Snelwegennamen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelwegennamen

Bericht door Vinny » vr 08 apr 2011, 20:57

dat valt toch niet meer serieus te nemen?
Hoezo niet? Snelwegnamen zijn net als straatnamen, de overheid kan die gewoon een willekeurige naam geven die ze leuk vinden. In Frankrijk zijn ze vaak gerelateerd aan de bestemming van de weg, maar in Wallonie heb je gewoon een autosnelweg die naar een lid van het koninklijk huis is genoemd.

Ik ben voor om nog eens een snelweg: "Autoroute de la Belle-au-Bois-Dormant" te noemen... :dyn_hyp:
SPOILER: TOON

Doornroosjesnelweg
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelwegennamen

Bericht door Wouter N14 » vr 08 apr 2011, 21:00

Willem schreef:Er zal vast nog wel een keer een commercieel gesponsorde snelweg komen, zodat dan de Axx als bijnaam "Autoroute de Total" ofzo krijgt.
Den Haag heeft al een Aegonplein...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snelwegennamen

Bericht door Pino » za 09 apr 2011, 0:37

Vinny schreef:Snelwegnamen zijn net als straatnamen, de overheid kan die gewoon een willekeurige naam geven die ze leuk vinden.
Bij gewone straatnamen is wat meer creativiteit van de overheid gevraagd, omdat die iets moet verzinnen hoe voortaan over een lap asfalt wordt gepraat. Bij snelwegen ligt dat sinds de invoering van (bewegwijzerde) routenummering anders. Je herkent een route aan haar nummer. Zodra het nummer vastligt is de taak van de overheid feitelijk voltooid.

Een extra naam heeft voor de weggebruiker hoogstens toegevoegde waarde als hij enige kans op inburgering heeft. Die kans is bij genummerde wegen het grootste wanneer de naam de route beschrijft. Marketing-snelwegnamen doen dat niet. De Boudewijnssnelweg doet dat overigens ook niet.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Snelwegennamen

Bericht door marcel » za 09 apr 2011, 13:31

Conrad Electronics bood een miljoen Euro om het Kreuz Oberpfälzer Wald "Kreuz Conrad Electronic" te noemen. Gelukkig werd dat afgewezen:
Vorschlag "Conrad Kreuz" abgelehnt
Die Behörden haben das Angebot des Unternehmens Conrad Electronic, für eine Million Euro das Autobahndreieck „Oberpfälzer Wald“ in „Kreuz Conrad Electronic“ umzutaufen, abgelehnt. Wie berichtet hatte das Hirschauer Unternehmen der Autobahndirektion Nordbayern dieses Angebot gemacht. Begründet wurde die Ablehnung mit dem Hinweis, das Angebot sei zwar verlockend, aber in dieser Form nicht machbar. Ein Sprecher des Verkehrsministeriums in Berlin hatte die Idee als gar nicht so abwegig bezeichnet.
(link werkt niet direct door de haakjes)
http://www.ramasuri.de/(qq3w4lromx30we4 ... ef_id=3009

Knooppunten hebben in Duitsland altijd een altijd naam met een geografische betekenis (al heb je natuurlijk het Dreieck Funkturm). Ik neem aan dat het daarom afgewezen werd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelwegennamen

Bericht door Chris » ma 08 jun 2015, 19:52

Het viel me op dat er bijna geen naambordjes nog te zien zijn langs de snelwegen. Ik heb volgens mij één keer een bord met 'La Catalane' van de A9 gezien, maar meer ook niet.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelwegennamen

Bericht door RSK » ma 08 jun 2015, 20:32

^^ De laatste keer dat ik in die contreien op familiebezoek was (zomer 2013) heb ik 'La Languedocienne' ook nog op de borden gezien. Verder staat de Autoroute Blanche (A40) ook nog uitgebreid aangegeven, volgens mij zelfs in 4 talen. Het stuk rond Nantua staat overigens ook met bordjes aangegeven als 'Autoroute des Titans'.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snelwegennamen

