Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Vinny » za 12 okt 2019, 14:12

De bewegwijzering deed me al vermoeden dat de wegen wat ouder waren dan op eerste gezicht leek. Volgens WikiSara is de snelweg in 1991 geopend en de aansluitende D 902 in 1992. Ook bij aanleg had men de structuur kunnen zien als goed uitgebouwde (linker)afrit naar de luchthaven.

Maar goed, in Toulouse zijn ambtenaren op meer plaatsen in de war. De A 623 is een enkelbaans weg die uitkomt op een rotonde. Eigenlijk is er niets snelwegwaardigs aan. Het nummer staat wél weer op de wegwijzers:
https://goo.gl/maps/xB847MK7tPv4Ltza7
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » do 02 jan 2020, 20:29

Volgens Wikisara is er in 2019 geen enkel concessiecontract getekend. Het zou dan pas de tweede keer sinds 2000 zijn dat er geen concessiecontract is ondertekend, het andere jaar was 2017. Meestal worden er meerdere concessiecontracten per jaar getekend.

Concessiecontracten kunnen van alles zijn, meestal een verlenging van de concessie om bepaalde verbeteringen uit te voeren, maar ook voor nieuwbouw.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door vynkce » vr 03 jul 2020, 10:26

Na tegenvallende verkiezingen heeft de volledige Franse regering deze ochtend ontslag genomen. Of dit ook gevolgen zal hebben voor het mobiliteitsbeleid is nog niet duidelijk. De winst van de groene partijen in diverse grote steden belooft alvast weinig goeds...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200703_92799156

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door vynkce » di 07 jul 2020, 8:13

President Macron is ondertussen rond met de herschikking van zijn regering. Meer info: https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ma ... ~aabf9f36/

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » di 07 jul 2020, 8:29

Op het eerste gezicht een veel mildere vergroening dan men kon vrezen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » wo 08 jul 2020, 17:25

Nieuwe borden voor de veiligheid van mensen op de vluchtstrook.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » wo 08 jul 2020, 18:06

Wat ik sowieso al doe bij mensen met pech op de BAU. Maar om daar nu borden over neer te zetten...Ik stel me soms de vraag of al dat aanbod aan verkeersborden en informatie wel zo nuttig is.

En ja, ik weet dat er veel te veel van die busjes aangereden worden, maar dat heeft volgens mij andere redenen dan een gebrek aan verkeersborden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door jelger » wo 08 jul 2020, 18:35

Chris schreef: wo 08 jul 2020, 17:25 Nieuwe borden voor de veiligheid van mensen op de vluchtstrook.
Dat daar borden voor nodig zijn.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door CasablancaMarocco » wo 08 jul 2020, 18:39

Wat ik heb gemerkt in Frankrijk is dat er nog heel veel mensen aan het appen en bellen zijn achter het stuur, sommige mensen vergeten zelfs hun richtingaanwijzer uit te zetten en rijden kilometers zo door. :lol:

Ben benieuwd of ze in Frankrijk ook zo ijverig op op mobiel gebruik controleren als de laatste tijd in NL en Duitsland.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Snelwegfreak » wo 08 jul 2020, 18:54

Km357 schreef: wo 08 jul 2020, 18:06 Wat ik sowieso al doe bij mensen met pech op de BAU.
Dat doe ik ook, maar ik merk dat ik daarin meestal alleen ben.
Enne gojje mins blieft altied leave.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door jelger » wo 08 jul 2020, 19:01

CasablancaMarocco schreef: wo 08 jul 2020, 18:39, sommige mensen vergeten zelfs hun richtingaanwijzer uit te zetten en rijden kilometers zo door. :lol:
Dat is niet perse aan smartphone verslaving gerelateerd. :lol: dit is een gebruik dat van ver voor het bestaan daarvan stamt. Geen idee waar het vandaan komt. Veel bestuurders die dit doen doen dat bewust is mijn indruk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » wo 08 jul 2020, 19:37

^^ Beter laten zien dat je inhaalt, denk ik. Gebruik ontstaan op enkelbaans wegen met tegenverkeer. Mogelijk was/is het zelfs verplicht? Maar wie denkt dat het ook logisch is om te doen als je kilometerslang op 2x2 of breder aan het inhalen bent, zal ik nooit begrijpen...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Snelwegfreak » wo 08 jul 2020, 19:42

^^ Niet alleen tijdens het inhalen hè, ook nog rustig minutenlang als ze weer terug zijn gegaan. Irritatiefactortje, de eerste 50 km in Frankrijk :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » wo 08 jul 2020, 19:48

