heb ik meer informatie kunnen vinden over het wegennet op Corsica. Hier: http://www.corse.fr/Le-reseau-routier_a430.html
Per T-route (aanklikbaar) kun je zien wat de plannen zijn. Ik kan niet zo heel goed Frans, maar het plan van de ROUTES TERRITORIALES DU 23 JUIN 2011 ziet er vrij ingrijpend uit, met hoge investeringen tot 2021.
Zo wordt er gesproken over afsluiten van erftoegangen, aanleg van omleggingen (ook met tunnel), een nieuwe verbinding naar Ajaccio, afsnijding van de route Ajaccio - Bastia via de T50, een nieuwe toegang naar het vliegveld van Ajaccio en nog veel meer. Misschien dat iemand die het Frans goed machtig is dat kan opsommen per T-weg???
Coen Tunnel schreef:De T11/T10 (ex-N198) van Bastia via Porto-Vecchio naar Bonifcacio is een weg met veel rechte stukken en de ruim 140 km van Bastia naar Porto-Vecchio leg je op rustige momenten in zo'n twee uur af. Ik vind het wel een lekkere weg om te rijden. Mooie uitzichten op de zee aan de ene kant en op de bergen aan de andere kant.
In het seizoen kan die weg anders erg druk zijn. Door de vele erfaansluitingen, diverse dorpspassages en het grote aanbod deden wij er in de zomervakantie juist onwijs lang over die route. Je moet denk ik echt mazzel hebben met de dag en tijdstip.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Corsica / Corse

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 okt 2017, 18:19

^^ Ik reed er in het laagseizoen, dan is het een prima vlotte weg. Natuurlijk de nodige dorpspassages, maar ook veel rechte stukken. Zomers zal dat zonder twijfel anders zijn.

Plaats reactie