Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Rene » wo 24 okt 2007, 21:29

Op BNR hoorde ik dat in Sarkozy en zijn milieeuminister in Frankrijk de kolder in de kop hebben gekregen...

Een enorm "milieuplan", met als belangrijkste elementen:
- een "carbon-tax"
- geen nieuwe wegen meer
- twee goederenspoorlijnen die heel Frankrijk doorkruisen en binnen 3 jaar klaar moeten zijn

Ik dacht eerst nog: dit kan niet waar zijn, dit is een onzinbericht.
Op de Nederlandse nieuwssites is er verder ook nog weinig/niets over te vinden,
maar de Franse nieuwssites lijken te bevestigen dat in Frankrijk inderdaad de waanzin aan de macht is gekomen... :nuts:

Want hoewel mijn Frans niet zo goed is, kan ik onderstaande nog altijd goed genoeg begrijpen:
[url=http://www.lemonde.fr/web/articleinteractif/0,41-0@2-3244,49-970804@45-4404@51-946550,0.html]Le Monde[/url] (24-10-2007) schreef:"Taxe carbone" : Jean-Louis Borloo renvoie la décision à Nicolas Sarkozy

Geler les nouveaux investissements routiers et aéroportuaires

Le ministre de l'écologie Jean-Louis Borloo s'est engagé à ne plus augmenter de façon significative les capacités routières et aéroportuaires, "sauf pour des raisons de sécurité", au cours de la première matinée de la table ronde finale du Grenelle de l'environnement, mercredi 24 octobre. Les participants se sont également mis d'accord sur la mise en place d'une "écopastille" distinguant les voitures plus ou moins polluantes, ainsi que sur une "écoredevance" pour les poids lourds. Au terme de plus trois heures de discussions, les associations écologistes présentent jugeaient les mesures annoncées satisfaisantes. L'achat d'une voiture particulière "vertueuse" donnera lieu à "une ristourne" – "l'écopastille" –, financée par un malus annuel sur les voitures les plus énergivores et polluantes, a précisé M. Borloo. Le groupe de travail sur la lutte contre le réchauffement du climat avait proposé de répartir les voitures en quatre catégories, en fonction de leurs émissions de gaz carbonique et de leur consommation d'essence.
Autres accords : celui du lancement d'un "vaste plan" de fret sur rail et en mer, ainsi que sur l'idée d'une "surtaxe" pour les vols intérieurs sur les trajets où il existe une alternative ferroviaire. Le projet d'une taxation systématique du kérosène sur tous les vols, réclamée par les associations écologistes, a été écarté par Dominique Bussereau, secrétaire d'Etat aux transports.
Le principe d'une "écoredevance", c'est-à-dire d'une taxation des poids lourds en fonction du nombre de kilomètres qu'ils parcourent, a été acté. Mais, précise Sandrine Mathy, présidente de l'association Réseau action climat, "aucune précision n'a été fournie quant à la mise en Å“uvre de cette redevance". Cette mesure ne concernerait pas la circulation des poids lourds sur l'autoroute. Jean-Louis Borloo a indiqué : "Il n'y aura plus de camions de transit sur les grands axes : on va les mettre sur des trains, on lance deux grandes lignes nord sud-est et nord sud-ouest et il faut avoir tout bouclé dans les trois ans." En ville, 1 500 km de tramway doivent être construits "hors Ile-de-France", contre 329 aujourd'hui, soit un programme de 17 millards d'euros dont 4 financés par l'Etat.

UN LABORATOIRE POUR ÉTUDIER L'IMPACT DES MESURES
La Fédération nationale des transports routiers (FNTR) a fait part mercredi de sa "déception" vis-à-vis des projets présentés lors du Grenelle de l'environnement, s'inquiétant des conséquences d'un "alourdissement de la pression fiscale", lors de son congrès à Paris."L'objectif initial de réduction des émissions de CO2 a été détourné au profit d'un système de financement des infrastructures qui est en faillite et au profit d'un mode ferroviaire à la fois en déclin, en dysfonctionnement et perfusé", a lancé Jean-Paul Deneuville, délégué général de la FNTR.
La réduction de 10 km/h de la vitesse sur tout le réseau routier n'a "pas fait l'objet d'un consensus" et n'a pas été retenue par la table ronde, a indiqué la secrétaire d'Etat à l'écologie Nathalie Kosciusko-Morizet.