^^ Ha ha. Bij dat laatste is de chauffeur natuurlijk onmiskenbaar vergeten de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Bij het inhalen zelf is dus de vraag of de chauffeur vergeten is uit te zetten of echt denkt dat het logisch is zo. Uiteraard zal in Frankrijk ook maar zeer beperkt behoefte bestaan aan functionaliteit die de meeste moderne auto’s wel hebben: klein tikje aan de hendel en je richtingaanwijzer knippert een paar keer, precies genoeg om aan te geven dat je uitvoegt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » wo 08 jul 2020, 19:57

Ik heb wel de indruk dat dat eindeloos links knipperen bij inhalen op de snelweg wel een stuk minder is dan 10-15 jaar geleden. Ik kan mij van vroeger herinneren dat vrijwel iedereen dat deed, nu is dat toch wel minder. Het nut heb ik ook ooit begrepen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » wo 08 jul 2020, 19:58

Er zijn dan ook mensen die bij BMW/Audi de optie richtingsaanwijzers wel aantikken.

Maar op zich kan ik me daar ook aan storen. Als die aan blijft staan ben je dus tegelijk doof (je hoort je pinkerdoos niet), blind (je ziet dat symbool niet op je dashboard, zonder musclemory (want die hendel staat in de verkeerde plaats) en vast nog eens agoraloving...het tegengestelde van agorafobie want je plak vast op het middenvak aan 110 op de A7.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Jeff » wo 08 jul 2020, 21:56

Op 2x1 of de 3strookswegen ( "zelfmoordstrook") snap ik de knipper aanlaten nog wel, maar op 2x2 (of meer) is het een tikkie overdreven.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door R-R-L » wo 08 jul 2020, 22:46

PSA heeft tevergeefs geprobeerd om het gebruik terug te dringen. Weet niet of ze het nu nog doen, maar bij de modellen 1-2 generaties terug werd het knipperlichtgeluid na verloop van tijd harder om je te waarschuwen dat het knipperlicht nog aan stond.

De 3x knipper functie lijken ze inderdaad nog niet echt ontdekt te hebben. Al lijkt het voor mijn gevoel iets waar wij Nederlanders als een van de weinigen wel heel fanatiek gebruik van maken. Of een half knippertje als de auto de functie niet heeft, of 3x. Als het vaker gebeurt is het meestal een Tesla die automatisch van strook wisselt.
Km357 schreef: wo 08 jul 2020, 18:06 En ja, ik weet dat er veel te veel van die busjes aangereden worden, maar dat heeft volgens mij andere redenen dan een gebrek aan verkeersborden.
Ik heb het idee dat die borden leuk geprobeerd zijn, maar gemist worden om precies dezelfde reden als waarom de busjes gemist worden.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door exroosje » do 09 jul 2020, 13:09

Ik begreep dat de Fransen het vroeger zo geleerd hebben. BIj inhalen knipperlicht aan en de linkerbaan is per definitie inhalen.
In Nederland leek het er vroeger ook op toen je nog niet rechts hoefde aan te geven als je weer terug ging...


Soms heb ik het idee dat ze in Frankrijk borden te verzinnen om toch wat neer te kunnen zetten op een verder eventloze snelweg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » do 09 jul 2020, 13:49

^^ Zeker de bruine toeristische borden zijn ontstaan om zo'n klein verzetje te geven en daarmee te voorkomen dat chauffeurs echt in slaap dommelen. Dit soort borden past daar dan ook nog wel bij. Kans dat je er echte ongelukken mee voorkomt lijkt me maar gering, maar het schept nog wat extra bewustzijn. Laten we wat dat betreft ook niet vergeten dat Nederland, België en Duitsland iedere paar kilometer wel billboards langs de weg hebben staan die zijn gereserveerd om weggebruikers bewust te maken van een of ander verkeersveiligheids-ding. ’Men’ ziet dat kennelijk als nuttig. Dat soort billboards ken ik uit Frankrijk dan totaal weer niet. Dit is kennelijk hun benadering, en dat zou ik in zoverre wel los willen koppelen van voorkomen van verveling.
Laatst gewijzigd door Pino op do 09 jul 2020, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » do 09 jul 2020, 15:10

^^ Daar gebruiken ze op de momenten dat het kan eerder die matrixborden voor.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » do 09 jul 2020, 15:22

^^ Dat doen wij in Nederland natuurlijk ook. Verder doen deze borden me sterk denken aan al bestaande borden over afstand houden en zichtbaarheid bij mist. Dus ze staan niet op zichzelf. Tenslotte had je vroeger op de A4 ten oosten van Metz een stuk waar op ieder viaduct over de snelweg nog wel een slogan stond: “Trop fatigué?” en dan een viaduct later “Et vos pneus?” Die hangen er geloof ik niet meer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Coen Tunnel » do 09 jul 2020, 16:12

