[F] Routes rond Parijs

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

[F] Routes rond Parijs

Bericht door Lekkere Kwal » di 21 aug 2018, 8:00

Teetje schreef: ma 20 aug 2018, 23:33 Ik heb de A304 ook nooit goed begrepen: als regionale verbinding Charleroi - Reims misschien, maar had een expresweg dan niet volstaan?

Als men er voor had gekozen om de relatie Parijs - Brussel te verbeteren (hetgeen ik logischer had gevonden), had dan de N2 route uitgebouwd.
Ik begrijp juist niet waarom je dan weer in de zoveelste route naar Parijs zou gaan investeren. Het is nu al een vervelend knelpunt voor doorgaand verkeer naar het zuid-westen, maar verkeer naar het zuiden en zuid-oosten heeft daar sowieso niets te zoeken en was juist op zoek naar een verbinding zoals de N5+A304...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Peter » di 21 aug 2018, 8:16

Dan kan het Hoegaarden witbier lekker snel in Nederland zijn. :biertjes:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2018, 8:52

Teetje schreef: ma 20 aug 2018, 23:33Als men er voor had gekozen om de relatie Parijs - Brussel te verbeteren (hetgeen ik logischer had gevonden), had dan de N2 route uitgebouwd.
Wat is er mis met de huidige verbinding tussen Parijs en Brussel?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » di 21 aug 2018, 9:50

Lekkere Kwal schreef: di 21 aug 2018, 8:00Ik begrijp juist niet waarom je dan weer in de zoveelste route naar Parijs zou gaan investeren. Het is nu al een vervelend knelpunt voor doorgaand verkeer naar het zuid-westen, maar verkeer naar het zuiden en zuid-oosten heeft daar sowieso niets te zoeken en was juist op zoek naar een verbinding zoals de N5+A304...
Dan kom je toch onvermijdelijk uit op de plannen om de A26 nog eens te verlengen naar Bourges. Dan ontstaat een route via de A34 van de Benelux naar de A75. De A20 bij Chateauroux is daar ook niet heel ver weg meer, dus dan zal verkeer Benelux-Zuid Frankrijk Parijs vermijden. Maar goed, daar praat je niet over zoveel verkeer dat het Parijs zal ontlasten. Er lijken ook veel eenvoudiger manieren beschikbaar om verkeer vanuit het noorden naar de A10, A11 en A71/A20 met een wat grotere bocht om Parijs te geleiden.

Een soort bretel van de A1 bij Senlis via Cergy-Pontoise en Rambouillet naar de A10/A11 bij St Arnoult lijkt me wel wat :offtopic:

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Teetje » di 21 aug 2018, 10:45

^^ (nog één keer een beetje off-topic :surrender: )

M.b.t. Parijs - Brussel: ik vind de Franse A1 tussen Parijs en Péronne (waar de A2 aftakt) over het algemeen best druk, omdat daar alle verkeer uit de Benelux, Noord-Duitsland | Ruhrgebied en Engeland samenkomen. Ik had een zuidelijker gelegen splitsing tussen A1-A2 logischer gevonden. Tenslotte is 20km extra niks op zo'n afstand.

M.b.t. het doortrekken van de A26 tot aan de A71: dit zou absoluut zinnig zijn en bovendien recht doen aan de A34-A304 als alternatieve route.

En dat laatste is dan wél weer on-topic. ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Km357 » di 21 aug 2018, 10:57

De A26 is op zich al verbonden met de A71 langs de A5-A19-A10. Nog een extra autoroute aanleggen is economisch moeilijk te verdedigen. En als je niet langs daar wil dan is het A5-A31-A6-A89-A75.