Des groupes de travail seront mis en place sur tous ces points et rendront leurs conclusions d'ici au 15 décembre, ont précisé des responsables d'ONG. Hervé Cornède, du Medef, a réclamé pour sa part la création d'un "laboratoire" pour connaître l'impact économique et écologique de chaque mesure avant qu'elles ne soient prises.
Dans le document qui sert de trame à la table-ronde finale, publié par Le Monde.fr le 17 octobre, Jean-Louis Borloo avait déjà annoncé un changement de "paradigme", afin que "la route et l'avion deviennent des solutions de dernier recours" : "La rupture s'impose (...). Le paradigme actuel, fondé sur la priorité accordée aux infrastructures routières et autoroutières et sur le développement séparé des modes de transport, doit laisser place à une logique de développement intégrée, multimodale, dans laquelle la route et l'avion deviennent des solutions de dernier recours imposées par l'état des technologies ou la géographie. La capacité routière globale du pays ne doit plus augmenter, sauf pour éliminer des points de congestion et des problèmes de sécurité. Il s'agit aussi de réduire l'intensité énergétique des transports. L'objectif retenu est de réduire de 20 % d'ici à 2020 les émissions actuelles [de gaz à effet de serre]."
A l'issue de ces deux journées de négociations entre les représentants de l'Etat, des ONG écologistes, du patronat, des syndicats et des collectivités locales, Nicolas Sarkozy annoncera les mesures retenues pour réorienter la politique écologique de la France.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Pino » wo 24 okt 2007, 21:39

Ach, morgen houdt Sarko zijn ronde tafel met de transportsector en dan zullen we nog wel eens zien wat er van die plannen komt. Het voordeel van het Franse systeem is dat de waan van de dag in het hoofd van de president regeert, dat hij ministers heeft om voor die waan aan het werk te zetten en een parlement om een en ander met groot applaus te bekrachtigen.

Dat systeem heet om de een of andere reden democratie (waarschijnlijk omdat er democratische verkiezingen aan dat regeren per decreet vooraf gaan).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Ds79m » wo 24 okt 2007, 22:01

Hier een overzichtje van de plannen, met een provisorische vertaling:
Les Echos schreef:TRANSPORTS :

Capacités routières. Les capacités routières, autoroutières et aéroportuaires ne seront plus augmentées, sauf cas particuliers (sécurité, congestion).

TGV. Construction de 2.000 km de lignes TGV avant 2020, pour un budget de 70 milliards d'euros dans lequel l'Etat s'engage sur 16 milliards d'euros. (2000 km nieuwe TGV's)

Tramways. Quelque 1.500 km de tramway doivent être construits dans les grandes villes, hors Ile-de-France, contre 329 aujourd'hui, soit un programme de 17 milliards d'euros dont 4 financés par l'Etat. (1500 km nieuw tramspoor buiten de regio Parijs)

Fret ferroviaire. Il n'y aura plus de camions de transit sur les grands axes : ils seront mis sur des trains. Dans ce contexte, seront lancées les autoroutes ferroviaires, avec la construction des deux premières lignes nord sud-ouest et nord sud-est d'ici à 5 ans. Un comité de pilotage arrêtera le calendrier d'ici à mi-décembre. L'investissement se monte à 800 millions d'euros en matériel roulant pour lesquels la SNCF pourra bénéficier de prêts de 20 à 25 ans avec une garantie de l'Etat, de 50 millions pour les infrastructures et 50 millions pour les plate-formes. (Er zal geen doorgaand vrachtverkeer meer op de weg zijn. Alles gaat immers met de trein, er komen 2 nieuwe lijn van Noord-Frankrijk naar het zuidwesten en zuidoosten)

Ferroviaire ancien. Quelque 2.500 km de lignes ferroviaires anciennes seront rénovées. L'Etat participera à l'investissement à hauteur de 350 millions d'euros, contre 150 millions en 2004. (2500 km aan oude spoorwegen worden gerenoveerd en weer in gebruik genomen)

