Franse wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Franse wegnummering

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2005, 0:40

Op het oude forum heb ik eens iets over de Franse wegnummering geschreven. Tijd om het weer eens uit de mottenballen te halen: ;)

Al in de tijd van Napoleon bestond er een wegnummering in Frankrijk. De 'Rijkswegen' (Routes Nationales) waren administratief genummerd.
Begin 20e eeuw werden ze op de wegwijzers vermeld.

Nationale wegen
N: route Nationale
Het systeem is eenvoudig: De nummers 1 - 17 vormen een spinnenweb vanuit Parijs. De N 1 loopt van Parijs naar Duinkerke en kloksgewijs nemen de nummers toe. Daarna lopen de nummers opéénvolgend op; hoe verder van Parijs hoe hoger het nummer.
De nummers 193 - 200 zijn op Corsica
De nummers 200 - 212 kan men vinden in de Alpen.
Vanaf nummer 212 is er geen systeem meer, vroeger was hier een zoneringssysteem maar de meeste N wegen zijn gedeklaseerd tot Departementale wegen na aanname van de "wet op decentralisering" in 1972. Veel hoge wegnummers zijn dan ook overblijfselen van het oude systeem. Soms komen afleidingen ook voor. Recent geïntroduceerde nummers voor nieuwe wegen hebben soms een 8xx nummer (Ringweg Caen), of een heel ander nummer. Voor 1990 kregen nieuwe N wegen soms (tijdelijk) een 4xx nummer, sinds 1990 gebruikt men hier in onderstaande gevallen viercijferige nummers voor:
1xxx voor nieuwe wegen waarvan de xxx het nummer van de weg voorstelt wanneer de hele weg klaar is: De N 1176 liep bij Dinan en is nu keurig vervangen door de N 176.
Wanneer het een twee of één cijferig nummer is dan komen er nullen ter opvulling.
Een 2xxx nummer is voor oude wegen nadat een weg is verlegd, en het oude stuk niet wordt gedecentraliseerd naar het Departement. Deze nummers zijn niet uniek trouwens. De N 7 wordt zo de N 2007, bijvoorbeeld na aanleg van een rondweg. De N 2007 loopt dan als 'oude weg' de plaats zelf nog in.

Autorsnelwegen
A: Autoroute
Autosnelwegen worden volgens drie regels genummerd:
1. Kloksgewijs vanuit Parijs (1 - 16). Opmerkelijk is de A 3. Deze loopt van Parijs naar het oosten, maar buigt weer terug naar het noorden en loopt dood op de A 1.
Hierbij moet bedacht worden dat veel andere nummers juist verder van Parijs afsplitsen. Bijvoorbeeld de A 2, die halverwege richting Lille van de A 1 afsplitst. Dit geldt ook voor de A 11 die van de A 10 afsplitst.
2. Afleiding van de Route Nationale die parralel loopt, of die door de snelweg wordt vervangen.
Voorbeelden zijn de A 20, sommige wegen uit het 'spinnenweb' (A 4, A 15), en wegen die in de zone zelf lopen: A 28.
3. Het zoneringssysteem. De zones lopen min of meer kloksgewijs op met de A 2x wegen in het Noord-westen en, 3x wegen in het Noord-oosten etc. tot
de A 8x wegen in het uiterste westen.
Driecijferige autosnelwegen passen altijd in hun zone (1xx wegen tussen Caen en Rouen). Ze zijn of afleidingen van andere wegen of worden opéénvolgend genummerd.
Er bestaan ook vier cijferige autosnelwegen. Voor zover nagaanbaar ook afleidingen van (oude) wegnummers.

Departementale wegen
D: Route Departementale
Ieder departement hanteert zijn eigen wegnummeringsregels. Dat kan verwarrend zijn, vooral omdat er soms kwistig gestrooid wordt met 'eigen' voorvoegsels.
Meestal worden D wegen opéénvolgend genummerd, en krijgen gedeklasseerde N wegen een 9xx nummer. N 28 --> D 928. N 7 --> D 907, N 137 --> D 937.
Echter in sommige gevallen konden N wegen hun nummer behouden, zoals de N 3 die in Departement Marne RD 3 werd genoemd. De oude D 3 kreeg als benoeming CD 3 mee.
Ook nieuwe D wegen krijgen vaak een vrij hoog nummer mee (D 700). Over het algemeen kun je zeggen dat hogere D nummers belangrijker zijn dan lagere D nummers. Maar niet altijd. Sommige opgewaardeerde Chemines Communes krijgen ook hoge nummers mee.

