[F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 28 aug 2019, 15:34

De 80 km/h is op de doorgaande wegen - RN of ex-RN - saai rijden. Je merkt dat die wegen op meer ontworpen zijn. Dit in combinatie met de vele flitspalen maakt het onprettig rijden, zeker met die boetes van meteen 60 euro voor 1 km te snel. Lijkt wel een politiestaat.

Hier in Spanje is de maximumsnelheid ook verlaagd van 100 naar 90 op de bredere N-wegen, maar dat voelt toch minder hinderlijk dan de 80 op de RN in Frankrijk. Er staan hier ook veel minder flitspalen, je bent minder krampachtig op de snelheid aan het letten. In Frankrijk krijg je dat mensen gaan drukken als je 80 op de cruise control rijdt. De lokalen kennen natuurlijk alle flitspalen.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door CasablancaMarocco » wo 28 aug 2019, 17:06

Ik heb het ook niet lang volgehouden, want met 80 had ik continu een auto op enkele centimeters aan mijn achterbumper hangen..

Ook haalt men soms levensgevaarlijk in, maar ook met 90 kleven de meeste nog.
90 in Spanje voelt inderdaad een stuk prettiger, maar sowieso heb ik het idee dat de Spanjaarden de snelheid van hun voorganger beter respecteren, ergens mocht ik 60, geen idee waarom, de snelheid voelde onnatuurlijk laag aan, maar in tegenstelling tot Frankrijk houden ze goed afstand. :top:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » wo 28 aug 2019, 18:43

Chris schreef: wo 28 aug 2019, 15:34 De 80 km/h is op de doorgaande wegen - RN of ex-RN - saai rijden. Je merkt dat die wegen op meer ontworpen zijn. Dit in combinatie met de vele flitspalen maakt het onprettig rijden, zeker met die boetes van meteen 60 euro voor 1 km te snel. Lijkt wel een politiestaat.

Hier in Spanje is de maximumsnelheid ook verlaagd van 100 naar 90 op de bredere N-wegen, maar dat voelt toch minder hinderlijk dan de 80 op de RN in Frankrijk. Er staan hier ook veel minder flitspalen, je bent minder krampachtig op de snelheid aan het letten. In Frankrijk krijg je dat mensen gaan drukken als je 80 op de cruise control rijdt. De lokalen kennen natuurlijk alle flitspalen.
Ik heb mij ook niet aan de 80 gehouden in de Drôme. Op de D-wegen is het vaak voor en na de bebouwde kom :A1-70: , daarna staat meestal een :A2: (maar dan met 70) of een :F8: . Ik reed lekker 95 op de teller. Prima te doen.

Het viel mij op dat op de N7, ik heb het stuk tussen Valence en Lyon gereden, wel steeds aangegeven stond dat de Vmax :A1-80: was.

Trouwens, de flitspalen staan van te voren aangekondigd met borden, zoals hier

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Chris » ma 14 okt 2019, 20:29

Het department Loiret verhoogt de maximumsnelheid weer naar 90 km/h op wegen breder dan 6,5 meter. Dit betreft hoofdzakelijk de ex-routes nationales. De D940 tussen de A71 en Gien gaat zelfs van 90 naar 110 km/h (deze weg is dubbelbaans, maar geen voie express). Op gevaarpunten blijft het wel 70.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 14 okt 2019, 20:44

Knap en een mooie middelvinger naar Parijs die hen in 2005 liet opdraaien voor al die oude RN's en hen verplichtte om de Vmax verleden jaar naar 80 te halen op wegen waar ze eigenlijk niet voor moesten opdraaien (maar wel de borden voor dienden te plaatsen uit hun departementskas) en die ze nu terug zetten op een normale en al decennialang aanvaarde limiet.

:worship:

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door CasablancaMarocco » di 15 okt 2019, 3:31

Frankrijk is zeer dun bevolkt, zelfs dunner dan Duitsland. Die lage snelheden waren gewoon idioot te noemen.