Aérien. Réduction de 50% des nuisances sonores en douze ans et de 20% des émissions de CO2 d'ici à 2012 et de 40% d'ici à 2020. Taxe - à définir - sur les vols intérieurs quand existe une alternative ferroviaire TGV. (50% afname geluid en reductie CO2, verder belasting op binnenlandse vluchten met TGV-alternatief)

Autoroutes maritimes. Feu vert aux autoroutes maritimes fraco-portugaise et franco-espagnole. (ruimte voor zeescheepvaart)

Ecopastilles. L'achat d'une voiture particulière "vertueuse" donnera lieu à "une ristourne", financée par un malus annuel sur les voitures les plus énergivores et polluantes. Les modalités de cette mesure n'ont pas été précisées. (voordeel op schone auto, belasting op vuile auto)
70 miljard voor de TGV, 17 miljard voor trams buiten de regio Parijs, gedeeltelijk gefinancierd door de staat. En Frankrijk heeft al zo'n gigantische staatsschuld en een vrijwel onoplosbaar jaarlijks enorm begrotingstekort. :roll:

Nou ja goed, er zitten wat nuances, snelwegen kunnen nog wel worden aangelegd in geval van congestie of voor de veiligheid en het is ook niet gezegd of expresswegen ook meegenomen worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Remco » do 25 okt 2007, 8:12

Ds79m schreef:Hier een overzichtje van de plannen, met een provisorische vertaling:
70 miljard voor de TGV, 17 miljard voor trams buiten de regio Parijs, gedeeltelijk gefinancierd door de staat. En Frankrijk heeft al zo'n gigantische staatsschuld en een vrijwel onoplosbaar jaarlijks enorm begrotingstekort. :roll:

Nou ja goed, er zitten wat nuances, snelwegen kunnen nog wel worden aangelegd in geval van congestie of voor de veiligheid en het is ook niet gezegd of expresswegen ook meegenomen worden.
Mja, gezien de kwaliteit van het Franse spoorwegnet kan ik me wel wat voorstellen bij deze plannen. Het TGV-net is prima, maar bijna alle andere lange afstandstreinen zijn opgeheven, rijdt niet frequent genoeg of is veel te traag. Het regionale verkeer stelt ook niets voor. Nu is Frankrijk dun bevolkt, maar zelfs rond de grotere steden is de kwaliteit van het OV niet zo best. En als je dan ziet hoe antiek het Franse spoorwegnet er bij ligt....

Ik heb overigens niet het idee dat er in Frankrijk een tekort is aan wegcapaciteit, behalve in de bekende gebieden (Rhonedal...).

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door vynkce » do 25 okt 2007, 9:33

Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. Heel veel wegenprojecten zijn al in fases aangekomen waarvan nog heel moeilijk een weg terug is. Als een weg eenmaal in concessie gegeven is kan men niet zonder een fikse schadevergoeding de weg alsnog afblazen. Misschien dat op langere termijn een aantal projecten wel sneuvelen, en dan denk ik bijvoorbeeld aan de doorgetrokken A26 of een A15 waarvan het nut (nu) nog nauwelijks bewezen is.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Ds79m » do 25 okt 2007, 10:14

Dat laatste zou ik ook niet te hard willen zeggen, de A15 heeft nut om de overbelaste A13 te ontlasten en de A26 zorgt voor snelle verbinding door het verlaten binnenland. Dat lijkt me nog wel een zinvollere investering dan bepaalde concrete TGV-plannen die ik recentelijk heb gelezen, zoals Lille-Maubeuge of Poitiers-Limoges.

Overigens vraag ik me ook af wat dit betekent voor wegen als de A32, A51 en A77.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door vynkce » do 25 okt 2007, 10:43

TGV-plannen van Lille naar Maubeuge, daar stel ik mij ook serieuze vragen bij...