Bericht door Pino » ma 08 jun 2015, 21:35

^^ Van vroeger herinner ik me de borden met snelwegnamen nog als blauwe borden met in witte Charactères-hoofdletters de snelwegnaam en het wegnummer op een ruiter. Uitgevoerd als een soort kombord in het blauw waren dat soort borden schijnbaar bedoeld als echt onderdeel van de geleidende bewegwijzering. Tegenwoordig kom je namen naar mijn gevoel nog primair tegen op borden die eruit zien als marketing van de concessionair (en mede daarom bij gelegenheid in vier talen). Geen gekke ontwikkeling, wat mij betreft, en in lijn met hoe snelwegnamen in Europa zijn geëvolueerd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegennamen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2015, 23:35

Ik kwam afgelopen weekend op de A4 nog wel verwijzingen tegen naar de Francilienne (A104/N104).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Snelwegennamen

Bericht door Km357 » do 18 jun 2015, 17:28

Net zoals afritnamen is het gebruik van snelwegnamen ook wat afgenomen, maar niet volledig verdwenen. De reden voor deze lagere interesse is me niet echt duidelijk. Op de hele A7 staat er nog welgeteld 1 bord met Autoroute du soleil, en dat is net na de aansluiting met de A8 richting Salon-de-Provence.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Snelwegennamen

Bericht door jdb2 » do 18 jun 2015, 20:39

Autoroute du soleil op de E411. Noordelijker wordt deze echter Autoroute des Ardennes genoemd.
Voor mij begint het vakantiegevoel toch wat zuidelijker. :mrgreen:

Is Autoroute du Soleil de enige transeuropese snelwegnaam? Volgens de Fransen begint de Autoroute du Soleil in Parijs, maar daar zijn de Walen het blijkbaar niet mee eens. Ook de Fransen en Italianen komen niet overeen over het verloop, de Fransen willen hem monopoliseren en laten hem eindingen bij Marseille terwijl de Italianen hem als Strada del Sole naar Rome laten lopen.

Op op een oude jaren 70-schoolatlas stond een pagina met het E-route netwerk, daarin heb ik wel de vermelding Autoroute du Soleil/Strada de Sole zien staan. Het traject was Parijs-Lyon-Turijn-(Milaan?)-Rome.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegennamen

Bericht door Coen Tunnel » do 18 jun 2015, 20:56

jdb2 schreef:Autoroute du soleil op de E411. Noordelijker wordt deze echter Autoroute des Ardennes genoemd.
Voor mij begint het vakantiegevoel toch wat zuidelijker. :mrgreen:
De hele E25 in België is de Autoroute du Soleil. Vroeger stonden die borden ook wel in de regio rond Luik, zelfs al bij Visé. Veel van die naamborden zijn al verdwenen (ik kan me bijvoorbeeld ook nog een bord "König Baudouin Autobahn" bij Lichtenbusch herinneren, die stond er rond 2002 nog).
Is Autoroute du Soleil de enige transeuropese snelwegnaam? Volgens de Fransen begint de Autoroute du Soleil in Parijs, maar daar zijn de Walen het blijkbaar niet mee eens. Ook de Fransen en Italianen komen niet overeen over het verloop, de Fransen willen hem monopoliseren en laten hem eindingen bij Marseille terwijl de Italianen hem als Strada del Sole naar Rome laten lopen.

Op op een oude jaren 70-schoolatlas stond een pagina met het E-route netwerk, daarin heb ik wel de vermelding Autoroute du Soleil/Strada de Sole zien staan. Het traject was Parijs-Lyon-Turijn-(Milaan?)-Rome.
De Autoroute du Soleil is niet transeuropees. België en Frankrijk hebben beiden hun eigen Autoroute du Soleil; in België dus de E25 van de Nederlandse naar de Luxemburgse grens, in Frankrijk de A6 en A7. De Autostrada del Sole in Italië is weer een losstaande weg (de A1 Milaan-Napels).