Voor Vlaanderen of Nederland snap ik het wel, lage limieten zijn hier minder erg, je bent zo op een snelweg namelijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Peter » di 15 okt 2019, 7:57

Er zijn genoeg delen van Frankrijk dichter bevolkt dan Friesland, Drenthe of de Flevopolder boven Almere...

Ik heb de vorige week flinke delen N en D wegen gereden in het oosten van Frankrijk (Belfort tot Arles). Alle 1+1 wegen waren 80, maar bij inhaalstroken (2+1) was het vrijwel altijd 90. Die 90 werd meestal beeindigd met een Vmax 80 bord, en een enkele keer met een einde Vmax 90 bord. Zal wel departement voorkeur zijn. 80 werd ook veelvuldig andere aangegeven. 2+2 wegen met een middenscheiding zijn 90 of 110. Dat was vermoedelijk vroeger ook al zo, hoewel de 90 soms te laag lijkt voor een weg ala onze NL- N33. Er zullen ook wel 1+2 wegen zijn met een middenscheiding en een Vmax 110 bij 2 stroken maar ik kan ze mij niet herinneren.

Ik heb vrijwel geen flitskasten gezien op stukken waar je 80-110 mag rijden. Is daar een groot verschil tussen de Franse landsdelen ? Het aantal flitskasten op de stukken Vmax 30-70 viel ook wel mee. Nu maar hopen dat er geen flitskasten zijn die mij wel gezien hebben, maar andersom niet….
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 15 okt 2019, 8:10

^^ Je haalt één van de grote frustraties aan zonder het te weten. De wildgroei van snelheidsverschillen. Dat geeft onnodige stress aan het verkeer en is 1 van de redenen waarom de Vmax 80 zo slecht onthaald werd.

Flitscamera's staan er zat in Frankrijk, maar zijn voornamelijk gelinkt aan de N-wegen van voor de declassificatie van 2005, de autosnelwegen (alhoewel) en de grote D-wegen. Grofweg alles wat rood staat ingekleurd als weg op een Michelinkaart.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Peter » di 15 okt 2019, 8:59

De meeste D-wegen die ik bereden heb zijn toch ex N-wegen. Maar ook op N-wegen zag ik nauwelijks snelheidscamera's en zo wel, dan meestal op een stuk Bibeko Vmax 50. In Duitsland staan er denk ik meer camera's per weglengte (maar ook hoofdzakelijk op stukken met een Vmax 30-80). Ook niet veel roodlichtcamera's. Nederland heeft er veel meer (per kruispunt).
Maar wellicht neemt het aantal (net als in Nederland) af, omdat de vaste camera's te gemakkelijk te herkennen en omzeilen zijn met de routeplanners. Ze staan dan alleen op plekken waar men een lagere Vmax wil afdwingen (en een drempel lastig is).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 15 okt 2019, 9:28

Dan ga je er toch een aantal gemist hebben. Ok, een aantal werkt momenteel niet door vernieling maar toch.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Lekkere Kwal » di 15 okt 2019, 9:43

Het verschilt ook wel per RN. Op de N57 heb ik er een hoop gezien, maar op de N10 vanaf Poitiers weer nauwelijks. Naar mijn idee zie je ze vooral op 2x1 trajecten. Van de N2 kan ik me ook hoofdzakelijk de 50-flitsers bij de dorpsgrenzen herinneren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 15 okt 2019, 21:50

r zullen ook wel 1+2 wegen zijn met een middenscheiding en een Vmax 110 bij 2 stroken maar ik kan ze mij niet herinneren.
Daar zijn er in Frankrijk niet zo veel van volgens mij. Het is of 2+2 met middenscheiding of 2+1 zonder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door RSK » vr 27 dec 2019, 21:25

Nieuws van het front: naar verluid heeft de senaat gisteren de wetswijziging bekrachtigd waarmee lokale bestuurders de theoretische vrijheid krijgen om de maximumsnelheid op 90 te zetten. Voor de liefhebber: Artikel 15 bis B, L-3221-4-1.