In Sarthe krijgen ex-nationale wegen een nummer tussen de D 300 en de D 315.
In Seine-et-Marne geldt een 4xx nummer.
Mayenne : ex-nationale wegen hebben een tweecijferig nummer, beginnend met 2 of 3.
Alpes-Maritimes : 20xx of 22xx
Cote d'Or : N 470 --> D 970 N 70 --> D 70.
Lot : Veel 'opgewaardeerde' D wegen en afgewaardeerde N wegen hebben nu een 8xx nummer (D 13 --> D 802; D 9xx wegen sterven er uit.

Overige wegen
Zeldzaam zijn genummerde gemeentelijke wegen. Meestal gewoon sequentieel genummerd. Hier en daar komen afleidingen van D wegen ook voor. Deze wegen komen tevens ook vrijwel nooit voor op wegenkaarten. In Parijs worden gemeentelijke wegen niet genummerd. De Boulevard Peripherique is een gemeentelijke weg, en daarom heeft hij geen nummer. De weg is overigens ook niet als autosnelweg geklasseerd: Verkeer van rechts heeft voorrang!
C wegen: Route Communale, gemeentelijke weg. Zeer zelden op de bewegwijzering genummerd.
F wegen: Route Forestiere, boswegen. Regelmatig genummerd.
V wegen: Oorspronkelijk altijd genummerd als V0. Tegenwoordig ziet men vaak wel een nummer, meestal '1' of '2'. Wel zeldzaam geworden trouwens.

Decentralisatie
Per 1 januari 2006 worden heel veel RN wegen overgedragen aan de departementen. Hierdoor komt een einde aan een nationaal geïntegreerd systeem, dat door Napoleon ontworpen is. Alle N wegen die parralel lopen aan snelwegen worden in ieder geval D wegen. 'Losse' N wegen blijven in het beheer van het Rijk.
Op dit moment wordt er veel gespeculeerd over hoe de nummering er uit komt te zien na 2006. De meeste deelnemers van het Sara-forum zien het liefst een systeem waarbij de snelwegnummering zich voortzet in de N nummering. Dat wil zeggen dat de A 81 en de N 136 naar Rennes één nummer '81' moet krijgen.

Opmerkingen:
De wegnummers in Frankrijk worden eerder gezien als een administratief hulpmiddel dan als een 'logische' route. Daarom komen vaak opmerkelijk korte wegen in aanmerking voor een nummer. Lange opritten van snelwegen krijgen vaak al een eigen nummer. Maar dat geld ook voor andere wegen.
Ook worden vaak nummers gewijzigd. Hierdoor ontstaan er veel levendige discussies over welke nummers hoe moeten gewijzigd op het SARA-forum.
De wegen A 90 - A 99 zijn gereserveerd voor Corsica. Dat er één autosnelweg komt te lopen zou al merkwaardig zijn, 9 snelwegen gaan er nooit lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » vr 17 jun 2005, 11:38

Per 1 januari 2006 worden heel veel RN wegen overgedragen aan de departementen. Hierdoor komt een einde aan een nationaal geïntegreerd systeem, dat door Napoleon ontworpen is. Alle N wegen die parralel lopen aan snelwegen worden in ieder geval D wegen. 'Losse' N wegen blijven in het beheer van het Rijk.
Op dit moment wordt er veel gespeculeerd over hoe de nummering er uit komt te zien na 2006. De meeste deelnemers van het Sara-forum zien het liefst een systeem waarbij de snelwegnummering zich voortzet in de N nummering. Dat wil zeggen dat de A 81 en de N 136 naar Rennes één nummer '81' moet krijgen.
Dit betekent dus dat er een hele hoop N-wegen verdwijnen en gewoon D-wegen worden ?

Kan me voorstellen dat zo'n oude N-weg een D1 weg wordt maar dan moeten de departementen wel erg veel gaan omnummeren en om nu een oude N-weg D790 of zoiets te noemen ?