Wat je wel als grensoverschrijdende snelwegnaam zou kunnen zien is de Brenner Autobahn/Autostrada del Brennero, de combinatie van de Oostenrijkse A13 en Italiaanse A22.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Snelwegennamen

Bericht door jdb2 » do 18 jun 2015, 21:06

Ok, maar toch vreemd dat er een Belgische Autoroute du Soleil is, die door een land loopt dat je nu ook weer niet associeert met een zonnige Zuid-Europese route. Dan zou je verwachten dat de Franse Autoroute du Soleil hierop aansluit wat dus niet het geval. Voor de Belgen ligt het eindpunt dus in het zomerse Luxemburg. :lol:

Snelwegnamen die ik op de borden aangeduid heb gezien (zo uit mijn hoofd): Autoroute du Soleil, La Languedocienne en La Catalane (volgens mij lopen deze beide over dezelfde weg), Autovia del Mediterraneo, Autovia del Norte, Autovia del Sur en Autovia de Sierra Nevada. De zomer kan nu echt beginnen. 8-)
Laatst gewijzigd door jdb2 op do 18 jun 2015, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelwegennamen

Bericht door boe! » do 18 jun 2015, 21:09

jdb2 schreef:Ok, maar toch vreemd dat er een Belgische Autoroute du Soleil is
Met een Aarschots hogedrukgebied in de buurt, is zo'n naam eigenlijk heel logisch. ;)
Laatst gewijzigd door boe! op do 18 jun 2015, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegennamen

Bericht door Coen Tunnel » do 18 jun 2015, 21:15

jdb2 schreef:Ok, maar toch vreemd dat er een Belgische Autoroute du Soleil is, die door een land loopt dat je nu ook weer niet associeert met een zonnige Zuid-Europese route. Dan zou je verwachten dat de Franse Autoroute du Soleil hierop aansluit wat dus niet het geval. Voor de Belgen ligt het eindpunt dus in het zomerse Luxemburg. :lol:
Feitelijk is het natuurlijk wel een populaire vakantieroute en voor veel Nederlanders de belangrijkste weg naar de daadwerkelijke Autoroute du Soleil: via Luxemburg, Metz, Nancy en Dijon richting Beaune, waar de daadwerkelijke Autoroute du Soleil begint.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelwegennamen

Bericht door Vinny » do 18 jun 2015, 22:14

De hele E25 in België is de Autoroute du Soleil. Vroeger stonden die borden ook wel in de regio rond Luik, zelfs al bij Visé. Veel van die naamborden zijn al verdwenen (ik kan me bijvoorbeeld ook nog een bord "König Baudouin Autobahn" bij Lichtenbusch herinneren, die stond er rond 2002 nog).
Wallonië heeft ergens in de jaren '90 zijn snelwegnet volgespamd met autoroutenamen. Ik ben nog altijd benieuwd of er ergens een Nederlandstalig autosnelwegbord staat/heeft gestaan in één der faciliteitengemeenten. Ik ben er nooit ééntje tegengekomen. Vlaanderen deed in ieder geval niet mee: de "Koning Boudewijnsnelweg" heb ik nergens op een bord zien staan in ieder geval.