Die laatste route zou ik nog het meeste aanraden, maar ook die A75 loopt aardig vol op de drukke weekends.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » di 21 aug 2018, 11:19

De A19-A71 is circa 140 kilometer langer dan een hemelsbrede lijn tussen Troyes en Bourges. Als de A26 via Auxerre naar Bourges wordt verlengd is dat al zo'n 100 kilometer korter, dat is toch een serieuze inkorting. Het zwakke punt van het Franse snelwegennet blijft dat je de grootste steden niet goed kan vermijden. Parijs, Lyon, Bordeaux. Je moet er wel dicht langs. En vier noord-zuidroutes (A10, A20, A71, A77) zijn vanaf het noorden alleen goed via Parijs aan te rijden. Als je richting Clermont-Ferrand wilt is een 200 kilometer lang stuk oost-west niet echt iets waar je op zit te wachten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » di 21 aug 2018, 12:54

Chris schreef: di 21 aug 2018, 11:19 De A19-A71 is circa 140 kilometer langer dan een hemelsbrede lijn tussen Troyes en Bourges. Als de A26 via Auxerre naar Bourges wordt verlengd is dat al zo'n 100 kilometer korter, dat is toch een serieuze inkorting.
Vanaf Nederland/Antwerpen/Brussel naar Bourges zou je via Reims dan uitkomen op een route die 40 kilometer langer is, maar waarvoor je Parijs compleet vermijdt. Dat lijkt me dan wel een goed alternatief, maar een minder goed alternatief dan mijn gewenste bretel Senlis-St Arnoult. Naar de A20 bij Chateauroux zal de omweg nog niet ietsje langer zijn.
Chris schreef: di 21 aug 2018, 11:19Het zwakke punt van het Franse snelwegennet blijft dat je de grootste steden niet goed kan vermijden. Parijs, Lyon, Bordeaux. Je moet er wel dicht langs.
Maar je ziet meteen hoe rustig de snelwegen zijn die niet zo dicht langs de grote steden gaan c.q. niet de grootste steden rechtstreeks met elkaar verbinden. Dubbel in de dunbevolkte gordel van Midden-Frankrijk. Ik kan in die zin wel begrijpen waarom verlenging van de A26 redelijk in de ijskast blijft staan, net zoals expreswegen door het lege Centrum een kwestie van extreem lange adem zijn. Trouwens zeker met je eens dat de A26-A5-A19 niet echt een goed alternatief is voor een rechte lijn Reims-Troyes-Bourges. Op weg van Reims naar :KP: A10-A19 is de A26-A5-A19 60 kilometer langer dan een route via Parijs. En dat is dan nog de rustiger variant via de A/N104. Over de A86 zou 70 kilometer korter zijn.

Overigens heeft men bij Parijs natuurlijk wel degelijk een poging gewaagd om transitverkeer opties te geven ruim buiten de stad. De A19 is daar een voorbeeld van, maar natuurlijk ook de A26. Maar dat werkt misschien nog net onder hoeken tot een graad of 130 (bijv. de verbinding A1/Lille - A6 via de A26), maar je kunt voor verkeer dat 180 graden van noord naar zuid langs Parijs moet niet verwachten dat die zo'n Grand Contournement gaan maken.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Lekkere Kwal » di 21 aug 2018, 14:00

Pino schreef: di 21 aug 2018, 9:50Dan kom je toch onvermijdelijk uit op de plannen om de A26 nog eens te verlengen naar Bourges. Dan ontstaat een route via de A34 van de Benelux naar de A75. De A20 bij Chateauroux is daar ook niet heel ver weg meer, dus dan zal verkeer Benelux-Zuid Frankrijk Parijs vermijden.
Ik zou het al heel wat vinden als men de N77 en N151 tot Voies Express zou uitbouwen, ik hoef niet per se een volwaardige snelweg. Of desnoods ipv de N151 de D965 ombouwen om zo nog bij de A77 uit te komen.
Een soort bretel van de A1 bij Senlis via Cergy-Pontoise en Rambouillet naar de A10/A11 bij St Arnoult lijkt me wel wat
Grappig dat je dat noemt, ik ben een paar weken terug vanaf Creil (vlabij Senlis) via Cergy en Mantes naar Dreux gereden om zo Chartres en de RN10 te bereiken in de ochtendspits van Parijs. Vanaf de A1 is de N104 daar nu ook al geschikt voor, als men de N184 Eragny zou uitbouwen en uit de kernen zou halen naar de A12. Dan nog een omlegging bij Trappes en je hebt een goede route naar de A11 en A10.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » di 21 aug 2018, 15:39