Wat gebeurd er dan met de overgang van departement naar departement ? Veranderen de D-nummers dan ook ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2005, 12:44

Kan me voorstellen dat zo'n oude N-weg een D1 weg wordt maar dan moeten de departementen wel erg veel gaan omnummeren en om nu een oude N-weg D790 of zoiets te noemen ?
De meeste Departementen zullen waarschijnlijk een '9' voor het N nummer zetten, dat werd bij de vorige decentralisatieronde ook gedaan: Dus N 28 --> D 928. Mogelijk zullen meer departementen viercijferige nummers invoeren.
Wat gebeurd er dan met de overgang van departement naar departement ? Veranderen de D-nummers dan ook ?
Meestal wel ja.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 17 jun 2005, 13:17

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 17 jun 2005, 13:18

Het is trouwens te hopen dat die hernummering naar D-wegen een beetje met beleid gaat. Het veranderen van wegnummer op de departementsgrens vind ik het grootste nadeel van de Franse wegnummering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » vr 17 jun 2005, 14:40

Ds79m schreef:Het is trouwens te hopen dat die hernummering naar D-wegen een beetje met beleid gaat. Het veranderen van wegnummer op de departementsgrens vind ik het grootste nadeel van de Franse wegnummering.
Dat is wat ik ook bedoel en dan met name als we het gaan hebben over de grotere N-wegen !

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 17 jun 2005, 15:44

Ach, met een goede Michelin kaart (voor hen die nog geen route planner hebben), kom je een heel eind.

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » vr 17 jun 2005, 16:45

De weg vind ik wel, dat is het probleem niet, maar ziet er
allemaal zo slordig uit op zo'n voormalige N-weg.

Zie het al voor me, vlak voor de grens met een departement richting bv
Arres is het D9340 en het volgende kruispunt in het volgende departement is het Arres D9091.

En ja ik weet ik, zolang je maar Arres volgt kom je er wel .. :lol:
maar toch ...

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 17 jun 2005, 19:40

Het lijkt me niet zo'n moeilijke klus de D-nummers van voormalige N-wegen in de verschillende departementen af te stemmen op elkaar. Maar ik hoop vooral dat die wegen niet zulke hoge nummers krijgen zoals Hugo hierboven aangeeft. Men zou het beter simpel en logisch houden: lage D-nummers (1- en 2-cijferige) voor belangrijke departementale verkeersassen; hogere nummers (3-cijferige) voor kleinere weggetjes. En dan ze die viercijferige wegnummers dan maar achterwege laten. :?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 21 jul 2005, 16:23

Ik heb inderdaad een aantal 4-cijferige N-wegen gezien, meestal staartjes van 2-cijferige wegen met een 10 of 20 ervoor. Lelijk en zinloos.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 21 jul 2005, 16:55

Niet zinloos. Het is een makkelijke manier van een nummer toekennen aan een weg. Je volgt een bepaalde regel, dus dat is éénvoudiger dan in het actuele wegenbestand te gaan kijken of een bepaalde weg vrij is. Dat kost meer tijd en moeite... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jul 2005, 17:47

Er bestaat toch ook een A1086 bij Parijs in de buurt?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 21 jul 2005, 20:46

Het is inderdaad te hopen dat de belangrijkste wegen geen kansloze nummers krijgen als D2983 ofzo, want dat is nauwelijks te onthouden. Nummers als D2007 of D3400 vind ik nog wel gaan, omdat dat redelijk normale getallen zijn. Het is echter helaas wel zo dat het nu historisch zo gegroeid is dat onbenullige weggetjes nummers van D1 t/m D10 hebben, en belangrijke departementale verbindingen vaak onpraktische nummers. Het zou een goed idee zijn geweest wanneer ze dat zouden herinrichten en de belangrijke wegen de beste nummers zouden geven.
Er bestaat toch ook een A1086 bij Parijs in de buurt?
Deze weg is inmiddels hernummerd in A186, zoals alle 4-cijferige A-wegen zijn hernummerd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 21 jul 2005, 21:05

@moderator: Dit topic is verdwaald. :P

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 21 jul 2005, 21:07

waldo79 schreef:@moderator: Dit topic is verdwaald. :P
Hoe bedoel je ? ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 12:59

Vinny schreef:C wegen: Route Communale, gemeentelijke weg. Zeer zelden op de bewegwijzering genummerd.
Niet waar. Vanaf de N138 waren alle C-wegen bewegwijzerd. Ook op andere plaatsen heb ik C-nummers gezien en in mijn dorp ook een R-nummer. Verder vielen me de rare achtervoegsels, machten e.d. achter sommige D-wegen op. Beetje raar gedoe om een weg D46E te noemen, zeker met een verhoogd E-tje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 13 aug 2005, 16:21