Bij de A32 en A51 zal het wel anders liggen, hoewel ik denk dat dan eerder de A32 vervalt dan de A51. De A51 is de laatste jaren een echt symbooldossier geworden. Zelfs tijdens de presidentsverkiezingen in het voorjaar speelde dit thema heel erg in de regio. Een stem voor Sarkozy was er een voor de aanleg, een stem voor Royal tegen de aanleg. Sarkozy haalde het en ondertussen gaan de procedures voor de aanleg verder. Daar komt bij dat de A32 een compleet nieuwe snelweg is op enkele kilomters van de oude A31, en een forse investering in deze A31 ook al heel wat kan oplossen.
De functie van de A51 is totaal anders, men zorgt voor een broodnodig alternatief tov het Rhônedal. Tegelijkertijd is er een enorme tijdswinst tussen Grenoble en Aix-en-Provence en zal ook de verkeersveiligheid toenemen. De Route Napoleon van Grenoble tot Gap is berucht, enkele maanden geleden stortte een Poolse bus in een rivier met veel doden tot gevolg. Op dezelfde plaats verongelukte ook ooit een Belgische bus, toen waren er meer dan 40 doden...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door waldo79 » do 25 okt 2007, 10:51

Die Route Napoléon is een prachtroute om te rijden vanuit toeristisch oogpunt. De weg is niet geschikt voor de drommen verkeer die zich dagelijks door de Alpen verplaatsen.

Overigens verloopt het meeste verkeer via de westelijk gelegen N75 langs Serres en de Col de la Croix Haute. Daar tref je spectaculaire uitzichten hoewel de bergen niet eens zo heel hoog zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Vinny » do 25 okt 2007, 18:24

Er zijn genoeg wegen op te noemen die best nuttig zouden zijn. Zoals een ringweg van Rouen bijvoorbeeld. Er worden echter op dit moment behoorlijk wat snelwegen aangelegd waarbij het nut behoorlijk discutabel te noemen is (de A 88 bijvoorbeeld). Ik kan me goed voorstellen dat er in dit soort projecten behoorlijk gesnoeid wordt.
Dat lijkt me nog wel een zinvollere investering dan bepaalde concrete TGV-plannen die ik recentelijk heb gelezen, zoals Lille-Maubeuge
Ik neem aan dat dat een gewone Intercity-verbinding gaat worden met tussenstops in Valenciennes. In die regio zie ik meer in het reactiveren van de spoorlijn Valenciennes - Mons. Het huidige internationale treinverkeer neemt de 'oude' route van de nachttreinen (via Quévy en Aulnois) en dat is behoorlijk om...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door vynkce » do 25 okt 2007, 18:43

Ik heb even wat opgezocht over het bewuste artikel, maar niet echt concrete wegenplannen gevonden die geschrapt worden. Het blijft allemaal vrij vaag en met de redenen die opgegeven worden om uitzonderingen toe te staan voor aanleg kan uiteindelijk zowat 90% van alle projecten afgewerkt worden denk ik.

Dit was de omschrijving:
- Geen nieuwe wegen en snelwegen uitgezonderd om verkeersveiligheidsredenen, congestieproblemen en wegen van lokaal belang.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Ds79m » do 25 okt 2007, 20:14

Vinny schreef:Er zijn genoeg wegen op te noemen die best nuttig zouden zijn. Zoals een ringweg van Rouen bijvoorbeeld. Er worden echter op dit moment behoorlijk wat snelwegen aangelegd waarbij het nut behoorlijk discutabel te noemen is (de A 88 bijvoorbeeld). Ik kan me goed voorstellen dat er in dit soort projecten behoorlijk gesnoeid wordt.
Een zeldzame uitzondering daargelaten hebben de meeste projecten wel nut voor doorstroming en/of verkeersveiligheid. De A88 is wel een opmerkelijk geval, maar blijkbaar krijgt de stad Caen makkelijk veel gedaan op infrastructuurgebied. Een paar kilometer ten westen van de A88 wordt gebouwd aan een nagenoeg parallelle expressweg D562, de stad krijgt nog een zuidelijke rondweg en er wordt gesproken over een nieuwe spoorlijn naar Rennes/Nantes (en verder naar Lyon) voor TGV's en goederentreinen.


[Voor meer informatie over de spoorlijn Lille-Maubeuge, zie hier, het lijkt niet zo heel concreet.]


Voor een kaartje met de bestaande TGV-projecten, klik hier.