^^ Er zijn wat halve plannen voor verlenging van de A12 langs Trappes en over de N10 om op die manier een tweede route naar de A10-A11 te creëren. Wat me sowieso al vrij gunstig lijkt, maar des te beter wanneer zo'n route aan zou sluiten op een Francilienne Ouest. Die uitbouw van de N184 tussen Cergy en de A13 lijkt echter behoorlijk gevoelig te liggen in de regio, en dan moet men nog beginnen over het resterende stukje tussen de N10/A12 en de N184 bij Orgeval. Als ik op nul zou mogen beginnen en geen last had van enige schaarste in mijn schatkast, zou ik de bretel trouwens aanleggen vanaf Senlis noordwestelijk langs Cergy en dan recht zuidelijk naar Rambouillet en Saint Arnoult. Dat is allemaal net wat verder naar buiten en stuit wellicht ook op minder lokale gevoeligheid (en zou het makkelijker kunnen maken hier een tolweg van te maken teneinde aanleg te bespoedigen). Maar goed, luchtfietserij-alarm ...

@Mods: er is geloof ik geen algemene draad over infra rond Parijs / Ile de France waarin ik dit beter kwijt kan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2018, 15:48

Lekkere Kwal schreef: di 21 aug 2018, 14:00
Een soort bretel van de A1 bij Senlis via Cergy-Pontoise en Rambouillet naar de A10/A11 bij St Arnoult lijkt me wel wat
Grappig dat je dat noemt, ik ben een paar weken terug vanaf Creil (vlabij Senlis) via Cergy en Mantes naar Dreux gereden om zo Chartres en de RN10 te bereiken in de ochtendspits van Parijs. Vanaf de A1 is de N104 daar nu ook al geschikt voor, als men de N184 Eragny zou uitbouwen en uit de kernen zou halen naar de A12. Dan nog een omlegging bij Trappes en je hebt een goede route naar de A11 en A10.
Er is inderdaad heel wat mogelijk. Ik ken zelf de N104/N184-route tussen de A1 en de A15, ik zie op OSM dat die merkwaardige rotonde in de N104 nu is/wordt opgeruimd.

Ik denk dat de N10 langs Trappes en Maurepas op het bestaande tracé ongelijkvloers gemaakt kan worden, maar dat is wel een druk stuk weg. Je gaat met zo'n bypass eigenlijk nog steeds door de Parijse agglomeratie. Vanaf de N184 bij Éragny-sur-Oise zou je eigenlijk een meer westelijke route moeten hebben richting de D191 bij Beynes en vanaf daar grofweg de D191 volgend richting Rambouillet.

Een verdere afsnijding tussen Senlis en bijvoorbeeld het knooppunt A16/N184/N1 lijkt mij lastig te realiseren en niet wenselijk, het Fôret de Chantilly is een beschermd natuurgebied. Dat ligt behoorlijk in de weg voor een nieuwe expressweg of snelweg, en eerlijk gezegd moet je dat daar ook niet willen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » di 21 aug 2018, 16:17

^^ Terecht punt. Daar zit je in een flinke groene band, waarin alleen de verstedelijkte vallei van de Oise wat ruimte biedt. Maar daarmee ook meteen weer ruimtegebrek. Desalniettemin: als er een betere verbinding tussen pak 'm beet Pontoise en de A10-A11 komt, heb je vanuit het noorden eigenlijk al twee opties. De eerste is de A29-A16 via Amiens (volgens mij wordt niet heel ver van de A1 al met verwijzingen Paris-Ouest verwerkt voor die route), de tweede is dan wachten totdat je de N104 kruist nabije Roissy. Wat al wat verder in het stedelijke gebied is dan ideaal zou zijn, maar het zal korter zijn dan via Amiens en kan redelijk uit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Coen Tunnel » di 21 aug 2018, 17:15

^^ Een route door het Oisedal is dan zo slecht nog niet. Denk aan een doortrekking van de D200 vanaf de A1 bij Pont-Sainte-Maxence via Creil naar de A16 bij Chambly, of direct naar de N184. Het eerste deel van de D200 is al een ruim opgezette expressweg. En je ontsluit er een reeks plaatsen als Creil mee die toch op Parijs gericht zijn.

