Zwarte zaterdagen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Zwarte zaterdagen

Bericht door Chris »

Zoals elk jaar is vandaag de eerste zwarte zaterdag. Het loopt nu al goed vast op de Autoroute du Soleil, met name de A7.

De vertraging op Lyon - Orange is inmiddels al meer dan een uur.

A7 Lyon -> Orange: tussen Chanas en Loriol 69km file
tussen Montélimar-Nord en Bollène 36km file.
A9 Nîmes -> Béziers: tussen Gallargues en Sète 49km file
Narbonne -> Perpignan: tussen Perpignan-Nord en de Spaanse grens 40km file
A71 Bourges -> Clermont-Ferrand: tussen Montmarault en Clermont-Est 70km file vertraging meer dan 1:10 uur
mb90
verkeersader

Re: Zwarte zaterdagen

Bericht door mb90 »

Chris schreef:A9 Narbonne -> Perpignan: tussen Perpignan-Nord en de Spaanse grens 40km file
Ik hoef niet te raden hoe deze file komt, namelijk door de wegversmalling van 2x3 naar 2x2. Volgende week zaterdag komt ik hier ook en dan hoop ik dat mijn vader bij weer zo'n lange file kiest voor de D900 (was N9).
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

+péage+grens met max van 10km/h
reisgek
polderweggetje

Bericht door reisgek »

Zal me niet verbazen als deze wegen rond een uur of 4 helemaal dicht slippen.

Weet iemand trouwens hoe het zit met de vertragingen op de E411 en de E25 in de Ardennen?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Op de E411 zijn 2 rijstroken afgesloten bij Transinne (ongeval), 1km file aan de grensovergang en dan nog file in Luxemburg. Reken ongeveer een uur extra reistijd.
reisgek
polderweggetje

Bericht door reisgek »

Dan is als alternatief de N4 pakken misschien niet onverstandig?

Groeten,
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik moet zeggen dat deze zwarte zaterdag me wel meeviel. Na een uur of 3 was het weer redelijk genormaliseerd met alleen nog lange files voor de Spaanse grens en enkele péages. Momenteel is alles erg rustig.
Phoonke
woonerf

Bericht door Phoonke »

Aan de spaanse grens was er op vrijdagochtend ook al een serieus fille van kilometers lang, richting noord (we reden terug naar huis) was het goed en rusting maar ik ben geschrokken hoeveel verkeer er al was richting zuiden op een vrijdag.
Ik vroeg me toen al af hoe het dit weekend moest zijn!!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op zijn langst begon de file al bij Leucate. Dat is 60km voor de grens.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Weer behoorlijk druk vandaag;

A7 Lyon -> Marseille
tussen Condrieu en Bollène 163km file
A9 Nîmes -> Béziers
tussen Lunel en St.Jean-de-Vedas 28km file
A9 Narbonne -> Barcelona
tussen Perpignan-Nord en de grens 38km file
A9 Montpellier -> Perpignan
tussen Béziers-West en Narbonne-Sud 32km file
A9 Béziers -> Orange
tussen St.Jean-de-Vedas en Nîmes 52km file
A10 Poitiers -> Bordeaux
tussen Lusignan en Niort-Sud 36km file
tussen St.Jean en Blaye 84km file
A61 Toulouse -> Narbonne
tussen Toulouse en Carcassonne-West 79km file
A63 Bordeaux -> San Sebastian
tussen St.Geours en Biarritz 43km file
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Klopt, de eerste file die ik zag was vanmorgen bij Orange al om half 7, dan sporadisch bij Valence en nog hier en daar. Op de A6 was een zwaar ongeval bij Macon gebeurd met een lange file en ook op de A31 stond het vast. Richting thuis nergens problemen enkel op de E411 en op de Brusselse ring.
Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls »

Ik snap eigenlijk nooit zo goed waarom iedereen altijd zo massaal tegelijk op vakantie wil.. Alsof je niet een dag later kan vertrekken..
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Niet altijd even makkelijk. Als je een appartement of een huisje huurt, loopt de huur vrijwel altijd van zaterdag tot zaterdag. Vertrekken op zondag is dan zonde, terwijl eerder vertrekken ook niet altijd een optie is. Kampeerders zitten niet zo vast aan de zaterdag. Waarom die toch de (zwarte) zaterdagen opzoeken? Misschien de wil om die paar vrije weken die je hebt volledig te gebruiken voor vakantie, en daarbij niet een zaterdag te verliezen.

Mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet. Met mijn ouders vroeger vertrokken we altijd door de week, en reden vervolgens in een paar dagen rustig naar onze vakantiebestemming - vaak met een omweg door interessante steden of gebieden. Doorgaans weer wel in één ruk terug, maar dat is om de een of andere reden niet zo filegevoelig als de heenreis. Zelf zit ik op dit moment in het geheel niet vast aan het hoogseizoen, da's nog makkelijker.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ehuls schreef:Ik snap eigenlijk nooit zo goed waarom iedereen altijd zo massaal tegelijk op vakantie wil.. Alsof je niet een dag later kan vertrekken..
Omdat de meeste accommodatieverschaffers, om hun bezetting te controleren, veelal alleen aankomst- en vertrekdagen (de wisseldagen) op zaterdag willen hebben in het hoogseizoen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
reisgek
polderweggetje

Bericht door reisgek »

Pino schreef:Niet altijd even makkelijk. Als je een appartement of een huisje huurt, loopt de huur vrijwel altijd van zaterdag tot zaterdag. Vertrekken op zondag is dan zonde, terwijl eerder vertrekken ook niet altijd een optie is. Kampeerders zitten niet zo vast aan de zaterdag. Waarom die toch de (zwarte) zaterdagen opzoeken? Misschien de wil om die paar vrije weken die je hebt volledig te gebruiken voor vakantie, en daarbij niet een zaterdag te verliezen.

Mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet. Met mijn ouders vroeger vertrokken we altijd door de week, en reden vervolgens in een paar dagen rustig naar onze vakantiebestemming - vaak met een omweg door interessante steden of gebieden. Doorgaans weer wel in één ruk terug, maar dat is om de een of andere reden niet zo filegevoelig als de heenreis. Zelf zit ik op dit moment in het geheel niet vast aan het hoogseizoen, da's nog makkelijker.

Wij Reden vroeger ook altijd doordeweeks, Maar sinds een jaar of 2 zijn heel veel campings van Zondag tot Zondag. En aangezien er ook genoeg mensen zijn die wel overnachten, is er geen keus. Wij Hebben ook ooit 3 dagen gereden, Maar dit word je zat, Helemaal als er iets achter je Auto hangt.
Wij Vertrekken Zaterdag, We hadden het liever anders gehad maar helaas.

Groeten,

Reisgek
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

OK, ik wist niet dat het op campings tegenwoordig ook al zo ging.
reisgek
polderweggetje

Bericht door reisgek »

Lang niet op alle campings hoor, Meestal alleen de Bekende campings (Cote D'azur, Gardameer etc)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zaterdag wordt een chaos.
reisgek
polderweggetje

Bericht door reisgek »

Volgens de ANWB ook:
http://anwb.nl/published/anwbcms/conten ... se.nl.html

hopelijk kom ik er leven uit :schrikreactie: ;)
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Tja, het klassieke grote wisselweekend he. Altijd prijs dan. Het zwartste weekend van het jaar als ik me niet vergis. Ik vertrek pas maandag. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is al goed begonnen. Nu om 8.30 uur;

A6 Lyon richting Dijon en andersom; volledige versperring in beide richtingen.

A7 Lyon richting Marseille, tussen Condrieu en Orange-Nord 173km file

A9 Nîmes richting Montpellier tussen Nîmes-Ouest en Vendargues 35km file
A9 Montpellier richting Narbonne tussen Béziers-Est en Narbonne-Est 28km file
A9 Narbonne richting Barcelona, tussen Perpignan-Nord en de Spaanse grens 39km file

A10 Poitiers richting Bordeaux, tussen de A87 en La Rochelle-Niort 20km file
A10 Saintes richting Bordeaux, tussen Pons en Mirambeau 23km file en voor Bordeaux 16km file

A63 Dax richting San Sebastian, tussen St.Geour-de-Maremne en Bayonne 34km file en voor de Spaanse grens 13km file.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

11.45 uur;

A6 voor de A7 in Lyon 10km file

A7 Lyon richting Marseille, tussen Chanas en Bollène 130km file
A7 Marseille richting Lyon, tussen Orange en Valence-Sud 92km file

A8 Salon-de-Pce richting Nice, tussen de A51 en Brignoles 56km file

A9 Nîmes richting Béziers, tussen de A54 en St.Jean-de-Védas 52km file
A9 Montpellier richting Perpignan, tussen Agde en Narbonne-Sud 40km file, en tussen Leucate en Perpignan-Sud 36km file

A10 Poitiers richting Bordeaux, tussen St.Maxent en Niort 36km file

A31 Dijon richting Lyon, tussen Dijon-Sud en de A6 27km file

A40 Genève richting Bourg-en-Bresse, tussen Frangy en de A404 24km file

A61 Toulouse richting Narbonne, tussen Bram en de A9 74km file
A61 Carcassonne richting Toulouse, tussen de A66 en de A68 34km file

A63 Bordeaux richting San Sebastian, tussen St.Geours-de-Maremne en Biarritz 34km file, en voor de Spaanse grens 20km file
A63 Biarritz richting Bordeaux, voor St.Geours-de-Maremne 34km file.