Klaarblijkelijk is het - net zo als de routebevestigingsbordjes met E wegen in Nederland - een eenmalige actie geweest en zijn de borden verder niet onderhouden en verdwijnen ze langzaam...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegennamen

Bericht door Coen Tunnel » do 18 jun 2015, 23:56

^^ Waar de E40 de taalgrens passeert zitten geen Waalse gemeenten met faciliteiten voor Nederlandstaligen. Er zijn overigens maar vier Waalse gemeenten met faciliteiten voor Nederlandstaligen; Moeskroen, Edingen, Komen-Waasten en Vloesberg. En langs de E429 bij Edingen, noch langs de E403 bij Moeskroen, kan ik me geen Nederlandstalige borden herinneren. Op de andere snelwegen aan de Vlaams-Waalse grens, zoals de E411, R0 en E313 kan ik me geen borden met namen herinneren. Het eerste bord Autoroute du Soleil aan de E25 stond vroeger pas ergens bij Visé, dus pas in Wallonië. Maar dat bord staat er volgens mij niet meer. Het enige niet-Franstalige exemplaar zal dan het Duitstalige bord bij Lichtenbusch geweest zijn.

Ik ken verder dit exemplaar nog:

E40/E42 Autoroute Roi Baudouin

En op de E429 staat volgens mij nog een bord met Autoroute la Hennuyère, zoals op deze foto uit 2006 van Harry's website te zien is:

Afbeelding

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Snelwegennamen

Bericht door jdb2 » vr 19 jun 2015, 0:17

Vinny schreef:Vlaanderen deed in ieder geval niet mee: de "Koning Boudewijnsnelweg" heb ik nergens op een bord zien staan in ieder geval.
2 zaken die de gemiddelde Vlaming tegenwoordig liever kwijt dan rijk is: het koningshuis en snelwegen. :shutup:

Deze is ook wel een bekende voor regelmatige bezoekers aan de luchthaven van Charleroi.
https://www.google.be/maps/@50.482984,4 ... 312!8i6656

Verder is er nog Autoroute de Wallonie, maar kon er geen bordjes meer van terugvinden. Zijn die verdwenen na de renovatie?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Snelwegennamen

Bericht door Km357 » vr 19 jun 2015, 8:27

jdb2 schreef:Autoroute du soleil op de E411. Noordelijker wordt deze echter Autoroute des Ardennes genoemd.
Voor mij begint het vakantiegevoel toch wat zuidelijker. :mrgreen:

Is Autoroute du Soleil de enige transeuropese snelwegnaam? Volgens de Fransen begint de Autoroute du Soleil in Parijs, maar daar zijn de Walen het blijkbaar niet mee eens. Ook de Fransen en Italianen komen niet overeen over het verloop, de Fransen willen hem monopoliseren en laten hem eindingen bij Marseille terwijl de Italianen hem als Strada del Sole naar Rome laten lopen.

Op op een oude jaren 70-schoolatlas stond een pagina met het E-route netwerk, daarin heb ik wel de vermelding Autoroute du Soleil/Strada de Sole zien staan. Het traject was Parijs-Lyon-Turijn-(Milaan?)-Rome.
Is gewoon een overblijfsel van Waals chauvinisme, tamelijk onschuldig, maar eerder grappig dan nuttig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snelwegennamen

Bericht door Pino » vr 19 jun 2015, 8:44

^^ Typische uiting van een land dat op zoek is naar een identiteit. Oser être Wallon, heette dat in de jaren '90. Dus dan kopieer je iets van Frankrijk; da's een standaard Waalse reflex 8-)

Daarbij vermoed ik dat de naam Autoroute du Soleil niet zozeer is gekozen omdat Wallonië ook die naam van Frankrijk moest kopiëren, maar vooral bij gebrek aan betere inspiratie. In het Frankrijk van nu zou men er vast iets op hebben geplakt als Autoroute Verte, maar zover waren ze in het Wallonië van de vroege jaren '90 nog niet. Heeft de E42 Battice-St. Vith eigenlijk een bewegwijzerde naam (gehad)? Die is geen onderdeel van de Autoroute de la Wallonie toch?

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Snelwegennamen

Bericht door jdb2 » vr 19 jun 2015, 8:58

^^
Autoroute des Hautes Fagnes zou daarvoor wel een mooie zijn.

