Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » do 09 jul 2020, 22:27

^^ Het was UNECE, niet de EU, wat hier leidend is geweest. Het gekke is ook dat niet veel meer gebeurde dan dat wit werd toegestaan voor auto’s die in Frankrijk werden verkocht, waarna het de autofabrikanten waren die massaal geen zin meer hadden om nog geel te produceren.

De argumenten gingen vooral langs de weg dat geel zijn voordelen mag hebben gehad bij bijzondere omstandigheden als sneeuw en mist, maar ook nadelen. Daar zat een zeker “appels met peren”-gehalte in, en dus ook smaak.
Hajo schreef:
do 09 jul 2020, 20:41
Er gaan trouwens veel verhalen rond over wat nu precies de reden was om geel licht verplicht te stellen. Eén van de verhalen is dat die verplichting net voor of net na het begin van WW 1 werd ingevoerd. Zo kon men in het donker makkelijker bepalen of het een Frans of Duits voertuig was dat daar naderde. Geel licht: Fransman = vriend = niet vuren. Wit licht: Duitser = vijand = vuur! ;)
Dat verhaal las ik ook, maar het zou uit WO2 stammen. De Franse regel dat geel verplicht was, stamt hoe dan ook uit eind jaren ‘30.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 09 jul 2020, 22:37

1936 om precies te zijn, het FR tegen GER verhaaltje is trouwens een broodje aap. Gewoon toeval, niks meer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 09 jul 2020, 22:39

Ik vermoed dat het Franse linksknipperen simpelweg verplicht is/was om linksrijden legaal te maken, wat dan dus niet gelegitimeerd zou zijn enkel door het feit dat je inhaalt.

Verder vind ik dat automatisch 3x knipperen onzin omdat het veel te weinig is. Bij Audi kan/kon je 4x knipperen door de hendel twee keer aan te duwen en volgens mij kan ik in mijn BMW kiezen uit 1, 2, 3 of 4x (maar ook 4 vind ik te weinig).
Km357 schreef:
wo 08 jul 2020, 19:58
zonder musclemory (want die hendel staat in de verkeerde plaats)
Bij in elk geval BMW heb je al zeker 10 jaar dat de hendel altijd in 0-positie staat, ofwel meteen terugspringt na het aanzetten van de richtingaanwijzer. Wil je hem handmatig uitzetten, dan moet je er weer even een tikje tegen geven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 22:05

Terugblikkend op de afgelopen jaren zie je dat op veel belangrijke autoroute-dossiers eigenlijk geen tastbare voortgang te lijkt geboekt in zeker 10 - 15 jaar. Denk aan problematiek op de A7, eerdere plannen zoals de A32, A45, A51, A54, A65 rond Pau, omvorming van expresswegen tot autoroutes in Bretagne, de westelijke rondweg Lyon, de aanleg van de N88 als voie express, etc. Daarnaast gaat de aanleg van de RN corridors als voie express extreem traag, vooral de RCEA en departementale projecten lijken nog wat gang te hebben.

De fut lijkt er uit, dit is eigenlijk voor het eerst sinds de jaren '60 dat de Franse wegenbouw ondanks de vele plannen toch wel tot stilstand aan het komen is.

Ik denk eigenlijk dat er weinig Europese landen zijn waar de centrale regering zó weinig geld in het wegennet steekt als Frankrijk. Bijna alles is overgedragen of onder concessie.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 01 aug 2020, 22:11

Ik lees liever dat er 5 km Voie wordt aangelegd dan 80 km autoroute.
Bij de laatste weet je gewoon zeker het een tolconcessie wordt voor minimaal 25 jaar.
De gele hesjes acties hebben al laten zien hoe impopulair tolheffing is...