A71 Bourges richting Montpellier, tussen de A89 en Clermont-Sud (A75) 20km file
Wout79
polderweggetje

Bericht door Wout79 »

Vrienden van me vertrokken afgelopen zaterdag om 8.30 vanuit Argeles sur Mer (vlak bij spaanse grens aan Middellandse zee) en waren s'avonds om 23.30 thuis (Heerhugowaard), in total +- 1400 km. Ze waren via Clermond-Ferrand, Parijs gereden. Had verwacht dat het veel langer zou duren voor ze. Blijkbaar waren de problemen in noordelijke richting niet zo erg en hebben ze een beetje geluk gehad.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Dat was tegen de grote stroom in. Op dezelfde manier ook ooit vanuit Tarragona (ten zuiden van Barcelona) naar huis gereden op zwarte zaterdag. Toen zelfs de Route du Soleil genomen (A9, A7, A6, A31), en geen file gehad. In de categorie "leedvermaak" hoefde je alleen maar naar links te kijken voor een glimlach op je gezicht :dyn_hyp: .

Wel ontstaan vanaf het einde van de ochtend doorgaans de nodige file in het zuiden, dus je moet vroeg weg en zorgen tijdig voorbij Lyon te zijn.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Op de A7 is er tegenwoordig meestal ook tegen de hoofdstroom in of op zondagen niet filevrij door te komen. Afhankelijk van de bestemming is er in veel gevallen echter geen goed alternatief.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ds79m schreef:Op de A7 is er tegenwoordig meestal ook tegen de hoofdstroom in of op zondagen niet filevrij door te komen.
ikzelf schreef: A7 Lyon richting Marseille, tussen Chanas en Bollène 130km file
A7 Marseille richting Lyon, tussen Orange en Valence-Sud 92km file
Inderdaad.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Dat was informatie van 11.45 uur. Ikzelf keek rond tienen op de website van ASF en toen was de A7 in noordelijke richting nog "maar" oranje gekleurd met vertraging van niet meer dan een minuut of tien. En daarmee staat mijn eerdere punt dat je zwarte zaterdag in noordelijke richting kunt doorkomen door vroeg te vertrekken.

Later op de dag waren de trajecten in noordelijke richting weliswaar rood gekleurd en werden er files van 92 kilometer gemeld, als je naar de daadwerkelijke reistijden keek, viel het in noordelijke richting nog best mee. De files stonden er, maar de vertraging was niet zo sterk als in zuidelijke richting.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is alweer lekker druk in Frankrijk;

A7 Lyon richting Marseille, tussen Vienne-Sud en Bollène 140km file, reistijd meer dan 2,5 uur.
A9 Orange richting Béziers, tussen Nîmes-Est en Sète 76km file.

Verder valt het nog wel mee, een aantal files op de A10 vanuit Paris richting Bordeaux, en op de A63 voor de Spaanse grens.
Op de A6 is het druk verkeer met kans op files tussen Nitry en de A40, over een lengte van 194km.
De A75 is ook druk tussen Clermont-Ferrand en Millau, met kans op files.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De drukte neemt nog toe. Momenteel is het op de Autoroute du Soleil druk verkeer met files tussen Nitry en de Spaanse grens. Dat is 735km. Op de A71/A75 is het druk over 262km.

Dan de files;

A6 Dijon richting Lyon, voor de A46 en het tolstation 19km file, en voor de Fouvièretunnel in Lyon 5km file.
A7 Lyon richting Marseille, tussen Lyon en Condrieu 23km file, en verderop, tussen Vienne-Sud en Bollène 140km file.
A8 Genova richting Nice, tussen Ventimiglia (I) en Nice-Nord 32km file
A9 Nîmes richting Barcelona, tussen Nîmes-Ouest/A54 en Sète 67km file, verderop tussen Béziers-Est en Narbonne-Est 28km file, en voor de Spaanse grens 60km file.
A10 Poitiers richting Bordeaux, tussen Poitiers-Sud en Niort 69km file, en voor Bordeaux 15km file.
A11 Le Mans richting Angers, voor Angers 30km file.
A61 Toulouse richting Narbonne, tussen Carcassonne-Est en de A9 47km file.
A63 Bordeaux richting San Sebastian, voor de Spaanse grens 64km file.
A71 Bourges richting Clermont-Ferrand, voor Clermont-Ferrand 10km file bij de Péage.