Een variant ten zuiden van het Fôret de Chantilly biedt te weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de N104.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door verfmeer95 » di 21 aug 2018, 18:05

Het wordt in het westen van Parijs wel al rustiger de komende jaren. De bouw van de A133 en de A154 zal ervoor zorgen dat verkeer tussen Calais en Orléans niet meer via Parijs hoeft. Jammer genoeg is die route vanuit de Benelux niet nuttig, omdat de A16-E40 tussen Abbeville en Gent een flinke omweg maakt. Misschien dat daar nog iets aan gedaan kan worden?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Km357 » di 21 aug 2018, 18:19

^^ A29 nemen van A1 naar Amiens. De verderzetting van de N47 lijkt in de diepvriezer te zitten.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Teetje » di 21 aug 2018, 18:30

Km357 schreef: di 21 aug 2018, 10:57De A26 is op zich al verbonden met de A71 langs de A5-A19-A10. Nog een extra autoroute aanleggen is economisch moeilijk te verdedigen.
Ik denk dat dat prima te verdedigen valt: als je kijkt naar de as Bourges - Auxerre - Troyes, dan zie je dat daar nog een van de weinige route nationales loopt (v.w.b. dat deel van Frankrijk dan). M.a.w. de staat erkend deze as als van nationaal belang, anders was deze route al eerder overgedragen aan de departementen.

Een verlengde A26 zou m.i. met een ruime loop, ver ten oosten van Parijs een soortgelijke functie vervullen als de A28 doet ten westen van de stad. Dat spreidt denk ik beter dan een nieuwe "randweg" dichter bij Parijs. Je kunt dan overigens nog discussiëren over de vraag of het een snelweg, of een expressweg moet worden.
Km357 schreef: di 21 aug 2018, 10:57En als je niet langs daar wil dan is het A5-A31-A6-A89-A75. Die laatste route zou ik nog het meeste aanraden, maar ook die A75 loopt aardig vol op de drukke weekends.
In omgekeerde richting heb ik afgelopen maand een soortgelijke route gevolgd, d.w.z. A20 - A89 - A71 - D2009 - N7 - A77 - N151 - N77 - A26 - A4 - A34. Een prachtige route, maar wél véél kilometers méér. Om over tijd maar te zwijgen. Een werkelijk alternatief om van en naar Midden-Frankrijk te komen en Parijs te vermijden is het beslist niet.

Maar goed, het was vakantie en een mens wil wel eens wat anders zien :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Willem » di 21 aug 2018, 19:20

De A19 is aangelegd als soort buitenring die, in combinatie met andere wegen, met een ruime boog om Parijs heen loopt. Het blijft allemaal vanuit Frans perspectief bekeken en dan weegt het belang van een aantal vakantiegangers uit enkele kleine landen boven de noordgrens niet zwaar.

Net zoals wij geen snelweg naar Renesse zullen aanleggen om slechts Duitse toeristen van dienst te zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Pino » di 21 aug 2018, 20:22

De A19 is denk ik vooral gedacht als snelweg voor oost-westverkeer: pak 'm beet Nantes-Metz, maar ook Bordeaux-Metz. En passant dient de weg dan ook als route om noord-zuidverkeer van A1 naar A6 ruim oostelijk langs Parijs te geleiden. Gebruikscijfers van de A19 laten zien dat dat er niet heel veel zijn. Maar vast méér dan Troyes-Bourges, denk ik zo.