http://www.assemblee-nationale.fr/15/ta/ta0286.asp

Het heeft tekstinhoudelijk een nogal hoog mits- en maargehalte:
De voorzitter van de departementsraad of hij die verantwoordelijk is voor het gezag van de verkeerspolitie, de burgemeester of voorzitter van een intergemeentelijke samenwerking, kan op wegvakken buiten de bebouwde kom die onder zijn bestuur vallen en waar niet minstens twee rijstroken in dezelfde richting liggen de maximumsnelheid verhogen met 10km/h ten opzichte van de voor deze wegcategorie gangbare limiet op basis van de verkeerswet. Deze beslissing dient genomen te worden als een gemotiveerd besluit, genomen na raadpleging van de departementale verkeersveiligheidscommissie, op basis van een ongevalsanalyse voor ieder betroffen wegvak.
Elders las ik dat er ook een soort richtlijn van aanbevelingen bij zit, die het welhaast schier onmogelijk zouden maken om nog een weg als 90 aan te wijzen. Zo zou het gaan om wegvakken die over een lengte van minimaal 10 kilometer geen gelijkvloerse kruising hebben, zou er aan weerszijde 2 meter ribbelstrook en 4 meter obstakelvrije zone moeten zijn, plus nog een soort multifunctionele strook van twee meter die voor fietsers en hulpdiensten geschikt zijn. Ook een beperkte fysieke richtingscheiding en nog wat punten. Ik heb de wetstekst daarvan nog niet gevonden, maar het klinkt als “Jullie krijgen in theorie je zin, maar eigenlijk houden we het zo het was.”
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Chris » do 09 jan 2020, 19:32

Het department Haute-Marne is begonnen om belangrijke routes weer naar 90 km/h te brengen. Het gaat om deze 476 kilometer aan wegen waar een studie uitwees dat het veilig naar 90 km/h kan. Dit zijn grotendeels de ex-routes nationales.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 09 jan 2020, 19:35

Mooi, het departement Loiret heeft duidelijk er goed aangedaan om er mee te starten en nu zullen er nog wel volgen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door RSK » do 16 jan 2020, 16:44

https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 74637.html

Volgende: departement Deux-Sèvres gooit 246 kilometer weg weer naar 90. Alle beetjes helpen, op een areaal van 4.000 kilometer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Chris » do 16 jan 2020, 17:04

Het is een klein aandeel, maar het betreft wel de belangrijkste wegen waar mensen vaker een langer stuk op rijden en die sowieso het beste ontworpen zijn. Een groot deel van het areaal D-wegen bestaat natuurlijk uit vrij bochtige en smalle wegen waar 80 soms al te snel is.

Afbeelding

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door CasablancaMarocco » do 16 jan 2020, 23:57

90 op binnenwegen, en wij mogen straks op onze brede snelwegen 10 km harder dan de limiet daar op de binnenwegen :(
Denk dat de Fransen massaal zouden demonstreren met zo'n totale verlaging naar 100 als dat op het gehele snelwegennet zou gaan gelden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » vr 17 jan 2020, 7:55

De wegen waar terug 90 zal mogen zijn ook diegenen waar de flitsers of controles staan. Geen haan die er naar kraait dat je op een kleine RD 90-95 rijdt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door RSK » di 28 jan 2020, 17:01

https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 79889.html

Cantal was het eerste; Corrèze is nu het tweede departement dat integraal teruggaat naar 90. De snelheid gaat daarmee omhoog op 4.700 kilometer weglengte, met welbevinden van de vertegenwoordigers van weggebruikers en tegen het zere been van de staat, de politie en het departementale verkeersveiligheidsbureau.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Pino » di 28 jan 2020, 17:12

^^ Vraag me eerlijk gezegd af hoe zo'n integrale terug-verhoging wel stand kan houden binnen de wettelijke eis van een ongevalsanalyse voor ieder betroffen wegvak (zie post RSK van 27 december). Kun je zeggen dat je daaraan voldoet door te zeggen dat er op het hele wegennet van het department geen snelheids-gerelateerde ongevallen zijn en dat de ontwerpsnelheden hoger liggen? Juist dat laatste lijkt me lastiger bij de vele achteraf-weggetjes waar in de praktijk nooit al iemand 90 reed, maar waar je nu dus wel een ongevalsanalyse op los zou moeten laten.