Een opsomming van de projecten, waarbij de geletterde projecten spoorlijnen zijn die niet voor TGV's alleen of niet voor de snelheid van TGV's zijn bedoeld van de site LGV2030.
LGV2030 schreef:Lignes en construction:
7- LGV Italie-Catalogne: Tronçon international Perpignan-Figueras. Mise en service prévue en 2009.
8- LGV Rhin-Rhône: Branche Est, Dijon-Mulhouse.Mise en service prévue en 2011.
9- LGV Italie-Catalogne: Contournement de Nimes et de Montpellier. Mise en service prévue en 2012.

Projets planifiés à l'horizon 2020:
10- LGV Sud Europe Atlantique: Phase 1, Angoulème-Bordeaux. Début des travaux prévu en 2008.
11- LGV Est: Phase 2, Beaudrecourt-Strasbourg-(Kehl). Début des travaux prévu en 2010.
12- LGV Sud Europe Atlantique: Phase 2, Tours-Angoulème. Début des travaux prévu en 2011.
13- LGV Bretagne-Pays de la Loire: Le Mans - Rennes. Début des travaux prévu en 2009.
14- LGV Sud Europe Atlantique: Phase 3, Bordeaux-Bayonne-Vitoria. Section internationale à l'étude.
15- LGV Transalpine: Lyon-Chambéry-St Jean de Maurienne-Turin. Début des travaux prévu en 2011.
16- LGV Bordeaux-Toulouse: Début des travaux prévu en 2012.
17- LGV Italie-Catalogne: Tronçon Est, Aix/Marseille-Toulon-Fréjus-Nice. Itinéraire non arrété.

Projets existants à long terme:
18- LGV Rhin-Rhône: Branches Ouest et Sud, Aisy-Dijon-Lyon. Itinéraire non arrété.
19- LGV Poitiers-Limoges. Etudes en cours.
20- LGV Picardie: Paris-Amiens-Calais (Londres). Etudes en cours
21- LGV Italie-Catalogne: Tronçon central, Montpellier-Perpignan.

Autres projets soutenus par LGV2030:
A- Transversale Alpes Atlantique (ALTRO): Caen-Rennes-Nantes-Poitiers-Limoges-Clermont Ferrand-Lyon + Limoges-Angoulème.
B- LGV "Bordeaux-Toulouse-Narbonne" ou "Grand Sud" ou "Des Deux Mers": le chainon manquant.
C- Delta TAA: Macon-Roanne-St Etienne-Annonay-Valence (ALTRO). Surtout destiné au frêt.
D- LGV Rhin-Rhône: Branche Nord, Dijon-Nancy-Metz-Luxembourg.
E- Crissenoy-Melun/Fontainebleau-Grez sur Loing (--> Clermont Ferrand): Desserte de l'Auvergne.
F- Coubert-Verneuil l'Etang (--> Troyes).Necessite l'électrification de Paris-Troyes.
G- Interconnexion Sud: Massy-Orly-Valenton. Avec connexions vers Orléans et Paris-Austerlitz.
H- Interconnexion Ouest: Saint Denis-La Défense.Connexion vers la Normandie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Chris » do 25 okt 2007, 20:29

LGV's die mij wel handig lijken zijn Paris - Irun en Paris - Perpignan, beide aansluitend op het toekomstige Spaanse AVE netwerk. Vanuit West Europa is het dan een goede concurrent voor het vliegtuig naar Barcelona of Madrid.

Ook de AVE Madrid - Barcelona is wel een goede, aangezien dit de drukste luchtbrug is ter wereld, met bijna 1000 vluchten per week.
The Madrid - Barcelona air route (known as the "air bridge" in Spain) is currently the busiest in the world.
Bron

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Frits » do 25 okt 2007, 20:45

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Vinny » do 25 okt 2007, 23:38

Een zeldzame uitzondering daargelaten hebben de meeste projecten wel nut voor doorstroming en/of verkeersveiligheid.
Je kunt het nut zover optrekken als je zelf wilt. Op de meeste Franse autosnelwegen is de verkeersintensiteit zo laag, dat er in Nederland niet eens een gewone N weg voor zou worden aangelegd... (neemt niet weg dat ik met projecten als de A 16, A 28, A 29 en de A 84 natuurlijk uitermate tevreden ben geweest. Het heeft de vakantiebestemming van mijn ouders behoorlijk dichterbij gebracht ;))
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Ed » di 04 dec 2007, 18:02

Ik lees in een ander topic dat er in 2008 juist begonnen gaat worden aan het bouwen van veel snelwegen :dontknow:
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door vynkce » wo 05 dec 2007, 9:48

Er zijn een heel deel factoren die er voor zorgen dat een geplande snelweg er uiteindelijk toch zal komen. In het andere topic over de snelwegen in 2008 staan snelwegen die vrjwel niet meer tegen gehouden kunnen worden. Als ze in concessie gegeven zijn aan een private partner en men beslist plots de snelweg te schrappen zal dat bedrijf daar niet mee kunnen lachen en waarschijnlijk een torenhoge schadevergoeding eisen ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Wesso » za 09 feb 2008, 0:09

Jean-Paul Deneuville, délégué général de la FNTR
Er berust behoorlijk wat copyright op dit artikel... :shutup:
Enfin.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Chris » za 09 feb 2008, 9:39

Ach zo'n starre houding van "we leggen geen nieuwe wegen meer aan en wegverbredingen ook niet".

Groot Brittannië en Nederland zijn wat dat betreft lichtende voorbeelden van waar dat toe leidt. Verloren tijd, irritatie, economische schade, meer luchtvervuiling etc.

Zo'n inzicht getuigt van geen inzicht. Je moet altijd je infrastructuur aanpassen op de bevolkingsgroei. Zeggen van "en nu stoppen we" kan niet. Nemen we Los Angeles eens als voorbeeld. Volgens velen die stad met zoveel snelwegen. Maar in Los Angeles liggen naar bevolkingsaantal helemaal niet zoveel snelwegen, en van uitbreiding is al jaren geen sprake meer. Maar de bevolking in de agglomeratie neemt nog jaarlijks met honderdduizenden toe. Waar veel Amerikaanse miljoenenagglomeraties weinig files kennen, kent Los Angeles een enorme congestie die nog steeds flink toeneemt.

Een houding van "geen nieuwe/bredere wegen" werkt alleen maar averechts. Niet doen dus Frankrijk.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door vynkce » wo 09 apr 2008, 9:53

Hieronder een lijst van de geschrapte en behouden wegenprojecten, ook is er een lijst van projecten die het risico lopen weg te vallen. Enkele projecten die in de oranje of rode lijst staan kunnen wel nog terug opgevist worden omdat ze daar staan omwille van procedurefouten of protest.

Behouden projecten:
A5 Langres – Vesoul
A8 Ringweg Nice
A9/A700 Ringweg Montpellier
A10 Ringwegen Orléans en Tours
A13 Caen – Chebourg
A16 L’Isle-Adam - Francilienne
A21 Douai – Denain
A28 Oostelijke ringweg Rouen
A34 Charleville-Mézières – Frontière belge.
A35 Volledige ombouw naar snelweg
A54 Ringweg Arles
A56 Fos-s-Mer – Salon
A63 Ombouw N63 Landes
A64 Briscous – Bayonne
A65 Langon - Pau
A77 Cosne – Nevers
A81/82 Brest – Nantes en La Gravelle
A84 Rennes – Nantes
A88 Caen – Sées
A154 Louviers – A10
A355 Ringweg Straatsburg
A406 Ringweg Mâcon
A432 Noordoostelijke ringweg Lyon
A507 Liaison A7-A50
A719 Antenne van Vichy


Twijfelgevallen:
A8 Ringweg Aix
A12 SQEY – Ablis
A20 Ringweg Limoges
A32 Luxembourg – Toul
A41/A43 Ringweg Chambéry
A44 Westelijke ring Lyon
A45 Saint-Etienne – Lyon
A48 Ambérieu – Bourgoin-Jailleu
A51 Grenoble – Gap
A67 Grote ring Bordeaux
A84 Ringweg Avranches
A104 Orgeval – Méry-s-Oise
A112 Rueil – St-Cyr l’Ecole
A126 Versailles – Palaiseau
A150 Croix-Mare – Barentin
A260 Saint-Omer – Boulogne
A510 – Cadarache – Saint-Maximin
A585 Antenne van Digne
A650 Pau – Oloron-Sainte-Marie
A680 Toulouse – Castres
A810 La Rochelle – Niort
A831 Fontenay-le-Comte – Rochefort
Ringwegen van Toulouse, Clermont-Ferrand, Grenoble-noord.


Verworpen:
A15 Verlenging tot Périphérique Parisien
A24 Amiens - Belgique
A26 Troyes - Bourges
A28 Westelijke ring Rouen
A48 Noord-zuid tangent Grenoble
A79 Valence – Narbonne
A89 Brive-nord – St-Germain-lès-Vergnes
A103 Villemomble – Noisy-le-Grand
A104 Découdage de Pontault-Combault
A110 Ablis – Tours
A150 Rouen-Méru
A749 Ringweg Valence
C5 : A6-A5 via Melun
C13-F13 : Mantes – Pontoise

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door vynkce » ma 15 dec 2008, 16:15

Door de crisis zullen de A63/N10 - A150 - A355 versneld gerealiseerd worden. (dat was al bekend) Er ligt nu ook een nieuw stimuleringsplan klaar in de Senaat waar opnieuw twee snelwegprojecten in zijn opgenomen die versneld gerealiseerd moeten worden. Afwachten of het plan het haalt en welke wegen het zin :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door vynkce » di 03 feb 2009, 21:10

Er is een crisisplan goedgekeurd voor meer dan 26miljard euro aan infrastructuurwerken. Ook onderhoud en aanleg van nieuwe wegen krijgen een flinke ha uit het budget. Een korte opsomming van de belangrijkste projecten:

Regio Elzas:
- RN353 Doortrekken zuidelijke ring Straatsburg
- Investeringen in ombouw A35
- Verbreding RN 59 en RN 66 versneld uitvoeren
- Westelijke ring Colmar

Regio Aquitaine:
- A630 Ring Bordeaux volledig op 2x3
- RN 21 Ringweg Bergerac
- RN 134 Ringweg Bedous

Regio Auvergne:
- RN 79 Versneld verbreden naar 2x2 van RCEA bij Moulins
- RN 7 Omleggen rondom Villeneuve-sur-Allier
- RN 7 Omleggen rondom Varennes
- RN 7 op 2x2 brengen ten noorden van Moulins

Regio Basse-Normandie:
- RN 174 volledig op 2x2 brengen tussen A84 en RN 13
- RN 13 Ringweg Loucelles
- RN 12 Ombouw naar 2x2 tussen Hautrive en Le Mele-sur-Sarthe

Regio Bourgogne:
- RN 7 Omleggen rondom Moiry
- RN 7 Nevers - Magny ombouw
- RN 80 versnelde uitbouw naar 2x2 Cortelin - Droux

Regio Bretagne:
- RN 164 Ombouw naar 2x2 versnellen
- RN 12 Diverse investeringen

Regio Centre:
- RN 154 Ombouw naar 2x2 versneld
- RN 10 Ombouw nabij Vendôme
- RN 151 Diverse investeringen

Regio Champagne-Ardenne:
- RN 67 Versneld op 2x2 brengen
- RN 4 Diverse investeringen

Regio Franche-Comté:
- RN 57 versneld verbreden naar 2x2
- RN 5 Ombouw nabij Morez
- RN 19 Versneld uitbouwen

Regio Haute-Normandie:
- RN 27 Diverse investeringen
- RN 12 Diverse investeringen
- A131 Beter uitbouwen

Regio Ile-de-France:
- Diverse investeringen in voornamelijk onderhoud van snelwegen
- Tunnelbeveiliging!

Regio Languedoc-Rousillon
- Afwerking A750
- RN 106 versneld op 2x2 bregen bij Nîmes
- RN 88 Ombouw nabij Chaudeyrac

Regio Limousin:
- RN 141 Versnelde ombouw naar 2x2
- RN 145 Afwerking 2x2

Regio Lorraine:
- RN 59 Versneld verdubbelen
- RN 61 Op 2x2 brengen

Regio Midi-Pyrenees:
- RN 124 Versneld op 2x2 brengen
- RN 125 Aanleg ringwegen
- RN 88 Verdubbeling nabij Albi

Regio Nord-Pas-de-Calais:
- RN 2 Ombouw nabij Hautemont
- Versneld uitvoeren geluidswerende maatregelen bij snelwegen

Regio Pays-de-la-Loire:
- RN 162 Aanleg ringwegen
- RN 171 Diverse investeringen

Regio Picardie:
- RN 2 Uitbouw nabij Nanteuil
- RN 31 Versneld op 2x2 brengen

Regio Pitou-Charentes:
- RN 10 Verdere uitbouw en afwerking naar 2x2
- RN 141 Uitbouw naar 2x2

Regio PACA:
- A507 (L2) Versneld realiseren
- A57 Tweede tunnel Toulon
- Diverse investeringen in RN

Regio Rhône-Alpes:
- A47 beveiliging
- Investeringen in RN 90 en RN 102

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Ds79m » di 03 feb 2009, 21:29

Zozo, dat is een flinke lijst. Met name het noordoosten en zuidwesten lijken er goed vanaf te komen. Hoewel het in diverse gevallen oude wijn in nieuwe zakken is -> veel projecten waren al gepland.

Maar dat doet niets af aan het nut van een flink aantal ervan.

Met o.a. deze:

- Westelijke ring Colmar
- RN 7 Omleggen rondom Villeneuve-sur-Allier
- RN 7 Omleggen rondom Varennes
- RN 10 Ombouw nabij Vendôme
- RN 106 versneld op 2x2 bregen bij Nîmes

worden diverse lokale knelpunten opgelost, die van tijd tot tijd tot flink oponthoud kunnen leiden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer

Bericht door Vinny » wo 04 feb 2009, 18:09

Ik mis zelf de verbetering van de N 175/N 176 tussen Avranches en Lamballe. Het is nog steeds geen volwaardige expressweg :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer?

Bericht door vynkce » vr 15 jun 2012, 12:28

De nieuwe Franse minister van transport is Frédéric Cuvillier. Hij is een socialist van 43 jaar die tot voor zijn benoeming burgemeester was van de stad Boulogne-sur-mer in de regio Nord-Pas de Calais. Cuvillier heeft een doctoraat in politieke en gerechtelijke wetenschappen. Hij zou zich de komende jaren vooral willen focussen op de verkeersveiligheid. De focus zal liggen op het alcoholgebruik, preventie en vorming. Over de rest van het beleid is voorlopig weinig bekend, maar ik probeer het op te volgen de komende weken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer?

Bericht door Km357 » ma 18 jun 2012, 9:15

Dat archaisch stuk A6 met betonplaten uit de jaren 60 vervangen staat alleszins niet op zijn lijst van dingen om te veranderen. Nochtans zou het de verkeersveiligheid daar wel erg mee gediend zijn maar ja, zal wel weer meer flitscamera's worden en andere compleet dwaze troep ipv infrastructuur.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer?

Bericht door Wesso » ma 18 jun 2012, 13:58

^^ Je bedoelt dit gedeelte van de A6. Dat ziet er inderdaad oud uit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer?

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jun 2012, 23:25

^^ Dat lijkt wel wat op de oude delen met betonplaten op de A35. Daar zit ook dramatisch slecht wegdek bij.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer?

Bericht door Groningen » ma 18 jun 2012, 23:57

^^ Tja, dat is de tol voor het tolvrij zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer?

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jun 2012, 0:24

^^ Ik klaag ook niet. Ik vind het wel wat hebben, maar het is natuurlijk niet meer van deze tijd. Maar ja, zelfs op wegen met tol kun je in Europa zoiets tegenkomen - denk aan de A1/A2 dubbelnummering in Zwitserland tussen Wiggertal en Härkingen, daar stuiter je werkelijk alle kanten op als je de Vmax van 120 km/u rijdt, zo slecht is het beton daar.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: geen nieuwe wegen meer?

Bericht door Km357 » wo 20 jun 2012, 19:56

Wesso schreef:^^ Je bedoelt dit gedeelte van de A6. Dat ziet er inderdaad oud uit.
Inderdaad, wel perfect om je vering van je auto uit te testen, maar als het nat ligt is het echt oppassen geblazen daar. :geenlach:

Plaats reactie