Frans belang tegenover noorderburen een rustiger vakantieroute gunnen komt daar dan nog eens bij. Dat laatste vermoedelijk meer voor de staat en de Declaration d'Utilité Public dan voor een concessionair die opereert onder een motto "maakt niet uit voor wie ik dit doe, als er maar genoeg betalende gebruikers zijn."
Teetje schreef: di 21 aug 2018, 18:30Een verlengde A26 zou m.i. met een ruime loop, ver ten oosten van Parijs een soortgelijke functie vervullen als de A28 doet ten westen van de stad. Dat spreidt denk ik beter dan een nieuwe "randweg" dichter bij Parijs.
De functie zou gelijk zijn, namelijk die van Grand Contournement de Paris. Maar de A28 heeft een wat groter bereik, met noordzeehavens en een paar stedelijke gebieden aan de noordkant, en Atlantische havens en Bordeaux/Noord-Spanje aan de zuidkant. En het is nog steeds geen heel drukke route. Ik vrees dat de realiteit is dat meer dan Route Nationale met een paar stukken expresweg er voorlopig niet in zit. Dat de Franse staat voldoende nationaal belang in de corridor ziet om niet te decentraliseren, zegt natuurlijk niet dat ze daar meteen ook een flinke upgrade-investering in zouden willen doen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Basjuh1981 » wo 22 aug 2018, 8:50

Teetje schreef: di 21 aug 2018, 18:30
Km357 schreef: di 21 aug 2018, 10:57En als je niet langs daar wil dan is het A5-A31-A6-A89-A75. Die laatste route zou ik nog het meeste aanraden, maar ook die A75 loopt aardig vol op de drukke weekends.
In omgekeerde richting heb ik afgelopen maand een soortgelijke route gevolgd, d.w.z. A20 - A89 - A71 - D2009 - N7 - A77 - N151 - N77 - A26 - A4 - A34. Een prachtige route, maar wél véél kilometers méér. Om over tijd maar te zwijgen. Een werkelijk alternatief om van en naar Midden-Frankrijk te komen en Parijs te vermijden is het beslist niet.
Ik heb van de zomer tussen Vierzon en Troyes binnendoor gereden. Ik had ook de snelwegroute kunnen nemen: A10 - A19 - A5. Maar dit was 292 km en 2 uur 30 minuten. De binnendoorroute (D926 - D965 - N77) was 218 km en 3 uur 15 minuten. Het is 3 kwartier meer, maar wel zo'n 70 km minder (en geen tol, al heeft de foto die ik naderhand kreeg dat verschil weer teniet gedaan B( ).

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Teetje » wo 22 aug 2018, 9:43

^^^ Als ik de snelste en kortste weg naar huis had genomen, was ik zoals altijd over Parijs gereden. Vandaar dat ik zei "langer en verder".

Zonde van de foto trouwens....

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Basjuh1981 » wo 22 aug 2018, 12:33

De camera stond geniepig opgesteld op de N77 voorbij Auxerre. In een bochtje naar rechts en afdalend B(

We zijn 28 juli naar huis gereden. Ik had geen zin om op zaterdagmiddag door Parijs te kachelen. Daarbij zou een dag later ook nog aankomst Tour zijn. Dat was de reden voor de omrijactie. Een andere reden om juist deze route te nemen, was meer een nostalgische. Deze route reed mijn vader vroeger als wij op vakantie gingen naar de Tarn. Dan deden wij een overnachting bij Vierzon op de camping, zowel op de heen- als terugreis.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 aug 2018, 13:19

Basjuh1981 schreef: wo 22 aug 2018, 12:33Daarbij zou een dag later ook nog aankomst Tour zijn.
Meermaals met de auto naar de laatste etappe van de Tour gereden, maar het levert nauwelijks extra verkeer op rond Parijs. Al helemaal niet de zaterdag ervoor omdat de renners pas op zondag naar Parijs gaan per vliegtuig of TGV (de voorlaatste etappe eindigt vaak ver van Parijs). Teambussen en de rest van het circus vertrekken ook pas zaterdagmiddag/-avond na aankomst van de laatste etappe en komen meestal op zondagochtend in Parijs aan.