Desalniettemin, als departementen op de diagonale du vide zijn Cantal en Corrèze natuurlijk wel departementen waar de bevolkingsdichtheid en dus de verkeersdrukte behoorlijk laag ligt, dus waar 90 op iedere weg boven karrespoor-niveau wel moet kunnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Chris » di 28 jan 2020, 17:22

https://www.correze.fr/actualites/la-co ... dra-90-kmh

Hier lees ik dat het om ongeveer 1000 kilometer van de 4700 kilometer departementale wegen waar de maximumsnelheid weer naar 90 gaat.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 28 jan 2020, 17:30

^^ Tja, op die andere 3700km staan vast toch geen radars en wordt er niet gecontroleerd, dus dat is enkelijk om de Parigo's niet te moeten zeggen dat ze "integraal" terug naar 90 gaan. Symboolpolitiek in het voordeel van de burger, het mag ook al eens.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Pino » di 28 jan 2020, 18:15

Het zal je inderdaad geen boete opleveren wanneer je op die 3700 kilometer (voor zover die op alignement ligt die 90 überhaupt zou toelaten) rond de 90 rijdt. Het kan wel netelige situaties opleveren als je dat doet en het komt tot een ongeval.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 28 jan 2020, 19:20

Tussen een ongeval waar beide partijen 90 doen en een ongeval waar iemand 70 doet en de ander 110 en die botsen allebei quasi frontaal is er geen verschil te merken voor de expertise.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 28 jan 2020, 20:15

maar waar je nu dus wel een ongevalsanalyse op los zou moeten laten.
[Analysemodus aan]Ik heb effe rondgebeld en niemand heeft een oom of achternicht die weet heeft van een ongeval met verder strekkende gevolgen dan een omgevallen bietenwagen of een aanrijding tussen twee hooiwagens. Het zal dus wel loslopen. Einde analyse.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » vr 31 jan 2020, 10:35

Meer nieuws over de 90km/h in Corrèze:
Afbeelding

"Retour au 90 km/h, la Corrèze a résolu la question de la signalisation!

Dès demain, vous pourrez de nouveau rouler à 90 km/h sur l'ensemble du réseau routier départemental de Corrèze.

La signalisation de cette nouvelle vitesse ne sera pas faite sur tous les 4 000 km de voies concernés mais 130 nouveaux panneaux seront positionnés aux portes de la Corrèze, aux sorties des agglomérations, des autoroutes et en approche des 9 radars fixes concernés."

Dus 90km/h over het gehele departement maar enkel signalering aan de grenzen. Op zich een kostenbesparende manier, maar dan moet je als gebruiker ook wel weten of je in dat departement bent of niet. Staat dat op waze of GPS eigenlijk aangegeven?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Pino » vr 31 jan 2020, 10:57

^^ De naam van het departement niet; de aangepaste maximumsnelheid 90 zul je natuurlijk wel in beeld krijgen in Waze e.d. Weet verder niet of Corrèze ook kilometerpalen gebruikt waarop de departementsnaam te zien is (ter vervanging van oude kilometerstenen; sommige departementen doen dat).

Voor de rest zou ik verwachten dat je wel weet in welk departement je zit wanneer je je over OWN verplaatst. Wie het wellicht nog het minste weten, zijn ter plaatse onbekenden die van de A20 of A89 het OWN op gaan. De afritten van die snelwegen zijn wellicht een goede plek voor een herinnering dat je je in een zone 90 bevindt ...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » vr 31 jan 2020, 12:22

Meestal worden dit soort borden gebruikt als je een nieuw departement inrijdt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Vinny » vr 31 jan 2020, 19:48

Het is Frankrijk, dus zodra de informatie relevant wordt is deze niet meer te vinden :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie