[F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Chris » di 21 aug 2018, 15:32

Ik kwam deze "rariteit" tegen, een 3.336 meter lange tunnel van de D160 in de Ardèche. Dit is een secundaire route met nauwelijks enig belang. De tunnel kwam in 1929 gereed als spoortunnel maar is nooit als zodanig in gebruik genomen. Het werd later aangepast tot verkeerstunnel. Men beschouwt het als één van de gevaarlijkste van Frankrijk omdat er geen verlichting, vluchtbuis of moderne tunnelveiligheidssystemen zijn. Het gemiddeld gebruik is slechts 500 voertuigen per dag. Het is de één na langste tunnel van een route départementale en de langste in Frankrijk die niet tot een belangrijke weg behoort.

Er gelden nogal wat beperkingen:
* geen vrachtauto's
* geen bussen
* geen fietsers
* geen voetgangers
* geen LPG auto's

Afbeelding

Afbeelding

Er zit zelfs een deur in. In Noorwegen zie je dat soms ook (kuldeport), ik weet niet of de functie hetzelfde is.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Pino » di 21 aug 2018, 15:57

Apart verhaal. De Tunnel Maurice Lemaire in de N59 is ook een omgebouwde treintunnel, maar daar heeft men bij de ombouw wat beter zijn best gedaan. Maar dat was dan ook een ombouw door een concessionair (het huidige APRR) en een toltunnel. Als ik het zo inschat, was deze tunnel denk ik ook enkelspoor. Maurice Lemaire was dat in eerste instantie ook, maar die was nog aangelegd in een tijd van stoomlocomotieven, waardoor men tunnels breder moest aanleggen om de rook te kunnen managen.

Zie ik nou goed dat deze tunnel geen bochten heeft aan begin en eind, zodat je dus naar een helder licht toe rijdt?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door mavas » di 21 aug 2018, 17:13

Bijzonder verhaal.
Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom men aangeeft dat dit een gevaarlijke tunnel is. Zijn er cijfers???????
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Chris » di 21 aug 2018, 17:25

Ik denk dat men kijkt naar het potentiële gevaar. Voor een dermate lange tunnel voldoet deze geenszins aan moderne tunneleisen. Of er daadwerkelijk ongevallen gebeuren is een tweede. In Nederland worden ook strenge eisen gesteld aan brandwerendheid van tunnels terwijl er in de praktijk maar 2 grotere tunnelbranden zijn geweest sinds 1942.

De tunnel is aangelegd als onderdeel van La Transcévenole, een spoorlijn van Le Puy naar Lalevade-d'Ardèche (bij Aubenas), dwars door het Centraal Massief. De werkzaamheden begonnen in 1911, werden stilgelegd in 1914 vanwege de Eerste Wereldoorlog, daarna weer hervat op het noordelijk deel. In 1939 werden de werkzaamheden aan de spoorlijn gestaakt nadat de SNCF er geen brood in zag. In 1941 is de spoorlijn definitief opgegeven. Deze tunnel is gebouwd onder de waterscheiding tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee en was het enige kunstwerk van het zuidelijk deel van de spoorlijn dat daadwerkelijk is aangelegd.

Ten zuiden van Le Puy is ook een groot viaduct aangelegd voor deze spoorlijn:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Palance » di 21 aug 2018, 17:34

3,4 kilometer zonder verlichting? :schrikreactie: Dat zal niet prettig rijden. Ik heb ooit eens in de Tauerntunnel gereden waarvan in het eerste deel de verlichting was uitgevallen. Er reed ook nog eens amper verkeer dus je hebt geen orientatiepunten. Eenzelfde ervaring had ik in Bosnië in de oude Stambolčić-tunnel (ook een oude treintunnel), maar die had ook nog eens 1 rijstrook.

In Kroatië is er ook nog de bijna 2 kilometer lange Pitvetunnel, ook zonder verlichting, ook 1 rijstrook.

Kent Frankrijk nog meer van dat soort tunnels?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2018, 18:17

Chris schreef: di 21 aug 2018, 15:32Het is de één na langste tunnel van een route départementale
Die langste zal wel de toltunnel in de Périphérique van Lyon zijn?
Palance schreef: di 21 aug 2018, 17:34Kent Frankrijk nog meer van dat soort tunnels?
Er is de korte tunnel onder de Col du Galibier: https://www.google.nl/maps/@45.0628117, ... 312!8i6656

En die onder de Col du Parpaillon tussen Embrun en La Condamine-Châtelard is bekend en berucht: https://www.dangerousroads.org/europe/f ... rance.html

Openbare weg, deels onverhard en de tunnel is ook onverlicht, smal en best tricky vanwege grote plassen water en ijs. De meeste mensen doen het met een 4WD of motor, maar ik heb ook wel verhalen gelezen van mensen die het met een gewone 2WD hebben gereden.

Zie vanaf 07:35:
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Chris » di 21 aug 2018, 20:36

Palance schreef: di 21 aug 2018, 17:34 3,4 kilometer zonder verlichting? :schrikreactie:
In Noorwegen kom je het ook nogal eens tegen. Je moet dan eigenlijk met grootlicht rijden als de tunnel smal is (wat eigenlijk altijd het geval is bij onverlichte tunnels). Bij tegenliggers is het soms moeilijk om nog de breedte goed in te schatten.
Palance schreef: di 21 aug 2018, 17:34Kent Frankrijk nog meer van dat soort tunnels?
Sowieso de tunnel Maurice-Lemaire in de Vogezen. Maar dat is een volwaardige tunnel met veiligheidssystemen en uiteraard verlichting. Volgens mij is één van de tunnels in Marseille ook oorspronkelijk een spoortunnel geweest. Het is niet uit te sluiten dat er elders ook nog ex-spoortunnels zijn, maar niet van 3+ kilometer.
Coen Tunnel schreef: di 21 aug 2018, 18:17
Chris schreef: di 21 aug 2018, 15:32Het is de één na langste tunnel van een route départementale
Die langste zal wel de toltunnel in de Périphérique van Lyon zijn?
Inderdaad. Maar die kan je moeilijk als "secundaire route" kenmerken, dat is een quasi autosnelweg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2018, 22:54

Chris schreef: di 21 aug 2018, 20:36Volgens mij is één van de tunnels in Marseille ook oorspronkelijk een spoortunnel geweest.
Klopt, de Tunnel Prado-Carénage is eveneens een voormalige spoortunnel.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Km357 » wo 22 aug 2018, 8:14

Aangezien de Google-auto er doorheen is gereden kun je het traject toch even volgen en vind je wel brandblussers en noodtelefoons wat op zich niet zo heel veel is, maar ook weer niet niks is. Er zijn ook reflectoren aan de zijkant dus met je mistlampen voor (als je die hebt) moet dat aardig lukken.

Maar goed, om eerlijk te zijn, zou ik er liever ook niet doorrijden. Volgens de panelen zou dit trouwens de D110 moeten zijn.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [F] Tunnel du Roux (Ardèche)

Bericht door Coccodrillo » za 05 jan 2019, 16:46

Curiously, the main promoter of the road conversion of the Maurice Lemaire tunnel, the one that gave his name to the tunnel, was the general director of the French state railways.

In the 1930s the Genova-La Spezia railway was rebuilt with two tracks on a new alignment, this lead to the conversion of the old single track alignment into a local road. The numerous and long tunnels have alternate traffic.

http://www.stagniweb.it/Foto6.asp?File= ... =100&Col=5

https://www.google.ch/maps/@44.2404984, ... 312!8i6656

A tram tunnel in Genova was converted to a road tunnel albeit used only by buses, and then used by the single metro line of the city (taht's why its trains are narrow, around 2.2 m, compared to 2.8 m of most modern metro lines).

Some rail tunnels along the Walensee/CH have been converted into the westbound A3.

http://verkehrsrelikte.uue.org/bahn/tunnel/walensee.htm

This tunnel near Locarno/Switzerland was once a railway tunnel, but as it is short (180 m + a section as rock shelter) there are no signs of its past.

https://www.google.ch/maps/@46.2155479, ... 312!8i6656

Many railway tunnels around the world have also been converted into cycle and walking paths.

The Somport (France-Spain) and Arlberg (Austria) railway tunnels have been linked by many cross passages to the roughly parallel road tunnels to act as a safety tunnel. Most of the Somport railway have been closed decades ago, but a section of it has been reopened and local authorities want to reopen the missing part.

I also know of two combined road and rail tunnels, where both the road and the railway have low traffic. Are there more?

https://fr.wikipedia.org/wiki/Tunnel_des_Montets
http://www.alaska.org/detail/whittier-tunnel
https://en.wikipedia.org/wiki/Portage_G ... ial_Tunnel
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Plaats reactie