Pino schreef: wo 08 jul 2020, 19:37 ^^ Beter laten zien dat je inhaalt, denk ik. Gebruik ontstaan op enkelbaans wegen met tegenverkeer. Mogelijk was/is het zelfs verplicht? Maar wie denkt dat het ook logisch is om te doen als je kilometerslang op 2x2 of breder aan het inhalen bent, zal ik nooit begrijpen...
Nog erger is het als men het doet op een weg met 2x3 rijstroken of meer, als men op de middelste rijstrook rijdt met de knipper naar links. Je moet er dan maar op vertrouwen dat ze niet nog een rijstrook naar links opschuiven...

En buiten Frankrijk houden sommige Fransen die slechte gewoonte ook aan. Op Nederlandse snelwegen zie je het soms ook, vrijwel altijd auto's met een Frans kenteken.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door CasablancaMarocco » do 09 jul 2020, 16:46

Wat ik wel wel enkele keren heb meegemaakt is dat men in Frankrijk even knipperde, als 'dankjewel' met hun knipperlicht als je iemand ergens laat invoegen, gebeurde bij Lyon waar een automobilist een zeer korte invoegstrook had, en ergens bij Beziers. :)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Hajo » do 09 jul 2020, 17:49

Het was in Frankrijk vroeger verplicht om bij een inhaalmanoeuvre de linker richtingaanwijzer aan laten staan. Dat moest net zo lang totdat je de inhaalmanoeuvre beëindigde.

Dit stamt inderdaad nog uit de tijd toen er nog 1x3 wegen waren. Samen met andere eigenaardigheden zoals geel dimlicht.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » do 09 jul 2020, 19:20

^^ Is geel dimlicht (selective yellow) niet uiteindelijk mede gesneuveld omdat de auto’s die het voerden minder goed zichtbaar waren voor andere weggebruikers? Dat zou nu met name relevant zijn op wegen met dodenstrook, want dan is cruciaal dat je je tegenliggers in een zo vroeg mogelijk stadium ziet. Maar goed, daarom was misschien dat aanhouden van de richtingaanwijzer een vorm van compensatie.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Hajo » do 09 jul 2020, 20:41

^^ Dat is heel goed mogelijk. De lichtopbrengst van geel licht is minder dan dat van wit licht. Maar wit licht op zijn beurt zou meer kans op verblinding geven dan geel licht.

Toen voertuigen nog gewone lampen hadden was geel licht niet zo'n probleem, maar met de invoering van halogeen verlichting werd de kans op verblinding door geel licht vrijwel net zo groot als bij wit licht.

De verplichting tot het voeren van geel licht in Frankrijk werd in 1993 ingetrokken. Wit licht werd toen de standaard. Geel licht mag alleen nog als het voertuig van voor 1993 is en destijds standaard met geel licht was uitgerust.

Er gaan trouwens veel verhalen rond over wat nu precies de reden was om geel licht verplicht te stellen. Eén van de verhalen is dat die verplichting net voor of net na het begin van WW 1 werd ingevoerd. Zo kon men in het donker makkelijker bepalen of het een Frans of Duits voertuig was dat daar naderde. Geel licht: Fransman = vriend = niet vuren. Wit licht: Duitser = vijand = vuur! ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » do 09 jul 2020, 21:38

Geel licht is gesneuveld omdat de EU het gelijk wou trekken over heel de EU, niet om andere redenen. Ik rij al jaren met geel licht en het bevalt me perfect. De mindere lichtopbrengst wordt enkel beweerd door mensen die het nog nooit gebruikt hebben.

In Frankrijk, net zoals België mag je je moderne auto gerust met geel licht uitvoeren, niks illegaals aan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door jelger » do 09 jul 2020, 21:53

Heeft de EU hier nu meer Franse vrijheid bewerkstelligd? :schrikreactie: :schrikreactie:

Ik heb zelf nooit met geel dimlicht gereden. Ik heb wel een poosje geel mistlicht gehad. Kan me niet herinneren of ik dat beter (of gelijkwaardig) vond. Is alweer lang geleden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » do 09 jul 2020, 22:15

Nee, de EU heeft op zich Frankrijk toen sterk 'afgeraden' van dat geel licht te behouden, maar op zich op een manier die je nu niet meer kan voorstellen, zonder bewijsmateriaal, studies, gewoon onder de naam van "in de rest van de EU doen we het zo".

Ik rij sowieso veel liever met geel dan dat ik verblind word door dat "hoogwaardig " Duits überweiss licht.

Plaats reactie