Volgende keer zou ik als ik jou was gewoon westelijk om Parijs rijden via de N118 en A86 door de Duplextunnel (tenzij je een caravan achter je auto hebt, dan is N118-D910-BP-A1 een optie). Dat is zeker in de weekenden meestal goed te doen, bijna geen toerist neemt die route. Ook op drukke dagen rij je over die route vaak filevrij langs Parijs.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Chris » wo 22 aug 2018, 13:27

De ervaring leert dat vakantieverkeer bijna nooit voor grote drukte in Parijs zorgt. Het is juist het reguliere werkdagverkeer dat veel congestie veroorzaakt, en daar heb je als vakantieganger in juli nog mee te maken. In augustus is het ook doordeweeks vrij rustig, ter indicatie: op dit moment staat meer file in Antwerpen dan Parijs.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Pino » wo 22 aug 2018, 14:13

^^ Zeker op zaterdag en zondag is de drukte bij Parijs nooit echt groot. Wie op vrijdag rijdt, kan nog wel eens clashen met regulier spitsverkeer. In augustus heb je wel vaak afsluitingen door grootschalige werkzaamheden, waar je enige rekening mee moet houden (als je de navigatie het werk niet laat doen). Deze zomer is bijvoorbeeld de A86 tussen A1 en A3 afgesloten - niet een plek waar je op weg van de Benelux naar het zuiden snel zou komen - en soms kan in zo'n periode ineens 's avonds een stuk Périférique eruit liggen.

Ik zie het niet als reden om Parijs te vermijden. Wel zou ik begrip hebben voor een redenering "als ik voor pak 'm beet 40 kilometer omweg over alleen rustiger wegen kan rijden, neem ik liever die omweg". Dat is dan de gemaksfactor tegenover de grotere drukte, serie afritten, een drie kwartier even heel geconcentreerd op de borden moeten zijn etc.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Teetje » do 23 aug 2018, 9:43

^^^Maar dat is ook precies wat ik bedoel. Het is maar net hoe je in dit verband "drukte" definieert. Voor mij is het het geheel van verkeersintensiteit, complexere knooppunten, weginrichting, op- en afritten, etc. waardoor ik zeg, liever niet langs Parijs.

Niet dat ik het niet kan of durf, maar als ik het kan vermijden, graag! En daar heb ik zeer zeker wel een omweg voor over, veel meer ontspannen.

Overigens heb ik de A86 duplextunnel op de heenweg (en ook op diverse vorige trips naar Frankrijk) gereden. Die tunnel rijdt inderdaad heel prettig en is heel rustig. Nadeel van die route vind ik wel het stuk A86 tussen de A1 en de A14 (ongeduldige en tamelijk aso rijdende Parijzenaars met weinig begrip voor buitenlandse kentekens) en het slechte wegdek van de N118. Maar die twee nadelen wegen voor mij niet op tegen de mogelijke drukte op de Blvd Péripérique of de A/N104.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Routes rond Parijs

Bericht door Coen Tunnel » do 23 aug 2018, 19:35

Teetje schreef: do 23 aug 2018, 9:43Nadeel van die route vind ik wel het stuk A86 tussen de A1 en de A14 (ongeduldige en tamelijk aso rijdende Parijzenaars met weinig begrip voor buitenlandse kentekens)
Die heb je overal in de agglomeratie Parijs. :)

De meeste buitenlandse kentekens zul je waarschijnlijk op de route A3-A86 vinden, oostelijk langs Parijs.

Maar de route via de Duplextunnel over de A86-N118 is een heel fijn alternatief, een route waar je ook maar tweemaal hoeft af te slaan om van de A1 naar de A10 te geraken: eerst bij het knooppunt tussen de A1 en A86 bij La Courneuve en daarna bij het knooppunt tussen de A86 en N118 (formeel via de N306) bij Vélizy.

Via de A3-A86 moet je van de A1 naar de A10 veel vaker afslaan:

1. :KP: A1-A3 bij Garonor
2. :KP: A3-A86 bij Rosny
3. :KP: A4-A86 bij Maisons-Alfort
4. :KP: N186-A6b bij Fresnes
5. :KP: A6b-A10 bij Wissous

En dan zijn er bij Champlan ( :KP: A10-N20) en Palaiseau ( :KP: A10-D36) nog links uitvoegers waar doorgaand verkeer de twee rechter stroken moet aanhouden.

Het staat allemaal wel goed aangegeven, maar fijn is anders. Er is heel wat te zeggen voor de A86-N118 westelijk om de stad als je richting de A10 moet.

Over de A104/N104 heb je overigens 7 echte TOTSO's tussen de A1 en A10.

Plaats reactie