Edit: de E42 tussen Tournai en Mons hoort ook niet bij de Autoroute de Wallonie, blijkbaar enkel het A15 gedeelte tussen Mons en Luik. Dus die namen hangen waarschijnlijk samen één bepaalde snelweg. De E42 loopt over verschillende routes die vanuit Belgisch perspectief niet echt een logisch geheel vormen.
Laatst gewijzigd door jdb2 op vr 19 jun 2015, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelwegennamen

Bericht door RSK » vr 19 jun 2015, 9:16

Een mottobord langs de A28 zou ook niet misstaan: "Petite Autoroute des Grands Travaux Inutiles". :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snelwegennamen

Bericht door Pino » vr 19 jun 2015, 11:46

Als we dan toch bezig zijn: welke (langere) Waalse snelwegen hebben geen naam?
- E19 Brussel - La Louvière
- E42 Battice - St. Vith
- E42 Hautrage - Tournai
- A54 Charleroi - Nivelles

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegennamen

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 jun 2015, 12:07

- A54 Charleroi - Nivelles
Die dus wel, zoals jdb2 net ook al liet zien: https://www.google.be/maps/@50.482984,4 ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelwegennamen

Bericht door Vinny » za 20 jun 2015, 9:48

volgens mij hebben we de Waalse namen meer te danken aan een ambtenaar die zich verveelde. Misschien ook wel een soort van kosmetische wegbeleving, net als de Regenboogroute (A 12) in Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelwegennamen

Bericht door Chris » za 12 dec 2020, 18:40

15 jaar geleden. Ik kan mij van mijn recente reizen door Frankrijk deze borden niet meer herinneren. Maar de A9 heb ik ook al wel langere tijd niet meer gereden tussen Orange en Narbonne.

Afbeelding
Frankrijk2005 550 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Frankrijk2005 531 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snelwegennamen

Bericht door Pino » za 12 dec 2020, 19:37

Die eerste staat er nog op Streetview (beeld uit november 2019). Bordjes “La Catalane” kan ik mij niet meer herinneren van ritten Narbonne-Spanje van twee jaar terug, en ik vind ze ook zo vlug niet op Streetview. Ze stonden meestal na knooppunten, wat de Walen toen ook zijn gaan imiteren met naamborden.

Ik denk al met al dat deze bordjes met snelwegnaam toch in de loop der tijd steeds verder zijn teruggeschaald. Wat terugbladerend in deze draad, schreef ik vijf jaar geleden al zoiets en het tij is zeker niet gekeerd. Het gaat onvermijdelijk ook teruggaat op het langzaam verdwijnen van de snelwegnaam uit het dagelijks taalgebruik. Begin jaren ‘90 heb ik nog verkeersinformatie gehoord waarin geen wegnummers maar wegnamen werden gebruikt - dat soort dingen zijn daarna toch wel vrij snel verdwenen met de verdere uitbreiding van het Franse snelwegennet met snelwegen zonder naam of slechts marketing als Autoroute de l’Arbre.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelwegennamen

Bericht door Chris » wo 02 feb 2022, 15:14

Nog een bord met 'La Catalane', op de A9 richting noorden net na de afslag Rivesaltes / Perpignan-Nord. Dit is volgens mij de enige die er nog staat.

Afbeelding
A9 Perpignan - Orange 16 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelwegennamen

Bericht door Hajo » wo 02 feb 2022, 17:21

^^ Jammer. Ik vind het wel leuk, namen voor een snelweg. ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snelwegennamen

Bericht door Willem » wo 02 feb 2022, 20:00

^^ Ja. Met name Frankrijk had er veel van.

En tussen de "Rocade Miniere" en "La Catalane" zat van alles.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelwegennamen

Bericht door Chris » wo 02 feb 2022, 20:16

Hier een overzicht van alle namen: https://www.wegenwiki.nl/Autoroute#Wegnamen

Al zijn volgens mij best veel namen nooit verder gekomen dan een naam op een kaart.

Plaats reactie