Dat klopt inderdaad, heb ook regelmatig C-wegen op de borden gezien. Opvallend: Op de nieuwere gedeelten van de A20 ( Brive-la-Gailarde - Montauban) staan op elk viaduct ook de kruisende weg. Wel grappig om te zien, dat had ik nog nergens anders in Frankrijk gezien.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » vr 28 okt 2005, 21:32

ViaHaaren schreef:
Vinny schreef:C wegen: Route Communale, gemeentelijke weg. Zeer zelden op de bewegwijzering genummerd.
Niet waar. Vanaf de N138 waren alle C-wegen bewegwijzerd. Ook op andere plaatsen heb ik C-nummers gezien en in mijn dorp ook een R-nummer. Verder vielen me de rare achtervoegsels, machten e.d. achter sommige D-wegen op. Beetje raar gedoe om een weg D46E te noemen, zeker met een verhoogd E-tje.
Dat zijn vaak "kleinere" wegen richting een grote weg. Bijvoorbeeld D62E is een toevoerweg voor de D62. Past in het verhaal dat men bijna alle wegen wil benoemen (administratief)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 30 okt 2005, 15:43

Bedankt voor de informatie, ik vond die nummers al zo vreemd. :P

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 24 apr 2006, 17:04

Een CV weg (Chemin Vicinal / Locale weg); eigenlijk wist ik niet dat dit nog bestond:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vinny op ma 24 apr 2006, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 24 apr 2006, 17:08

Hoe is eigenlijk de overdracht van de RN's aan de departementen verlopen qua weg(her)nummeringen? Is het een rommeltje geworden?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 24 apr 2006, 17:13

Er lopen bijna 30 bladzijden aan bijdragen op dit onderwerp op het Sara-forum. Dat is een rommeltje; vooral omdat ik niet zo goed Frans lees. Volgens mij zijn de meeste wegen gewoon omgenummerd naar D 9xx nummers, zoals in de meeste departementen gebruikelijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 06 jan 2007, 16:07

Aan de hand van de nieuwe Michelin atlas heb ik hier een stuk over toegevoegd aan mij pagina, zie

http://www.geocities.com/marcelmonterie/f.htm#fhistory

Ik wil de N routelijst ook nog updaten maar het zijn ruim 100 aanpassingen, daar kom ik voorlopig waarschijnlijk niet aan toe.

PS Voor iemand nou gaat zeuren dat die haakjes bij modulo niet nodig zijn: het leek mij zo wat duidelijker.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 07 jan 2007, 17:13

Important roads get DN numbers
We hebben weer een nieuwe letterprefix erbij gekregen. :?

Opmerkelijk dat de N 39 van Arras naar Hesdin gedecentraliseerd is, terwijl de N 25 toch in het beheer van de centrale overheid is gebleven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 07 jan 2007, 17:18

Erger is dat er nu zelfs 2-cijferige E-wegen zijn met een D-nummer ...
Aan de andere kant zijn er volkomen onbeduidende weggetjes (wit in de Michelin atlas) met een N nummer.
Bovendien verandert het nummer heel vaak aan de departementsgrens. Ieder departement heeft natuurlijk zijn eigen systeem.

Ik ben in ieder geval niet blij met deze aanpassing. Ik zou liever zien dat de belangrijkste verbindingen N-nummers zouden houden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 07 jan 2007, 20:02

http://forum.sara.free.fr/viewtopic.php?t=3037

Overzicht van gewijzigde routenummers. Het is inderdaad een zooitje geworden... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 08 jan 2007, 12:29

Wat een rommeltje :?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » ma 08 jan 2007, 19:12

Zoals ik al vreesde, loopt Michelin dus een stuk achter.
Ik wacht nog maar met het updaten van mijn N-wegenlijst.

Wat is eigenlijk de A570 bij Nancy, die is toch bij Toulon? Is dit gewoon een fout en moet het de A330 zijn?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 08 jan 2007, 21:34

Nee, dat moet de D 570 zijn. Die loopt vlak langs de A 330 ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 09 jan 2007, 1:43

Het is ook erg irritant als je door Frankrijk rijdt nu, aangezien een deel van de wegwijzers is aangepast, en een groter deel niet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie